Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την BYD που μόλις ήρθε Ελλάδα

Ελλάδα 5:26
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την BYD που μόλις ήρθε Ελλάδα

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την BYD που μόλις ήρθε Ελλάδα

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Tη γνωρίσαμε τα τελευταία χρόνια και εσχάτως τη μάθαμε για τα καλά. Τα αυτοκίνητα της BYD, του κινεζικού αυτοκινητικού κολοσσού, πωλούνται πλέον και στην Ελλάδα…

Advertisement
Advertisement

Πέρσι συμπληρώθηκαν είκοσι χρόνια επιχειρηματικής ύπαρξης της BYD Auto Company. Ήταν ακόμα μία βιομηχανική προσπάθεια του Γουάνγκ Τσουανφού ο οποίος οκτώ χρόνια νωρίτερα είχε ιδρύσει την BYD Company Limited.

Η BYD Auto Company ήταν ένα επιπλέον «σκαλοπάτι» στο όραμα που είχε ο Τσουανφού για την ανάπτυξη αυτού που φανταζόταν ως έναν όμιλο εταιρειών. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι τότε, το 1995, η πρώτη επιχείρηση πήρε την ονομασία της από τα αρχικά τού σλόγκαν που χαρακτήριζε την προσπάθεια σύστασης της πρώτης εταιρείας του.

Αυτό ήταν η αγγλική έκφραση «Build Your Dreams», δηλαδή πραγματοποίησε τα όνειρά σου σε απόδοση στα ελληνικά. Λίγο καιρό αργότερα, ο Τσουανφού θα δηλώσει σε συνέντευξή του ότι η ονομασία ήταν τυχαία και δεν είχε αυτή την ετυμολογική προέλευση.

Advertisement
Advertisement

Όμως, μετά το τέλος της συνέντευξης, ο δημοσιογράφος ο οποίος συνομίλησε μαζί του θα πει ότι ο ιδρυτής της παραδέχτηκε σε αυτόν χαμογελώντας ότι το όνομα προέρχεται από τα αρχικά της (αγγλικής) φράσης «Bring Your Dollars», δηλαδή φέρ’ τε τα δολάριά σας, τα χρήματά σας εν γένει, σε απόδοση στα ελληνικά.

BYD Tang.

Φυσικά, επειδή είχε ολοκληρωθεί η συνέντευξη, αυτό δεν καταγράφηκε επίσημα και μένει μόνο η μαρτυρία του δημοσιογράφου. Όπως και να ‘χει, πάντως, γενηθήτω BYD.

«Διαλύστε τη MercedesBenz SClass
Η ιστορία που φέρεται να διαδραματίστηκε κατά την ίδρυση της BYD Auto Company είναι ενδιαφέρουσα, αν μη τι άλλο. Μάλιστα, δείχνει κατά κάποιον τρόπο τη νοοτροπία του Τσουανφού, αλλά και την εταιρική κουλτούρα που ήθελε να εντρυφήσει στους συνεργάτες και τους υπαλλήλους του.

Advertisement

Το συγκεκριμένο συμβάν έχει ως εξής: Μια ημέρα ο Τσουανφού οδήγησε τη MercedesBenz SClass που χρησιμοποιούσε για τις μετακινήσεις του στον χώρο που βρισκόταν το (τότε) νεοσυσταθέν τμήμα Έρευνας και Εξέλιξης της εταιρείας το οποίο είναι στη Σαγκάη. Στάθμευσε το αυτοκίνητο στη είσοδο του κτηρίου και κάλεσε κοντά του τους αρχιμηχανικούς και τους καλύτερους μηχανικούς που υπήρχαν σε αυτό.

Όταν συγκεντρώθηκαν, τον άκουσαν να τους λέει: «Εντάξει, διαλύστε τη!». Φυσικά, κανείς τους δεν κινήθηκε και έμειναν να τον κοιτούν έκπληκτοι. Πώς ήταν δυνατόν ο ιδρυτής να εννοεί ό,τι είπε και ποιος από τους υφισταμένους του θα τολμούσε να πράξει κάτι τέτοιο στο πολυτελέστατο αυτοκίνητό του;

Advertisement

Ο Τσουανφού (φωτογραφία) περίμενε λίγο και όταν είδε ότι κανείς δεν ήταν πρόθυμος να κάνει αυτό που ζήτησε ανέλαβε δράση. Σύμφωνα με την ιστορία, έβγαλε τα κλειδιά της S-Class από την τσέπη του και χάραξε το αμάξωμά της από εμπρός μέχρι πίσω!

Τότε στράφηκε προς τους παρευρισκόμενους και τους είπε: «Λοιπόν, δεν υπάρχει πλέον λόγος να την κρατήσουμε σε ένα κομμάτι». Άφησε τα κλειδιά του αυτοκινήτου του στο καπό και απομακρύνθηκε, σίγουρος ότι οι μηχανικοί θα έκαναν αυτό που έπρεπε και που είχε ζητήσει.

Advertisement

Εν αρχή… οι μπαταρίες
Όταν το 1995 ο Γουάγκ Τσουανφού ίδρυσε την BYD Company Limited και το έπραξε στην πόλη Shenzhen, στα νοτιοανατολικά της Κίνας. Ήδη από τη δεκαετία του 1970 η συγκεκριμένη τοποθεσία είχε επιλεγεί από το καθεστώς της χώρας για να δημιουργηθεί σε αυτή μια περιοχή η οποία θα λειτουργούσε πειραματικά με κανόνες καπιταλισμού.

Η κινεζική κυβέρνηση είχε επιτρέψει να ισχύει εκεί ένα επιχειρηματικό και οικονομικό καθεστώς ανάλογο με αυτό μιας αναπτυγμένης χώρας της Δύσης. Το εγχείρημα ήταν επιτυχημένο και όταν στα μέσα της δεκαετίας του 1990 ο Τσουανφού βρέθηκε εκεί, η Shenzhen θα του παρείχε ό,τι ήθελε για εκπληρώσει τον σκοπό του.

Ο ίδιος είχε αναπτυγμένο επιχειρηματικό αισθητήριο. Αυτό τον έκανε να διειδεί την ανάπτυξη που θα είχαν οι μπαταρίες για κινητά τηλέφωνα. Έτσι, έστησε την εταιρεία του στην οποία απασχολούνταν 20 άτομα. Αυτοί εξέλισσαν και κατασκεύαζαν επαναφορτιζόμενες μπαταρίες νικελίου καδμίου, αρχικά.

Και σε αυτή την περίπτωση ο Τσουανφού ακολούθησε την ίδια πρακτική που γράψαμε για την S-Class του. Προμηθευόταν μπαταρίες ιαπωνικών εταιρειών (π.χ. Sony) και με τους συνεργάτες του τις αποσυναρμολογούσαν και προσπαθούσαν να καταλάβουν την τεχνολογία τους και να την αντιγράψουν για να δημιουργήσουν τις δικές τους.

Όμως, στην BYD, δεν περιορίστηκαν μόνο στην αντιγραφή (την πάγια πρακτική των Κινέζων) αλλά άρχισαν να αναζητούν τρόπο να εξελίξουν την τεχνολογία και να πειραματίζονται.

Φυσικά, αυτό απαιτούσε χρήματα για επενδύσεις. Όμως, ο Τσουανφού πίστευε στο όραμά του και εξασφάλιζε πόρους που θα ανέπτυσσαν την εταιρεία του. Σταδιακά, άρχισε να κατασκευάζει μπαταρίες νικελίου υδριδίου μετάλλου, όπως και ιόντων λιθίου γεγονός που έκανε την BYD να υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με κορυφαίες εταιρείες κατασκευής κινητών τηλεφώνων εκείνης της εποχής, όπως η Nokia και η Motorola.

Το 2002, η εταιρεία θα γίνει ο μεγαλύτερος κατασκευαστής συσσωρευτών στην Κίνα. Είχε προηγηθεί η εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο του Χόνγκ Κόνγκ και επέκτεινε την παραγωγή μπαταριών σε κάθε βιομηχανικό τομέα που τις χρειάζεται.

Η αρχή της BYD Auto Company
Έναν χρόνο αργότερα, το 2003, θα ιδρυθεί η BYD Auto. Αυτό θα γίνει έπειτα από την εξαγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας Xi’an Qinchuan (τον Ιανουάριο της συγκεκριμένης χρονιάς) η οποία ανήκε σε μια κρατική αμυντική βιομηχανία.

Η συγκεκριμένη επιχειρηματική κίνηση θεωρήθηκε αποτυχημένη και είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί σημαντικά η τιμή της μετοχής της BYD Company Limited. Ο Τσουανφού έψαχνε έναν τρόπο να αναπτύξει τις επιχειρηματικές δραστηριότητές τους και σκέφτηκε να επεκταθεί και στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου θα μπορούσε να εξελίξει νέες μπαταρίες και την αντίστοιχη τεχνολογία για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.

BYD Seal.

Οι μέτοχοι δεν είδαν με καλό μάτι αυτή την επένδυση. Ας μην ξεχνάμε ότι αναφερόμαστε σε μια εποχή δύο δεκαετιών πριν, όταν τα ηλεκτροκίνητα ήταν ένα άγνωστο μέγεθος, ίσως και μια «Χίμαιρα». Έτσι, άρχισαν να πουλούν τις μετοχές της BYD που είχαν στην κατοχή τους.

Όμως, ο Τσουανφού ήταν αποφασισμένος να προχωρήσει το σχέδιό του. Ίδρυσε την BYD Auto και αγόρασε ένα εργοστάσιο το Πεκίνο το οποίο είχε τον εξοπλισμό χύτευσης για τη δημιουργία καλουπιών για εξαρτήματα και για αυτοκίνητα.

Στην BYD Auto προμηθεύονταν εξαρτήματα για την παραγωγή αυτοκινήτων από κάποιον κατασκευαστή μία ή το πολύ δύο φορές. Κατόπιν διέκοπταν τη συνεργασία καθώς τα είχαν αντιγράψει και προσπαθούσαν να δημιουργήσουν τα αντίστοιχα δικά τους.

Το ίδιο έκαναν και με τα αυτοκίνητα. Έτσι, το 2005 η BYD Auto παρουσίασε το πρώτο της μοντέλο το οποίο ονομάστηκε F3 (φωτογραφία επάνω) και έμοιαζε πολύ με την τότε Toyota Corolla. Το 2008, η κινεζική εταιρεία θα παρουσιάσει στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης το F3DM το οποίο ήταν η έκδοση του μοντέλου με σύστημα Plug-in Hybrid!

Εκείνη την περίοδο, ακόμα, οι Κινέζοι αντιμετωπίζονταν σκωπτικά από τους Ευρωπαίους και από τους Αμερικανούς, καθώς τα αυτοκίνητά τους υστερούσαν σημαντικά σε ποιότητα, ασφάλεια και γενικότερη τεχνολογία. Έτσι, δεν έδιναν ιδιαίτερη σημασία.

Όμως, η συγκεκριμένη κίνηση της BYD Auto προσέλκυσε το ενδιαφέρον ενός κατάλληλου ανθρώπου, του γνωστού μεγαλοεπενδυτή Γουόρεν Μπάφετ. Η επενδυτική εταιρεία του Berkshire Hathaway αγόρασε μετοχές αξίας 225.000.000 δολαρίων (αξία τότε εποχής), αλλάζοντας άρδην τα οικονομικά δεδομένα της BYD.

Χάρη σε αυτό. όσο και στην πολιτική που άρχισε να εφαρμόζει τότε το κινεζικό καθεστώς για την ανάπτυξη και προώθηση ηλεκτρικών οχημάτων στην ασιατική χώρα, από το 2010 η εταιρεία ξεκίνησε την εξέλιξη και παραγωγή μπαταριών για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και των δικών της μοντέλων αυτής της τεχνολογίας.

Παράλληλα, εξέλισσε και τα δικά της συστήματα υβριδικής και Plug-in Hybrid διάταξης τα οποία τοποθετούσε και τοποθετεί στα αυτοκίνητά της. Σταδιακά, η BYD Auto μετατράπηκε σε όμιλο αυτοκινητοβιομηχανιών καθώς ιδρύθηκαν και ανήκουν σε αυτή και άλλες, όπως οι Denza, YangWang και Fang Cheng Bao.

YangWang U9.

Σύμφωνα με τα στοιχεία πωλήσεων, πέρυσι η BYD ξεπέρασε την Tesla στις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένης και της κινεζικής αγοράς.

Επίσης, το 2023 ανακοίνωσε ότι θα δημιουργήσει το πρώτο της εργοστάσιο στην Ευρώπη το οποίο θα κατασκευαστεί στα νότια της Ουγγαρίας, στην πόλη Szeged. Τέλος, την προηγούμενη χρονιά άρχισε να πουλά τα μοντέλα της και σε άλλες αγορές της Ασίας και της Ωκεανίας.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πόσο κοστίζουν τα BYD στην Ελλάδα;
Απoκάλυψη: Που θα βρίσκονται οι πρώτες εκθέσεις της BYD στην Ελλάδα
Επιβεβαίωση newsauto: Ο Όμιλος Σφακιανάκη είναι ο Επίσημος Διανομέας της BYD