Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Car Of The Year 2022 | Τιμές Καυσίμων

ΔΟΚΙΜΕΣ

Test: MINI John Cooper Works GP

  • car magazine team

Σε κάθε νέα γενιά MINI υπάρχει και μια έκδοση που παίζει τον ρόλο του τοτέμ και στις τελευταίες εκδόσεις έχει τον κωδικό «GP». Αυτό που έχουμε εδώ είναι το πιο φρέσκο του είδους. Πρόκειται για ένα δυναμικό χάτσμπακ με 306 PS και, αν τολμάει κανείς, ας το πει απλώς «χαριτωμένο» όπως τα υπόλοιπα MINI.

Είναι μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού τα αυτοκίνητα που όταν κάποιος από τους τροχούς του πατήσει ένα κέρμα μπορεί ο οδηγός να καταλάβει αν είναι κορόνα ή γράμματα. Το MINI JCW GP ανάγει σε άλλο επίπεδο αυτή τη διαδικασία, αφού μπορεί να δώσει ακόμα και στοιχεία για τη χρονολογία που έχει κοπεί το νόμισμα. Τα σκληρά ελατήρια και τα ανάλογα αμορτισέρ δεν είναι πάντα εγγύηση επιτυχίας σε ό,τι έχει να κάνει με τη διασκέδαση κατά τη γρήγορη οδήγηση. Ταιριάζουν όμως απόλυτα στο MINI GP, το οποίο καταφέρνει να ακροβατεί ανάμεσα στην ευχαρίστηση και τις ωδίνες για τον οδηγό και τον συνοδηγό.

Ο,τι αναφέρεται στη βίβλο της αυτοκίνησης ως αρνητικό σε ένα γρήγορο αυτοκίνητο υπάρχει εδώ και μάλιστα ενισχυμένο: το τιμόνι τραβάει στο γκάζι όταν η άσφαλτος δεν είναι τέλεια, είναι δύστροπο σε όλες τις ταχύτητες και διαθέτει οριακά αποδεκτή άνεση κύλισης. Αλλά ξέρετε κάτι; Είναι αδύνατον να μη σου αρέσει αυτό το τουμπανιασμένο MINI. Για καθημερινό θα το χρησιμοποιήσουν οι πολύ τολμηροί. Tο διθέσιο περιορισμένης παραγωγής MINI είναι αυτό ακριβώς που ψάχνει όποιος θέλει να έχει το απόλυτο προσθιοκίνητο χάτσμπακ για να οδηγεί σε δρόμους με στροφές, αλλά και για να κάνει το ένα trackday πίσω από το άλλο, έχοντας πάντα αξιοπρεπή παρουσία. Η MINI θα κατασκευάσει 3.000 JCW GP συνολικά. Με απόδοση παραπάνω από τη διπλάσια σε σχέση με τα κοινά MINI και επεμβάσεις στην εμφάνιση με στοιχεία που βελτιώνουν την αεροδυναμική συμπεριφορά. Στην πραγματικότητα, εκτός από τις επεμβάσεις στο αμάξωμα, τόσο το πλαίσιο όσο και τα μηχανικά μέρη της έκδοσης έχουν σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τις απλούστερες εκδόσεις του MINI. Τέσσερα ξεχωριστά συστήματα ψύξης φροντίζουν για την «υγεία» και την καλή απόδοση του κινητήρα, του κιβωτίου των ταχυτήτων και του στροφάλου. Ο ανεμιστήρας υψηλής απόδοσης που χρησιμοποιείται εδώ μαζί με το νέο δοχείο ψυκτικού υγρού και το κύκλωμα διανομής του βοηθούν στην πιο αποτελεσματική λειτουργία για την προστασία των μηχανικών μερών. Ο δίλιτρος τούρμπο 4κύλινδρος που βρίσκουμε εδώ είναι ο ίδιος με αυτόν της BMW M135i με κάποιες ειδικές ρυθμίσεις, διαφορετικό τούρμπο και βελτιωμένο σύστημα εισαγωγής και εξαγωγής, καθώς και ένα μεγαλύτερο κάρτερ.

Με όλα τα παραπάνω, οι 75 επιπλέον ίπποι σε σχέση με το απλό JCW μεταβάλλουν άρδην τη συνολική εικόνα του GP στον δρόμο. Και δεν μιλάμε μόνο για την ακαμψία του πλαισίου, που είναι κάτι που μπορεί να περιμένει κανείς από ένα αυτοκίνητο εξελιγμένο για να κυνηγάει τα εκατοστά του δευτερολέπτου μέσα σε πίστες. Οι βάσεις του κινητήρα και του κιβωτίου είναι ενισχυμένες, τα ελαστικά σινεμπλόκ έχουν αντικατασταθεί είτε από σκληρότερα είτε από μεταλλικούς συνδέσμους. Μπροστά έχει προστεθεί θολόμπαρα, ενώ πίσω ένα ολόκληρο υποπλαίσιο για την αποτελεσματικότερη ενίσχυση του αυτοκινήτου. Η απόσταση από το έδαφος είναι κατά 10 mm μειωμένη, τα μετατρόχια έχουν φαρδύνει, η ηλεκτρική υποβοήθηση στο τιμόνι είναι τροποποιημένη ανάλογα, ενώ αυξημένη εμπρός και πίσω είναι η αρνητική γωνία κάμπερ των τροχών. Το αυτοκίνητο μοιάζει σαν ένα ηλεκτροφόρο καλώδιο που χρειάζεται επειγόντως γείωση: κάποιον που θα πιάσει το τιμόνι και με τα δυο του -γυμνασμένα- χέρια θα είναι ατρόμητος αλλά και συγκεντρωμένος για να πάρει το καλύτερο που μπορεί σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον όπως αυτό μιας πίστας. Το GP με τα πρόσθετα τόξα από ανθρακόνημα στα φτερά που βγάζουν μάτια (μάλλον το ανθρακόνημα περίσσεψε από τη γραμμή παραγωγής των ΒΜWi3 και i8…), τους σφυρήλατους τροχούς και την τεράστια αεροτομή με τα τετραγωνισμένα ανοίγματα που παραπέμπουν στο υπερηχητικό Concorde δείχνει πιο δυναμικό από ποτέ.

Το αυτοκίνητο που έχουμε στη διάθεσή μας είναι το ίδιο που έκανε στο Nürburgring χρόνο κάτω από 8 λεπτά της ώρας και διαθέτει τον ελάχιστο εξοπλισμό άνεσης. Φοράει όμως ημισλίκ λάστιχα Hankook Ventus TD, τα οποία μπορεί να είναι ιδανικά για πίστα, στον δρόμο ωστόσο δεν ήταν και λίγες οι φορές που αισθανθήκαμε πως ακροβατούμε. Σε δρόμους με στροφές στη Γερμανία, προφανώς και δεν περιμένουμε να δούμε την τελική του αυτοκινήτου (265 km/h), αλλά θέλουμε να διαπιστώσουμε τις διαφορές που έχει σε σχέση με το απλό JCW. Καθυστερήσαμε λίγο σε ένα άνοιγμα του δρόμου για να «καθαρίσει» από τα διερχόμενα αυτοκίνητα και μετά ξεκινήσαμε σανιδώνοντας το γκάζι. Η επιτάχυνση από στάση είναι ένα flashback στη δεκαετία του ’80: σκεφτείτε τα VW Golf GTi και Ford Fiesta XR2 εκείνης της εποχής, τα οποία μπορεί να μην είχαν τη ροπή που έχει ετούτο εδώ το MINI, αλλά λόγω της έλλειψης υδραυλικής υποβοήθησης στο τιμόνι και τις πρωτόλειες αναρτήσεις απαιτούσαν από τον οδηγό τους πολλά κότσια και μυαλό. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και τώρα με το JCW GP. Απελευθερώνοντας τα 45,9 kgm της ροπής, οι εμπρός τροχοί ξεκινούν άμεσα την αναζήτηση πρόσφυσης, σταθερότητας και εν τέλει προσανατολισμού και κατεύθυνσης. Το μπλοκέ διαφορικό (που ανήκει στον βασικό εξοπλισμό) κάνει ό,τι μπορεί για να κρατήσει το αυτοκίνητο σε μια υποτυπωδώς ευθεία γραμμή, αλλά σε ανώμαλη άσφαλτο το κλείδωμά του, που φτάνει στο 31%, μοιάζει λίγο για την περίσταση.

Το 8άρι αυτόματο διπλού συμπλέκτη κιβώτιο ταχυτήτων κάνει τις αλλαγές εύκολες και πολύ πιο αποτελεσματικές απ’ ό,τι θα μπορούσε ένα καλό χειροκίνητο. Είναι μάλιστα και η μοναδική επιλογή για το GP, μια και η MINI δεν έχει στη φαρέτρα της κάποιο χειροκίνητο τόσο δυνατό που να αντέξει τη ροπή του τούρμπο δίλιτρου κινητήρα. Με το γκάζι στο πάτωμα οι τρεις πρώτες σχέσεις διαδέχονται η μία την άλλη αστραπιαία και σταματούν το χρονόμετρο για τα 100 km/h από στάση σε μόλις 5,2”. Η αίσθηση της καταιγιστικής επιτάχυνσης δεν μειώνεται ούτε στις επόμενες δύο σχέσεις, ενώ τα πράγματα κάπως χαλαρώνουν με τις άλλες δύο που έχουν μακρύτερο βήμα. Η 8η είναι μια κανονική σχέση, δεν υπάρχει δηλαδή απλώς για να περιορίζει τους ρύπους και έρχεται στο προσκήνιο για να φτάσει το GP στην τελική του ταχύτητα. Μπροστά στα μάτια μας το GP έγραψε στο ταχύμετρο 283 km/h.

Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, η μέση κατανάλωση του αυτοκινήτου είναι 7,3 lt/100 km, αλλά κατά τη διάρκεια της δοκιμής είδαμε έως και 16,6 lt/100 km – και κάπως έτσι εξηγείται το ότι το (μικρό) ρεζερβουάρ των 40 lt άδειασε σε μόλις 240 km. Μόνο έτσι όμως μπορείς να χαρείς την οδήγηση με αυτό το εξελιγμένο γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο MINI. Ρυθμίζεις τη σχεδόν τέλεια θέση οδήγησης και ξεκινάς έχοντας την αίσθηση του απόλυτου ελέγχου. Αλλάζεις ταχύτητες με τα τέλεια αλουμινένια paddles από 3D εκτυπωτή πίσω από το τιμόνι και ανεβάζεις τον ρυθμό σου πιο γρήγορα απ’ ό,τι περίμενες. Το GP είναι απαιτητικό. Θέλει την προσοχή σου σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, με το βαρύ αλλά ταχύτατο τιμόνι να απαιτεί διορθώσεις για να βρεις και να κρατήσεις την ιδανική γραμμή ανά περίπτωση. Δεν είναι εύκολο.

Εχετε νιώσει ποτέ πώς είναι η υποστροφή στα 240 km/h; Οχι τόσο τρομακτική όσο το ελάφρωμα του πίσω μέρους σε μια παρατεταμένη στροφή, αλλά και πάλι θα ήθελες να έχει στο σώμα σου μια βαλβίδα ανακούφισης για να διώξεις την αδρεναλίνη που σε πλημμυρίζει. Οταν στρίβεις η κλίση του αμαξώματος είναι άγνωστη λέξη. Η εντολή από το τιμόνι εκτελείται ακαριαία και η μόνη απόκλιση από την ιδανική πορεία προκύπτει από τις ατέλειες του οδοστρώματος. Και ενώ το να μειώσεις την πίεση στο γκάζι είναι πάντα η ασφαλέστερη μέθοδος για να ολοκληρώσεις την προσπάθειά σου, κάτι μέσα σου σε σπρώχνει να στρίψεις κι άλλο το τιμόνι και να μείνεις στο γκάζι, έχοντας το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης να σε προστατεύει. Ακόμα όμως και με αυτό σε λειτουργία, το GP στο Sport Mode μπορεί να μετατρέψει οποιαδήποτε μικρή πλατεία σε drift show, καθώς του είναι αδύνατον να φανεί ουδέτερο και καλά ζυγισμένο. Ενα ξαφνικό «άσε» στο γκάζι και το ανάλογο input στο τιμόνι μπορεί να στείλει το πίσω μέρος σε άλλη τροχιά.

Κάπως έτσι φτάνεις να αναρωτιέσαι αν οι εκτενείς επεμβάσεις στο πλαίσιο και την ανάρτηση έχουν όντως βελτιώσει την εικόνα. Εξαρτάται όμως πώς αντιλαμβάνεται κανείς τη βελτίωση. Αν ο στόχος ήταν να ακονιστεί κι άλλο μια λεπίδα προκειμένου να κόβει ακόμα καλύτερα πολύ λεπτές φέτες, τότε οι επεμβάσεις είναι επιτυχημένες. Η έκδοση GP μετατρέπει το JCW σε πραγματικό εργαλείο για την πίστα. Η απουσία του πίσω καθίσματος το κάνει να φαίνεται πιο μπροστόβαρο από τα υπόλοιπα προσθιοκίνητα MINI. Μετά από τρεις συνεχόμενες ώρες σκληρής οδήγησης, αυτό που μπορώ να πω είναι ότι η ευγένεια στη συμπεριφορά και οι καλοί τρόποι γενικότερα λάμπουν διά της απουσίας τους. Με το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας στη θέση «GP» πάντα υπάρχει περιθώριο για σπινιάρισμα των τροχών με δεύτερη και τρίτη ταχύτητα στο κιβώτιο. Αν θέσεις εκτός όλα τα ηλεκτρονικά, εύκολα θα παράγεις πολύ καπνό από τους εμπρός τροχούς σε κάθε στρίψιμο (και όχι μόνο) του τιμονιού με αλόγιστη χρήση του γκαζιού.

Η άνεση της κύλισης είναι κάτι το άγνωστο γι’ αυτό εδώ το MINI που θαρρείς και θέλει να ανταποδώσει το χτύπημα της λακκούβας, να μετρήσει τις τρύπες στο καπάκι της αποχέτευσης και να διαβάσει ακόμα και το παραμικρό κόψιμο της ασφάλτου. Ο μόνος τρόπος για να το οδηγήσει κανείς είναι μόνιμα με το γκάζι στο πάτωμα. Η ευελιξία και η ευκολία στην οδήγηση είναι έννοιες που δύσκολα θα βρεθούν στην ίδια πρόταση με το GP, το οποίο δίνει πολύ χώρο για την ευχαρίστηση της οδήγησης, αλλά ελάχιστο –-ως καθόλου- για το οδηγικό λάθος. Μπορεί στην αγορά να υπάρχουν και άλλα ενδιαφέροντα αυτοκίνητα, άρα γιατί να μην προτιμήσει κανείς κάποιο από εκείνα; Το τετρακίνητο GR Yaris, το Megane RS 300 Trophy ή ακόμα και το Honda Civic Type R είναι μοντέλα που μπορούν να γράψουν εξίσου εντυπωσιακούς χρόνους σε μια πίστα. Δεν είναι όμως το ίδιο. Εδώ έχουμε μια άλλη προσέγγιση στον όρο της αγνής, ανόθευτης αίσθησης. Το όνομα του John Cooper τοποθετείται με πολλή περηφάνια πάνω σε αυτό το δημιούργημα, που θαρρείς πως είναι γεμάτο δηλητήριο και έτοιμο να τσιμπήσει όποιον το υποτιμήσει.

ΝΑΙ

ΣΤΗ ΣΚΛΗΡΟΠΥΡΗΝΙΚΗ ΤΟΥ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
ΣΤΗΝ «ΕΙΔΙΚΗ» ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΜΕΣΑ – ΕΞΩ
ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΤΟ ΓΚΑΖΙ

ΟΧΙ
ΣΤΗ ΣΧΕΔΟΝ ΠΑΝΤΕΛΗ ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΝΕΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΥΨΗΛΗ ΤΙΜΗ ΑΠΟΚΤΗΣΗΣ

CAR
ΤΟ ΜΙΝΙ GP ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΠΑΣΑ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΤΟ ΠΙΟ ΣΚΛΗΡΟΠΥΡΗΝΙΚΟ ΠΡΟΣΘΙΟΚΙΝΗΤΟ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ, ΜΕ Ο,ΤΙ ΘΕΤΙΚΟ Ή ΑΡΝΗΤΙΚΟ ΑΥΤΟ ΣΥΝΕΠΑΓΕΤΑΙ

TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.998cc, i4, ΑΜΕΣΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ, TURBO, 306 PS @ 5.000-6.250 rpm, 45,9kgm @ 1.750-4.500rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ, 8 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (E) ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 5,2”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 265KM/H
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 7,3 LT/100 KM
CO2: 167g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 3.879/1.762/1.420mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.495mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 612 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.330kg
ΤΙΜΗ: Από €45.900 (Ισπανία)

Διαβαστε ακόμα:

Οδηγούμε το νέο MINI Cooper SE Countryman ALL4

Δοκιμή: MINI Countryman JCW ALL4

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto