Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Aston Martin DBX

Ελλάδα 4:06
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Δοκιμή: Aston Martin DBX

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Aston Martin DBX

ΔΟΚΙΜΕΣ

Κατασκευασμένη στην Ουαλία, με βρετανική ψυχή και γερμανική καρδιά, η DBX είναι ένα SUV εξελιγμένο από κατασκευαστή sportscars. Και παρότι διαφέρει δραματικά από οποιοδήποτε άλλο μοντέλο στην ιστορία της AstonMartin, είναι καταδικασμένη να επιτύχει αν θέλει η βρετανική εταιρεία να έχει μέλλον.

Advertisement
Advertisement

Πρώτη στιγμή διαύγειας: Αν πρέπει να κατασκευάσεις ένα πολυτελές SUV που να διαθέτει τα οδηγικά χαρακτηριστικά της Aston Martin, οφείλεις να συγκεντρώσεις μια ομάδα ανθρώπων που να έχει πρόσβαση σε τεχνολογίες και να θεωρούνται αμφότερες κορυφαίες, διότι η συγκεκριμένη Aston Martin είναι η σημαντικότερη στην ιστορία της μάρκας.

Ακόμα και ο σκύλος μου ξέρει ότι το μέλλον της εταιρείας εξαρτάται από αυτό το SUV, αλλά αν αναλογιστεί κανείς τα υλικά και το know-how που συνδυάστηκαν για να εξελιχθεί, δεν μπορεί παρά να νιώσει αισιόδοξος. Πρώτα από όλα το πλαίσιο. Το οποίο είναι ειδικά εξελιγμένο για την DBX και κατασκευασμένο από το αγαπημένο υλικό της Aston Martin, το αλουμίνιο.

Advertisement
Advertisement

Είναι επίσης πολύ άκαμπτο, αναλογικά ελαφρύ (το απόβαρο του αυτοκινήτου φτάνει τα 2.320 kg) και έτσι φτιαγμένο ώστε να φιλοξενεί τους τεράστιους τροχούς στα άκρα του, σε αναζήτηση όσο το δυνατόν ομορφότερων αναλογιών και καλύτερων δυναμικών χαρακτηριστικών.

Οσο για τον κινητήρα, πρόκειται για τον γνωστό 4λιτρο V8 της AMG, διότι η Aston Martin επιζητά κορυφαία κινητήρια σύνολα και αυτός ο 8κύλινδρος είναι ένα ψυχωμένο, φωνακλάδικο και εξοντωτικά δυνατό μοτέρ. Οσο για τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη, είναι και αυτά από το πάνω ράφι, όπως το ενεργό κεντρικό transfercase για παράδειγμα -στο οποίο η Aston έχει προσαρμόσει ανθρακονημάτινο άξονα-, το οποίο προέρχεται από την AMG E63 S. Τα ηλεκτρονικά συστήματα προέρχονται και αυτά από τη Mercedes-Benz, ενώ το 9άρι αυτόματο κιβώτιο και οι εξαιρετικά αποτελεσματικές ηλεκτρονικές αντιστρεπτικές είναι της ZF.

Advertisement

Oλα αυτά είναι οπωσδήποτε πολλά υποσχόμενα, αλλά λάβετε επίσης υπόψη ότι προσαρμόζονται και εξελίσσονται από πολύ προικισμένους και με έντονο κίνητρο ανθρώπους που δουλεύουν σε διαφορετικές τοποθεσίες (στο Northamptonshire, στο Nürburgring και αλλού), των οποίων ηγείται ένας εξαιρετικά προικισμένος νέος CEO, ο Tobias Moers, που διόλου τυχαία προέρχεται από την Mercedes-AMG.

Advertisement

Οι δοκιμές, η οδήγηση και η εξέλιξη του μοντέλου υπήρξαν εξαντλητικές. Διότι όσο καλά και αν είναι οι πρώτες ύλες, δεν αξίζουν τίποτε χωρίς το βέλτιστο set-up. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που πολύ πρώιμα πρωτότυπα της DBX δοκιμάζονταν εξαντλητικά σε μια προκάτ πόλη, γεμάτη με διασταυρώσεις, πλατείες και σηματοδότες στο St. Athan, εκεί δηλαδή που αργότερα θα κατασκευαζόταν και το εργοστάσιο της DBX, προκειμένου να ελεγχθεί η χρηστικότητά της. Μια «υπερβολή» που ωστόσο αποδείχτηκε σοφή, αφού αυτό το τεράστιο SUV είναι περίπου τόσο ευκολοδήγητο όσο ένα Golf.

Με αυτό τον τρόπο επίσης αντιλαμβάνεσαι μικρά θέματα, που μπορεί ωστόσο να τραυματίσουν τις πιθανότητες εμπορικής επιτυχίας του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, όταν οδηγήσαμε ένα πρωτότυπο της DBX στο Ομάν διαπιστώσαμε μια ανομοιογένεια στο turn-in. Ο Becker είναι αφοπλιστικά ειλικρινής: «Είχαμε δύο βασικά προβλήματα. Το πρώτο ήταν η υπερβολική απόσβεση στη συμπίεση με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να κάθεται με τη μούρη προς τα πάνω.

Advertisement

Το δεύτερο,  μια ανωμαλία στο software που ελέγχει τις ενεργές αντιστρεπτικές, η οποία δεν είχε εμφανιστεί στα πρώτα test cars, αλλά έγινε εμφανής όταν μπήκαμε στη φάση των δοκιμών αυτοκινήτων προ-παραγωγής». Ολα αυτά, λοιπόν, μπήκαν σε μια σειρά από μια ομάδα με φιλοδοξίες και την ικανότητα αναζήτησης της τελειότητας.

Δεύτερη στιγμή διαύγειας, γύρω στις πέντε το πρωί: Η DBX είναι στην πραγματικότητα ένα πανίσχυρο GT. Οταν πρέπει να ξυπνήσεις τόσο πρωί που σε πιάνει απόγνωση και χρειάζεται να κάνεις ένα ταξίδι δυόμισι ωρών σε δύο με την ελάχιστη προσπάθεια εκ μέρους σου, χρειάζεσαι εύκολη υψηλή μ.ω.τ  και υψηλά επίπεδα άνεσης και ηχομόνωσης. Βρίσκομαι στο τιμόνι της DBX όταν οι πρώτες ακτίνες του ήλιου με χτυπούν και η ζωή είναι όντως εύκολη. Το κάθισμα και η θέση οδήγησης είναι αμφότερα τόσο βολικά σαν να βρίσκομαι στην άνεση του κρεβατιού μου – με αρκετή μάλιστα πλευρική στήριξη.

Ο εσωτερικός χώρος είναι παραπάνω από γενναιόδωρος. Ενας δίμετρος επιβάτης μπορεί άνετα να καθίσει πίσω από έναν επίσης δίμετρο οδηγό. Η ποιότητα των υλικών και της συναρμογής, από τις δερμάτινες επενδύσεις μέχρι την οθόνη του νέου συστήματος διεπαφής, βρίσκονται ένα με δύο σκαλοπάτια πάνω από τα αντίστοιχα των Vantage και DB11. Εν κινήσει, η ποιότητα κύλισης, δεδομένου ότι η DBX κάθεται πάνω σε ζάντες 22”, είναι υψηλού επιπέδου και η καμπίνα απολαυστικά ήσυχη, εκτός από έναν αεροδυναμικό ψίθυρο γύρω από τους εξωτερικούς καθρέφτες και τον βραχνό, βαρύτονο ήχο του V8 όταν πιέζεις σοβαρά το γκάζι.

Τα χιλιόμετρα απλώς λιώνουν σαν το βούτυρο στο τηγάνι. Θυμάμαι μια φορά που έγραψα σε ένα περιοδικό μοτοσικλέτας προσπαθώντας να αποδείξω ότι δεν υπήρχε λόγος να αγοράσεις ένα superbike, δεδομένου ότι με τόση κίνηση και αυστηρά όρια ταχύτητας ο μέσος χρόνος ενός ταξιδιού δεν άξιζε τον κόπο για τόση ιπποδύναμη. Αποδείχτηκε ότι έλεγα ανοησίες.

Στην «κόντρα» που ακολούθησε προκειμένου να αποδειχτεί η θεωρία μου, η Honda Fireblade είχε το πλεονέκτημα σε σχέση με μία μικρότερου κυβισμού και ιπποδύναμης μηχανή σχεδόν οπουδήποτε: απομακρυνόταν πιο γρήγορα στις διασταυρώσεις, έκανε τις προσπεράσεις με συνοπτικές διαδικασίες, έβγαινε πιο γρήγορα σε κάθε μικρό ή μεγάλο άνοιγμα του γκαζιού.

Ακριβώς το ίδιο κάνει και η DBX. Βάζεις τη μουσική και οι εξωπραγματικές ταχύτητες με τις οποίες βγαίνεις από τις στροφές, σε συνδυασμό με τα πανίσχυρα φρένα, αναλαμβάνουν τα υπόλοιπα.

Αυτή η πρωινή διαδρομή είναι στην ουσία ένα ταξίδι σε δύο μέρη, με το δεύτερο να διεξάγεται αποκλειστικά σε κλειστό αυτοκινητόδρομο. Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα της Mercedes-Benz που ενσωματώνει η DBX (τα οποία είναι μια γενιά μετά από αυτά της DB11, αλλά μία πίσω από το νέο MBUX) περιλαμβάνουν ενεργό Cruise Control, αυτόνομη επενέργεια στα φρένα σε περίπτωση ανάγκης, αλλά και μεγαλύτερη και ευκρινέστερη οθόνη και συνδεσιμότητα με Apple CarPlay.

Το ενεργό Cruise Control είναι χρηστικό, η προειδοποίηση ωστόσο για ακούσια αποχώρηση από τη λωρίδα μαζί και η αντίρροπη δύναμη στο τιμόνι δεν δείχνουν και τόσο πρόθυμες να βοηθήσουν όταν πραγματικά χρειαστεί. Το Apple CarPlay είναι θαυμάσια νέα για όσους έχουν iPhone και η οθόνη, παρότι θα ορκιζόσουν ότι είναι αφής, στην πραγματικότητα δεν είναι.

Παρ’ όλα αυτά η DBX διαπρέπει ως αυτοκίνητο με το οποίο θα ήθελες να κάνεις εκατοντάδες χιλιόμετρα ακόμα κι αν στην ουσία… δεν θα ήθελες. Η ικανότητά της να καλύπτει αβίαστα αποστάσεις σε συνδυασμό με τη γοητεία της (τι κινητήρας! Πόσο όμορφο εσωτερικό, πόσο ξεχωριστό σήμα!) την καθιστούν ιδανική να ταξιδεύεις μαζί της αξημέρωτα με έναν απολύτως αρχοντικό τρόπο.

Τρίτη στιγμή διαύγειας, κάπου στα βουνά: Πρόκειται όντως για μια off-road Aston Martin. Περίπου 24 ώρες μετά την παραλαβή της DBX στο Silverstone, βρισκόμαστε στη δασική περιοχή του Peak μαζί με δεκάδες off-road μηχανές που περνάνε σαν δαιμονισμένες στα μονοπάτια τριγύρω.

Ανάμεσα στα γοργόφτερα σύννεφα ο ήλιος προλαβαίνει να φωτίσει καταπράσινους λόφους, απέραντα δάση με κωνοφόρα και βαθύσκιωτες κοιλάδες τόσο ήσυχες που μόλις σβήσεις τον κινητήρα μπορείς να ακούσεις το ελαφρύ κελάρυσμα από τα ρυάκια και το θρόισμα των φύλλων. Σε αυτό ακριβώς το σημείο βγαίνουμε από την άσφαλτο σε έναν δασικό δρόμο. Κάποιοι αναβάτες δίπλα κάνουν διάλειμμα. Οπως και τόσοι άλλοι προηγουμένως δεν μπορούν να κρύψουν τον ενθουσιασμό τους για το αυτοκίνητο.

Καθώς τη χαζεύουν η DBX ανυψώνεται από την πέντε σημείων αερανάρτηση και πατάει χώμα με αξιοσημείωτη αυτοπεποίθηση. Το ύψος από το έδαφος συνδέεται άμεσα με το πρόγραμμα οδήγησης, που με τη σειρά του αλλάζει από ένα μπουτόν στην κεντρική κονσόλα. Αν πιέσεις προς τα επάνω, από το default πρόγραμμα GT στο Terrain, η DBX ανυψώνεται κατά 20 mm και άλλα 25 mm στο Terrain Plus.

Αντιστρόφως, στο πρόγραμμα Sport η ανάρτηση χαμηλώνει κατά 15 mm και επιπλέον 15 mm στο πρόγραμμα Sport Plus. Υπάρχει επίσης το Individual για παραμετροποίηση κατά το δοκούν, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι το πέρασμα σε διαφορετικά οδηγικά προγράμματα διαφοροποιεί σημαντικά και την προσωπικότητα του αυτοκινήτου.

Δεν είναι δηλαδή ότι απλώς ψηλώνει ή χαμηλώνει η ανάρτηση ή σκληραίνουν οι αντιστρεπτικές, αλλά βλέπεις διαφορά και στην κατανομή της ροπής. Ετσι, στο Sport Plus η DBX αποκτά μια πιο υπερστροφική διάθεση, ενώ το GT είναι εμφανώς πιο «ήσυχο» και κατάλληλο για καθημερινή χρήση.

Η επιφυλακτικότητά μου και η σχετικά χαμηλή ταχύτητα που διατηρώ στον χωματόδρομο διαρκούν περίπου 30 δευτερόλεπτα. Οι σχετικά λεπτές εμπρός κολόνες της DBX παρέχουν πολύ καλή ορατότητα την ίδια στιγμή που το γρήγορο και άμεσο σύστημα διεύθυνσης και η πισωκίνητη προδιάθεση της κατανομής της ροπής υποβοηθούν σημαντικά την αυτοπεποίθηση του οδηγού. Κάπως έτσι αρχίζεις σταδιακά να χτίζεις ρυθμό, συνειδητοποιώντας ότι η DBX περνάει αέρα πάνω από το κακοτράχαλο έδαφος και στρίβει βάζοντας πειθήνια τη μούρη μέσα.

Προσπερνάμε ένα γκρέιντερ που συμμαζεύει λίγο τον δρόμο για τα φορτηγά που παραλαμβάνουν ξυλεία και πλαγιολισθαίνουμε κάμποσες φορές πριν φτάσουμε σε μια σειρά από απότομες ανηφόρες και κατηφόρες. Ακόμα και σε αυτή με τη μεγαλύτερη κλίση η DBX δεν χάνει πρόσφυση, σκαρφαλώνοντας με ένα άνετο τέμπο λόγω και της άφθονης ροπής του κινητήρα, ενώ στην κατηφόρα που ακολουθεί το Hill Descent Control επενεργεί σταθερά στα φρένα και μας φέρνει στη βάση χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.

Λίγο πριν ξαναπατήσει στην άσφαλτο η DBX έπρεπε να διασχίσει κάμποσα μέτρα παχιάς λάσπης και να σκαρφαλώσει μια τελευταία, επίσης λασπωμένη, ανωφέρεια, κάτι που έκανε με σχετική άνεση (θυμίζουμε ότι έχει τροχούς 22”) και χωρίς κάποια (ορατή τουλάχιστον) αβαρία. Και αυτή ήταν η τέταρτη και τελευταία στιγμή διαύγειας: Το πόσο ικανή είναι η DBX σε χωματόδρομους στους οποίους κανονικά θα έπρεπε να γίνεται κάποιος αγώνας WRC.

Οι πρώτες δύο-τρεις στροφές, καθώς ο δρόμος περιστρέφεται γύρω από το βουνό κατηφορίζοντας σε μια σερπαντίνα γεμάτη φουρκέτες που τις παίρνεις υποχρεωτικά με 2η σχέση, ορίζουν ξεκάθαρα τον φάκελο λειτουργίας της DBX. Στους λίγους γρήγορους γύρους που έκανα χθες στην πίστα διαπίστωσα ότι η υποστροφή έρχεται πολύ δύσκολα, αλλά στο σημερινό τερέν κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Ο υπερβολικός ενθουσιασμός μου, σε συνδυασμό με την αδράνεια μιας διόλου ευκαταφρόνητης μάζας, στέλνουν το αυτοκίνητο απέναντι και ορίζουν μια διαφορετική οδηγική προσέγγιση. Αμέσως μετά όμως η διαδρομή ανοίγει, οι στροφές γίνονται πιο γρήγορες και οι ευθείες που τις ενώνουν στην πραγματικότητα ποτέ δεν καταφέρνουν να γίνουν πραγματικές ευθείες. Στο Sport Plus και με το κιβώτιο στη χειροκίνητη λειτουργία, η οποία ελέγχεται από τα paddles στο τιμόνι, περνάς τις περισσότερες από αυτές τις μέτριες καμπές με 3η ή και 4η και διαπιστώνεις πόσο απολαυστική μπορεί να γίνει η DBX.

Είναι ευέλικτη, μπορεί να κουβαλήσει απίστευτη ταχύτητα μέσα στη στροφή και μέσω του τιμονιού, της τετρακίνησης, αλλά και του ενεργού πίσω διαφορικού (e-diff) είναι ικανή να πλαγιολισθαίνει όχι μόνο με ασφάλεια, αλλά και με μια εντελώς απροσδόκητη αίσθηση και διαδραστικότητα. Δουλεύεις τόσο με το δεξί πόδι (πρώτα τα φρένα και μετά το γκάζι) όσο και με τα χέρια σου.

Διασκεδαστική; Ω, ναι! Aston Martin; Πολύ περισσότερο από ορισμένα από τα παλιότερα σπορ μοντέλα, έχοντας βέβαια υπόψη ότι διαθέτει τεχνολογίες που εκείνα τα μοντέλα ούτε να ονειρευτούν μπορούσαν. Εάν λοιπόν τελικά η Ιστορία γράψει ότι η Aston Martin έλαμψε κατά τον πρώτο αιώνα της αυτοκίνησης αλλά δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις και τις προκλήσεις του δεύτερου, δεν θα είναι επειδή η DBX δεν ήταν αρκετά καλή.

ASTON MARTIN DBX – TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 3.982 cc, V8, TURBO, ΑΜΕΣΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ, 551 PS @ 6.500 rpm, 71,3 kgm @ 2.200-5.000 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: AYTOMAΤΟ 9 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ 4 ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Ε+Π)
0-100 KM/H: 4,5”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 291 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 14,3 lt/100 km
CO2 : 325 g/km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 5.039/1.998/1.680 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.060 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 632 lt
ΒΑΡΟΣ: 2.320 kg

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η πρώτη ηλεκτρική Aston Martin έτοιμη το 2025
Η Aston Martin Valkyrie προκαλεί ρίγη στο πέρασμα της (+video)
Το μαγικό ταξίδι του Vettel με την Aston Martin DBX (video)