Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | newsautoCHOICE

Συγκριτικό: Honda Civic 1.5 VTEC 182 PS vs Mazda 3 2.0 SKYACTIV-X 180 PS

  • Κείμενο: Κωνσταντίνος Μποϊδάνης, Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης

Μια σύγκριση που έχει να κάνει με τα «γυαλιά» που φοράει κανείς, καθώς και τη διάθεση να αποδεχτεί τη χώρα προέλευσης μιας μάρκας. Δύο μοντέλα που περήφανα φέρουν ιαπωνική σφραγίδα και δικαιώνουν απόλυτα όλους όσοι πιστεύουν και ορκίζονται στην ανωτερότητά τους, υπερβαίνοντας τα κλισέ περί αξιοπιστίας και αλεξίσφαιρης ποιότητας κατασκευής.

Φυσικά και έχουν πίσω τους ιστορική παρακαταθήκη που τα ακολουθεί σαν αύρα. Αμφότερα τα ανταγωνιστικά μοντέλα που συγκρίνουμε προέρχονται από μία σχολή με κοινό παρoνομαστή την πολυθρύλητη αξιοπιστία και ποιότητα κατασκευής που τα καθιστά ικανά να αντέξουν σχεδόν στα πάντα. Αλλά παραδόξως κάπου εδώ τελειώνουν και οι ομοιότητές τους. Το Mazda 3 επιμένει ατμοσφαιρικά, φορώντας ένα εξαιρετικά προηγμένο δίλιτρο μοτέρ που φτάνει σε απόδοση τους 180 PS. Το Civic ακολουθεί τον σίγουρο δρόμο της υπερτροφοδότησης με τον 1.5 κινητήρα, ο οποίος ωστόσο διόλου υπολείπεται σε εφαρμοσμένη τεχνολογία.

Πέραν του κυβισμού και της τροφοδοσίας, μία ακόμα σοβαρή διαφορά ανάμεσα στους δύο Ιάπωνες είναι η εμφάνιση. Από τη μια το ρευστό και φουσκωμένο Mazda 3 και από την άλλη το μυώδες και με έντονες ακμές Honda Civic. Πραγματικά μιλάμε για δύο τόσο διαφορετικές αισθητικές προσεγγίσεις που άνετα τις τοποθετεί κανείς στα δύο άκρα. Το Mazda 3 το κοιτάς και το ερωτεύεσαι, καθώς παραπέμπει ακόμα και σε Alfa Romeo από ορισμένες γωνίες, τη στιγμή που το Honda μάλλον σε ξενίζει με την εκκεντρικότητά του. Αν δεν είσαι εξοικειωμένος με την αισθητική του, πρέπει να το οδηγήσεις για να σε κερδίσει και να αρχίσεις να το βλέπεις με συμπάθεια. Στο τέλος βέβαια -και αυτό σας το υπογράφω- δεν μένεις μόνο στη συμπάθεια.

Αυτό που αντικρίζεις στην καμπίνα του Honda δείχνει λίγο πιο επιτηδευμένο. Τα πλαστικά δεν σε πείθουν με το καλημέρα για την αξία τους, αλλά και η συνολική «φορτωμένη» αισθητική θέλει τον χρόνο της για να σε κερδίσει. Η θέση οδήγησης, ωστόσο, είναι πολύ καλή. Είσαι «μέσα» στο αυτοκίνητο και μπορείς να πάρεις την «εις σάρκαν μίαν» αίσθηση με το μηχάνημα, κάτι που εκτιμά ακόμα μια αρκετά σημαντική μερίδα του αγοραστικού κοινού των χάτσμπακ. Δεν μένει όμως μόνο εκεί.

Το μοντέλο της Honda αποδεικνύει την αξία του από τα πρώτα κιόλας μέτρα που θα κάνεις μαζί του. Ανάλαφρο στην αίσθηση, με πολύ σίγουρο πάτημα και αμεσότητα από το ελαφρύ αλλά ακριβές τιμόνι, το Civic με το αυτόματο κιβώτιο μπορεί να σε έχει αφήσει με μια… υποχρέωση λιγότερη (αν και το χειροκίνητο είναι μάλλον το καλύτερο στην κατηγορία), αλλά όταν θα βρεθεί στο κατάλληλο περιβάλλον θα σου θυμίσει πως στην κορυφή της γκάμας του βρίσκεται το απίθανοType R.

Απόλυτη σταθερότητα και ευθυγράμμιση των τεχνολογιών υποστήριξης του οδηγού με έναν κινητήρα ο οποίος επίσης βρίθει τεχνολογικών εφαρμογών και λειτουργεί υπέροχα, δίνοντάς σου τη δυνατότητα να τον «ξεζουμίσεις» όποτε θέλεις.

Ανάχωμα στον ενθουσιασμό του οδηγού αποδεικνύεται το CVT κιβώτιο με τη χαρακτηριστική λειτουργία που μοιάζει μάλλον ξεπερασμένη στη σύγχρονη εποχή της αυτοκίνησης και κατά τη γνώμη μου πρέπει σιγά-σιγά να αποσυρθεί στο χρονοντούλαπο της αυτοκινητικής ιστορίας, μαζί με τα αφαιρούμενα αντικλεπτικά ραδιοκασετόφωνα. Η ακρίβεια από το τιμόνι του Civic είναι υποδειγματική και αναδεικνύει ένα αυτοκίνητο με σπορ προσανατολισμό.

Για την ανάδειξη του χαρακτηριστικού αυτού πρέπει επίσης να δώσουμε εύσημα και στην ανάρτηση, που χωρίς να μπορεί να θεωρηθεί σκληρή (ακόμα και στην ενεργοποίηση της σκληρότερης απόσβεσης από το πλήκτρο δίπλα στον επιλογέα), είναι όσο σφιχτή τη θέλει ο οδηγός για την αγαπημένη του διαδρομή με στροφές, χωρίς να επιτρέπει αξιομνημόνευτες κλίσεις στο αμάξωμα.

Χωροταξικά το Civic αποδεικνύεται ευρύχωρο για όλους του επιβάτες – τόσο για τα πόδια όσο και για τα κεφάλια τους. Το σημαντικά μεγαλύτερο μεταξόνιο σε σχέση με το «3» είναι το μυστικό πίσω από αυτή την εξαιρετική εικόνα του Civic. Αν πρέπει όμως να γκρινιάξει κανείς για κάτι, αυτό είναι σίγουρα το ρολό με την εταζέρα που αναπτύσσεται από τη μία μεριά στην άλλη αν θέλεις να κρύψεις από τα περίεργα βλέμματα τον χώρο των αποσκευών, ο οποίος όμως είναι όχι 5 και 10 αλλά 120 lt μεγαλύτερος από αυτόν του Mazda.

Το Mazda 3 έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που μπορούν να σε κάνουν να το τοποθετήσεις άνετα απέναντι στα premium χάτσμπακ της κατηγορίας (κάτι που δεν μπορείς να ισχυριστείς σε καμία περίπτωση για το Honda). Είναι ποιοτικότατο σε υλικά και συναρμολόγηση, με μια αισθητική προσέγγιση στο εσωτερικό που αποπνέει λιτή πολυτέλεια και σε «ψήνει» για το premium του πράγματος.

Κινείται αρχοντικά, με σταθερότητα και εξαιρετικά συμπαγή αίσθηση στον δρόμο. Από την άλλη, ο κινητήρας του θέλει «κυνήγι» για να δείξει την ισχύ του, κάτι που κάνει με τρόπο εντυπωσιακό όταν περνάς τις 3.500 rpm, οπότε αισθάνεσαι τον χρονισμό να αλλάζει και το μοτέρ να ανασαίνει καλύτερα. Εχοντας ωστόσο ξεσυνηθίσει τόσα χρόνια, η ατμοσφαιρική «ανάσα» του SkyActiv-X σου δίνει την αίσθηση ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο προηγούμενης γενιάς, χωρίς βεβαίως ουδόλως να ισχύει στ’ αλήθεια κάτι τέτοιο.

Το πλαίσιο ανταποκρίνεται πολύ καλά στις προκλήσεις από τη μεριά του οδηγού που θα θελήσει να πάει λίγο πιο γρήγορα στην ίδια με πριν διαδρομή με τις ενδιαφέρουσες στροφές. Εναν έξτρα πόντο χαρίζει και το αυτόματο κιβώτιο των έξι σχέσεων και τα paddles στο τιμόνι που σου δίνουν λίγο περισσότερο χώρο για συμμετοχή.

Από την άλλη, τα ηλεκτρονικά του Mazda 3 είναι έντονα παρεμβατικά από πολύ νωρίς, σε οποιαδήποτε κατάσταση η κεντρική μονάδα που τα ελέγχει κρίνει ότι πρέπει να επέμβουν. Είτε όταν πλησιάζεις σχετικά γρήγορα τον προπορευόμενο, είτε όταν το παρακάνεις με την πίεση της πλευρικής πρόσφυσης, το Mazda 3 σε επαναφέρει στην τάξη με τρόπο απότομο, χωρίς κλιμάκωση στην αντίδρασή του, με την παρουσίαση της μέγιστης κατασταλτικής αντίδρασης από την πρώτη στιγμή. Θα μου πείτε πως αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκη κακό – και θα έχετε δίκιο, αφού στο θέμα της ασφάλειας δεν χωρούν εκπτώσεις και «ναι μεν, αλλά».

Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, ο τρόπος παρέμβασης των ηλεκτρονικών, από μια πιο παλιά πλατφόρμα μεταφοράς δεδομένων που ναι μεν καλώς είναι έντονα παρεμβατική για να σε σώσει από τη δύσκολη στιγμή δείχνει όμως λίγο πίσω από τις σύγχρονες εξελίξεις στον τομέα, χρειάζεται διορθωτικές επεμβάσεις από τους αναμφίβολα ικανούς τεχνικούς της Mazda.

Πέραν αυτού, η οδήγησή του είναι απολαυστική χάρη στο σωστό βάρος του συστήματος διεύθυνσης που περνά στον οδηγό έναν επιπλέον βαθμό σιγουριάς στο δρόμο. Οι κλίσεις του αμαξώματος σε στροφές υπό πίεση είναι λίγο μεγαλύτερες, αλλά ως αντιστάθμισα η απόσβεση της ανάρτησης είναι πιο ενδελεχής και η ποιότητα κύλισης σαφώς καλύτερη από αυτή του Civic.

Εν κατακλείδι, τι μένει να πούμε; Από τη μια μεριά η σαφώς πιο premium πρόταση της Mazda με εξαιρετική εμφάνιση και πολύ καλά επί μέρους χαρακτηριστικά  δίνουν στον υποψήφιο αγοραστή πολλούς λόγους για να το προτιμήσει. Από την άλλη, το Honda μπορεί να μη σε συγκινήσει άμα τη εμφανίσει, αλλά θα σε πάρει μαζί του όταν το οδηγήσεις και θα θέλεις να είναι μακρύς ο δρόμος σου μαζί του, που έλεγε και ο Φλομπέρ.

Την αναμέτρηση κάνει ντέρμπι πραγματικό και η τιμολογιακή διαφορά, που είναι πολύ μικρή για τα δεδομένα της κατηγορίας. Το Mazda 3 ως δίλιτρο μπορεί να δικαιολογήσει την υπέρβαση του ψυχολογικού ορίου των €30.000, ενώ το Honda, που έχει και την ψήφο μας, χρειάζεται να προβάλλει την τεχνολογική του υπεροχή για να αιτιολογήσει το «σκαρφάλωμα» σε αυτά τα υψηλά για μικρομεσαίο 1.500άρι τιμολογιακά επίπεδα.

KeyTech
Το μηχανικό σύνολο του Mazda 3, ο περιβόητος Skyactiv-X, είναι ο πρώτος βενζινοκινητήρας που χρησιμοποιεί ανάφλεξη από τη συμπίεση, τεχνολογία που έρχεται από τους ντίζελ κινητήρες. Το πλεονέκτημα που προκύπτει από τη χρήση της τεχνολογίας αυτής είναι η χαμηλότερη κατανάλωση και οι ανάλογες εκπομπές ρύπων.

Η εφαρμογή της ομοιογενούς ανάφλεξης (HCCI) κάνει το καύσιμο από 20% έως 30% πιο αποδοτικό, μια και συνδυάζεται με το Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) που ελέγχει σε πραγματικό χρόνο τις συνθήκες λειτουργίας που διέπουν την τροφοδοσία του κινητήρα. Στην απαίτηση του οδηγού για επιδόσεις και όταν επιμένει στο γκάζι, η λειτουργία του κινητήρα «αλλάζει» με την ενεργοποίηση των μπουζί για την ανάφλεξη του καύσιμου μείγματος, δίνοντας μια αισθητή αλλαγή στην απόκριση του κινητήρα.

Στον αντίποδα, η Honda έχει εφοδιάσει τον turbo i-VTEC με σύστημα μεταβολής χρονισμού και βυθίσματος στις βαλβίδες, άμεσο ψεκασμό και μια σειρά από τεχνολογίες για τον περιορισμό της μάζας των κινούμενων μερών, αλλά και της μεταξύ τους τριβής, δίνοντας χαρακτηριστικά μεγαλύτερου σε χωρητικότητα κινητήρα από μόλις 1,5 lt χωρητικότητας. Στην πράξη, το μοτέρ του Civic είναι πιο αποτελεσματικό πέραν της απόδοσης, που δεν είναι πάντα το ζητούμενο, στην οικονομία του καυσίμου.

TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ:
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo CVT 182 PS
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.498 CC, i4, TURBO,
ΙΣΧΥΣ + ΡΟΠΗ: 182 PS @ 6.000 RPM, 22,4 KGM @ 1.700-5.500 RPM
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ CVT,
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ,
0-100 km/h: 8,5”
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MCPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), HΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣΑΞΟΝΑΣ (ΠΙΣΩ),
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.518/1.799/1.434 MM,
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.697 MM,
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 478 LT
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ L/100 KM: 7,4, ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 6,7
ΤΙΜΗ: HONDA ΑΠΟ €30.250

Mazda 3 2.0 2.0 A/T 180 PS
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.998 CC, I4,
ΙΣΧΥΣ + ΡΟΠΗ:MAZDA 180 PS @ 6.000 RPM, 22,8 KGM @ 3.000 RPM
ΚΙΒΩΤΙΟ:ΑΥΤΟΜΑΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ,
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ,
0-100 km/h: 8,6”
ΑΝΑΡΤΗΣΗ:ΓΟΝΑΤΑ MCPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), ΔΙΠΛΑΨΑΛΙΔΙΑ (ΠΙΣΩ),
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.460/1.795/1.435 MM,
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.725 MM,
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 358 LT
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ L/100 KM: 7,9, ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 6,3
ΤΙΜΗ: ΑΠΟ €31.148



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Νέο Honda Civic: Ολιστική αναβάθμιση (video)
Volkswagen Golf GTI – Honda Civic Type R
Δοκιμή: Mazda MX-5 of 100th Anniversary Special Edition

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto