Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Αντίο Luca Cordero di Montezemolo!

Ελλάδα 15:41
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Αντίο Luca Cordero di Montezemolo!

ΝΕΑ

Αντίο Luca Cordero di Montezemolo!

ΝΕΑ

Η πολύκροτη αποχώρηση του Montezemolo από το Μαρανέλο είναι προφανώς μία ακόμη κίνηση ματ του πανούργου Marchionne. Το ερώτημα είναι λοιπόν: γιατί θυσιάστηκε ο Montezemolo;

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (twitter.com/theworldoffroad)

Η συνέντευξη Τύπου που στήθηκε χθες το πρωί στο μουσείο Ferrari στο Μαρανέλο θα μείνει ιστορική περισσότερο για την ουσία της και λιγότερο για τις χαριτωμενιές των πρωταγωνιστών της.

Δύο ιερά τέρατα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, δύο πανίσχυροι Ιταλοί που θα μπορούσαν αύριο να φτιάξουν από ένα κόμμα – αλά Μπερλουσκόνι και ενδεχομένως να κυβερνήσουν την Ιταλία, κάθισαν δίπλα – δίπλα και ανακοίνωσαν αυτό που ο κόσμος το είχε τούμπανο από μέρες: το τέλος εποχής Montezemolo για τη Ferrari. Από τις 13 Οκτωβρίου, πρόεδρος της εταιρίας αναλαμβάνει ο ίδιος ο CEO της Fiat Chrysler Automobiles, Sergio Marchionne!

Advertisement
Advertisement

Θέλοντας να κλείσουν τα στόματα όλων όσων από την περασμένη εβδομάδα μιλούσαν και έγραφαν για πόλεμο Montezemolo-Marchionne, οι δύο άντρες  έδωσαν ένα μοναδικό σόου μπροστά στους δημοσιογράφους, ανακοινώνοντας σε καθόλα φιλικό κλίμα το διαζύγιο.

Είπαν όσα τους έπαιρνε να πουν για το χωρισμό, απέφυγαν να απαντήσουν ποιες ήταν ακριβώς οι μεταξύ τους διαφωνίες στο παρελθόν, αντάλλαξαν πονηρές ματιές, φιλικά χτυπήματα στην πλάτη, υπονοούμενα, δήλωσαν αιώνια φιλία (τουλάχιστον ο Marchionne), δάκρυσαν (o LdM) και με δηλητηριώδες χιούμορ ανακοίνωσαν το χωρισμό τους.

Advertisement

Επισήμως, ο πρόεδρος της Ferrari παραιτήθηκε «από την πιο θαυμάσια εταιρία του κόσμου», όπως είπε. Ανεπίσημα, τον ώθησαν να παραιτηθεί. Αποζημιώνοντάς τον μάλιστα αδρά: 27 εκατομμύρια ευρώ λέγεται ότι θα πάρει ο Luca Cordero για να πάει σπίτι του (ή στην Alitalia), όπως κυκλοφόρησε.

Για όσους δεν έχουν παρακολουθήσει το ιταλικό reality, να θυμίσουμε ότι αφορμή του χωρισμού ήταν τα σκληρά λόγια του Marchionne το περασμένο σαββατοκύριακο. Ο Ιταλοκαναδός boss της Fiat Chrysler χαρακτήρισε απαράδεκτη την πορεία της Ferrari στην F1 και είπε ξεκάθαρα ότι κανένας δεν είναι αναντικατάστατος – βάζοντας και τον εαυτό του μέσα για να κρατήσει τα προσχήματα.

Advertisement

Έτσι, στα ίσια, όπως συνηθίζουν στην Αμερική, ο Marchionne έδωσε ένα ηχηρό μήνυμα στον άσπονδο εχθρό του, ο οποίος από την πλευρά του προσπαθούσε να πείσει άπαντες στη Μόντσα ότι οι φήμες περί αποχώρησής του ήταν απλές φήμες. Όμως δεν ήταν, όπως αποδείχτηκε.

Φταίει η ήττα στην F1;
Τα περισσότερα μέσα στηρίζουν το διαζύγιο στη φετινή κατάντια της Ferrari στα GP και στις λάθος κινήσεις του Montezemolo που οδήγησαν σ’ αυτή. Αν ξεχάσουμε τα όσα έχει καταφέρει ο διάδοχος του αείμνηστου Enzo στα 23 χρόνια θητείας του (6 τίτλους οδηγών, 8 τίτλους κατασκευαστών, 118 νίκες), μπορούμε να του καταλογίσουμε μεγάλο μέρος της ευθύνης για το ότι η Ferrari δεν έχει πάρει ούτε έναν τίτλο από το 2008 και μετά.

Πρώτον, αντικατέστησε τον πολύ Jean Todt με το χλωμό Stefano Domenicali – για πολλούς μια μαριονέτα του Montezemolo – και από το 2010 στήριξε τις ελπίδες της ομάδας περισσότερο στο ταλέντο του Alonso παρά στην υπεροχή των μονοθεσίων της.

Advertisement

Η διοικητική γύμνια της ομάδας – η οποία οφειλόταν στο one man show στιλ διοίκησης που είχε επιβάλει ο Montezemolo – φάνηκε όταν ο ίδιος απομάκρυνε τον αγαπημένο του Domenicali. Ποια ήταν η εναλλακτική του; Ο άγνωστος σε όλους και ομολογουμένως άσχετος με την F1 πρώην διευθυντής της Ferrari Αμερικής, Marco Mattiaci. Την ίδια περίοδο, ο Montezemolo απέτυχε να κλέψει τον Adrian Newey από τη Red Bull ή να πείσει τον Ross Brawn να επιστρέψει στο Μαρανέλο…

Με τη φετινή αλλαγή των κανονισμών, η Ferrari βρέθηκε να χάνει από τη Mercedes εκεί που την πονάει περισσότερο – στους κινητήρες. Και μία Ferrari δεν μπορεί ποτέ να υστερεί από κανέναν σ’ αυτόν τον τομέα. Με την απομάκρυνση του μοτορίστα Luca Marmorini το καλοκαίρι – ο οποίος θεωρήθηκε υπαίτιος της αποτυχίας του φετινού πρότζεκτ  – βγήκε στην επιφάνεια ότι το power unit δεν είχε την απαραίτητη ισχύ επειδή οι αεροδυναμιστές είχαν τον πρώτο λόγο στο σχεδιασμό του μονοθεσίου. Μύλος δηλαδή…

Κι έτσι, ενώ με τη Mercedes κυρίαρχη και τη Ferrari να περνά σε τρίτο ή τέταρτο ρόλο (μετά τις Red Bull και Williams) ο Montezemolo άρχισε να κατηγορεί τους νέους κανονισμούς, να μιλά για Formula 1 ταξιτζήδων και να απειλεί ότι θα πάρει τη Ferrari από την F1 και θα την πάει στις 24 ώρες του Le Mans.

Ο ίδιος άνθρωπος που γαλουχήθηκε από το γέρο Enzo, κέρδισε δύο παγκόσμιους τίτλους με τον Lauda σαν team manager και 6 τίτλους με τους Schumacher και Raikkonen ως πρόεδρος, αυτός ο πανίσχυρος λομπίστας της F1 που ήταν από τους πρωτεργάτες των σημερινών κανονισμών, να μιλά για έξοδο από της Ferrari από τα GP; Αυτό έδειχνε σα να βρισκόταν σε πλήρη σύγχυση τελευταία ο δανδής Ιταλός.

Όλα για τη Wall Street
Όμως είναι αυτή η αλήθεια; Είναι δυνατόν ένας Montezemolo, ο άνθρωπος που πήρε τη Ferrari και την έκανε το δυνατότερο brand του κόσμου, ο μάνατζερ – μετενσάρκωση του Enzo, να πληρώνει το τίμημα για τη στείρα πορεία της Scuderia στα GP;

Η μισή αλήθεια μπορεί να είναι αυτό ακριβώς, ότι ο Montezemolo έχασε με τα χρόνια τα παλιά του διοικητικά χαρίσματα, τουλάχιστον στο αγωνιστικό κομμάτι της εταιρίας του. Η άλλη μισή έχει να κάνει με τον όμιλο FCA και την εισαγωγή του στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης στις 13 Οκτωβρίου. Η Ferrari είναι το διαμάντι του ομίλου και σημαντικό όπλο για το νέο άνοιγμα στην αμερικανική χρηματαγορά.

Μέχρι χθες, στους υπερατλαντικούς επενδυτές η Ferrari φάνταζε περισσότερο σαν ένα φέουδο του Montezemolo, μία εταιρία εντελώς ανεξάρτητη στα πλαίσια της FCA, η οποία έπαιρνε αποφάσεις από μόνη της και η οποία θα μπορούσε να μπει αυτόνομα στη Wall Street και να σκίσει.

Ο Montezemolo χθες το είπε ξεκάθαρα, ότι κάνει στην άκρη τώρα (και όχι στα τέλη του 2015 όπως υπολόγιζε) λόγω της εισόδου της FCA στο χρηματιστήριο. Από την πλευρά του ο Marchionne έδωσε υποσχέσεις ότι ο ίδιος θα μείνει πρόεδρος της Ferrari για πολύ καιρό και ότι όσο ο ίδιος ζει το cavallino θα συμμετέχει στην F1.

Να θυμίσουμε ότι και τον περασμένο Μάιο, στην ανακοίνωση του πενταετούς master plan της FCA στο Μίσιγκαν, τα σχέδια της Ferrari δεν τα ανακοίνωσε ο Montezemolo αλλά ο ίδιος ο Marchionne – κάτι που έκανε αίσθηση τότε.

Με το να αναλάβει τώρα ο ίδιος ο Marchionne τη Ferrari εν’ όψει της εισαγωγής της FCA στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, είναι σα να λέει στους μελλοντικούς επενδυτές: “Κοιτάξτε ποιοι είμαστε. Δεν είμαστε απλά μία ιταλομαερικανική σούπα (Fiat – Chrysler) αλλά κάτοχοι του ισχυρότερου brand στον κόσμο, της πιο ποθητής και αναγνωρίσιμης εταιρίας στον κόσμο”. Το “τσίμπημα” της μετοχής κατά 3% χθες στο χρηματιστήριο του Μιλάνου δείχνει να τον δικαιώνει…