Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Η Ευρώπη φρενάρει τα κινέζικα ηλεκτρικά – Άμεση αντίδραση των Κινέζων

Ελλάδα 13:43
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η Ευρώπη φρενάρει τα κινέζικα ηλεκτρικά – Άμεση αντίδραση των Κινέζων

ΝΕΑ

Η Ευρώπη φρενάρει τα κινέζικα ηλεκτρικά – Άμεση αντίδραση των Κινέζων

ΝΕΑ

Οι Κινέζοι κατακτούν με γοργούς ρυθμούς τις ευρωπαϊκές αγορές με φθηνά ηλεκτρικά. Μπορούν όμως να τους σταματήσουν οι Ευρωπαίοι ή μήπως το παιχνίδι έχει χαθεί οριστικά;

Advertisement
Advertisement

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε έρευνα σχετικά με τις κινεζικές επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα, εκφράζοντας ανησυχίες για την ανταγωνιστικότητα της δικής της βιομηχανίας.

Η Ursula von der Leyen, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έκανε την ανακοίνωση αυτή κατά τη διάρκεια της ετήσιας ομιλίας της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Τόνισε την αφθονία των κινεζικών αυτοκινήτων χαμηλού κόστους στην παγκόσμια αγορά, αποδίδοντας την προσιτή τιμή τους σε σημαντικές κρατικές επιδοτήσεις, οι οποίες, όπως υποστήριξε, στρεβλώνουν την ευρωπαϊκή αγορά.

Advertisement
Advertisement

Η κίνηση της ΕΕ να διερευνήσει το θέμα αυτό, παρά τις πιθανές επιπτώσεις από την Κίνα, υπογραμμίζει την αυξανόμενη ανησυχία της για την ικανότητα των Ευρωπαίων κατασκευαστών να ανταγωνιστούν τους Κινέζους ομολόγους τους.

Η Κίνα διαθέτει πλήθος κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων που υποστηρίζονται από κυβερνητικά κίνητρα, τόσο για τη βιομηχανία όσο και για τους καταναλωτές. Πολλές από αυτές τις αναδυόμενες εταιρείες δεν έχουν ακόμη καταφέρει να αποφέρουν σταθερά κέρδη.

Μάρκες όπως η SAIC, η MG και η Nio, συμπεριλαμβανομένης της ηγέτιδας εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων BYD, ετοιμάζονται να επεκτείνουν τις πωλήσεις τους στην Ευρώπη με μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων σε ανταγωνιστικές τιμές.

Advertisement

Εάν επιτύχουν, αυτές οι προσπάθειες θα μπορούσαν να επηρεάσουν κατασκευαστές μαζικής αγοράς όπως η Stellantis και ο Όμιλος Volkswagen.

Στην Κίνα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν με έναν πόλεμο τιμών, καθώς η εγχώρια καταναλωτική ζήτηση μειώνεται. Εν τω μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο της φιλόδοξης πρωτοβουλίας Green Deal για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, σχεδιάζει να απαγορεύσει ουσιαστικά τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035.

Advertisement

Η κύρια ανησυχία της ΕΕ επικεντρώνεται γύρω από τις οικονομικές πρακτικές της Κίνας, καθώς καλεί το Πεκίνο να ανοίξει την αγορά του για να αποκαταστήσει τις ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι το μερίδιο της Κίνας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρώπη έχει αυξηθεί στο 8% και θα μπορούσε να φτάσει το 15% το 2025, σημειώνοντας ότι οι τιμές είναι συνήθως 20 τοις εκατό χαμηλότερες από τα μοντέλα που κατασκευάζονται στην ΕΕ. Στα δημοφιλή κινεζικά μοντέλα που εξάγονται στην Ευρώπη περιλαμβάνονται τα αυτοκίνητα MG της SAIC.

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Bruno Le Maire τάσσεται υπέρ της λήψης αυστηρότερων μέτρων για την προστασία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας κατά την επίσκεψή του στο Βερολίνο, τονίζοντας την ανάγκη για μια προληπτική, καινοτόμο και προστατευτική ευρωπαϊκή βιομηχανική στρατηγική όσον αφορά την Κίνα και τις ΗΠΑ.

Advertisement

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Robert Habeck εξέφρασε την ικανοποίησή του για τις ενέργειες της ΕΕ κατά των ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικής κατασκευής, τονίζοντας τη σημασία της αντιμετώπισης του αθέμιτου ανταγωνισμού και όχι του αποκλεισμού αποδοτικών και οικονομικά προσιτών αυτοκινήτων από την ευρωπαϊκή αγορά.

Τόνισε την ανάγκη ανάληψης δράσης εάν η έρευνα της ΕΕ αποκαλύψει ουσιαστικές παραβιάσεις των κανόνων ανταγωνισμού.

Ωστόσο, η ένωση αυτοκινήτων VDA της Γερμανίας προέτρεψε να γίνουν προσεκτικά βήματα, προτείνοντας ότι η ΕΕ θα πρέπει να εξετάσει πιθανά αντίποινα από την Κίνα ως απάντηση στην έρευνα.

Πρότειναν να επικεντρωθούν στη δημιουργία συνθηκών για να πετύχουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες στη δική τους αγορά, συμπεριλαμβανομένων μέτρων όπως η μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας και η μείωση των γραφειοκρατικών εμποδίων.

Ειδικότερα, οι διευθύνοντες σύμβουλοι μεγάλων γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένων των BMW Group, Mercedes και VW Group, εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για εμβάθυνση των δεσμών με την Κίνα κατά τη διάρκεια της έκθεσης IAA Mobility στο Μόναχο. Τάχθηκαν υπέρ της διατήρησης του ελεύθερου εμπορίου και της εξάλειψης των εμπορικών φραγμών με την Κίνα.

Η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας βασίζεται στην Κίνα για ένα μεγάλο μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις της και έχει από καιρό υποστηρίξει τη διατήρηση των εμπορικών θυρών ανοιχτών.

Οι κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις για ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα ήταν 57 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2016-2022, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων AlixPartners, βοηθώντας την Κίνα να γίνει ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο και να περάσει την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Η Κίνα τερμάτισε ένα γενναιόδωρο 11ετές πρόγραμμα επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών το 2022, αλλά ορισμένες τοπικές αρχές συνέχισαν να προσφέρουν ενισχύσεις ή φορολογικές εκπτώσεις για την προσέλκυση επενδύσεων, καθώς και επιδοτήσεις για τους καταναλωτές.

Η αντίδραση των Κινέζων

Μετά τις ανακοινώσεις της ΕΕ, ήρθε άμεσα και η απάντηση από την άλλη πλευρά. Η κινεζική κυβέρνηση επέκρινε την έναρξη έρευνας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τις επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας ως προστατευτική και προειδοποίησε ότι θα επηρεάσει αρνητικά τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις.

Η έρευνα “είναι μια καθαρά προστατευτική πράξη που θα διαταράξει και θα στρεβλώσει σοβαρά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και την αλυσίδα εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ, και θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις Κίνας-ΕΕ”, ανέφερε το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας σε ανακοίνωσή του.

“Η Κίνα θα δώσει ιδιαίτερη προσοχή σε αυτές τις κινήσεις και τις επακόλουθες ενέργειες της ΕΕ και θα διασφαλίσει σταθερά τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών“, πρόσθεσε.

Οι αναλυτές της Eurasian Group προειδοποίησαν ότι εάν οι Βρυξέλλες επιβάλουν τελικά δασμούς κατά των επιδοτούμενων κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, το Πεκίνο πιθανότατα θα επιβάλει αντίμετρα για να πλήξει τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες.

Οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν επιταχύνει τις εξαγωγικές τους προσπάθειες, καθώς η επιβράδυνση της καταναλωτικής ζήτησης στην Κίνα επιδεινώνει την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.

Η Nio και η Geely αρνήθηκαν να σχολιάσουν την έρευνα της ΕΕ, ενώ η BYD, η Xpeng και η SAIC δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.

Το Κινεζικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην ΕΕ αντέδρασε την Τετάρτη στην κίνηση αυτή, λέγοντας ότι αντιτίθεται στην έρευνα και ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του τομέα δεν οφείλεται σε επιδοτήσεις.

Η έρευνα κατά των επιδοτήσεων, που ξεκίνησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όχι από κάποια καταγγελία της βιομηχανίας, έρχεται καθώς η ΕΕ διανύει μια ήδη τεταμένη σχέση με την Κίνα.

Οι σχέσεις έχουν γίνει τεταμένες εξαιτίας των δεσμών του Πεκίνου με τη Μόσχα μετά την εισβολή των ρωσικών δυνάμεων στην Ουκρανία και της προσπάθειας της ΕΕ να στηρίζεται λιγότερο στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου και επίσης στον Νο 1 εμπορικό της εταίρο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Με όνομα κλεμμένο από… Ferrari το πρώτο ηλεκτρικό της Xiaomi!
Γη και ύδωρ προσφέρουν οι Γερμανοί στους Κινέζους
Ντόναλντ Τραμπ: «Σταματήστε τα ηλεκτρικά, ενισχύετε τους Κινέζους»