Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | newsautoCHOICE

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Mercedes-AMG A 45 S vs Tesla Model 3 Long Range

  • Του Γιάννη Τσιρογιάννη, Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης

Ενας «καταραμένος» φιλόδοξος τεχνοκράτης Αμερικανός βάζει φρένο στα αυτοκινητικά όνειρά μας. Ή μήπως όχι ακόμα;

Είναι η αμήχανη στιγμή που προσπαθείς να συνειδητοποιήσεις τι συνέβη. Που ο «γνωστός κόσμος» μοιάζει να αποδομείται μπροστά στα μάτια σου. Είναι η αμήχανη στιγμή όπου μέσα από το executive μινιμαλιστικό περιβάλλον του Tesla Model 3 ακούς κάτι σαν θυμωμένη σφίγγα με ένα σήμα που μεγάλωσε γενιές και γενιές να σε κυνηγά για να σε τιμωρήσει. Είναι εκείνη η στιγμή που δεν θέλεις ούτε εσύ ο ίδιος να πιστέψεις που οδηγείται πλέον το πράμα…

Η αυτοκίνηση που αγαπήσαμε έμελλε στη δική μας «σκοπιά» να πάρει έναν άλλο, αλλόκοτο, απροσδόκητο δρόμο. Για όλους εμάς μιλάω, που δεν μεγαλώσαμε με τα tablets υπό μάλης, την Apple, τα smartphones, τη συνδεσιμότητα και τις hi tech εφαρμογές, αλλά με τη μυρωδιά της βενζίνης, τα σκασίματα της εξάτμισης, τη μηχανική αίσθηση σε όλο της το μεγαλείο. Είναι βέβαιο πως η παλιά φρουρά θα αντισταθεί σθεναρά και δεν πρόκειται έτσι μεμιάς να παραδοθεί στις ορέξεις του κάθε Elon Musk. Η Mercedes-AMG με κάνα δυο άλλους μπροστάρηδες θα θέσει τα υψηλότερα αναχώματα προκειμένου η μηχανική και τα θερμικά σύνολα-κτήνη σε απόδοση να μην κατεβάσουν εύκολα τη σημαία από τον ιστό της. Και ας βρίσκεται απέναντι οποιασδήποτε χωρητικότητας μπαταρία.

Κι όμως, ο κόσμος αλλάζει, η αυτοκίνηση το ίδιο, οι τρόποι και οι συνήθειες εξελίσσονται. Ξεροστάλιαζες πίσω από τη βιτρίνα της Mercedes-AMG προκειμένου να χαζέψεις αυτό το τουμπανιασμένο τέρας, την AMG 45 S, η οποία αναβλύζει τεστοστερόνη από τα πρησμένα φτερά, τη macho αισθητική και το μπρουτάλ ύφος. Σε μια πρώτη σούμα, τη χαρακτηρίζεις σέξι γυναικάρα εξωτερικά (μυώδης αλλά όχι κραυγαλέα), ταχύτατη και καταιγιστική σε επίπεδο επιδόσεων, «πικάντικη» σε αίσθηση και κυρίως παντού και πάντα αποστομωτικά αποτελεσματική. Ευτυχώς, χωρίς να αποχωρίζεται εκείνη τη χαρακτηριστική λεπτότητα στους τρόπους που της δίδαξαν οι άλλες αδελφές της. Από την άλλη, η Tesla δεν σε θέλει εκεί, ίσως επειδή και η ίδια δεν υφίσταται σε αυτή την κλασική μορφή των αντιπροσωπειών. Μπες από το κινητό σου τηλέφωνο στην ιστοσελίδα της, δες το Model 3 που μοιάζει να ξεπήδησε από κάποια χρονοκάψουλα του μέλλοντος να κρύβει περίτεχνα τον όγκο του, όντας αεροδυναμικό και σύγχρονο και κάνε on line παραγγελία. Δύο κόσμοι αντίθετοι, με ξεχωριστή προσέγγιση και διαφορετικό κοινό. Ναι, ΟΚ, το θέμα είναι οι 400 plus ίπποι και η τετρακίνηση, από όπου κι αν προέρχονται. Είναι όμως τόση η απόσταση που χωρίζει τη φιλοσοφία των δύο αυτοκινήτων που κανονικά δεν θα έμπαινες ποτέ στη διαδικασία σύγκρισης έστω και άτυπης.

Το αμιγώς ηλεκτρικό Tesla Model 3 εκπροσωπεί τον κόσμο των εξελίξεων που έρχεται. Τα πάντα στο λιτό εσωτερικό του πραγματοποιούνται από την τεράστια και ευκρινέστατη κεντρική οθόνη αφής, 15” παρακαλώ. Ούτε κουμπιά, ούτε διακόπτες, ούτε χειριστήρια δεξιά κι αριστερά. Είσαι διαρκώς σε μια διάθεση αναζήτησης νέων εφαρμογών και νέων δυνατοτήτων στην ελαφρώς υποδεέστερη σε φινίρισμα καμπίνα του. Ακόμη κι αν δεν τις χρειαστείς ποτέ, είναι εκεί για να σου υπενθυμίζουν την ψηφιακή πληρότητα που εφεξής μεταβάλλει τον κόσμο και η οποία δημιουργεί νέες προϋποθέσεις στη σύγχρονη κινητικότητα. Μέσω της οθόνης, λοιπόν, ο οδηγός επιλέγει τη ρύθμιση των φώτων, των καθρεφτών, του τιμονιού και του διζωνικού κλιματισμού, όλες τις λειτουργίες του διευρυμένου ηχοσυστήματος και του συστήματος πλοήγησης με τον μεγάλο χάρτη, ενώ βλέπει και τις πεντακάθαρες εικόνες των εξωτερικών καμερών (3 τον αριθμό, μία πίσω και δύο στις μεσαίες εξωτερικές κολόνες). Επίσης, επιλέγει το πρόγραμμα οδήγησης του αυτοκινήτου και τον βαθμό υποβοήθησης του τιμονιού, ορίζει τις ρυθμίσεις του περίφημου Autopilot και επιπλέον βλέπει την ταχύτητα με την οποία κινείται όπως και τη θέση του αυτόματου κιβωτίου. Κάθεσαι σε ένα εσωτερικό πολύ διαφορετικό από οποιοδήποτε συμβατικό αυτοκίνητο. Θυμίζει concept car. Είναι τόσο απλό στη χρήση, που γρήγορα σου αφαιρεί κάθε άγχος. Δεν χρειάζεται να το βάλεις μπροστά με τον παραδοσιακό τρόπο (ούτε με κουμπί), δεν χρειάζεται καν να το ξεκλειδώσεις. Απλώς πλησιάζεις με το κινητό σου στην τσέπη, μπαίνεις μέσα, πιέζεις τον μοχλό στη θέση D και έφυγες.

Η AMG A 45 S στον αντίποδα, είναι η παραδοσιακή πολεμίστρα του συνειδητοποιημένου μαχητή. Εδώ η εγρήγορση των αισθήσεων έχει τον πρώτο λόγο, προτού καν θέσεις σε λειτουργία τον ισχυρότερο δίλιτρο βενζινοκινητήρα παραγωγής στον κόσμο. Αεραγωγοί αεροπορικού τύπου, μπουτόν που μεταβάλλουν τα προφίλ οδήγησης, μπόλικο δέρμα, συμβολικές ραφές αντίθετου χρώματος και ένα κλίμα μαχητικού αεροσκάφους που δεν σε αφήνει επ’ ουδενί να χαλαρώσεις. Τα πολλά συστήματα ελέγχου της θηριώδους Merc επιλέγονται μέσω των δίδυμων hi-tech οθονών 10,25” που αποτελούν κι εδώ το κυρίως πιάτο στη σαφώς πιο ποιοτική καμπίνα. Δικαιούνται στη συγκεκριμένη περίπτωση να καυχιούνται για τα εξαιρετικά γραφικά που υιοθετούν. Σε κάνουν να νιώθεις μέρος του πληρώματος σε Airbus, έτοιμο να πραγματοποιήσει πτήση εδάφους.

Υπό το λάβαρο του μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος, το Tesla Model 3 υιοθετεί την ηλεκτροκίνηση επιτελώντας με επιτυχία τον σκοπό της μετάβασης σε ένα εντελώς νέο αυτοκινητικό γίγνεσθαι. Οι 462 PS που κρύβονται κάτω από το κορμί του εκμηδενίζουν (θεωρητικά) τις αποστάσεις και σε κάνουν να χαμογελάς κάθε φορά που εκσφενδονίζεσαι ακαριαία κατά την επιτάχυνση. Δεν είναι σε θέση όμως να κρύψουν τον κλινικό τρόπο με τον οποίο το Tesla επικοινωνεί με τον οδηγό (πρωτίστως) και τους επιβάτες. Ούτε η απαράμιλλη πρόσφυση που παρέχει η τετρακίνηση των δύο ηλεκτροκινητήρων στους αντίστοιχους άξονες και κοντεύει να ξεζαντάρει στις στροφές τα ελαστικά, προάγει αυτό που θα έλεγες συναισθηματικό δέσιμο, παρότι σε επίπεδο αποτελεσματικότητας του βγάζεις το καπέλο. Αν αφαιρέσεις βάρος από τον εμπρός άξονα, σηκώνοντας το πόδι από το γκάζι, η λειτουργία επανάκτησης ενέργειας επικουρεί ώστε να τοποθετήσει τη μούρη του αυτοκινήτου στο εσωτερικό της καμπής. Γρήγορα ωστόσο διαπιστώνεις ότι για πιο επιθετική οδήγηση καλό είναι να έχεις επιλέξει τη λειτουργία με τη μίνιμουμ ανάκτηση. Εντάξει, η συμμετοχικότητα δεν είναι στα ατού του. Είναι όμως οι επιδόσεις. Και αυτές είναι πιο άμεσα αντιληπτές από τους περισσότερους. Το γεγονός ότι δεν μπόρεσα να τρεμοπαίξω το γκάζι εντός της στροφής με σκοπό να το αποσταθεροποιήσω, λίγους απασχολεί. Η μάζα θα σταθεί στο εκπληκτικό 0-100 km/h και στην ακαριαία, ψυχρή, ωμή επιτάχυνση στην ευθεία. Θα εξισώναμε ξεκάθαρα την ευκολία και τη διασκέδαση του συστήματος διεπαφής με αυτή τη διαφορετική γοητεία της ηλεκτροκίνησης που ασκεί το Model 3 εν κινήσει. Αυτή η ομοιότητα των αυτοκινήτων της Τesla με τον τρόπο που λειτουργούν τα smartphones είναι ένα ακόμα usp της αμερικάνικης εταιρείας, την ώρα που καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και διάφορες start-up πασχίζουν να την προφτάσουν.

Με το που κατέβεις από το Model 3, επιβιβαστείς στην σκληροπυρηνική AMG 45 S και αρχίζεις να αυξάνεις ρυθμό, νιώθεις ότι μόλις βγήκες από έναν αποστειρωμένο χειρουργικό θάλαμο και εισέβαλες σε μπαρ με μεταλάδες. Αυτή είναι η διαφορά των δύο αυτοκινήτων. Εδώ οι 421 PS γυρίζουν τον διακόπτη του εγκεφάλου σου στο sport mode και ψάχνεις απεγνωσμένα εκείνη τη διαδρομή που το λιοντάρι της Mercedes-AMG θα ξεδιπλώσει καλύτερα τις εξώκοσμες δυνατότητές του. Δεν αργεί να γαντζωθεί στο ελληνικό ανάγλυφο στρίβοντας όπως εσύ της υποδείξεις, ουδέτερα, με τα τέσσερα, ακόμη και υπερστρέφοντας προς τέρψιν του φωτογράφου. Η διαδικασία βέβαια δεν συντελείται εν μέσω απόλυτης μουγκαμάρας, όπως συμβαίνει με το Model 3, αλλά με την υπόκρουση ενός ηχητικού κρεσέντο που κάνει τις αισθήσεις σου να χορεύουν πεντοζάλι. Στην απαιτητική διαδρομή η A45 S σού παρέχει τη δυνατότητα μέσω της βέλτιστης κατανομής της ροπής εκεί που τη χρειάζεσαι ακριβώς την κατάλληλη στιγμή να «ακουμπήσεις» ουσιαστικά στον εξωτερικό τροχό, στον αποδέκτη δηλαδή του μεγαλύτερου ποσοστού της μέσα στην καμπή, προκειμένου στην έξοδο να βγεις με τέρμα γκάζι. Η υποψία γλιστρήματος της ουράς με το ESP στον πρώτο βαθμό απεμπλοκής του (ρύθμιση Sport), σε βοηθά να εκτοξευτείς στις μικρές ευθείες μέχρι τα επόμενα (ακούραστα) φρένα. Η πρόσφυση είναι εξωπραγματική, θυμίζοντας πράγματι αιλουροειδές που κυνηγά τη λεία του.

Η επιτάχυνση-σφεντόνα του Model 3 βέβαια συντελείται εδώ και τώρα, ατάκα κι επιτόπου. Δεν χρειάζεται να τρέξει καύσιμο, να γίνει η μεγάλη έκρηξη στο πιστόνι, να κατεβάσει σχέση το κιβώτιο, να υπερνικηθούν οι τριβές των μηχανικών μερών, δεν απαιτείται να πραγματοποιηθεί όλο το μηχανολογικό κονσέρτο προκειμένου να νιώσεις την επιτάχυνση. Mπαμ και κάτω… Αν δεν έχεις δοκιμάσει πώς είναι να σε σπρώχνουν ακαριαία πάνω από καμιά 50αριά kgm άμεσης ροπής, τότε πρέπει να το γευτείς. Σε πρώτο χρόνο δικαίως θεωρείς ότι κατάπιες την AMG, μέχρις ότου δηλαδή η τελευταία αρχίσει να λυσσά στις υψηλές rpm παίρνοντας τελικά το αίμα της πίσω. Την ώρα που στο εσωτερικό της AMG A 45 S παλεύεις να παραμετροποιήσεις το οδικό προφίλ μέσω των προγραμμάτων φέρνοντας το κυριολεκτικά στα μέτρα σου, στο Tesla παίζεις πασιέντζα στη μεγάλη οθόνη, δοκιμάζεις τις ικανότητές σου στο karaoke ή απολαμβάνεις τη ρομαντική ατμόσφαιρα που δημιουργεί το τζάκι. Είναι τόση η απόσταση που τα χωρίζει σε επίπεδο φιλοσοφίας, που θαρρείς πως ανακαλύπτεις εκ νέου τον τροχό.

Κι όμως, από το πουθενά μια εταιρεία χωρίς κανένα παρελθόν, χωρίς brand name και know how, χωρίς ανάλογη εμπειρία, μπαίνει σφήνα στα παγκόσμια πράγματα της αυτοκίνησης και δημιουργεί σάλο με τα κατορθώματά της. Μάλιστα, δεν περιορίζεται στην τεχνολογικά προηγμένη γωνιά της, αλλά τολμά να τα βάλει με ιερά τοτέμ της αυτοκινητοβιομηχανίας, σαν το ενοχλητικό ζουζούνι που εισέρχεται στα ρουθούνια ενός γίγαντα. Τυχαία άραγε το 2019 βρισκόταν στην 1η θέση της ευρωπαϊκής αγοράς στο segment D; Προφανώς όχι. Αλλά οφείλουμε να αναγνωρίσουμε πως διανύουμε μια καταιγιστική δεκαετία όσον αφορά την αυτοκίνηση. Μια χαοτική περίοδο με αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, συνδεδεμένα με εφαρμογές, πρωτόγνωρα gadgets και μια έντονη τάση προς μια νέα κατεύθυνση του κόσμου συνολικά.Η πλάκα είναι πως η άσημη μέχρι πρότινος Tesla έχει κηρύξει πόλεμο με τους πάντες. Οπως διαφαίνεται μάλιστα κερδίζει τις περισσότερες μάχες. Αλλά στην στρατόσφαιρα της Mercedes-AMG τα ζητήματα είναι πιο σημαντικά κατά τη γνώμη μας. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που άλλαξε ριζικά τη φυσιογνωμία της μάρκας και πάνω που πήγαμε να ανασάνουμε πως επιτέλους το αστέρι αποκτά αγωνιστικό παράσημο στα αυτοκίνητα δρόμου, σκάει σαν βόμβα η ηλεκτροκίνηση και το θέτει ούτε λίγο ούτε πολύ οφσάιντ.

Και κάπως έτσι, θεμελιώδη ζητήματα για κάποιους, όπως το ότι το νέο software επιτρέπει πλαγιολισθήσεις μέσω του drift mode κοροϊδεύοντας ουσιαστικά την τετρακίνηση 4Matic, αρχίζουν να φαίνονται ήσσονος σημασίας. Και ενώ η οδηγική απόλαυση παντρεύεται με έναν απίστευτο κινητήρα, με κουμπάρες την πρόσφυση και την αποτελεσματικότητα, φαίνεται ότι τελικά δεν θα ζήσουν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα, εξαιτίας του διαφαινόμενου τέλους των θερμικών κινητήρων. Το αν μαζί με αυτούς θα αποχωρήσουν το μηχανολογικό ταλέντο και η τέχνη του στησίματος μένει να αποδειχτεί. Μπορεί ένα παιδί της ανάγκης και του marketing όπως το Tesla να αλλάξει τον ρου της αυτοκινητικής ιστορίας; Η απάντηση φαίνεται θετική. Προσηλυτίζοντας όλο και περισσότερους «χρήστες» και στέλνοντας στα χαρακώματα της αντίστασης τους απανταχού παραδοσιακούς petrolheads, υπό τον φόβο μάλιστα αυτοί να χαρακτηριστούν σε λίγο καιρό γραφικοί. Ας είναι…

TESLA MODEL S LONG RANGE
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΔΥΟ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ 350 V, 462 PS, 50,3 kgm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: ΙΟΝΤΩΝ-ΛΙΘΙΟΥ, 75 kWh
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΔΙΠΛΑ ΨΑΛΙΔΙΑ (Ε) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 km/h: 4,4”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 233 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 19,1 kWh/100 km
CO2: 0 g/km
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 580 km (εργοστασιακή τιμή WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.694/1.849/1.443 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.875 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 425 lt (Π) / 117 lt (E)
ΒΑΡΟΣ: 1.847 kg
Τιμή: από 54.990 ευρώ (48.990 ευρώ με την κρατική επιδότηση)

MERCEDES-AMG A45 S
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.991 cc, i4, TWIN-SCROLL TURBO, ΑΜΕΣΟΣ, ΕΜΜΕΣΟΣΨΕΚΑΣΜΟΣ, CAMTRONIC, 421 PS @ 6.750 rpm, 50,8 kgm @ 5.000-5.250 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ, ΟΚΤΩ ΣΧΕΣΕΩΝ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MCPHERSON (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 3,9”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 268 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 12,9 lt (8,4 lt/100 km εργοστασιακή)
CO2: 204 g/km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.445 x 1.850 x 1.412 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.729 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 355 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.550 kg
ΤΙΜΗ: από 82.288 ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Mercedes-AMG A45 S με 491 ίππους (video)
Αποκάλυψη Newsauto: Επεκτείνεται το δίκτυο φορτιστών της Tesla
Με λίγους κινητήρες εσωτερικής καύσης η Mercedes από το 2030

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto