Live Κίνηση
Περισσότερα
MIRROR

O King Carlos της αυτοκινητοβιομηχανίας

Ελλάδα 15:12
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

O King Carlos της αυτοκινητοβιομηχανίας

MIRROR

O King Carlos της αυτοκινητοβιομηχανίας

MIRROR

Όσο μπόι του λείπει, άλλο τόσο δαιμόνιος και ικανός είναι. Η προσάρτηση της Mitsubishi στον όμιλο Renault-Nissan, μέσω της απόκτησης του 34% των μετοχών της ιαπωνικής μάρκας, είναι το πλέον πρόσφατο – αλλά σίγουρα όχι τελευταίο – μεγάλο του «κόλπο». Ο Carlos Ghosn είναι το… κοφτερό μυαλό της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΜΠΙΤΣΙΚΩΚΟΥ

Ο Ghosn γεννήθηκε στη Βραζιλία τον Μάρτιο του 1954. Σε ηλικία 6 ετών μετανάστευσε στο Λίβανο, απ’ όπου καταγόταν η οικογένειά του. Δέκα χρόνια αργότερα βρέθηκε στη Γαλλία, όπου μετά το Λύκειο, αποφοίτησε από το Πολυτεχνείο του Παρισιού (1974) και την Ανώτατη Σχολή Ορυχείων (1978). Με δίπλωμα μηχανολόγου, ο νεαρός Ghosn έπιασε δουλειά στη Michelin, το μεγαλύτερο κατασκευαστή ελαστικών στην Ευρώπη.

Το 1996 μεταπήδησε σε Renault, ανεβαίνοντας τα σκαλιά της ιεραρχίας. Όταν η Renault ανέλαβε τη διοίκηση της Nissan, το 1999, ο Ghosn τέθηκε επικεφαλής του πλάνου αναγέννησης της ιαπωνικής μάρκας που κινδύνευε με χρεωκοπία. Τον Ιούνιο του 2001 προήχθη σε Διευθύνοντα Σύμβουλο της Nissan, ενώ τον Μάιο του 2005 πήρε τα ηνία και της Renault.

Στο εσωτερικό ενός αυτόνομου Nissan Leaf

Στο εσωτερικό ενός αυτόνομου Nissan Leaf

Advertisement
Advertisement

Ως επικεφαλής της κοινοπραξίας Renault-Nissan, στην οποία ανήκει και η ρωσική AVTOVAZ (μητρική εταιρεία της Lada), ο Ghosn έχει υπό τις οδηγίες του περισσότερους από 430.000 εργαζόμενους! Ένα στα 10 αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το 2015 (πάνω από 8,5 εκατ.) ανήκε στο γαλλο-ιαπωνικό όμιλο, τον τέταρτο μεγαλύτερο παγκοσμίως, πίσω από Toyota, Volkswagen και General Motors.

O Ghosn δίνει μεγάλη βαρύτητα στην ηλεκτροκίνηση, όπως φαίνεται από τις πωλήσεις των Nissan Leaf/Renault ZOE, αλλά και στην αυτόνομη οδήγηση. Προσωπική του απόφαση ήταν και η επιστροφή της Renault ως κατασκευαστή στη Formula 1, μετά τα προβλήματα στη συνεργασία με τη Red Bull Racing.

Ο Ghosn ανάμεσα στους οδηγούς της Renault F1, Jolyon Palmer και Kevin Magnussen

Ο Ghosn ανάμεσα στους οδηγούς της Renault F1, Jolyon Palmer και Kevin Magnussen

Οι συνεργάτες του τον περιγράφουν ως τελειομανή. Ο ίδιος διευκρινίζει: «Χρειάζεται οργάνωση και να περιστοιχίζεσαι από σωστούς επαγγελματίες που θα σε βοηθήσουν να κάνεις τη δουλειά σου. Δεν μπερδεύω τις ευθύνες, ώστε να μην υπάρχει σύγχυση ανάμεσα στις διαφορετικές εταιρείες. Ένας βασικός κανόνας είναι να “βλέπουμε” όσο πιο μακροπρόθεσμα γίνεται. Για παράδειγμα, η ατζέντα μου είναι γνωστή για τους επόμενους 15 μήνες. Γνωρίζω δηλαδή πού θα βρίσκομαι και τι θα κάνω κάθε εβδομάδα για αυτό το διάστημα».

Advertisement

Πώς όμως κατορθώνει να παίρνει αποφάσεις για τη Renault που εδρεύει στο Παρίσι, για τη Nissan που έχει ως βάση τη Γιοκοχάμα και τη ρωσική AVTOVAZ; «Όταν βρίσκομαι στην Ιαπωνία λαμβάνω αποφάσεις για τη Nissan. Όταν είμαι στη Γαλλία για τη Renault και όταν ταξιδεύω στη Μόσχα για την AVTOVAZ. Οι συνεργάτες μου γνωρίζουν αυτό το σκεπτικό, όπως και το πρόγραμμά μου και δεν με απασχολούν. Αν υπάρξει βέβαια κάτι το επείγον θα μου τηλεφωνήσουν. Το περιβάλλον όμως που έχουμε δημιουργήσει δίνει στην ομάδα κάθε μάρκας τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει τις επείγουσες καταστάσεις», απαντά ο Ghosn.

Παράλληλα «τρέχει» τη στρατηγική συνεργασία της Renault-Nissan με την Daimler. Μαζί με τον Dieter Zetsche, το αφεντικό του γερμανικού ομίλου που ελέγχει Mercedes, smart κ.α., προχωρούν με γοργούς ρυθμούς αλλά και με σταθερότητα συνέργειες μεταξύ των δύο πλευρών. Ορισμένα από τα κοινά project είναι τα smart fortwo/forfour – Renault Twingo, το Infiniti Q30 που βασίζεται στην A-Class και το pick up της Mercedes που θα δανειστεί πλατφόρμα και τεχνολογία από το Nissan Navara.

Κατά τη διάρκεια κάθε μεγάλης έκθεσης αυτοκινήτου ενημερώνει τους δημοσιογράφους μαζί με τον Dieter Zetsche για την πορεία της συνεργασίας Renault-Nissan με την Daimler

Κατά τη διάρκεια κάθε μεγάλης έκθεσης αυτοκινήτου ενημερώνει τους δημοσιογράφους μαζί με τον Dieter Zetsche για την πορεία της συνεργασίας Renault/Nissan – Daimler

Advertisement

Δεν… ραίνουν όμως όλοι με ροδοπέταλα τον Ghosn. Πρόσφατα στη γενική συνέλευση των μετόχων της Renault, εκφράστηκαν αντιρρήσεις για τις υψηλές αποδοχές του. Παρά τις αντιδράσεις και του γαλλικού κράτους (ελέγχει το 18% των μετοχών της Renault), το διοικητικό συμβούλιο ενέκρινε τελικά ποσό 7,2 εκατ. ευρώ για το 2015! Ο καθαρός μισθός ανέρχεται σε 1,23 εκατ. €, οι μεταβλητές αποδοχές (που εξαρτώνται από τα αποτελέσματα της εταιρείας) σε 1,78 εκατ. €, ενώ άλλα 4,18 εκατ. θα δοθούν σε μετοχές και μπόνους. Και σε αυτά τα χρήματα δεν υπολογίζεται ο μισθός του από τη Nissan, το ύψος του οποίου θα ανακοινωθεί τον Ιούνιο.