Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των plug-in υβριδικών;

Ελλάδα 18:31
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των plug-in υβριδικών;

ΝΕΑ

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των plug-in υβριδικών;

ΝΕΑ

Πώς λειτουργούν τα plug-in υβριδικά, ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποιος ο ενδεδειγμένος τρόπος χρήσης τους;

Advertisement
Advertisement

Με την ηλεκτρική ενέργεια να αποτελεί το επόμενο κυρίαρχο καθεστώς της αυτοκίνησης, οι κατασκευαστές επενδύουν συνεχώς στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Προτού, ωστόσο, λυθούν κάποια βασικά ζητήματα, όπως είναι η αύξηση της αυτονομίας και η διεύρυνση του δικτύου φόρτισης, οι εταιρείες έχουν φροντίσει να εμπλουτίσουν την γκάμα τους με τα λεγόμενα plug-in υβριδικά, τα οποία διακρίνονται για τη διττή τους υπόσταση. «Παντρεύουν» δηλαδή δύο κόσμους, κινούμενα τόσο με ηλεκτρισμό όσο και με βενζίνη ή diesel.

Το 2020, οι πωλήσεις των PHEV μοντέλων στην Ευρώπη ανήλθαν σε 619.129 μονάδες, καταγράφοντας αύξηση της τάξεως του 210% συγκριτικά με το 2019, με το μερίδιό τους στην αγορά να φτάνει το 5,2%. Το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, το τελευταίο ποσοστό αυξήθηκε περαιτέρω στο 8,6% και τις πωλήσεις να φτάνουν τις 212.859. Πώς λειτουργούν όμως τα plug-in υβριδικά;

Renault-captur-E-TECH-b1000x600

Advertisement
Advertisement

Πώς λειτουργούν τα plug-in υβριδικά

Καταρχάς πρέπει να ξεκαθαρίσουμε, πως δεν πρέπει να τα συγχέουμε με τους δύο άλλους τύπους υβριδικών. Τα ήπια υβριδικά (mild hybrid) και τα πλήρως υβριδικά (full hybrid). Μοναδικός κοινός παρονομαστής όλων των υβριδικών είναι η ύπαρξη ενός θερμικού μοτέρ (ICE) με έναν ηλεκτροκινητήρα. Στα ήπια υβριδικά ο μικρός ηλεκτροκινητήρας υποβοηθά τον ICE κατά την επιτάχυνση και δεν κινεί μόνος τους τους τροχούς. Η ενέργεια που υποστηρίζει το ηλεκτρικό μοτέρ ανακτάται κατά την επιβράδυνση, και αποθηκεύεται σε μια μικρή μπαταρία.

Τα πλήρως υβριδικά συνδυάζουν έναν κινητήρα diesel ή βενζίνης με έναν ηλεκτροκινητήρα και μια μπαταρία, η οποία – όπως και στα mild hybrid- δεν φορτίζεται από εξωτερική πηγή. Η αρχή λειτουργίας τους είναι η ανάκτηση μεγάλων ποσοτήτων ενέργειας από το φρενάρισμα, για τη φόρτιση της μπαταρίας. Η ενέργεια που αποθηκεύεται στην τελευταία αξιοποιείται για τη διάνυση λίγων χιλιομέτρων κυρίως εντός πόλης, εξοικονομώντας με αυτόν τον τρόπο αρκετό καύσιμο.

Advertisement

Στα plug-in υβριδικά συνυπάρχει το θερμικό μοτέρ με έναν ηλεκτροκινητήρα, ενώ υπάρχει και μια αρκετά μεγάλη μπαταρία. Η μεγαλύτερη διαφορά με τα υπόλοιπα είναι πως η μπαταρία φορτίζεται από εξωτερική πηγή (Π.χ. wallbox και οικιακή πρίζα) και σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να εξασφαλίσει έως και 60 χλμ. καθαρά ηλεκτρικής κίνησης.

Advertisement

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα

Ένα από τα ατού των… επαναφορτιζόμενων υβριδικών μοντέλων είναι ότι προσφέρουν στον οδηγό τη δυνατότητα να επιλέξει ο ίδιος αν θα κινηθεί με ηλεκτρική ενέργεια ή βενζίνη/diesel. Η κίνηση με ηλεκτρισμό καθιστά το όχημα τελείως αθόρυβο, δεν εκπέμπονται ρύποι και επιτρέπεται η πρόσβαση σε «πράσινες» ζώνες. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα ομολογουμένως είναι η οικονομία, δεδομένου ότι η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας είναι κατά πολύ φθηνότερη τόσο από τη βενζίνη όσο και από το πετρέλαιο. Μην ξεχνάμε, πως σύμφωνα με έρευνες, η μέση απόσταση που διανύουν καθημερινά οι Ευρωπαίοι οδηγοί δεν ξεπερνά τα 60 χλμ., ένα νούμερο που είναι σχεδόν ισομεγέθες με την ηλεκτρική αυτονομία των plug-in υβριδικών. Αυτό, επομένως, σημαίνει πως η κίνηση εντός της πόλης μπορεί να γίνει ως επί το πλείστον με ηλεκτρική ενέργεια, φροντίζοντας για την… τσέπη των οδηγών. Περαιτέρω οικονομία χρημάτων γίνεται μέσω της απαλλαγής από την πληρωμή τελών κυκλοφορίας, αλλά και το μηδενικό εταιρικό φόρο εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις.

Πολλοί, επίσης, ξεχνούν πως τα plug-in υβριδικά προσφέρουν και την πολυπόθητη «οδηγική απόλαυση». Ο ηλεκτροκινητήρας και το θερμικό μοτέρ παράγουν συνδυαστικά πάνω από 200 άλογα και κατά συνέπεια οι επιδόσεις είναι εντυπωσιακές.

Advertisement

Η άλλη όψη

Από την άλλη, τα plug-in υβριδικά έχουν αρκετά υψηλότερη τιμή από τα υβριδικά, ενώ όσο μεγαλύτερη είναι η μπαταρία τόσο αυξάνεται το βάρος, κάτι που έχει επιπτώσεις στα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, αλλά και στην κατανάλωση καυσίμου. Παράλληλα, η παρουσία της μπαταρίας «κλέβει» λίγα από τα λίτρα του πορτπαγκάζ, αλλά και από τη χωρητικότητα του ρεζερβουάρ.

Πρέπει να σημειωθεί πως η φιλοσοφία πίσω από τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα είναι η φόρτιση της μπαταρίας κατά τις νυχτερινές ώρες. Μόνο έτσι θα γλιτώσετε τις επισκέψεις στα πρατήρια καυσίμου και να καταφέρετε να κάνετε απόσβεση των χρημάτων που έχετε δαπανήσει για να το αποκτήσετε.

Τέλος, πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις διευκολύνουν την απόκτηση των plug-in υβριδικών, μέσω κρατικών επιδοτήσεων/οικολογικών bonus. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Γερμανία, που για τα PHEV με τιμή έως και 40.000 ευρώ προσφέρει «έκπτωση» 6.750 ευρώ. Τα 4.500 τα επωμίζεται το κράτος και τα υπόλοιπα 2.250 ο κατασκευαστής. Κίνητρα αγοράς προσφέρει επίσης η Ιταλία και  η Ιρλανδία με όφελος 6.000 και 5.000 αντίστοιχα, όταν στη Σουηδία η έκπτωση περιορίζεται στα 965 ευρώ.

Στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες της ΕΕ, δεν προσφέρεται κάποια κρατική επιδότηση για την αγορά ενός plug-in υβριδικού, αλλά μόνο για την απόκτηση αμιγώς ηλεκτρικού.

Peugeot-3008-2020-white-g1000x600

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ποιο plug-in υβριδικό είναι πρώτο σε πωλήσεις στην Ευρώπη;
Παρουσίαση: Η plug-in υβριδική McLaren Artura
Δοκιμή: Ford Kuga Plug-in hybrid