Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Οδηγούμε τα θρυλικά Fiat 131 Abarth Rally & Lancia Fulvia 1.6 HF

Ελλάδα 1:03
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Οδηγούμε τα θρυλικά Fiat 131 Abarth Rally & Lancia Fulvia 1.6 HF

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Οδηγούμε τα θρυλικά Fiat 131 Abarth Rally & Lancia Fulvia 1.6 HF

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Πίσω από την πύλη 81 του θρυλικού εργοστασίου με περιμένουν υπομονετικά δύο αγωνιστικά μοντέλα που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στα motorsports, το «πράσινο-λευκό-κόκκινο» 131 Abarth Rally και η μαυροκόκκινη Lancia Fulvia Coupè HF «14».

Advertisement
Advertisement

Κοντά μας και για να παρέχει κάθε είδους βοήθεια βρίσκεται ο Silvano Sobrero, ένας συμπαθέστατος μηχανικός που εργάζεται στο Heritage Hub, τον ειδικό χώρο όπου κοσμούν με την παρουσία τους πάνω από 300 ιστορικά μοντέλα της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Δύο εκ των οποίων είναι και τα προαναφερθέντα.

Ας ξεκινήσω με λίγο από ιστορία. Η Fulvia ήταν το μοντέλο που άνοιξε τον δρόμο για τη Lancia στους αγώνες ράλι. Η κομψή κουπέ έκδοση, πνευματικό παιδί του Piero Castagnero, του οποίου το όνομα έγινε γνωστό από τον κόσμο των σκαφών της Riva, παρουσιάστηκε το 1965. Λίγο μετά, οι άνθρωποι της ιταλικής φίρμας αγόρασαν την ομάδα HF Squadra Corse, της οποίας ηγείτο ο γνωστός σε όλους Cesare Fiorio και τα υπόλοιπα είναι ιστορία.

Από το 1965 έως και το 1972 η Lancia κατακτούσε συνεχώς πρωταθλήματα, με πιο χαρακτηριστική στιγμή αυτή στο Ράλι του Μόντε Κάρλο, όπου το πλήρωμα Sandro Munari – Mario Mannucci επικράτησε του ανταγωνισμού. Με το ίδιο αυτοκίνητο που είναι εδώ, μπροστά στα μάτια μου, με το μαύρο καπό και τα ευμεγέθη αυτοκόλλητα «Lancia-Italia», γνωστή με το ψευδώνυμο «14» λόγω του αριθμού συμμετοχής που χρησιμοποιούσε στον φημισμένο αγώνα.

Advertisement
Advertisement

Περιττό να αναφέρω ότι το Fiat 131 Abarth αποτελεί σημείο αναφοράς για τους λάτρεις των ράλι. Με την εξωφρενική εμφάνισή του μας μεταφέρει σε μια ξεχασμένη εποχή της αυτοκίνησης, η οποία δυστυχώς δεν θα επιστρέψει ποτέ. Γεμάτο ατέλειες, εύθραυστο και ευαίσθητο, το 131 δεν δημιουργήθηκε για να πρωταγωνιστήσει στους αγώνες ράλι. Όμως οι δαιμόνιοι Ιταλοί ήθελαν το κάτι παραπάνω.

Έτσι ανέθεσαν στην Abarth, που είχε τον ρόλο του in-house βελτιωτή των μοντέλων της εταιρείας, να μετατρέψει την έκδοση παραγωγής σε rally car, συνεχίζοντας την παράδοση του 124 Abarth, αλλά και για τονώσουν τις πωλήσεις του συμβατικού 4θυρου 131 Mirafiori. Aλλά προέκυψε και ένα επιπλέον θέμα, αυτό της απαραίτητης ομολογκασιόν για να μπορεί να συμμετέχει στα ράλι του πρωταθλήματος.

Advertisement

Για τον λόγο αυτό η Fiat κατασκεύασε 400 συνολικά ειδικές εκδόσεις του σεντάν μοντέλου, οι οποίες έφεραν την ονομασία 131 Abarth Rally Stradale. To 1976 παίρνει σάρκα και οστά το 131 Abarth Rally και η τροπαιοθήκη της εταιρείας εμπλουτίζεται με τρία παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών (1977, 1978 και 1980) και αντίστοιχα δύο Πρωταθλήματα Οδηγών, με τους Markku Alen και Walter Röhrl.

Advertisement

Μετά από αρκετά «χαμένα» λεπτά για την αποστολή μηνυμάτων SMS και ποσταρισμάτων στο Facebook, αποφασίζω να ξεκινήσω με τη Fulvia «Fanalone», όπως και ονομαζόταν λόγω των εμπρός μεγαλύτερων φωτιστικών σωμάτων. Highlight το βαθούλωμα στο πίσω δεξί φτερό, το οποίο δεν έχει αντικατασταθεί, θυμίζοντάς μας το χτύπημα του Munari πάνω σε ένα snowbank κατά τη διάρκεια του φημισμένου Col de Turini του 1972, όταν, παρ’ όλα αυτά, ο Ιταλός οδηγός κατέκτησε την πρώτη θέση. Στο εσωτερικό κυριαρχεί η απλότητα και η minimal αίσθηση. Τα όργανα και ο επιλογέας είναι εκεί που πρέπει, με τη θέση οδήγησης κλασικά «made in Italy», με το τιμόνι πιο μακριά από ό,τι έχουμε συνηθίσει στα νεότερα μοντέλα.

Προσπαθώ μετά κόπων και βασάνων να βρω την κατάλληλη θέση στο μικροσκοπικό μπάκετ, την ίδια στιγμή που ο Silvano με ενημερώνει ότι το 5άρι κιβώτιο της ZF που βρίσκεται τοποθετημένο μαζί με το διαφορικό πίσω από τον κινητήρα, είναι τύπου «dogleg», με την 1η να είναι κάτω αριστερά και τις υπόλοιπες στο κλασικό σχήμα «H». Ενας πρόσθετος πονοκέφαλος, καθώς είναι η πρώτη φορά που οδηγώ αυτοκίνητο με τη συγκεκριμένη διάταξη. Tα dogleg κιβώτια χρησιμοποιούνταν κατά κόρον στους αγώνες, καθότι εξυπηρετούσαν αφάνταστα τους οδηγούς, των οποίων το έργο ήταν σαφώς πιο εύκολο στις αλλαγές των σχέσεων, όταν η 2η και η 3η σχέση ήταν στην ίδια ευθεία.

Advertisement

Ο φωτογράφος μού δίνει το OK για να ξεκινήσουμε. Η βοήθεια του ingegnere άκρως σημαντική, καθώς μου δείχνει ότι για την εκκίνηση του μοτέρ, πέραν της συνηθισμένης κίνησης, γυρνώντας δηλαδή το κλειδί στη μίζα, πρέπει να πιέσω τον κεντρικά τοποθετημένο διακόπτη τη στιγμή που πατάω βαθιά το δεξί πεντάλ.

Ο V4 των 1,6 lt με τα 48άρια διπλά καρμπιρατέρ της Weber, που σχεδιάστηκε από τον Ettore Zaccone Mina αποκλειστικά για τη Fulvia και βρίσκεται κάτω από το μαύρο καπό, παίρνει ζωή. Καπνός βγαίνει από την εξάτμιση, η μυρωδιά της καθαρής, άκαυτης βενζίνης κατακλύζει το εσωτερικό.

Κλείνω ευλαβικά την πόρτα του οδηγού, μουσειακό έκθεμα είναι τούτο δω το αγωνιστικό, βάζω 1η στο κιβώτιο και οι στροφές στο Veglia Borletti αρχίζουν να σκαρφαλώνουν, με τον κόκκινο δείκτη να δείχνει το όριο περιστροφής. Πιέζοντας το γκάζι παράγεται ένας μπάσος, μεθυστικός ήχος, μουσική για τα αυτιά μου, καθώς τα καυσαέρια ταξιδεύουν μέσα στη χαλύβδινη εξάτμιση, ενώ φυσικά δεν υπάρχει η παραμικρή ηχομόνωση. Ω, τι χαρά! Η πρώτη εντύπωση είναι πως η προσθιοκίνητη HF έχει πολύ καλή πρόσφυση, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι πατά σε 13άρια ελαστικά πλάτους 185 mm, προσφέροντας στον αδαή την εμπιστοσύνη που χρειάζεται για να συνεχίσει την αναζήτηση των ορίων του. Ο χρόνος όμως μας πιέζει. Το 131 μας περιμένει.

Εδώ δεν υπάρχουν ηλεκτρονικές αναρτήσεις, ESP και traction, ούτε κρεμαγιέρα που η υποβοήθησή της αλλάζει με την ταχύτητα. Ολα είναι μηχανικά και αναλογικά. Το αργό τιμόνι απαιτεί μυϊκή προσπάθεια στα επιτόπου. Δεν το παίζει φιλικά προσκείμενο, ενώ η λέξη διακριτικότητα είναι άγνωστη. Ενώ η συμβατική έκδοση του ιταλικού σεντάν διέθετε έναν συντηρητικό σχεδιασμό, το 131 Abarth Rally είναι ακριβώς το αντίθετο. To αεροδυναμικό body kit περιλαμβάνει εμπρός και πίσω τονισμένα φτερά από fiberglass, φουσκωμένο καπό, πορτ-μπαγκάζ με ενσωματωμένη αεροτομή, πλαϊνά μαρσπιέ, εμπρός σπόιλερ, όπως και εισαγωγές αέρα σε καπό και εμπρός από τους πίσω τροχούς.

 

Σαφώς πιο άνετο το μπάκετ κάθισμα, με τη συνολική ατμόσφαιρα να σε ταξιδεύει στα τέλη της δεκαετίας του ’70,  όπου και μεγαλούργησε στα χέρια των «ιπτάμενων» Φινλανδών και αργότερα του μαέστρου Röhrl. Σε αυτό συνέβαλε επίσης το κοντό κιβώτιο ταχυτήτων, ο δυνατός 4κύλινδρος κινητήρας των 2,0 lt και το κοφτό turn-in που σύντομα με έκαναν να έχω παραισθήσεις ότι είμαι το alter-ego του Markku Allen. Δεν υπάρχει ίχνος πολύπλοκων κινήσεων, απλά αλλάζεις σχέσεις, πατινάρεις τον συμπλέκτη για να μην σβήσει, και απολαμβάνεις μαζοχιστικά την παντελή απουσία οποιασδήποτε ηλεκτρικής ή υδραυλικής υποβοήθησης. Ακούγεται και είναι θορυβώδες, συντονίζει πάντα και παντού, αλλά υπάρχει μια ιδιαίτερη γοητεία από αυτή την παντελή έλλειψη φινέτσας.

Σφιχτά δεμένος στο κάθισμα και με τις ορμόνες μου στο maximum προσπαθώ να το ευχαριστηθώ. Ελέγχω τον βαθμό πέδησης των φρένων και με όσο το δυνατόν πιο απαλές κινήσεις προσπαθώ να επιταχύνω. Διάολε, αυτό το πράγμα είναι γρήγορο. Οι εικόνες εξελίσσονται σε fast forward ρυθμούς, πρέπει να φρενάρω. Τα τοποθετημένα στις ελαφρού κράματος ζάντες της Cromodora χαμηλοπρόφιλα Pirelli P7 δεν δυσκολεύονται ιδιαίτερα στην ομολογουμένως εξαιρετική άσφαλτο. Θέλω να πιέσω κι άλλο, κι άλλο.

Το φως στον ιταλικό Βορρά χάνεται μέσα στα σύννεφα, οι άνθρωποι του FCA Heritage Hub μας κάνουν νόημα ότι η παράσταση τελείωσε. Κατάκοπος από την προσπάθεια, αλλά γεμάτος συναισθήματα αποχωρίζομαι τις δύο ντίβες, οι οποίες μου πρόσφεραν απλόχερα μια ανόθευτη και σπάνια εμπειρία, βάζοντας σε πρώτο πλάνο τη χαρά του «οδηγείν».

FCA HERITAGE HUB: Τόπος λατρείας: Ο κόμβος πολιτιστικής κληρονομιάς, ή το Heritage Hub της FCA, στεγάζεται στο κτίριο «Officina 81» στο βιομηχανικό συγκρότημα Mirafiori της FIAT στο Τορίνο, που από το 1960 στέγαζε τη γραμμή παραγωγής συστημάτων μετάδοσης τα οποία προορίζονταν για μοντέλα όπως τα 127, Panda και Uno. Η μεγάλη βιομηχανική αποθήκη των 15.000 τ.μ. από το 2019 έχει ανακαινιστεί πλήρως, διατηρώντας την αρχική διαμόρφωση, το τσιμεντένιο δάπεδο, το πλέγμα των μεταλλικών στηλών και τον ιστορικό χρωματισμό (πράσινα και κίτρινο).

Το εσωτερικό του Heritage Hub, πέραν της ειδικής εγκατάστασης που αφηγείται τα σημαντικότερα γεγονότα του εργοστασίου, κοσμούν εκατοντάδες μοντέλα των FIAT, Lancia και Abarth, πολλά εκ των οποίων δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ στο κοινό. Η έκθεση έχει χωριστεί σε οκτώ θεματικές ενότητες, οι οποίες είναι επισκέψιμες μέσω ενός προγράμματος ξεναγήσεων. Κάθε τομέας φιλοξενεί οκτώ αυτοκίνητα από διαφορετικές εποχές και εταιρείες, που αφηγούνται την ιστορία και την εξέλιξη των μοντέλων από το 1908 έως το 2008. Επικεφαλής του Heritage Hub είναι ο Roberto Giolito, πιο γνωστός ως υπεύθυνος σχεδίασης του Fiat Multipla πρώτης γενιάς και του«500» του 2007.

Milano Autoclassica 2022: Μία από τις σημαντικότερες εκθέσεις για κλασικά οχήματα διεξάγεται κάθε χρόνο στο Μιλάνο. Το όνομά της «Autoclassica» και για τρεις ημέρες αποτελεί το «κέντρο του κόσμου» για όσους αναπολούν το παρελθόν της αυτοκίνησης. Supercars, αγωνιστικά μοντέλα και εξαιρετικά σπάνια δείγματα, προσιτά για όλες τις τσέπες ή προσιτά για λίγους, η Milano AutoClassica 2022 παρουσίασε, όπως κάθε χρόνο, μια μοναδική σύνθεση της αυτοκινητικής κουλτούρας που χαρακτηρίζει του Ιταλούς. Στις παράλληλες εκδηλώσεις δεν έλειψε και η δημοπρασία του οίκου Bonham’s, στην οποία πρωταγωνίστησαν εκπληκτικής ομορφιάς αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, καθώς και παγκόσμιες πρεμιέρες μοναδικών μοντέλων, σαν το one-off Abarth Classiche 500 Record Monza ’58.

TECH – FIAT 131 ABARTH RALLY
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.995 cc, I4, 215 PS/7.000 rpm, 225 Nm/5.600 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ, 5 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΠΙΣΩ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MCPHERSON (Ε)/ΥΣΤΕΡΟΥΝΤΕΣ ΒΡΑΧΙΟΝΕΣ (Π),
0-100 KM/H: 7,0”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 190 km/h
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.181/1.720/1.372 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.489 mm
ΒΑΡΟΣ: 980 kg

TECH – LANCIA FULVIA 1.6 HF
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.599 cc, V4, 160 PS/7.200 rpm, 172 Nm/6.000 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ, 5 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ (Ε)/ΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (Π)
0-100 KM/H: 12,1”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 km/h
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 3.975/1.555/1.300 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.330 mm
ΒΑΡΟΣ: 825 kg

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Τα αυτοκίνητα που άλλαξαν τον κόσμο
9+1 μυστικά για οικονομική οδήγηση
Χάσατε το κλειδί του αυτοκινήτου σας; Μάθετε τι θα σας κοστίσει!