Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Ford Explorer 3.0 PHEV AWD

Ελλάδα 20:32
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Δοκιμή: Ford Explorer 3.0 PHEV AWD

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Ford Explorer 3.0 PHEV AWD

ΔΟΚΙΜΕΣ

Από την άποψη της ωμής, ασυγκράτητης δύναμης των 457 PS και της ροπής των 84 kgm, η αίσθησή του Explorer θα μπορούσε να παραλληλιστεί με οροφοδιαμέρισμα σε παράνομο αγώνα ντράγκστερ.

Advertisement
Advertisement

Ζυγίζει σχεδόν 2,5 τόνους αλλά κάνει το 0-100 σε 6”. Από την άποψη του μεγέθους, κάνει ό,τι μπορεί για να δείξει ότι η Ελλάδα -αν όχι η υδρόγειος- του πέφτει μικρή. Ομολογουμένως, δεν φτιάχτηκε για την Κυψέλη, ούτε καν για την Αιξωνή, αλλά για τις γενναιόδωρες λωρίδες των διαπολιτειακών αυτοκινητοδρόμων και, οπωσδήποτε, για τους ιδιωτικούς χωματόδρομους που οδηγούν στην πύλη ενός ράντσου-έπαυλης, σε κλίμακα αναλόγως μεγαθηριακή κατά προτίμηση, ώστε να πηγαίνει ασορτί με το όχημα. Από την άποψη του δέους και της επιβολής στον δρόμο, μοιάζει με θεριζοαλωνιστική μηχανή που τρελάθηκε, απειλώντας να μασήσει και να συνθλίψει κάθε άλλο όχημα το οποίο αργεί να παραμερίσει.

Από την άποψη της τρέχουσας αυτοκινητικής πολιτικής ορθότητας, προτείνει μιαν αυθάδη διακωμώδηση της υβριδικής τεχνολογίας: Ναι, το Ford Explorer ST-Line είναι plug-in υβριδικό, αλλά συνήθως καταπίνει αρκετά παραπάνω λίτρα αμόλυβδης από τα επίσημα 10,4 lt/100 km. Και όποιος έχει πρόβλημα με αυτό, ας δοκιμάσει να το πει στο ίδιο -ή, έστω, ας αποπειραθεί να το οδηγήσει ήρεμα, χωρίς να παίρνει δόσεις από την εθιστική, ερεθιστική ορμή με την οποίαν εκτοξεύεται στο βαθύ πάτημα του γκαζιού.

Από την άποψη του κόστους απόκτησης, στα 84.885 ευρώ είναι έως και φθηνό. Να το πούμε αλλιώς: στην κατηγορία του κανένα άλλο μεγάλο SUV δεν συνδυάζει σε τέτοια τιμή αυτές τις επιδόσεις με αυτές τις διαστάσεις, αυτή τη μετρημένη πολυτέλεια, αυτή τη συμπαγή συμπεριφορά οδήγησης στην άσφαλτο και, κυρίως, αυτή τη μοναδικότητα του ξεχωριστού και αταίριαστου.

Advertisement
Advertisement

Οι ανταγωνιστές του Explorer είναι μοντέλα τα οποία εγείρουν αξιώσεις ιδιοκτησίας για τα υψίπεδα μιας κατεξοχήν ελιτίστικης κατηγορίας. Πρόκειται για οχήματα που προελαύνουν με σημαία το προφίλ του αριστοκράτη, του premium, αλλά και του πολύ πιο ακριβού από το Explorer – έως και κατά αρκετές δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Αντιθέτως, το Ford Explorer εισβάλλει στο οικοσύστημα των τροχοφόρων με τη φόρα και τον τσαμπουκά ενός «παιδιού του λαού» που πέτυχε την κοινωνική ανέλιξη χάρη στα μπράτσα, τα ουσιαστικά του χαρίσματα και τον ασυμβίβαστο χαρακτήρα του.

Ασχέτως εάν το σύστημα τετρακίνησής του είναι ηλεκτρονικό και ασχέτως εάν τα ελαστικά στους τροχούς των 20″ με τα οποία παραδίνεται στον κάτοχό του δεν έχουν χάραξη με «τακούνια», το Explorer δείχνει πρόθυμο να κυλιστεί στη λάσπη και τη σκόνη πολύ περισσότερο από κάθε ανταγωνιστή του. Περιφέρεται με το καλώς εννοούμενο θράσος ενός τύπου που φορά καουμπόικες μπότες αντί, π.χ., για σινιέ loafer και δεν έχει το παραμικρό σύμπλεγμα, κατωτερότητας ή ανωτερότητας, για τις επιλογές του.

Advertisement

Ωσαύτως, το γεγονός ότι το Explorer είναι Ford και δη γνήσιο born in the USA εφόσον κατασκευάζεται στο Σικάγο, προκαλεί σύγχυση. Σχεδόν κανείς από όσους φοβερίζει με την απειλητική του παρουσία δεν μπορεί να διαχειριστεί εύκολα το σοκ όταν πληροφορείται ότι αυτός ο Βεεμώθ μήκους 5 και πλέον μέτρων, πλάτους 2 μέτρων, βάρους 2.466 kg συγκαταλέγεται μεταξύ των μοντέλων παραγωγής της Ford.

Advertisement

Οι 457 PS θα μπορούσαν να εκληφθούν ως ικανό επιχείρημα υπέρ της θεσμοθέτησης μιας ιδιαίτερης υποκατηγορίας, των «muscle SUV». Και μάλιστα των «muscle PHEV SUV». Πιθανώς μόνο έτσι θα παρακάμπτονταν τα διλήμματα και οι αντινομίες που προκαλεί η περίπτωση του Ford Explorer. Διότι στις ΗΠΑ λογίζεται σαν «μεσαίο SUV», ενώ στην Ευρώπη σαν XL/XXL. Στην Ελλάδα εισάγεται σε δύο εκδόσεις βάσει του επιπέδου εξοπλισμού, την ST-Line και την Platinum, αμφότερες αποκλειστικά υβριδικές.

Σε κάθε περίπτωση, χρησιμοποιείται ο, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, «ανάδελφος», θερμικός κινητήρας Ecoboost χωρητικότητας 3.0 lt, σε διάταξη V6 με περιεχόμενη γωνία 60 μοιρών, με μπλοκ και κεφαλή χυτευμένα σε κράμα αλουμινίου ενισχυμένο με προσθήκη γραφίτη. Με τη συγκεκριμένη μονάδα, η οποία κατασκευάζεται στη Λίμα (του Οχάιο, όχι του Περού), ο όμιλος Ford εφοδιάζει μόνο το Explorer και τρία μοντέλα της θυγατρικής Lincoln. Χάρη στην επενέργεια των δύο τούρμπο η απόδοσή του φτάνει στους 363 PS και τη διαφορά έως τη συνολική ισχύ των 457 καλύπτει ένας ηλεκτροκινητήρας 75 kW συνδεδεμένος με τον πίσω άξονα. Η απαραίτητη, υδρόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου του Explorer έχει ονομαστική χωρητικότητα 13,6 kWh. Και, για όποιον ενδιαφέρεται, η πλήρης επαναφόρτισή της από το ηλεκτρικό δίκτυο απαιτεί περί τις 4 ώρες και 20 λεπτά σε σταθμό ταχυφόρτισης τύπου Wallbox συμβατό με το σύστημα FordPass ή κάτι λιγότερο από 5 ώρες και 50 λεπτά σε κοινή παροχή 230V.

Advertisement

Εξυπακούεται ότι υπάρχει σύστημα ανάκτησης ενέργειας στη φάση της πέδησης. Κατά τη μέτρηση με προδιαγραφές WLTP το Explorer έχει τη δυνατότητα αμιγούς ηλεκτροκίνησης σε ακτίνα δράσης 42 km. Το προεξάρχον, πανταχού και εκτυφλωτικά παρόν χαρακτηριστικό του FordExplorer είναι η απλοχεριά. Συνιστά υπόδειγμα για την πιστή τήρηση της αμερικανικής αρχής «αν χρειαζόμαστε 6-7 γιατί να μη βάλουμε 10;» Κάπως έτσι το Explorer είναι εφοδιασμένο με ένα αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων. Και με επτά διαφορετικά προγράμματα οδήγησης ή μάλλον διαχείρισης της πρόσφυσης (Normal, Sport, Eco, Slippery, Deep Snow/Sand, Trail, Tow/hawl), με στόχο τη μέγιστη αξιοποίηση των Intelligent All-Wheel Drive και Terrain Management System.

Τα επτά πρόσωπα του Explorer, οι επτά παραλλαγές της παραμετροποίησης των ζωτικών του υποσυστημάτων είναι διαθέσιμα στον οδηγό μέσω του περιστροφικού επιλογέα στην κεντρική κονσόλα. Ακόμη και υπηρετώντας τον ρόλο της ως εκ των πραγμάτων κομπάρσου, η ηλεκτροκίνηση έχει και αυτή, εν είδει hi-tech αξεσουάρ, τέσσερις διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας, υπό τις γλαφυρές ετικέτες «EVNow», «EVLater», «EVCharge» και «EVAuto».

Βεβαίως, η αληθινή ψυχαγωγία αρχίζει σε μια χωμάτινη άπλα, με το Τraction control στη θέση off και το Sport πρόγραμμα οδήγησης. Το Ford Explorer ουδόλως θα πτοηθεί αν σε αυτό το οδηγικό λούνα παρκ ο πηδαλιούχος έχει ακόμη και 6μελή συνοδεία – εφόσον διαθέτει καθίσματα για επτά άτομα. Α propos, τα εμπρός καθίσματα είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα, με 10 επιλογές και τρεις προγραμματιζόμενες θέσεις ρύθμισης. Στη δε έκδοση Platinum είναι επιπλέον πολυανατομικά και προσφέρουν τη φροντίδα του εν κινήσει μασάζ.

Οταν υποδύεται τον φρόνιμο πολίτη των δρόμων, το Explorer επαφίεται σε μια σειρά από ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, των οποίων ο κατάλογος εναρμονίζεται σε μέγεθος με τις υπόλοιπες διαστάσεις του αυτοκινήτου. Η κεντρική οθόνη αφής των 10,1″ δίνει την παραπλανητική αίσθηση μιας αποσπώμενης ταμπλέτας.

Για τους πιο ηλικιωμένους, μοιάζει με μετεμψύχωση ραδιοκασετοφώνου των 80s, τότε που η μόνη σίγουρη αντικλεπτική μέθοδος ήταν να το πάρεις ολόκληρο μαζί σου στο κλαμπ και να το παραδίδεις για φύλαξη στο κορίτσι της γκαρνταρόμπας. Αν ψάχνει κανείς για μια γενική επίγευση, το Ford Explorer είναι φιλικό στην όψη όσο και ένας σωματοφύλακας υψηλών προσώπων, με τη δύναμη και την άγρια χάρη ενός παγοθραυστικού ξηράς. Οπως και να ’χει, σε εκπλήσσει. Κυρίως διότι μπορεί να διαλύσει με απαράμιλλη άνεση οποιαδήποτε αμφιβολία ότι είναι ακριβώς ό,τι υπόσχεται επί τη εμφανίσει.

Ford Explorer 3.0 PHEV AWD – KEY TECH
Tο σύστημα «έξυπνης» κατανομής της (τετρα)κίνησης Intelligent All-Wheel Drive έχει τη δυνατότητα αυτορύθμισης ανά 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου προκειμένου να επιτυγχάνεται η βέλτιστη δυνατή πρόσφυση ανά πάσα στιγμή. Ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος που διαχειρίζεται το σύστημα συνδυάζει δεδομένα από δεκάδες αισθητήρες, όχι μόνο στο σώμα του Explorer αλλά και από τον περιβάλλοντα χώρο, λαμβάνοντας υπόψιν του ακόμη και την εξωτερική θερμοκρασία. Στον πυρήνα του IntelligentAll-WheelDrive βρίσκονται προηγμένες μαθηματικές «μηχανές», δηλαδή αλγόριθμοι οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την Μηχανική Εκμάθηση του συστήματος.

TECH – Ford Explorer 3.0 PHEV AWD
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 3.000 cc,V6,2 TURBO, ΑΜΕΣΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ, PHEV, 457 PS @ 5.750rpm, 84,1 kgm @ 2.500 rpm,
ΚΙΒΩΤΙΟ: AYTOMATO 10 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ 4 ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (Ε), ΠΟΛΛΑΠΛΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ (Π)
0-100 KM/H: 6″
ΤΕΛΙΚΗΤΑΧΥΤΗΤΑ: 230 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST:15,3 (Εργοστασιακή 10,4) lt/100 km
CO2: 71 g/km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Υ) 5.049/2.004/1.778 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.025 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ:
240-635-2.274 lt (7θέσια-5θέσια-2θέσια διαμόρφωση)
ΒΑΡΟΣ: 2.466 kg
ΤΙΜΗ: 84.885 ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range 351 PS
Με το Puma Rally1 θα τρέξει στην υβριδική εποχή του WRC η Ford
Δοκιμή: Ford Kuga Plug-in hybrid