Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

Ελλάδα 6:21
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Δοκιμή: Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV

ΔΟΚΙΜΕΣ

Το συγκεκριμένο Mazda είναι το πιο αντισυμβατικό που έχουμε οδηγήσει μέχρι σήμερα. Ξέρετε κανένα άλλο μοντέλο που οι πόρτες του να ανοίγουν ανάποδα, που να έχει στενή σχέση με φελλόδεντρα και να υποβαστάζεται από έναν Wankel;

Advertisement
Advertisement

Μπορείτε να βρείτε ένα σοβαρό λόγο που οι Ιάπωνες στη Mazda επιμένουν με το MX-30; Υπάρχει και μάλιστα έχει και όνομα: Wankel! Άλλωστε, οι Ιάπωνες το είχαν πει καιρό τώρα. Ο περιστροφικός κινητήρας είναι πολύ σκληρός για να πεθάνει. Έστω και αν αυτός έχει το ρόλο ενός κομπάρσου αφού πρακτικά δεν συμμετέχει άμεσα στην κίνηση του αυτοκινήτου. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά…

Το MX-30 δεν χρειάζεται συστάσεις αφού την αμιγώς ηλεκτρική του έκδοση των 145 ίππων την έχουμε γνωρίσει πριν από τέσσερα χρόνια στη σχετική μας δοκιμή. Λογικό όμως είναι να μην τη θυμάστε και τόσο, άλλωστε το να συναντήσεις ένα MX-30 στους ελληνικούς δρόμους δεν είναι και τόσο συχνό φαινόμενο.

Advertisement
Advertisement

Η αλήθεια είναι πως το MX-30 είναι ένα πολύ ιδιαίτερο ηλεκτρικό. Και δεν είναι μόνο η μικρή μπαταρία των 35,5 kWh που προσφέρει λιγότερο από 200 χιλιόμετρα αυτονομίας. Είναι ο αντισυμβατικός του SUV χαρακτήρας που παραπέμπει σε ένα υπερυψωμένο ψευδό-κουπέ με μήκος 4,4 μέτρων. Πάντως, η απόσταση από το έδαφος είναι ικανοποιητική.

Αλλά το πιο εντυπωσιακό και συνάμα το πιο ενοχλητικό χαρακτηριστικό δεν είναι άλλο από τις ανάποδα ανοιγόμενες πόρτες. Που για να ανοίξουν οι πίσω θα πρέπει να ανοίξεις τις μπροστά. Ειδικότερα αν θέλει να μπει κάποιος από την πλευρά του συνοδηγού και να καθίσει πίσω, θα πρέπει να γίνει… λάστιχο για να κλείσει και την εμπρός πόρτα.

Advertisement

Το ταμπλό ακολουθεί τη μουντή αλλά εργονομική και αψεγάδιαστη ποιοτικά λογική της Mazda. Η οποία όμως εδώ έχει μια διαφορετική προσέγγιση που υπερθεματίζεται από τις επενδύσεις φελλού. Αν δεν το γνωρίζετε η Mazda είχε εμπλακεί με την παραγωγή φελλού τη δεκαετία του 1920.

Advertisement

Από εδώ και πέρα θα μιλήσουμε για το MX-30 της δοκιμής μας. Αυτό που έχει ακόμη μικρότερη μπαταρία για να χωρέσει ο Wankel, ένα ντεπόζιτο βενζίνης των 50 λίτρων και όλα τα παρελκόμενα.

Με ένα ρότορα, ο Wankel των 830 κ.εκ. αποδίδει 75 ίππους αλλά αυτό είναι το τελευταίο που ενδιαφέρει κάποιον μιας και ο ρόλος του είναι ο αντίστοιχος μιας γεννήτριας προκειμένου να φορτίζει την μπαταρία των 17,8 kWh. Η οποία φορτίζει βέβαια και σε ρεύμα AC με ισχύ 11 kW και σε DC με 36  kW για να προσφέρει μία αυτονομία κάπου στα 75 με 85 χιλιόμετρα (στην πράξη κάπου στα 65 με 70).

Advertisement

Σημειώστε ότι η μέγιστη συνδυαστική ισχύ φθάνει τους 170 ίππους και η ροπή τα 260 Nm. Αυτά τα νούμερα αντιστοιχούν στον ηλεκτροκινητήρα καθώς αυτός είναι ουσιαστικά που κινεί το αυτοκίνητο.

Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα που τα επιλέγει μέσω ενός νέου διακόπτη στην κεντρική κονσόλα. Η λειτουργία EV είναι για αποκλειστικά ηλεκτρική κίνηση μέχρι η μπαταρία να αδειάσει ή μέχρι να φτάσει στο κατώτατο όριο που έχει ορίσει ο οδηγός για να πάρει μπροστά ο Wankel και να αρχίσει να τη φορτίζει.

Στη Normal η μπαταρία δίνει ενέργειά στον ηλεκτροκινητήρα μέχρι να πέσει στο 45%, όπου μπαίνει και πάλι σε λειτουργία ο Wankel. Στην Charge ο τελευταίος εμπλέκεται συνεχώς για να διατηρεί την μπαταρία γεμάτη.

Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι υπάρχουν τρεις εντάσεις ανάκτησης ενέργειας που επιλέγονται από τα paddles στο τιμόνι με τη μεγάλη στεφάνη.

Η λογική πίσω από το MX-30 είναι ότι μπορείς να το φορτίζεις κάθε μέρα και να μην καις στάλα βενζίνη. Αλλά ακόμη και αν δεν το φορτίσεις εσύ θα το κάνει ο Wankel που λειτουργεί ως range-extender. Και κάθε φορά που ξυπνάει ακούς τον χαρακτηριστικό του ήχο με την διαφορά πως εδώ δεν είναι και τόσο ευχάριστος όπως στο πάλαι ποτέ RX-8.

Για να υπολογίσεις την κατανάλωση είναι κομματάκι δύσκολο. Και αυτό επειδή εξαρτάται από τη συχνότητα φόρτισης της μπαταρίας στην πρίζα. Πάντως, σε γενικές γραμμές υπολογίστε μία κατανάλωση στα 5,0 με 6,0 λίτρα/100 χλμ. (25 kWh η ηλεκτρική). Αλλά, είπαμε, αυτό εξαρτάται από τη φόρτιση και τον τρόπο οδήγησης.

Πάντως, στο ταξίδι υπολογίστε μία αυτονομία τουλάχιστον 500 χιλιομέτρων και το κυριότερο δίχως το άγχος της φόρτισης. Ίσως όμως να έχετε λίγο το άγχος της… ταχύτητας μιας και η τελική περιορίζεται στα 140 χλμ./ώρα.

Όσο για τις επιδόσεις από στάση, αυτές είναι τουλάχιστον ικανοποιητικές με το ηλεκτρικό μοτέρ να συμπληρώνεται κάθε φορά από τον Wankel που ξυπνά για να δίνει ρεύμα τόσο σε αυτό όσο και στην μπαταρία.

Συνολικά, το MX-30 είναι από τα αυτοκίνητα που σου αφήνουν ανάμεικτες εντυπώσεις. Έχει ένα ισορροπημένο set-up για να στρίβει με την ευχέρεια ενός hatch και καλή ποιότητα κύλισης για να σε ταξιδεύει όπως ένα σεντάν. Έχει τη δυνατότητα να σε μετακινεί ηλεκτρικά δίχως να καις βενζίνη και να κάνει μεγάλες διαδρομές χωρίς να έχει ανάγκη τους φορτιστές.

Στο δια ταύτα η έκδοση e-Skyactiv R-EV του MX-30 είναι σίγουρα πιο ολοκληρωμένη και πιο ευέλικτη από την ηλεκτρική του. Και προφανώς πιο έξυπνη και πιο προηγμένη τεχνολογικά όταν είναι παντρεμένη με τον εμβληματικό Wankel.

Ωστόσο, όπως κάθε τι αντισυμβατικό και ιδιαίτερο, προφανώς και απευθύνεται σε όσους αναζητούν τη διαφορετικότητα. Όποιοι και αν είναι αυτοί που θα δώσουν τουλάχιστον 40 χιλιάρικα (οι τιμές αναμένονται), αφού λογικά το R-EV θα κοστίζει πάνω κάτω όσο το αμιγώς ηλεκτρικό (από 40.190 ευρώ), καθώς το όποιο κόστος του Wankel θα εξισορροπείται από την αισθητά πιο μικρή μπαταρία.

Update: Οι τιμές ξεκινούν από τις 42.637 ευρώ.
Κατεβάστε εδώ τον αναλυτικό τιμοκατάλογο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙKA – Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
Κινητήρας Wankel: 830 κ.εκ., 75 ίππους/4.700 σ.α.λ., 116 Nm/4.000 σ.α.λ.
Μέγιστη ισχύς (Ηλεκτροκινητήρας): 170 ίπποι, 260 Nm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο
Μπαταρία, αυτονομία: 17,8 kWh, 85 km
Ρεζερβουάρ, αυτονομία: 50 lt, 714 km
Κατανάλωση: 1 lt (εργοστασιακή), 7-8 lt (δοκιμής)
Συνολική αυτονομία: 600-700 km
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 9,1 sec
Τελική ταχύτητα: 140 km/h
Βάρος: 1.853 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.395/1.795/1.555 mm
Μεταξόνιο: 2.655 mm
Χώρος αποσκευών: 350 lt
Τιμή: από 42.637 ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Hyundai Ioniq 6 AWD
Δοκιμή: Kia EV6 GT AWD 585 PS, 77 kWh
Δοκιμή: Peugeot Ε-2008 GT 156 PS 54 kWh