Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

Ford: Η πλούσια ιστορία της στη Formula 1

Ελλάδα 17:38
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ford: Η πλούσια ιστορία της στη Formula 1

FORMULA 1

Ford: Η πλούσια ιστορία της στη Formula 1

FORMULA 1

Η ανακοίνωση της επιστροφής της Ford στην F1 από το 2026 ήταν, ασφαλώς, μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις των τελευταίων ετών. Για λόγους που δεν περιορίζονται στον αγωνιστικό τομέα.

Advertisement
Advertisement

Θα λέγαμε, μάλιστα, ότι το αγωνιστικό σκέλος της επιστροφής των Αμερικανών είναι εκείνο που -για την ώρα- έχει την μικρότερη σημασία. Βλέπετε, οι μονάδες ισχύος που θα φέρουν το σήμα του μπλε οβάλ θα κατασκευάζονται ουσιαστικά από την Red Bull Powertrains.

Φυσικά, στην ανακοίνωση της σύμπραξης των Red Bull και Ford υπάρχει και πρόβλεψη για την εν καιρώ πιο ενεργή συμμετοχή της δεύτερης στην κατασκευή των PU. Ωστόσο, όπως έχουν τα πράγματα τώρα, η Powertrains είναι εκείνη που κατέχει την τεχνογνωσία και το εξειδικευμένο προσωπικό για την σύνθεση αυτών των περίπλοκων μηχανών.

Advertisement
Advertisement

Αυτή η κατάσταση δεν είναι καθόλου ξένη προς της Ford. Ιστορικά, η πολυετής συμμετοχή των Αμερικανών στο σπορ -μία φωτεινή εξαίρεση από την άλλη άκρη του Ατλαντικού- συνίστατο στην χρηματοδότηση της κατασκευής κινητήρων από την εξειδικευμένη Cosworth.

Η Ford σε συνεργασία με την βρετανική εταιρία έγραψαν μαζί χρυσές σελίδες στην ιστορία του σπορ. Και καθιέρωσαν ένα είδος συνεργασίας το οποίο θα ακολουθούσαν -επίσης με επιτυχία- οι Mercedes και Ilmor. Η μεγάλη εταιρία δίνει τα χρήματα και το όνομα, ενώ η μικρή εταιρία βάζει την τεχνογνωσία.

Advertisement

Άλλωστε, όταν η Ford αποφάσισε να αλλάξει πρακτική με την Jaguar το 2000 τα αποτελέσματα ήταν πλήρως απογοητευτικά. Κατά ένα περίεργο παιχνίδι της μοίρας, η αποτυχία εκείνη της Ford ήταν που βοήθησε την είσοδο της Red Bull στην F1. Ο Mateschitz είχε αγοράσει στο τέλος του 2004 την Jaguar, έθεσε τους Horner-Newey-Marko επικεφαλής και τα υπόλοιπα ανήκουν στην ιστορία!

Tο 2026 η Ford θα επιστρέψει μέσω της ομάδας στην οποίαν είχε πουλήσει την Jaguar πριν από σχεδόν 20 χρόνια. Οπότε θα είχε νόημα να ρίξουμε μια ματιά στην πλούσια ιστορία της στην F1.

Η πιο έξυπνη επένδυση

Advertisement

Η πορεία της Ford στην F1 είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το όνομα της Cosworth. Ιδρυτές αυτής της μικρής βρετανική εταιρίας κατασκευής κινητήρων ήταν δύο πρώην εργαζόμενοι της Lotus. Οι Mike Costin και Keith Duckworth. Το όνομα Cosworth προκύπτει από τον συνδυασμό των δύο αυτών επιθέτων.

Οι Costin και Duckworth παρά την αποχώρησή τους από την Lotus, εξακολούθησαν να διατηρούν άριστες σχέσεις με τον Colin Chapman. Και ήταν η συμβολή του τελευταίου που έπεισε την Ford να χρηματοδοτήσει την κατασκευή ενός κινητήρα για την F1 από την Cosworth στα τέλη του 1965.

Advertisement

Οι περίπου 100.000 λίρες Αγγλίας που ξόδεψε η Ford τότε, ίσως συνιστούν την καλύτερη επένδυση στην ιστορία της F1. Το αποτέλεσμά της ήταν η δημιουργία του τρίλιτρου κινητήρα DFV (Double Four Valve) το 1967. Επρόκειτο για έναν ατμοσφαιρικό V8 ο οποίος έμελλε να κυριαρχήσει στο σπορ για τα επόμενα 15 και πλέον χρόνια.

Το ντεμπούτο το DFV έγινε στο Zandvoort το 1967 στις Lotus των Hill και Clark. Ο πρώτος εξασφάλισε την pole, ενώ ο δεύτερος πήρε πρώτος την καρό σημαία. Καλύτερο ξεκίνημα δεν θα μπορούσαν να φανταστούν οι άνθρωποι της Ford! Το πρωτάθλημα εκείνης της χρονιάς είχε πάει τελικά στον Denny Hulme και την Brabham.

Απόλυτη κυριαρχία

Όμως, το μέλλον βρισκόταν στον νέο κινητήρα της Cosworth. Από το 1968 θα ήταν διαθέσιμος σε όλες τις ομάδες. Μπορεί να μην ήταν το ίδιο ισχυρός όπως οι V12 που κατασκεύαζε η Ferrari. Ήταν, όμως, ελαφρύς, ευκολοοδήγητος και αξιόπιστος. Το αποτέλεσμα ήταν στο αποκορύφωμα του, ο DFV να χρησιμοποιείται από σχεδόν όλες τις ομάδες του grid!

Η επιτυχία που είχε ο DFV ήταν ασύλληπτη. Από το 1968 έως το 1982 δώδεκα από τα 15 πρωταθλήματα οδηγών πήγαν σε πιλότους οι οποίοι είχαν στην πλάτη τον κινητήρα της Cosworth. Οι Graham Hill, Jackie Stewart, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, James Hunt, Mario Andretti, Alan Jones, Nelson Piquet και Keke Rosberg αναδείχθηκαν όλοι πρωταθλητές με εκείνον!

Εξαιρέσεις αποτέλεσαν οι σεζόν του 1975, του 1977 και του 1979. Οι τρεις χρονιές, δηλαδή, στις οποίες οι Lauda και Scheckter κέρδισαν τίτλους με την Ferrari. Η Cosworth είχε καταφέρει στην διάρκεια αυτής της περιόδου με τις κατάλληλες παρεμβάσεις να εξελίσσει συνεχώς τον DFV.

Ο κινητήρας είχε αρχικά ισχύ 400 ίππων. Στο τέλος του 1982 είχε φτάσει να αποδίδει 530 ίππους. Βέβαια, σε εκείνο το χρονικό σημείο, η τεχνολογία turbo είχε κυριαρχήσει στην F1. Η Cosworth προσπάθησε να ακολουθήσει κι εκείνη την νέα τάση αλλά δεν είχε την επιτυχία του παρελθόντος. Μέσα σε 16 χρόνια, όμως, ο DFV είχε καταφέρει να πάρει 155 νίκες, 12 πρωταθλήματα οδηγών και 10 κατασκευαστών!

Η πρώτη επιστροφή

Η ώρα των Ford και Cosworth θα ξαναρχόταν στο τέλος της δεκαετίας του ’80. Λόγω της επικείμενης απαγόρευσης των turbo το 1989, η βρετανική εταιρία θα ξεκινούσε ήδη από τα τέλη του 1987 την εξέλιξη της σειράς HB. Επρόκειτο για έναν ατμοσφαιρικό V8 κινητήρα 3,5 λίτρων ο οποίος θα χρησιμοποιούταν μέχρι και το τέλος του 1993.

Η Benetton είχε εξασφαλίσει προνομιακή σχέση με την Ford από τα τέλη του 80. Έτσι, τα αυτοκίνητά της θα είχαν πάντα την τελευταία εξέλιξη του κινητήρα αυτού. Η σειρά HB θα είχε αρκετές νίκες από το 1989 έως το 1993. Οι Schumacher (η Jordan με την οποίαν έκανε το ντεμπούτο του είχε επίσης κινητήρα Ford), Senna, Piquet και Nannini κέρδισαν όλοι με αυτόν το κινητήρα.

Για το 1994, η Ford θα εξέλισσε την σειρά HB για χάρη της Benetton. Διάδοχός της ήταν η EC και ο πρώτο κινητήρας της θα ονομαζόταν Ford Zetec-R με την απόδοσή του να φτάνει στους 740 ίππους στις 14.500 στροφές. Με αυτόν τον κινητήρα ο Michael Schumacher θα έπαιρνε το πρώτο του πρωτάθλημα οδηγών το 1994!

Η σειρά αυτή θα εξελισσόταν στην περαιτέρω το 1996 στις JD, VJ και τελικά VJM. Οι κινητήρες θα εξακολουθούσαν να ονομάζονται Ford Zetec-R. Στο σημείο αυτό ξανασυναντούμε στην ιστορία μας το όνομα του Jackie Stewart. Ο Σκοτσέζος πείθει την Ford να χρηματοδοτήσει την κατασκευή των εγκαταστάσεων της νέας του ομάδας στο Milton Keynes.

Η Stewart Grand Prix θα γινόταν ο προνομιακός συνεργάτης της Ford από το 1997. Κατά την πρώτη της χρονιά θα χρησιμοποιούσε και την νέα εξέλιξη του κινητήρα της Ford, την CR-1. Με τους κινητήρες αυτούς -και τις εξελίξεις τους- η Ford θα παρέμενε στην F1 μέχρι και το 2013.

Το αποτυχημένο εγχείρημα της Jaguar

Ο δαιμόνιος Stewart θα κατάφερνε να πείσει την Ford να εξαγοράσει την ομάδα του το 2000. Η Stewart GP θα μετονομαζόταν σε Jaguar Racing με την Ford να αναμειγνύεται άμεσα, πλέον, στην διοίκηση της ομάδας. Αυτό θα αποδεικνυόταν ένα μεγάλο λάθος.

Η Jaguar προσπάθησε πολύ να γίνει ανταγωνιστική μέχρι και το 2004. Ωστόσο, δεν υπήρχε η πλήρης υποστήριξη από την Ford της οποίας το… γραφειοκρατικό περιβάλλον δεν ταίριαζε με τον τρόπο λειτουργίας μία ομάδας F1. Χαρακτηριστική ήταν η φράση του CEO της εταιρίας, Jacques Nasser σε διοικητικό συμβούλιο όταν είδε τη λίστα με τους πιο ακριβοπληρωμένους εργαζόμενους της εταιρίας: «Ποιος, διάολο, είναι αυτός ο Edmund Irvine;»

Κάπου εδώ επιστρέφουμε στην αρχή του άρθρου αυτού. Η Red Bull αγοράζει την Jaguar από την Ford και μετά από 5 χρόνια κάνει το πρώτο της νταμπλ. Η συνέχεια της ιστορίας είναι γνωστή.

Έτσι, λοιπόν, η Ford αποφάσισε να επιστρέψει στην F1. Και μάλιστα στον ρόλο με τον οποίον είχε την μεγαλύτερη επιτυχία. Αυτήν τη φορά στη θέση της Cosworth θα βρίσκεται η Red Bull Powertrains. Μένει να φανεί εάν το νέο αυτό εγχείρημα θα της φέρει πάλι την τεράστια επιτυχία που είχε στο παρελθόν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Red Bull: Παρουσίαση χωρίς… νέο μονοθέσιο!
F1: Το Las Vegas θέλει αγώνα για πάντα!
Domenicali: Αποχώρηση της F1 από χώρες που δεν σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα