Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Cupra Leon e-Hybrid

Ελλάδα 23:41
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Cupra Leon e-Hybrid

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Cupra Leon e-Hybrid

ΔΟΚΙΜΕΣ

Μπορεί ένας αποδοτικός 1.400αρης βενζινοκινητήρας συνεπικουρούμενος από ηλεκτρικό μοτέρ, να σου χαρίσει οδηγικές στιγμές σαν αυτές που προσδοκάς από ένα Cupra;

Advertisement
Advertisement

Ήταν 22 Φεβρουαρίου 2018, όταν η Cupra ανεξαρτοποιήθηκε με κάθε επισημότητα από τη Seat, δηλώνοντας έτοιμη να διαβεί το δικό της μονοπάτι. Οι δεσμοί αίματος με τη «μαμά» εταιρεία δεν κόβονται βιαίως, καθώς αξιοποιεί τα μοντέλα της πρώτης. Η γκάμα της, όμως, θα εμπλουτίζεται συνεχώς από καινούριους παίχτες.

Το πρώτο δείγμα γραφής δόθηκε με το Ateca, ενώ το παρθενικό μοντέλο που αναπτύχθηκε αποκλειστικά για τη νεοπαγή εταιρεία, ήταν το Formentor. Φυσικά, θα ήταν αδύνατο να απουσιάζει το Leon, ένα «καυτό» hatch που πάντα είχε το know-how να ιντριγκάρει τα ανήσυχα πνεύματα. Αυτή τη φορά, όμως, μας συστήνεται με ανεστραμμένο το ονοματεπώνυμό του, ποζάροντας ως Cupra Leon (αντί για Leon Cupra). Τι σημαίνει αυτό; Πως πλέον ιδρώνει τη φανέλα της Cupra…

Αποφασισμένη να προσελκύσει τους οπαδούς των επιδόσεων, ο εφοδιασμός του μοντέλου με ισχυρά κινητήρια σύνολα ήταν μονόδρομος. Έτσι, έχουμε τον 2λιτρο TSI σε τρεις εκδόσεις ισχύος, των 245, 300 και 315 ίππων (αποκλειστικά στην τετρακίνητη έκδοση αμαξώματος Sportstourer). Με την ηλεκτροκίνηση, όμως, να προελαύνει, η Cupra προσφέρει και δύο plug-in υβριδικές επιλογές, e-Hybrid: Έναν 1.400ρη TSI που ενώνει τις δυνάμεις του με ηλεκτροκινητήρα και αποδίδει είτε 204 είτε 245 ίππους.

Advertisement
Advertisement

Μπορεί, όμως, η υβριδική τεχνολογία να μας χαρίσει τη σπορ αίσθηση που αναζητάμε σε ένα hot hatch; Δίνουμε την απάντηση, πίσω από το τιμόνι του Cupra Leon e-Hybrid των 245 PS (η μόνη διαθέσιμη PHEV έκδοση στη χώρα μας).

Ένα διαβολεμένο Seat Leon

Advertisement

Ανατρέχοντας στα έντυπα των δύο εταιρειών από το Martorell παρατηρούμε πως το Cupra Leon είναι κατά 30 χλστ. μακρύτερο (4.398 χλστ.) και κατά 11 χλστ. πιο ψηλό (1.467 χλστ). από το Seat, ενώ κάθεται 25 mm χαμηλότερα στον εμπρός άξονα και 20 mm χαμηλότερα στον πίσω. Στον αντίποδα, το πλάτος και το μεταξόνιο είναι αμετάβλητα στα 1.800 και 2.686 χλστ. αντίστοιχα.

Κοιτώντας το Cupra Leon, διαπιστώνουμε πως πρόκειται για ένα «διαβολεμένο» Seat Leon. Το σύνθημα για την… εξαγρίωση του λιονταριού δίνει το «επιθετικό» λογότυπο της εταιρείας στη μάσκα που μαζί με τις δαγκάνες των φρένων και τις ψευδοαπολήξεις της εξάτμισης είναι στο χρώμα του χαλκού. Ο μπροστινός προφυλακτήρας έχει ανασχεδιαστεί ενσωματώνοντας μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, οι ποδιές έχουν τονιστεί περαιτέρω και στο πίσω μέρος έχει προστεθεί διαχύτης. Απαρατήρητες δεν περνούν και οι 19άρες ζάντες αλουμινίου που δένουν αρμονικά με το εντυπωσιακό χρώμα του αμαξώματος, Magnetic Tech Matt.

Advertisement

Εσωτερικό: Αθλητικό, premium και (υπερβολικά) hightech

Περνώντας στην καμπίνα, είναι εμφανές πως έχει ακολουθηθεί η ίδια σχεδιαστική προσέγγιση με το εξωτερικό. Ο διάκοσμος είναι σε σκούρο χρώμα αντανακλώντας την αθλητική προσωπικότητα του μοντέλου, χωρίς, όμως, να απουσιάζουν τα μπρονζέ στιλιστικά στοιχεία, όπως είναι τα λογότυπα και το περίβλημα των αεραγωγών. Ίδια απόχρωση έχουν και οι ραφές στο flat-bottom σπορ τιμόνι και οι αντίστοιχες στα σπορ καθίσματα. Ο σχεδιασμός της καμπίνας «γεμίζει» το μάτι, και η ποιότητα των υλικών (μαλακά πλαστικά) ικανοποιεί την απτική αίσθηση των επιβατών.

Advertisement

Οι τελευταίοι θα αποκομίσουν και θετικές εντυπώσεις από τους χώρους, δεδομένου ότι υπό προϋποθέσεις φιλοξενούνται έως και πέντε άτομα. Μοναδική θυσία στο βωμό της υβριδικής τεχνολογίας συνιστά η χωρητικότητα του πορτπαγκάζ που έχει μειωθεί στα 270 λτ. (αντί 380 λτ.).

Όπως είδαμε και στη νέα γενιά «απλού» Leon, η ψηφιοποίηση αποτέλεσε εκ των ων ουκ άνευ, με αιχμή του δόρατος έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25” και μια οθόνη αφής διαγωνίου 10,0”. Και ας παρατηρείται μια δόση υπερβολής, με το καθολικό «ξήλωμα» των παραδοσιακών διακοπτών στην κεντρική κονσόλα. Αυτό δυσχεραίνει την περιήγηση στο σύστημα πολυμέσων MIB 3 μέσω της – κατά τα άλλα ιδιαίτερα ευκρινούς- οθόνης.

Ο οδηγός καλείται να περάσει αρκετές ώρες… εξάσκησης προτού εξοικειωθεί πλήρως με το λογισμικό. Μόλις, όμως, το πετύχει, θα ξεκλειδώσει έναν κόσμο άφθονων λειτουργιών, αποκτώντας πρόσβαση στο σύστημα πλοήγησης, τον κλιματισμό (αυτόματο 3-ζωνικό), το ραδιόφωνο κ.ο.κ.

Μέσω της οθόνης αποκτάται πρόσβαση και στα Drive Modes που αποτελούν την «καρδιά» του στάνταρ συστήματος ενεργής ανάρτησης Dynamic Chassis Control (DCC). Τα τελευταία παραμετροποιούν τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου δίνοντας κατά παραγγελία βάρος στην άνεση (Comfort) ή την απόλυτα σπορ διάθεση (Cupra). Θέση ανάμεσα στα δύο προαναφερθέντα παίρνει το πρόγραμμα “Sport”, ενώ υπάρχει και το Individual που επιτρέπει στον οδηγό να επιλέξει ανάμεσα σε 15 διαφορετικές θέσεις απόσβεσης των αμορτισέρ.

Χιλιομετροφάγος

Αυτό που κάνει ξεχωριστό το Cupra Leon της δοκιμής μας, δεν είναι άλλο από το επαναφορτιζόμενο υβριδικό του σύστημα. Αυτό απαρτίζεται από έναν 1.400αρη TSI των 150 PS και έναν ηλεκτροκινητήρα 116 PS, τοποθετημένο στο αυτόματο 6άρι κιβώτιο (DSG). Συνδυαστικά παράγονται 245 PS και 400 Nm ροπής, ενώ υπάρχει και μια μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 12,8 kWh που βρίσκεται κάτω από τα πίσω καθίσματα.

Για την πλήρη φόρτιση της τελευταίας σε wallbox απαιτούνται τρεισήμισι ώρες, ενώ σε οικιακή πρίζα 230V o χρόνος αυξάνεται στις έξι. Ακόμα, λοιπόν, και αν δεν έχεις πρόσβαση σε επιτοίχιο φορτιστή, μπορείς να φορτίζεις την μπαταρία κατά τη διάρκεια της νύχτας. Εντάσσοντας αυτή τη ρουτίνα στη ζωή σου, θα είσαι συνεχώς εφοδιασμένος με 55 ηλεκτρικά χιλιόμετρα αυτονομίας, υπερ-αρκετά για τη διεκπεραίωση των καθημερινών σου υποχρεώσεων.

Το Cupra Leon e-Hybrid εκκινεί πάντα με ηλεκτρική ενέργεια. Ο TSI θα αφυπνιστεί μόνο αν βυθίσεις το πόδι σας στο γκάζι, υπερβείς τα 130 χλμ./ώρα ή τα αποθέματα ενέργειας της μπαταρίας πέσουν κάτω από ένα συγκεκριμένο επίπεδο. Στην υβριδική λειτουργία, λοιπόν, η κατανάλωση θα καταλαγιάσει κάπου κοντά στα 4,4 λτ/100 χλμ. Επίσης, ακόμα και αν δεν φορτίζεις συχνά την μπαταρία, δύσκολα θα αντικρύσεις πάνω από τα 7,0 λτ./100 χλμ., ένα νούμερο εντυπωσιακό για hatchback των 245 ίππων. Βέβαια, σε σβέλτες συνθήκες το νούμερο αυτό πλησιάζει κοντά στο “δεκαράκι”.

Στον δρόμο

Περί επιδόσεων, η Cupra «δίνει» τελική ταχύτητα 225 χλμ./ώρα και επιτάχυνση στα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 6,7 δλ., δείγμα των ικανοτήτων του Leon.

Με το γκάζι κολλημένο στο πάτημα, το πρώτο πράγμα που θα παρατηρήσεις είναι το σπινιάρισμα των εμπρός τροχών, ως φυσικό επακόλουθο της ακαριαίας απελευθέρωσης ροπής από τον ηλεκτροκινητήρα. Πιο πριν έχεις φροντίσει να πάρεις πολεμική θέση στα χαμηλά τοποθετημένα καθίσματα, και να ενεργοποιήσεις το πρόγραμμα οδήγησης Cupra. Το τελευταίο κρατά πιο ψηλά τις στροφές και δίνει ένα τελείως διαφορετικό ηχόχρωμα στη λειτουργία του κινητήρα που παραπέμπει σε V8. Πώς είπατε;

Αίφνης έρχεται η στιγμή που αντιλαμβάνεσαι πως αυτό το… διασκεδαστικό ουρλιαχτό δεν παράγεται από τον 1.400αρη κάτω από το καπό, αλλά από τα ηχεία. Και οι αυξομειώσεις της έντασής δεν εναρμονίζονται πλήρως με τις πραγματικές στροφές του μοτέρ. Ναι, είναι τεχνητός. Πώς αλλιώς, όμως, θα έμπαινε ο οδηγός στο κατάλληλο mood, και πώς τα 245 άλογα θα έκαναν αισθητή την παρουσία τους;

Ανεξαρτήτως της ηχητικής υπόκρουσης το κινητήριο σύνολο δεν δυσκολεύεται να διαχειριστεί τα 181 επιπλέον κιλά (1.671 αντί 1.490) που προσθέτει η υβριδική τεχνολογία και να κινήσει το Cupra Leon e-Hybrid πρόθυμα και αποφασιστικά από αρκετά χαμηλά. Άμεσο είναι και το kickdown, με το κιβώτιο να κατεβάζει όσες σχέσεις χρειάζεται και να εκσφενδονίζει το στροφόμετρο στις 6.000 σ.α.λ. Κάπου εκεί αντιλαμβάνεσαι πως είναι η ώρα να επέμβεις στα paddles, εκτελώντας εσύ ο ίδιος τα απαραίτητα ανεβάσματα.

Σε ορεινές διαδρομές, το στιβαρό πλαίσιο και η ενεργητική ανάρτηση DCC με γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω σε ενθαρρύνουν να κινηθείς ζωηρά και να πειραματιστείς με τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Σύμμαχός σου και το «υπάκουο» μπροστινό μέρος  που θα εκτελέσει τις εντολές του τιμονιού χωρίς χρονοτριβές.

Στην υπερβολή το επιπλέον βάρος θα κάνει διακριτικά αισθητή την παρουσία του, καλώντας σε να… χαλαρώσεις τα γκέμια και να μετριάσεις τον ενθουσιασμό σου. Δεν θα σε αιφνιδιάσει, ωστόσο, δυσάρεστα. Τα φρένα, λόγω της ανάκτησης ενέργειας,  θα σου δώσουν την αίσθηση πως απαιτούν μεγάλη πίεση για να ανταποκριθούν. Μόλις, ωστόσο, τα συνηθίσεις θα διαπιστώσεις πως είναι αποτελεσματικά και ανθεκτικά στη σκληρή χρήση.

Τέλος, το επαναφορτιζόμενο Cupra Leon δεν αγκομαχά να περάσει πάνω από τις κακοτεχνίες της ελληνικής ασφάλτου, με την ανάρτηση να στρογγυλεύει εντυπωσιακά τις ανωμαλίες.

Συμπέρασμα

Όσο κλισέ και αν ακούγεται, το Cupra Leon eHybrid συνδυάζει δύο κόσμους: Το σπορ DNA του θα σου παρέχει -σχεδόν- όλα όσα αναζητάς από ένα Cupra και η εξηλεκτρισμένη του υπόσταση θα αραιώσει τις επισκέψεις σου στα πρατήρια καυσίμου.  Για να το κάνεις δικό σου, βέβαια, πρέπει να… βγάλεις από την τσέπη σου 38.990 ευρώ.

Σημειώστε πως με ΛΤΠΦ μικρότερη των 40.000 ευρώ (38.990) και εκπομπές κάτω των 50 γρμ./χλμ. (31 γρμ/χλμ.) το plug-in υβριδικό Leon εξαιρείται από τον φόρο εταιρικής χρήσης και φυσικά από τέλη κυκλοφορίας.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά  – Cupra Leon e-Hybrid
Συνδυασμένη ισχύς/ ροπή: 245 PS/400 Nm
Κινητήρας: Βενζίνης 1395 cc 150 PS, εμπρός ηλεκτρικό μοτέρ 116 PS, μπαταρία 12,8 kWh
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο DSG-6
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 6,7 sec
Τελική ταχύτητα: 225 km/h
Αυτονομία: 55 km
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 1,6 lt/100 km / 7,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 35 g/km  (WLTP)
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.398 x 1.799 x 1.467 mm
Μεταξόνιο: 2682 mm
Βάρος: 1671 kg
Χώρος αποσκευών: 271 lt
Τιμή: Από 38.990 ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πόσο κοστίζει το νέο Cupra Formentor 1.5 TSI στην Ελλάδα;
O πρώην αρχισχεδιαστής της Cupra πήγε, μέσω Dacia, στην Alfa Romeo!
Η Cupra αποκάλυψε το ηλεκτρικό Born