Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Πρώτη επαφή με το νέο Dacia Duster

Ελλάδα 6:28
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Πρώτη επαφή με το νέο Dacia Duster

ΝΕΑ

Πρώτη επαφή με το νέο Dacia Duster

ΝΕΑ

Η Dacia αποκάλυψε επίσημα το καινούργιο Duster, ένα αυτοκίνητο το οποίο έχει αποκτήσει μια αξιοζήλευτη δημοφιλία. Μόνο που αυτό δεν είναι απλώς ένα ακόμα μοντέλο. Τι έχει να προσφέρει, τι αντιπροσωπεύει και τι νέο θεσμοθετεί;

Advertisement
Advertisement

Κάθε εταιρεία έχει την επιδίωξη να ταυτιστεί με ένα συγκεκριμένο μοντέλο της το οποίο θα είναι αυτό που θα την προσδιορίζει στον χρόνο. Για την Dacia αυτό είναι το Duster.

«Το Duster;» ίσως αναρωτηθείτε. Η απάντηση είναι θετική, όσο και εάν δεν το πιστεύει κάποιος. Ίσως μια πιο προσεκτικότερη ματιά όσο οδηγούμε ή μετακινούμαστε στον δρόμο στα αυτοκίνητα που μας περιβάλλουν να τον πείσει.

Η συχνότητα που εντοπίζουμε το SUV μοντέλο της Dacia είναι μεγαλύτερη από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητό της.

Advertisement
Advertisement

Ένα ακόμα στοιχείο που το κάνει να διακρίνεται είναι το αμάξωμά του. Είναι χαρακτηριστικό, με ισχυρή ταυτότητα και ξεχωρίζει. Η γενική μορφή του είναι ίδια από τον Μάρτιο του 2010 όταν παρουσιάστηκε επίσημα στην Έκθεση Αυτοκίνητου της Γενεύης εκείνης της χρονιάς. Ήταν ένα νέο μοντέλο, ένα νέο σχέδιο και έδειχνε τη νέα αντίληψη που είχαν τότε στην Dacia αναφορικά με το ποια θα ήταν η εταιρική φιλοσοφία της στο εξής.

Υπό την επιχειρηματική σκέπη του Ομίλου Renault, το Duster είχε το τεχνολογικό υπόβαθρο να σταθεί με αξιώσεις έναντι των ανταγωνιστών του. Βεβαίως, τα στελέχη της ρουμανικής εταιρείας είχαν ξεκάθαρο εμπορικό στόχο: Δεν θα έμπλεκαν με πολλούς και θα ακολουθούσαν τη δική τους πορεία στην αγορά. Το μοντέλο θα είχε ένα βασικό επίπεδο εξοπλισμού και μια πολύ καλή αναλογία αξίας προς τιμή.

Advertisement

Το καινούργιο Duster εμπρός σε ένα σταυροδρόμι
Δεκατρία χρόνια αργότερα, από τότε, η Dacia έχει αλλάξει σημαντικά αναφορικά με τη θέση της στην ευρύτερη ευρωπαϊκή αγορά -και όχι μόνο σε αυτή. Τα στοιχεία πωλήσεων των μοντέλων της είναι τέτοια που ακόμα και τα ίδια τα στελέχη της ενδεχομένως να αναρωτιούνται προς στιγμήν εάν έχει γίνει κάποιο λάθος στους αριθμούς.

Advertisement

Όμως, κανένα σφάλμα δεν υπάρχει. Τα νούμερα από τις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων της αυξάνονται διαρκώς την τελευταία πενταετία και ιδίως τα τελευταία τρία χρόνια.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, το πρώτο εννεάμηνο του 2023 η εταιρεία πούλησε 493.511 μονάδες, αριθμός ο οποίος είναι αυξημένος κατά 16,7% συγκριτικά με τις αντίστοιχες του ίδιου περυσινού χρονικού διαστήματος. Από αυτές, οι 154.460 αφορούσαν στο Duster (+4,1%, συγκριτικά).

Από την πρώτη εμφάνισή του στην αγορά μέχρι τώρα, το SUV μοντέλο της έχει πουλήσει περισσότερες από 2,2 εκατομμύρια μονάδες και έχει κερδίσει περισσότερα από 40 βραβεία. Σύμφωνα με τη Dacia, κάθε ημέρα κατασκευάζονται περίπου 1.000 Duster στο εργοστάσιό της που βρίσκεται στο Πιτέστι, προς τα νότια της Ρουμανίας.

Advertisement

Τα παραπάνω δεδομένα συνιστούν μια ιδιαίτερη συνθήκη τόσο για το μοντέλο όσο και για την εταιρεία: Αφορούν στην παρακαταθήκη του. Κι αυτό σημαίνει ότι χρειαζόταν ακόμα μεγαλύτερη προσοχή για τη δημιουργία της καινούργιας γενιάς του μοντέλου.

Πώς θα έπρεπε να είναι αυτή, αφενός για να είναι πιστή στην ιστορία του, να παραμένει ξεχωριστή σε χαρακτήρα, να διατηρεί τα πλεονεκτήματα του αυτοκινήτου, να είναι σύγχρονη και αντιπροσωπευτική της νέας εποχής για την εταιρεία ώστε να εξακολουθεί να είναι η πρώτη επιλογή για κάποιον που θέλει να αποκτήσει ένα καινούργιο SUV;

Πόσο θα έπρεπε να αλλάξει το σχήμα του, ο εξοπλισμός του και η ενσωματωμένη σε αυτό τεχνολογία για να μην διαταραχθεί η ισορροπία που το χαρακτηρίζει; Πόσο δύσκολη θα ήταν η διαδικασία για τους ανθρώπους της Dacia και ποιες θυσίες ενδεχομένως θα χρειαζόταν να κάνουν;

Σε ό,τι αφορά στη σχεδίαση του καινούργιου Duster, o Νταβίντ Ντουράν, ο Αντιπρόεδρος Σχεδιασμού της Dacia, περιέγραψε τον ρόλο που ανέλαβαν οι συνεργάτες του ως εξής: «Πριν ακόμα ξεκινήσουμε να εργαζόμαστε για τη δημιουργία του στυλ που θα είχε το ολοκαίνουργιο Duster, το αποσυνθέσαμε.

»Ακονίσαμε όσο περισσότερο τις αναλογίες του για να βρούμε πώς θα είχε μια δυνατή και ισορροπημένη θέση στην αγορά. Όταν τις λαμβάνεις σωστά αυτές από νωρίς, δεν χρειάζεσαι τεχνάσματα για να τροποποιήσεις το στυλ αργότερα».

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι οι σχεδιαστές της εταιρείας «απογύμνωσαν» το μοντέλο μένοντας μόνο με στις βασικές γραμμές του, τις απαραίτητα απαιτούμενες για να ορίζουν ένα σχήμα ως αυτοκίνητο, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά.

Κι αυτό που διαπίστωσαν ήταν ότι κατέληγαν σε απλούς όγκους τους οποίους μπορούσαν να συνθέσουν μεταξύ τους για να δώσουν μια οπτική σύνδεση. Φυσικά, ένας από τους βασικούς παράγοντες ήταν ότι έπρεπε να διατηρήσουν την αισθητική συνέχεια που χαρακτηρίζει (και έχει ταυτιστεί με) το Duster στις πρώτες δύο γενιές του. Αυτή με την οποία το γνωρίζουμε, το αναγνωρίζουμε αμέσως και το έχουμε συνηθίσει.

Αυτό που έκαναν είναι να διατηρήσουν και στην τρίτη γενιά του μοντέλου τις βασικές γραμμές του στο αμάξωμα ώστε να θυμίζει αυτό των προκατόχων του. Για παράδειγμα, οι θόλοι και οι μπάρες οροφής είναι χαρακτηριστικά γνωρίσματά του.

Στο εσωτερικό του, οι εγκάρσιες γραμμές είναι ο κανόνας, διαμορφώνοντας σχετικά κάθετες επιφάνειες στο ταμπλό. Το τελευταίο έχει πολλές ακμές και πολυγωνικά σχήματα (π.χ. στους αεραγωγούς), ενώ υπάρχουν και πρακτικές θήκες.

Η κεντρική κονσόλα και οι (κεντρικοί) αεραγωγοί είναι ελαφρώς στραμμένοι προς τον οδηγό και η περιοχή του διαχωρίζεται σαφώς από την αυτή για τον συνοδηγό. Τόσο το σκληρό πλαστικό υλικό όσο και η ταπετσαρία στα καθίσματα δείχνουν καλής ποιότητας. Μάλιστα, στην εξοπλιστική έκδοση «Extreme» η τελευταία είναι αδιάβροχη και μπορεί να πλένεται για να καθαρίζεται από χώμα ή λάσπη, έπειτα από μια εκδρομή στη φύση.

Οι λεπτομέρειες του νέου Duster
Η ατμόσφαιρα στον χώρο όπου πραγματοποιήθηκε η πρώτη, στατική, παρουσίαση του καινούργιου Dacia Duster ήταν σχετικά χαλαρή. Η φιλική διάθεση των στελεχών τής ρουμανικής εταιρείας ξέφευγε από τα ειωθότα αντίστοιχων περιπτώσεων.

Δεν ήταν προσποιητή, ήταν ουσιαστική. Ο λόγος που συνέβαινε αυτό ήταν η πολύ καλή εμπορική πορεία του SUV μοντέλου.

Ο Ντενί Λε Βοτ, o Διευθύνων Σύμβουλος της Dacia, αποκαλύπτοντας την τρίτη γενιά του, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Περισσότερο Duster, αλλά πάντα Duster!». Με αυτόν τον τρόπο έδωσε την ουσία του νέου SUV οχήματος, το οποίο φέρει τη σύγχρονη κατασκευαστική τεχνολογία και τη σχεδιαστική ταυτότητα που έχουν επιλέξει στην εταιρεία.

Το καινούργιο Duster βασίζεται στην πλατφόρμα «CMF-B» του Renault Alliance, γεγονός που εκ των πράγματων του επιτρέπει να είναι καλύτερο σε κάθε τομέα του απ’ ό,τι πριν. Το αμάξωμά του έχει αισθητικές επιρροές από το πρωτότυπο Bigster.

Για παράδειγμα, τα εμπρός και πίσω φώτα, η μικρότερη (συγκριτικά) σε ύψος γρίλια στη μάσκα και το εξάγωνο πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί στον εμπρός προφυλακτήρα είναι εμφανή στοιχεία. Αυτά, το κάνουν να δείχνει ευρύτερο απ’ όσο είναι στην πράξη, αλλά και πιο εντυπωσιακό.

O Έντουαρντ Γκριγκορόιου, ο σχεδιαστής ο οποίος μας ανέλυσε τις λεπτομέρειες του καινούργιου Duster, στάθηκε ιδιαίτερα στη χρήση ανακυκλωμένου πλαστικού τόσο εξωτερικά όσο και εντός.

Μάλιστα, αναφέρθηκε ιδιαίτερα στο τμήμα του το οποίο καλύπτει κάθετα τις εμπρός πόρτες με τρόπο που να αποτελεί χαρακτηριστικό του αυτοκινήτου και να ενισχύει τον δυναμικό και εκτός δρόμου χαρακτήρα του. Το συγκεκριμένο πλαστικό το ονομάζουν «Starkle» και είναι πατέντα της Dacia.

Όπως δήλωσε, η τελική μορφή του νέου μοντέλου ήταν αποτέλεσμα πολυετούς συνεργασίας ομάδων σχεδιαστών της εταιρείας με σκοπό να μην αλλοιωθεί η ταυτότητά του αλλά να είναι μοντέρνα εξέλιξη της ήδη διαμορφωμένης εικόνας του.

Το εσωτερικό του νέου Duster μορφοποιήθηκε με τρόπο που να είναι ευρύχωρο και πρακτικό. Στις καλύτερα εξοπλισμένες εκδόσεις του θα διατίθεται για πρώτη φορά στο μοντέλο έγχρωμη οθόνη 7,0 ιντσών στον πίνακα οργάνων. Η κεντρική οθόνη αφής είναι 10,1 ίντσες.

Το επίπεδο εξοπλισμού είναι αναβαθμισμένο και περιλαμβάνει περισσότερα συστήματα προειδοποίησης και υποβοήθησης του οδηγού, σύστημα infotainment και διασυνδεσιμότητας, όπως και στοιχεία άνεσης. Όμως, όλα είναι υπό το πρίσμα της γενικότερης εταιρικής ταυτότητας της Dacia. Δηλαδή να αποτελεί πρωτίστως ένα «value for money» αυτοκίνητο.

Ένα ακόμα καινούργιο στοιχείο είναι η πρακτική λύση «YouClip». Στο εσωτερικό και στο πορτμπαγκάζ έχουν διαμορφωθεί συνολικά οκτώ μικρές τετράγωνες προεξοχές στις οποίες κουμπώνουν ποτηροθήκη, φακός ή και άλλα εξαρτήματα που θα δημιουργηθούν μελλοντικά.

Οι κινητήρες
Σε ό,τι αφορά στους κινητήρες, το καινούργιο Duster θα διατίθεται με τον νέο τρικύλινδρο 1.2 TCe που διαθέτει σύστημα ήπιας υβριδικής διάταξης 48 Volt. Η μπαταρία του έχει ενεργειακή χωρητικότητα 0,8 kWh. Η μέγιστη ισχύς του είναι 130 ίπποι/4.500 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή του 230 Nm/2.250 σ.α.λ.

Εκτός από αυτόν θα διατίθεται και με τον 1.0 Eco-G διπλού καυσίμου (βενζίνη, υγραέριο κίνησης) μέγιστης ισχύος 100 ίππων. Η Dacia, δίνει μεγάλο βάρος σε αυτόν τον κινητήρα, καθώς εκπέμπει 10% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα σε σχέση με το εάν λειτουργούσε μόνο με αμόλυβδη βενζίνη.

Οι πρώτες δύο γενιές του Dacia Duster (το 2010 και το 2017, αντίστοιχα) και οι επανασχεδιασμένες εκδόσεις αυτών (2013 και 2022, αντιστοίχως).

Σε αυτή την έκδοση, το νέο Duster θα έχει δύο ρεζερβουάρ καυσίμου (ένα για κάθε τύπο αυτού) χωρητικότητας 50 λίτρων έκαστο. Σύμφωνα με την εταιρεία, η μέγιστη αυτονομία του θα φτάνει περίπου τα 1.300 χλμ. μέχρι τον αναγκαστικό ανεφοδιασμό του.

Επίσης, για πρώτη φορά στην ως τώρα ιστορία του το μοντέλο θα διατίθεται με τον Hybrid 140, δηλαδή αυτόν που έχει το πλήρως υβριδικό σύστημα που συναντήσαμε στο Jogger (αλλά και σε μοντέλα της Renault). Ο τελευταίος είναι ο τετρακύλινδρος ατμοσφαιρικός 1,6 λίτρων ο οποίος συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες και η μέγιστη απόδοσή του είναι 140 ίπποι.

Σε αυτή την έκδοση, οι μπαταρίες του συστήματος έχουν ενεργειακή χωρητικότητα 1,2 kWh. Όταν είναι πλήρως φορτισμένες θα μπορούν να κινήσουν το νέο Duster ως αμιγώς ηλεκτρικό σε μια απόσταση μεταξύ 1-5 χλμ. Εντός πόλης, το αυτοκίνητο θα δύναται να κινηθεί μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα έως και το 80% μιας διαδρομής, υπό προϋποθέσεις.

Ο πετρελαιοκινητήρας θα καταργηθεί στις χώρες της Ευρώπης και θα είναι διαθέσιμος στην αγορά του Μαρόκου (όπου επίσης κατασκευάζεται το μοντέλο) ή και σε άλλες, στις οποίες τα όρια εκπομπής ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα δεν είναι τόσο αυστηρά όσο στη Γηραιά Ήπειρο.

Φυσικά, το καινούργιο Duster θα διατίθεται τόσο σε δικίνητη όσο και σε τετρακίνητη εκδοχή. Στη δεύτερη, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης είναι αναβαθμισμένο και θα διαθέτει συνολικά πέντε διαφορετικές επιλογές αναφορικά με την αμεσότητα μετάδοσης της ροπής σε όλους τους τροχούς. Αυτές είναι: «Eco», «Snow», «Mud/Sand», «Οff-Road» και «Auto».

Όπως ανακοινώθηκε κατά τη διάρκεια της στατικής παρουσίασης του νέου μοντέλου, το νέο μοντέλο θα έχει και σύστημα Hill Descent Control. Στη δικίνητη έκδοση το ύψος του αυτοκινήτου από το έδαφος είναι 209 χλστμ. και 217 χλστμ. στην 4×4. Η γωνία προσέγγισης είναι έως 31 μοίρες και η γωνία διαφυγής έως 36 μοίρες. Επίσης, ο χώρος αποσκευών του είναι τουλάχιστον 472 λίτρα.

Να σημειώσουμε ότι ακόμα δεν έχουν οριστικοποιηθεί τα τεχνικά στοιχεία του νέου μοντέλου γι’ αυτό και δεν δημοσιεύονται.

Το καινούργιο Dacia Duster θα παρουσιαστεί επίσημα στο κοινό στην προσεχή Έκθεση Αυτοκίνητου της Γενεύης και η διάθεσή του στην Ευρώπη αναμένεται να ξεκινήσει μετά την άνοιξη του 2024.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Οδοιπορικό στο Μαρόκο με το Dacia Duster
H Dacia κάνει την κίνηση ματ στους Κινέζους
Το Dacia Duster του «κάγκουρα»