Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

Νιούι: Το ρεκόρ για το οποίο κανένας δεν μιλά (+video)

Ελλάδα 9:23
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Νιούι: Το ρεκόρ για το οποίο κανένας δεν μιλά (+video)

FORMULA 1

Νιούι: Το ρεκόρ για το οποίο κανένας δεν μιλά (+video)

FORMULA 1

Στο πρόσφατο καναδικό GP οι περισσότεροι έκαναν λόγο για την 41η νίκη του Φερστάπεν ή την 100η της Red Bull. Ωστόσο υπήρξε και ένα άλλο επίτευγμα, μεγαλύτερο των δύο προαναφερθέντων.

Advertisement
Advertisement

Αναφερόμαστε φυσικά στην 200η νίκη μονοθέσιου το οποίο έχει σχεδιάσει ο Άντριαν Νιούι, ο πιο επιτυχημένος άνθρωπος στην ιστορία της F1.

Αυτός ο χαρακτηρισμός ίσως φαντάζει υπερβολικά βαρύγδουπος. Εντούτοις τα κατορθώματα του ιδιοφυούς Βρετανού είναι πραγματικά ασύλληπτα. Εκτός από τις 200 νίκες, τα μονοθέσια που έχει σχεδιάσει ο Νιούι έχουν κερδίσει 12 πρωταθλήματα οδηγών και 11 κατασκευαστών. Επιπλέον οι καινοτομίες που έχει εμπνευστεί κατά καιρούς ο Άντριαν έχουν αλλάξει κυριολεκτικά τον ρου της τεχνολογικής ιστορίας στο σπορ.

Advertisement
Advertisement

Ο Έντσο Φερράρι έλεγε πως όταν ένα μονοθέσιο διασχίζει πρώτο την γραμμή του τερματισμού η επιτυχία οφείλεται κατά 60% σε εκείνο και κατά 40% στον οδηγό του. Η ρήση αυτή πιστεύουμε ότι δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα.

Και όταν μιλάμε στην F1 για υπεροχή ενός μονοθέσιου αναφερόμαστε συνήθως στον αεροδυναμικό σχεδιασμό του. Ιδίως μετά τα μέσα της δεκαετίας του 70 όταν η αεροδυναμική άρχισε να αποκτά όλο και μεγαλύτερο ρόλο στις επιδόσεις των μονοθέσιων F1.

Advertisement

Κατά συνέπεια το σχεδιαστικό τμήμα μιας ομάδας F1 είναι μάλλον και το πιο πολύτιμο. Και ο επικεφαλής του -όπως ο Νιούι στην Red Bull- το σημαντικότερο στέλεχός της. Δεν θα ήταν υπερβολή αν γράφαμε, λοιπόν, ότι ο Βρετανός είναι μάλλον ο πιο πολύτιμος άνθρωπος στο paddock εδώ και δεκαετίες.

Ποιος είναι ο Άντριαν Νιούι

Ο Νιούι γεννήθηκε πριν από 64 χρόνια στο Στράτφορντ-απόν-Έιβον της Αγγλίας. Η πόλη αυτήν είναι γνωστή περισσότερο λόγω του ότι υπήρξε η γενέτειρα του Σαίξπηρ. Ωστόσο στις 26 Δεκεμβρίου του 1958 μία ακόμη ιδιοφυία θα γεννιόταν εκεί.

Advertisement

Ο Άντριαν Μάρτιν Νιούι έδειξε από νωρίς την κλίση του τόσο στις θετικές επιστήμες όσο και στους αγώνες ταχύτητας. Αφού αποβλήθηκε (!) από το Repton School -όπου υπήρξε συμμαθητής του… Τζέρεμι Κλάρκσον– ο Βρετανός σπούδασε αεροναυπηγική στο πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον.

Από εκεί αποφοίτησε με διακρίσεις στον τομέα του. Όμως, ο Άντριαν δεν ήθελε να κάνει καριέρα στη.. NASA. Με την ολοκλήρωση των σπουδών του, το 1980 έπιασε δουλειά ως αεροδυναμιστής στην ομάδα του Έμερσον Φιτιπάλντι. Εκεί εργάστηκε για έναν χρόνο υπό τον Χάρβεϊ Ποστελθγουέιτ.

Advertisement

Έναν χρόνο αργότερα μεταπηδά στην March. Εκεί θα σχεδιάσει το March GT Prototype με το οποίο θα κερδίσει το πρωτάθλημα IMSA. Το 1984 -πάντα με την March- μετακομίζει στις ΗΠΑ. Η March 85C θα κερδίσει το πρωτάθλημα του 1985 -όπως και το Indy500- με τον Αλ Άνσερ.

Το 1988 είναι η χρονιά επιστροφής του στην F1. Ωστόσο η March αντιμετωπίζει πολλά οικονομικά προβλήματα και στα τέλη του 1990 ο Νιούι θα απολυθεί. Ο Πάτρικ Χεντ της Williams δεν χάνει χρόνο και τον υπογράφει αμέσως. Οι δυο τους θα συγκροτήσουν το κορυφαίο σχεδιαστικό δίδυμο του πρωταθλήματος στις αρχές των 90s.

Ο Νιούι θέλει να αναλάβει τεχνικός διευθυντής στη Williams. Όμως όσο είναι ο Χεντ εκεί κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί. Έτσι ο Ρον Ντένις της McLaren βρίσκει ευκαιρία και τον αποσπά το 1997 για την δική του ομάδα. Η αγωνιστική αναγέννηση της McLaren που είχε ξεκινήσει με τον Νιλ Ότλι κορυφώνεται με τον Νιούι. Τα δύο πρωταθλήματα του Χάκινεν οφείλονται εν πολλοίς στην ανωτερότητα των μονοθέσιων που είχε σχεδιάσει ο Βρετανός.

Γιατί είναι τόσο καλός;

Η περίοδος του Νιούι στην McLaren ήταν αρκετά ταραγμένη, ιδίως μετά το 2001. Έτσι, στο τέλος του 2005 ο Χόρνερ καταφέρει να πείσει τον Βρετανό να έρθει στο νεοσύστατο project της Red Bull. Το ξεκίνημα μπορεί να μην εντυπωσιάζει αρχικά. Ωστόσο η ιστορία δικαίωσε την Red Bull. Η πρώτη περίοδος κυριαρχίας της ήταν από το 2010 έως το 2013. Την δεύτερη την βιώνουμε από πέρσι.

Γιατί, όμως, ο Νιούι είναι τόσο επιτυχημένος; Σίγουρα θα υπάρχουν και άλλοι έξυπνοι και πολύπειροι μηχανικοί στο σπορ. Ωστόσο ακόμη και 43 χρόνια μετά από το ντεμπούτο του ο Άντριαν ξεχωρίζει.

Πιστεύουμε ότι δύο είναι οι λόγοι για αυτήν του την επιτυχία. Καταρχάς ο Νιούι δεν σχεδιάζει απλώς αγωνιστικά αυτοκίνητα, τα οδηγεί κιόλας. Μπορεί όχι επαγγελματικά σε επίπεδο F1. Ωστόσο έχει τρέξει σε πολλές διοργανώσεις, μεταξύ των οποίων και οι 24 ώρες του Le Mans με μία Ferrari F430.

Αυτή είναι μία πολύτιμη εμπειρία για έναν σχεδιαστή καθώς με αυτόν τον τρόπο έρχεται στην θέση του οδηγού. Έτσι μπορεί να καταλάβει από πρώτο χέρι το τι χρειάζεται ένας οδηγός για να αισθανθεί άνετα στο μονοθέσιο και να είναι γρήγορος με αυτό.

Το σημαντικότερο, όμως, χάρισμα του Νιούι είναι ότι παρά την τεράστια επιτυχία του δεν επαναπαύτηκε ποτέ. Δεν θεώρησε τον εαυτό του παντογνώστη ή ότι δεν έχει να μάθει τίποτε από τους υπόλοιπους συναδέλφους του. Την λογική αυτή έχει εμπνεύσει και σε όλο το τεχνικό επιτελείο της Red Bull.

Πρόσφατα, άλλωστε, η πρωταθλήτρια παραδέχτηκε ότι αντέγραψε τον σχεδιασμό των επάνω άκρων του διαχύτη από την Williams του 2022! Άλλοι θα ήταν πολύ εγωιστές ώστε να το πράξουν ή να το παραδεχτούν. Όχι, όμως, η Red Bull του Νιούι. Του κορυφαίου τεχνικού διευθυντή στο grid εδώ και δεκαετίες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Νιούι: Είχε απορρίψει προσφορά ανταγωνίστριας ομάδας!
Red Bull: Ανανέωσε ο Νιούι – ο Μπάλμπο στην Ferrari;
FIA: Κλείνει «παραθυράκια» στο όριο μπάτζετ