Menu
Τιμές αυτοκινήτων | NewsMoto newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Mazda MX-30 (+video)

  • Γιώργος Σαργιαννίδης ([email protected]), Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης

Για πρώτη φορά η Mazda λανσάρει ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην ιστορία της φίρμας και αυτό είναι το νέο MX-30, που είχαμε στα χέρια μας…

Το νέο Mazda MX-30 ταράζει την κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών, με την ιαπωνική φίρμα να περιλαμβάνει όλα εκείνα τα στοιχεία που κάνει ένα Mazda να ξεχωρίζει. Ποια είναι αυτά;

Από που να ξεκινήσουμε; Αρχικά, είναι η εμφάνιση που υιοθετεί μια αναβαθμισμένη εκδοχή της σχεδιαστικής φιλοσοφίας Kodo, καθώς και η ευχάριστη οδηγική του συμπεριφορά. Η λίστα περιλαμβάνει φυσικά την υψηλή ποιότητα υλικών, κάτι που έχουμε συναντήσει και σε άλλα μοντέλα της εταιρείας και -τέλος- κάποιες ιδιαίτερες πινελιές που προκαλούν το… «wow factor».

Μπορείτε όμως να συνεχίσετε να διαβάζετε τη δοκιμή μας για να μάθετε τι μας έκανε να αγαπήσουμε στο νέο ηλεκτρικό Mazda.

Η πρώτη ματιά είναι ίσως η σημαντικότερη για να σε «κερδίσει» ένα αυτοκίνητο (και όχι μόνο). Το νέο Mazda MX-30 συνδυάζει ένα πολύ μοντέρνο στιλ, με την πολυτελή κομψότητα που αρμόζει σε ένα SUV της φίρμας. Μάλιστα, τολμώ να πω ότι η επιβλητική του εμφάνιση… κρύβει καλά τον «ευγενικό» του χαρακτήρα προς το περιβάλλον. Η εμπρός μάσκα εναρμονίζεται με τις στρογγυλεμένες επιφάνειες και του υπόλοιπου αμαξώματος, ενώ η διχρωμία της οροφής προσδίδει στο compact SUV μια πιο δυναμική αντίθεση. Το μήκος του MX-30 είναι 4,4 μέτρα και το πλάτος 1,8 μέτρα, ιδανικές διαστάσεις ώστε να συνδυάζει ευελιξία εντός πόλης, καθώς και ευρυχωρία στο εσωτερικό.

Για την είσοδo στην καμπίνα του νέου Mazda MX-30, τόσο για τον οδηγό όσο και τον συνοδηγό γίνεται με… φυσιολογικές συνθήκες. Ωστόσο, οι υπόλοιποι επιβάτες επιβιβάζονται στη δεύτερη σειρά καθισμάτων, ανοίγοντας τις αντικρυστές πίσω πόρτες μέσω της αποκλειστικά εσωτερικής χειρολαβής. Στοιχείο που μας έκανε να θυμηθούμε το RX-8. Υπάρχει χώρος για 5 άτομα με μικρές παραχωρήσεις στην άνεση και στην επιβίβαση/αποβίβαση. Το πορτμπαγκάζ έχει όγκο 366 λίτρα (341 λίτρα εάν επιλέξετε το προαιρετικό ηχοσύστημα της Bose).

Η πρώτη οικεία αίσθηση είναι η οδηγοκεντρική θέση οδήγησης και η εξαιρετική εργονομία. Αυτό όμως που κλέβει τα περισσότερα βλέμματα είναι η αιωρούμενη κεντρική κονσόλα. Εκεί φιλοξενείται για πρώτη φορά μια οθόνη αφής 7 ιντσών, η οποία περιλαμβάνει μόνο λειτουργίες του κλιματισμού. Παράλληλα, η ιδιαίτερη σχεδίαση της κονσόλας, επιτρέπει τη δυνατότητα να προσφέρει και επιπλέον αποθηκευτικό χώρο κάτω από αυτή. Στην κορυφή του ταμπλό συναντάμε την οθόνη 8,8 ιντσών, η οποία ελέγχεται μέσω του περιστροφικού διακόπτη (Mazda Commander Control) που βρίσκεται ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα. Από εκεί ο χρήστης ρυθμίζει το ηχοσύστημα, το πρόγραμμα πλοήγησης και τη συνδεσιμότητά του με το smartphone. Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχει πλήρη συμβατότητα με συστήματα Android Auto και Apple CarPlay μέσω καλωδίου.

Εκτός από τα νέα στοιχεία που είδαμε μέχρι τώρα, εντύπωση σίγουρα θα προκαλέσει και το υλικό του φελλού που χρησιμοποιήθηκε για να «ντυθεί» το εσωτερικό του MX-30. Η Mazda προσπάθησε να τοποθετήσει υλικά που σέβονται ακόμα περισσότερο το περιβάλλον και να επιτυγχάνουν ταυτόχρονα ισορροπία μεταξύ της βιώσιμης ανάπτυξης και της φυσικής ελκυστικότητας των επιλεγμένων υλικών, της άνεσης και της άψογης συναρμογής. Έτσι, ο φελλός είναι ένα από τα προϊόντα που προέρχονται από τη φύση και έχει χαμηλή περιβαλλοντική επίπτωση. Μάλιστα, συγκεντρώνεται από τα περισσεύματα της παραγωγής πωμάτων για μπουκάλια. Η φυσική ζεστασιά, η απαλότητα στην αφή και οι ελαστικές ιδιότητες του φελλού, χρησιμοποιούνται στις επενδύσεις τμημάτων της κεντρικής κονσόλας, καθώς και στις χειρολαβές των θυρών.

Δεν χρησιμοποιήθηκε όμως τυχαία ο φελλός!

Η χρήση του φελλού είναι επίσης και ένας φόρος τιμής στην κληρονομιά της Mazda, από την ίδρυση της, ως εταιρείας παραγωγής φελλού το 1920, με τον διακριτικό τίτλο Toyo Cork Kogyo Corporation.

Την ίδια περιβαλλοντική φιλοσοφία ακολουθούν και τα υφάσματα με ανακυκλωμένα υλικά και τεχνητό δέρμα, που χαρίζουν στο ηλεκτρικό μοντέλο έναν premium διάκοσμο. Σε αυτό οφείλεται και η εξαιρετική ποιότητα των υπόλοιπων υλικών και η κορυφαία συναρμογή.

Κάτω από το καπό του νέου Mazda MX-30 φωλιάζει ένας ηλεκτροκινητήρας e-Skyactiv 107 kW (145 ίππων), που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς του SUV. Η μέγιστη ροπή είναι 271 Nm, τα οποία έρχονται ακαριαία μετά το βύθισμα του δεξιού πεντάλ. Σύμφωνα με την εταιρεία, η μέση κατανάλωση ενέργειας είναι 19 kWh/100 km (WLTP), γεγονός που επιτυγχάνεται εφόσον κινείστε συντηρητικά. Τι σημαίνει αυτό «πρακτικά»; To ΜΧ-30 έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί 200 χιλιόμετρα με μία απλή φόρτιση, ωστόσο -κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας- η συνολική αυτονομία που μετρήσαμε ήταν 185 χιλιόμετρα.

Θα θέλαμε παραπάνω αυτονομία; Ναι! Χρειαζόμαστε παραπάνω; Όχι, και ο λόγος είναι ότι οι περισσότεροι οδηγοί δεν υπερβαίνουν τη μέση ημερήσια απόσταση των 50 χιλιομέτρων. Παράλληλα, η φόρτιση της μπαταρίας ιόντων λιθίου 35,5 kW πραγματοποιείται σε εύλογο χρονικό διάστημα, ακόμα και σε οικιακή πρίζα.

Πιο συγκεκριμένα, το MX-30 μπορεί να φορτιστεί από 20% έως 80% σε 3 ώρες με εναλλασσόμενο ρεύμα, ή σε 36 λεπτά με τη χρήση παροχής συνεχούς ρεύματος. Το σώμα της μπαταρίας αποτελεί δομικό στοιχείο του αμαξώματος του MX-30, γεγονός που ενισχύει τη συνολική ακαμψία του οχήματος. Και οι δύο υποδοχές φόρτισης (κανονικής και ταχείας) βρίσκονται στο το πίσω δεξιό φτερό, και το ενσωματωμένο καλώδιο φόρτισης AC στο χώρο αποσκευών.

Η διαδικασία 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 9,7 δευτερόλεπτα και η μέγιστη ταχύτητα είναι 140 χλμ./ώρα. Όσον αφορά την ανάκτηση της ενέργειας, γίνεται είτε μέσω της πέδησης είτε μέσω της αντίστασης του ηλεκτροκινητήρα που ρυθμίζει ο οδηγός μέσω των paddles πίσω από το τιμόνι.

Η οδηγική συμπεριφορά σε σύγκριση με το Mazda3 ή το Mazda CX-30 δεν διαφέρει, δηλαδή κρατάει το σεμιναριακό πάτημα και την ευχάριστη αίσθηση. Το γνωστό G-Vectoring Control εξελίχθηκε σε… e-GVC Plus. Αυτό χρησιμοποιεί τα χαρακτηριστικά ροπής του ηλεκτροκινητήρα για τη βελτιστοποίηση της μετατόπισης φορτίου εμπρός-πίσω κάτω από ένα ακόμη ευρύτερο φάσμα σεναρίων οδήγησης. Αναμφίβολα, με το MX-30 θα βρίσκεσαι εντός αστικού φόντου, γι’ αυτό και η υψηλή θέση οδήγησης και η άνεση της ανάρτησης είναι βασικά στοιχεία που εκτιμώνται στα πρώτα μέτρα. Σπουδαία δουλειά έχει γίνει από τους ανθρώπους της Mazda για την ηχομόνωση της καμπίνας, σε βαθμό που η ίδια η εταιρεία πρόσθεσε το Mazda Sound Concept. Ο κινητήρας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν παράγει ήχο, όμως το e-Skyactiv της Mazda παρέχει ακουστική ανατροφοδότηση στον οδηγό, που του δίνει τη δυνατότητα να αναγνωρίσει υποσυνείδητα την κατάσταση ροπής της μονάδας ισχύος και επομένως να ελέγχει με μεγαλύτερη ακρίβεια την ταχύτητά του. Θα επιθυμούσα την απουσία του εν λόγω τεχνητού ήχου, μιας και έχουμε συνηθίσει το ηλεκτροκίνητο μοντέλο να κυκλοφορεί… εντελώς αθόρυβα.

Ο σπορ χαρακτήρας του MX-30 και η πολύ καλή πληροφόρηση του συστήματος διεύθυνσης προκαλεί τον οδηγό για άκρως επιθετική οδήγηση, αλλά τα σενάρια που περνούν από το μυαλό λόγω της μείωσης της αυτονομίας κίνησης βάζουν φρένο σε βίαια βυθίσματα του δεξιού πεντάλ. Θετική εντύπωση κάνει το σύστημα head-up display, το οποίο αφενός απεικονίζει όλες τις σημαντικές πληροφορίες στο παρμπριζ, αφετέρου ενημερώνει τον οδηγό εάν βρίσκεται κάποιος στη «νεκρή» γωνία. Ακόμα, η Mazda εξοπλίζει το ηλεκτρικό της μοντέλο με όλα τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας i-Activsense και αξίζει να σημειωθεί ότι πρόσφατα, το MX-30 κατέκτησε 5 αστέρια στις αυστηρές δοκιμές πρόσκρουσης του ανεξάρτητου οργανισμού, EuroNCAP.

Το Mazda MX-30 κυκλοφορεί ήδη στη χώρα μας και συνοδεύεται από την κρατική επιδότηση έναντι 33.043 ευρώ, ενώ υπάρχει δυνατότητα επιπλέον έκπτωσης 1.000 ευρώ εφόσον υπάρχει αυτοκίνητο για απόσυρση. Αυτή είναι και η τιμή εκκίνησης για τη βασική έκδοση GT, που περιλαμβάνει αρκετά πλούσιο εξοπλισμό.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙKA
Ισχύς: 145 PS
Ροπή: 271 Nm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 9.7 sec
Τελική ταχύτητα: 140 km/h
Εκπομπές CO2: 0 gr/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0,0 €
Βάρος: 1.645 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.395/1.795/1.555 mm
Μεταξόνιο: 2.655 mm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 35,5 kWh
Χώρος αποσκευών: 366 lt
Τιμή: από 32.043€ (συμπεριλ. επιδότησης και απόσυρσης)

Δημοφιλή στο Protothema.gr