Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Καταρρέει το όνειρο της Κίνας για κυριαρχία…

Ελλάδα 22:37
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Καταρρέει το όνειρο της Κίνας για κυριαρχία…

ΝΕΑ

Καταρρέει το όνειρο της Κίνας για κυριαρχία…

ΝΕΑ

Η Byton βρίσκεται μπροστά το φάσμα της χρεωκοπίας, ούσα έτοιμη να προστεθεί σε έναν μακροσκελή μαύρο κατάλογο εταιρειών, οι οποίες πίστεψαν στο μαξιμαλιστικό όνειρο του Πεκίνου.

Advertisement
Advertisement

Μαύρα σύννεφα σκιάζουν την κινεζική νεοφυή εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών, Byton, μετά την απόφασή της να παγώσει τις μισθοδοσίες και να βάλει «λουκέτο» στις παραγωγικές μονάδες της.

Δικαστήριο στην πόλη Nanjing, πρωτεύουσα της επαρχίας Jiangsu, την περασμένη Δευτέρα εκκίνησε τις διαδικασίες πτώχευσης, μετά από σχετικό αίτημα της Shanghai Huaxun Network System, ενός εκ των πιστωτών της Byton, σύμφωνα με πληροφορίες του ασιατικού ειδησεογραφικό πρακτορείου Nikkei Asia.

Η εταιρεία έγινε γνωστή στον αυτοκινητικό κόσμο το 2018, όταν αποκάλυψε το πρωτότυπο μοντέλο M-Byte που ενσωμάτωνε τη μεγαλύτερη οθόνη πολυμέσων σε τετράτροχο παγκοσμίως.

Advertisement
Advertisement

Στόχος της Byton ήταν να ξεκινήσει την παραγωγή του αυτοκινήτου εντός του 2019, αλλά τα φιλόδοξα σχέδιά της δεν καρποφόρησαν. Και πλέον, βρίσκεται μπροστά στο φάσμα της χρεωκοπίας.

Γκρεμίστηκε σαν χάρτινος πύργος
Ιδρυθείσα εντός του 2016 από πρώην στελέχη των BMW και Nissan, η Byton είναι μια από τις πολλές startups εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών, οι οποίες φύτρωσαν σαν τα μανιτάρια μετά την πρωτοβουλία της κινεζικής κυβέρνησης να εγκαινιάσει πρόγραμμα γενναιόδωρων κινήτρων.

Advertisement

Αρχικά υπό την εμπορική επωνυμία Future Mobility Corp, η εταιρεία προσέλκυσε κολοσσιαίους επενδυτές, συμπεριλαμβανομένης της εταιρείας που συναρμολογεί τα iPhone, Foxconn, και του τεχνολογικού γίγαντα Tencent Holdings. Το 19,4% της εταιρείας, μάλιστα, περιήλθε στην κυριότητα του επενδυτικού οχήματος της κυβέρνησης της πόλης Nanjing.

Το 2017 η Future Mobility μετονομάστηκε σε Byton, κατόπιν χρηματοδότησης ύψους 240 εκ. δολαρίων από την εταιρεία λιανικής Suning Commerce Group και την Fullshare Holdings.

Advertisement

Το 2018, η κινεζική κρατική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων FAW Group σύναψε συνεργασία με την Byton, με τους δύο εταίρους να επικεντρώνονται στην αγορά εξαρτημάτων, αλλά και την εξέλιξη πλατφορμών και τεχνολογίας.

Το ίδιο έτος, η Byton απέκτησε παραγωγική μονάδα της FAW Group αντί 133 δολαρίων, και πρόβαλε έτοιμη να υλοποιήσει το φιλόδοξο σχέδιό της. Τα όνειρα, ωστόσο, των διοικούντων της γκρεμίστηκαν σαν χάρτινος πύργος.

Το κεφαλαιακό αδιέξοδο ανέκυψε στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2019, όταν απέτυχε να ολοκληρώσει έναν γύρο χρηματοδότησης, όπου ηγείτο η FAW. Για να ακολουθήσει μια ανεπιτυχής διοικητική αναδιάρθρωση, και να δοθεί η χαριστική βολή από την πανδημία του κορωνοϊού.

Advertisement

Η εταιρεία ανέστειλε όλες τις εγχώριες παραγωγικές της δραστηριότητες και προέβη σε μαζικές απολύσεις τον Ιούλιο του 2020.

Φλερτάροντας με το αδιέξοδο, ο διευθύνων σύμβουλος της Byton, Daniel Kirchert, εγκατέλειψε το καράβι, που σύμφωνα με τον ίδιο οδηγείτο με μαθηματική ακρίβεια πάνω σε βράχο.

«Θα είναι πολύ δύσκολο για την Byton να αναβιώσει», είχε αναφέρει τότε ένα άτομο της εταιρείας, επισημαίνοντας πως για την επαναλειτουργία των παραγωγικών μονάδων της απαιτούνταν δυσθεώρητες επενδύσεις, που ήταν δύσκολο να αντέξει η εταιρεία.

Τον Σεπτέμβριο του 2020, η εταιρεία έκανε αίτηση για σύστηση μιας νέας εταιρείας τεχνολογίας υπό την ονομασία Shengteng. Στόχος της ήταν να συγκεντρώσει 289 εκ. δολάρια από τη FAW και το επενδυτικό όχημα της κυβέρνησης της πόλης Nanjing, με φόντο την επιτάχυνση της μαζικής παραγωγής του ξεχασμένου ηλεκτρικού SUV M-Byte.

Το εργοστάσιο της Byton

Οι ελπίδες της Byton αναπτερώθηκαν περαιτέρω τον περασμένο Γενάρη, όταν σύναψε στρατηγική συνεργασία με την Apple, με την παραγωγή του πρώτου της μοντέλου να ανακοινώνεται για το 2022.

Ούτε τώρα, όμως, φαίνεται πως οι προσπάθειές της θα καρποφορήσουν. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, τα τρία εμπλεκόμενα μέρη στη χρηματοδότηση της Byton (Foxconn, κυβέρνηση Nanjing και FAW) απώλεσαν το ενδιαφέρον τους για την Byton.

Η FAW είναι πλήρως αφοσιωμένη στη μετατροπή της ναυαρχίδας της Red Flag σε εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών έως 2030. Η Foxconn αποσύρθηκε από την επένδυσή της και η κυβέρνηση της Nanjing σταμάτησε να προσφέρει χείρα βοηθείας.

Δεν είναι η μόνη
H Byton δεν είναι η μοναδική εταιρεία που βούλιαξε. Χρεωκοπία έχει κηρύξει και η Bordrin Motors που επίσης βλέπει τα εργοστάσιά της ερειπωμένα και αραχνιασμένα.

Και υπάρχουν και άλλες εταιρείες, που όπως οι Byton και Bordrin πίστεψαν στο μαξιμαλιστικό όνειρο του Πεκίνου να μετατρέψουν την Κίνα σε ηγέτιδα δύναμη στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης.

Η χώρα ακολούθησε μια υπερ-φιλόδοξη στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών ρύπων που αφορούσε επιδοτήσεις ή και χαλαρά κριτήρια στην έκδοση αδειών. Οι τοπικές κυβερνήσεις συνέβαλαν δραματικά στην  κατασκευή εργοστασίων που θα δημιουργούσαν νέες θέσεις εργασίας και θα συνέδραμαν στην οικονομική πρόοδο της χώρας.

Στην αρχή όλα λειτουργούν σαν μια καλοκουρδισμένη μηχανή, με την Κίνα να αντιστέκεται στην πανδημία του κορωνοϊού  και να πετυχαίνει ρεκόρ πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2020, με 1,3 εκατομμύρια οχήματα.

Λίγο πριν το τέλος του 2020, οι ρυθμιστικές αρχές ζήτησαν από τις τοπικές κυβερνήσεις να αναθεωρήσουν προς τα κάτω την κλίμακα υποστήριξης για την αυτοκινητοβιομηχανία. Και το κινεζικό τρένο άρχισε να εκτροχιάζεται.

Η κυβέρνηση άρχισε να κάνει λόγο για υπερπληθώρα κατασκευαστών, απαίτησε συγχωνεύσεις, αλλά και θέσπισε όρια σχετικά με τη μέγιστη παραγωγή οχημάτων.

Επίσημα αριθμοί δεν υπάρχουν, αλλά σύμφωνα με το Bloomberg, τουλάχιστον 12 εταιρείες είτε κήρυξαν πτώχευση, είτε προχώρησαν σε αναδιάρθρωση για να την αποφύγουν.

«Δημιουργείς εκατομμύρια εταιρειών και στο τέλος αντιμετωπίζεις μια κατάσταση υπερπληθώρας. Στην Κίνα η διαδικασία αποτυχίας συντελείται πιο αργά διότι οι εταιρείες υποστηρίζονται από την κυβέρνηση. Αλλά στο τέλος, κάποιες εταιρείες πρέπει να πεθάνουν. Και ο πόνος που βιώνεται είναι μεγάλος», είχε δηλώσει πρόσφατα ο Gary Dvorchak, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας παροχής επενδυτικών συμβουλών με έδρα το Πεκίνο, Blueshirt Group LLC.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Mercedes: Τελειώνει το diesel στα φορτηγά
Akio Toyoda: Όχι στην κατάργηση των θερμικών κινητήρων – Τι προτείνει
«Πόλεμος» για τα plug-in υβριδικά