Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

2+1 λόγοι που τα ηλεκτρικά καταναλώνουν πολύ εκτός πόλης

Ελλάδα 14:01
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

2+1 λόγοι που τα ηλεκτρικά καταναλώνουν πολύ εκτός πόλης

ΝΕΑ

2+1 λόγοι που τα ηλεκτρικά καταναλώνουν πολύ εκτός πόλης

ΝΕΑ

Η αγορά ενός αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου συνήθως είναι μια πράξη έμπλεη ενθουσιασμού, εκμοντερνισμού μας και οικολογικής «άφεσης αμαρτιών». Μέχρι τη στιγμή που θα χρειαστεί να ταξιδέψουμε εκτός του άστεως…

Advertisement
Advertisement

Η ιδέα να κινούμαστε εντός πόλης με ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει τα πλεονεκτήματά της. Η -κατά τεκμήριο- αυξημένη ευρυχωρία που παρέχει ένα τέτοιο όχημα, η ησυχία του και η σχετικά μικρή κατανάλωση ενέργειας είναι τα πρώτα που γίνονται αντιληπτά.

Το γεγονός ότι προσπερνάς τα βενζινάδικα χωρίς να έχεις την ανάγκη να σταματήσεις σε αυτά για ανεφοδιασμό (εκτός εάν διαθέτουν και δημόσιο ταχυφορτιστή) κάνει κάποιους να αισθάνονται ιδιαίτερα. Εκ κατασκευής, τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα είναι κατά πολύ πιο αποδοτικά από ένα αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα.

Advertisement
Advertisement

Αυτό αποδεικνύεται έμπρακτα εντός πόλης από την κατανάλωση ενέργειας έναντι της κατανάλωσης καυσίμου, συγκριτικά. Όμως, όταν αλλάξουν οι συνθήκες στις οποίες πρέπει να κινηθούμε, όταν δεν θα περιστοιχιζόμαστε διαρκώς από πολυώροφα κτήρια και «ακίνητη κίνηση» (sic), τα δεδομένα αντιστρέφονται. Ο Nicolaus Otto και ο Rudolf Diesel χαμογελούν, ακόμα.

Προς το παρόν, το πολύωρο ταξίδι με ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο είναι μια διαδικασία που απαιτεί προγραμματισμό και την εξεύρεση και εναλλακτικών λύσεων, εάν το αρχικό πλάνο δεν ευοδωθεί όπως έχει αποφασιστεί.

Advertisement

Ο λόγος είναι ότι σε μια τέτοια συνθήκη η κατανάλωση ενέργειας από τον ηλεκτροκινητήρα (ή τους ηλεκτροκινητήρες) τού αυτοκινήτου αυξάνεται σημαντικά. Σε αυτή την περίπτωση ένα όχημα με θερμικό κινητήρα αποδεικνύεται οικονομικότερο και πιο εύχρηστο. Ας δούμε τους λόγους που συμβαίνει αυτό.

1. Σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση

Στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά τη πέδηση είναι πολύ πιο αποτελεσματικό από το αντίστοιχο που διαθέτουν τα σύγχρονα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Advertisement

Μάλιστα, σε κάποια από τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει τον ρυθμό επιβράδυνσης του αυτοκινήτου. από τον λιγότερο έντονο έως τον μέγιστο διαθέσιμο, επιτρέποντας τη μετατροπή μεγαλύτερης ποσότητας κινητικής ενέργειας σε ηλεκτρική.

Advertisement

Εντός πόλης, το συγκεκριμένο σύστημα έχει σημαντικό ρόλο στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, αυξάνοντας και την αυτονομία. Όμως, εκτός αυτής, και σε ένα ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο, ο οδηγός πατά διαρκώς το δεξί πεντάλ και σπάνια παίρνει το πόδι του από αυτό για να επιβραδύνει και να δώσει τη δυνατότητα στο σύστημα αναγεννητικής πέδησης να λειτουργήσει και να αποθηκεύσει ενέργεια στις μπαταρίες. Έτσι, λόγω του αυξημένου βάρους τού ηλεκτρικού και της συγκριτικά αυξημένης ταχύτητας κίνησης αποφορτίζονται συντομότερα οι συσσωρευτές.

2. Η άμεση απόδοση της μεγάλης ροπής

Όποιος δεν έχει αισθανθεί τον ρυθμό επιτάχυνσης, είτε από στάση είτε εν κινήσει, σε ένα ηλεκτρικό όχημα (ακόμα και το πιο μικρό διαθέσιμο στην αγορά) δεν μπορεί να κατανοήσει την αμεσότητα εφαρμογής τής ροπής στους τροχούς του.

Όμως, αυτό που είναι μια ασύγκριτη ικανότητα σε ένα ηλεκτροκίνητο, σε σχέση με ένα με θερμικό κινητήρα, είναι ταυτόχρονα και μειονέκτημα σε ό,τι αφορά στην ενεργειακή αποδοτικότητά του. Το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά δεν έχουν κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο μεταξύ άλλων μεταβάλλει την εφαρμοζόμενη ροπή στους τροχούς, είναι ένα ακόμα «αρνητικό» στοιχείο.

Συνήθως, έχουν κιβώτιο «μίας σχέσης», ενώ κάποια από τα πιο ακριβά «δύο σχέσεων». Όμως, η τοποθέτηση κιβωτίου ταχυτήτων σε ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο δεν είναι εύκολη ούτε εύλογη. Κάτι τέτοιο σημαίνει αύξηση του βάρους τού οχήματος αλλά και του κόστους εξέλιξής του, συνεπώς και της τιμής πώλησής του.

3. Αεροδυναμική

Ο τρίτος κυριότερος λόγος που ένα ηλεκτρικό όχημα έχει μικρότερη ενεργειακή αποδοτικότητα από ό,τι εντός πόλης (ή και σε σύγκριση με ένα αντίστοιχο μοντέλο με θερμικό κινητήρα) είναι η αεροδυναμική αντίστασή του (μετωπική επιφάνεια) και ο αεροδυναμικός συντελεστής οπισθέλκουσας του αμαξώματός του.

Ως γνωστόν, η αεροδυναμική επηρεάζει ουσιαστικά την αποδοτικότητα ενός οχήματος όταν αυξάνεται η ταχύτητά του. Δηλαδή, όταν κινείται σε έναν αυτοκινητόδρομο. Εντός πόλης, όπου η ταχύτητα κίνησης είναι (ή πρέπει να είναι) σχετικά μικρή, η αεροδυναμική δεν περιορίζει την αποδοτικότητα.

Πάντως, οι αυτοκινητοβιομηχανίες το γνωρίζουν πολύ καλά αυτό και φροντίζουν ώστε τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα τους να είναι προσεγμένα στο έπακρο και σε αυτόν τον τομέα.

Μάλιστα, το γεγονός ότι δεν έχουν θερμικό κινητήρα και το αμάξωμά τους δεν απαιτεί πολλά ανοίγματα για την ψύξη τόσο αυτού όσο και των άλλων μηχανικών μερών, συμβάλλει θετικά στον σχεδιασμό και στη διαμόρφωση του αμαξώματος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Το επόμενο Suzuki Jimny θα είναι ηλεκτρικό
Αυτονομία ηλεκτρικών: Αλήθειες και ψέματα
Αυτά τα ηλεκτρικά αγοράζουν οι Έλληνες!