Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Ford Mustang Mach-E

Ελλάδα 3:02
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Ford Mustang Mach-E

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Ford Mustang Mach-E

ΔΟΚΙΜΕΣ

Μπορεί το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Ford να είναι ένας ευχάριστος και προσιτός ανταγωνιστής της Tesla, που να συνδυάζει την τεχνολογία του μέλλοντος με την κληρονομιά της Mustang; Οδηγούμε ένα από τα πρωτότυπα Mach-E για να το διαπιστώσουμε.

Advertisement
Advertisement

Θεωρούμε ότι είναι εύλογο να επιμένει η Ford ότι το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό όχημα αποτελεί μέλος της οικογένειας Mustang. Αλλωστε με διαδρομή που ξεκινά από το μακρινό 1964 η Mustang είναι το παγκόσμιο best-seller των sports coupé αυτοκινήτων. Εντούτοις, η «κληρονομιά» για την οποία προσωπικά ενδιαφέρομαι περισσότερο συνοψίζεται σε ένα όνομα: Richard Parry-Jones. Συνταξιούχος πλέον, ο πρώην επικεφαλής του τεχνικού τμήματος δεν ήταν μόνο ο επιβλέπων των περισσότερων από τα μοντέλα της δεκαετίας του ’90 τα οποία διακρίθηκαν για τις οδηγικές τους αρετές (Focus, Ka, Puma, Fiesta), αλλά και ο μέντορας ενός εντυπωσιακά μεγάλου αριθμού ταλαντούχων μηχανικών.

Ενας από αυτούς είναι ο Matthias Tonn, ο οποίος, αφού κέρδισε τα γαλόνια του με την εξέλιξη μοντέλων όπως το Fiesta ST αλλά και τα Focus ST και RS, ανέλαβε και τη δύσκολη δουλειά να κάνει τη Mustang Mach-E ένα οδηγικά ελκυστικό αυτοκίνητο. Θα έλεγα μάλιστα ότι επειδή εμφανισιακά η προσέγγιση του ηλεκτρικού μοντέλου είναι μια μάλλον επιφανειακή προσπάθεια αποτύπωσης της αισθητικής του αειθαλούς pony car, η οποία τελικά οδηγεί σε απώλεια της όποιας καινοτομίας, είναι τα τεχνικά και οδηγικά του χαρακτηριστικά εκείνα που θα αναδείξουν την επιτυχία ή όχι της υψηλού ρίσκου προσπάθειας της Ford για ένα premium και με βαρύ όνομα ηλεκτρικό μοντέλο.

Advertisement
Advertisement

Ο ανταγωνισμός από παρόμοιου προφίλ και τιμής ηλεκτρικά μοντέλα αναμένεται έντονος, κάποια από αυτά μάλιστα από καταξιωμένους premium κατασκευαστές. Αν ωστόσο η Mach-E είναι ένα πραγματικά καλό στην οδήγηση αυτοκίνητο, αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα επιτυχίας. Υπό αυτό το πρίσμα, ανησύχησα λίγο όταν οι πρώτες εντυπώσεις δεν ήταν σπουδαίες. Ευτυχώς, ήταν λάθος συναγερμός.

Αρχικά η αίσθηση από το τιμόνι ήταν σαν να υπήρχαν βαρίδια στις δύο άκρες του. «Πρέπει να απενεργοποιήσεις το σύστημα διατήρησης της πορείας στη λωρίδα», με συμβουλεύει ο Tonn από τη θέση του συνοδηγού. Μόλις το κάνω η βελτίωση είναι άμεση. Η ασάφεια γύρω από την ευθεία εξαφανίζεται, οι αυτόματες μικροδιορθώσεις επίσης, το ίδιο και η ελλειμματική πληροφόρηση σχετικά με τη θέση των εμπρός τροχών. Οι ασφαλιστικές εταιρείες λατρεύουν αυτά τα συστήματα όσο τα αντιπαθούν οι πιο ενθουσιώδεις οδηγοί.

Ο Γερμανός μηχανικός είναι αυθεντία στα δυναμικά χαρακτηριστικά – και όχι μόνο όταν πρόκειται για τα ST χάτσμπακ. Είναι επίσης μεγάλος θαυμαστής αμερικανικών μοντέλων της Ford, όπως τα Explorer και Mustang Bullit. «Θεωρώ ότι με το συγκεκριμένο μοντέλο είμαστε μπροστά από τον ανταγωνισμό σε πολλούς τομείς: ο σχεδιασμός και η προσλαμβανόμενη ποιότητα είναι δύο από αυτούς, η άνεση και η ποιότητα κύλισης επίσης και βέβαια, το κυριότερο, τα πολύ ιδιαίτερα οδηγικά χαρακτηριστικά του.

Advertisement

Η Mach-E είναι ένα από τα πιο σπορ ηλεκτρικά SUV: πολύ γρήγορο από στάση, σταθερό σε διαδρομές με στροφές, συμμετοχικό, αλλά συνάμα και φιλικό προς τον οδηγό του.

Advertisement

Βαρύγδουπες δηλώσεις. Α νκάποια από τις εκδόσεις μπορεί να ανταποκριθεί στην παραπάνω περιγραφή είναι το αυτοκίνητο που οδηγούμε, η -προσωρινά κορυφαία- έκδοση First Edition. Και λέμε «προσωρινά» διότι μέσα στο 2021 αναμένεται η έκδοση GT η οποία θα αποδίδει 87,8 kgm ροπής. Ολες οι εκδόσεις -τόσο οι τετρακίνητες όσο και οι πισωκίνητες- είναι διαθέσιμες με τη βασική μπαταρία ιόντων λιθίου των 75,7 kWh (68 kWh διαθέσιμες) ή με τη μεγαλύτερη των 98,8 kWh (από τις οποίες οι «χρήσιμες» είναι οι 88 kWh), οι οποίες τοποθετούνται στο πάτωμα, ανάμεσα στους δύο άξονες.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ:  Ford Mustang Mach-E: Τιμές και εξοπλισμός στην Ελλάδα

 

Advertisement

Οι τετρακίνητες εκδόσεις διαθέτουν δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν στον κάθε άξονα, ενώ αυτονόητα οι πισωκίνητες έναν στον πίσω άξονα. Η βασική έκδοση του Mach-E (πισωκίνητη με τη μικρή μπαταρία) αποδίδει 269 PS και 43,9 kgm ροπής, με αυτονομία (κατά WLTP) 440 km. Για τα 100 km/h από στάση χρειάζεται 6,9” και η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h. Η αντίστοιχη έκδοση με τη μεγαλύτερη μπαταρία διαθέτει ιπποδύναμη 294 PS, παρόμοια ροπή, είναι ελάχιστα πιο αργή (0-100 m/h σε 7,0”) και προσφέρει αυτονομία που αγγίζει τα 610 km.

Η βασική τετρακίνητη Mach-E έχει την ίδια ιπποδύναμη με την πισωκίνητη (269 PS) αλλά περισσότερη ροπή (59,3 kgm). Κάνει το 0-100 km/h σε 6,3” και έχει αυτονομία (πάντα κατά WLTP) 400 km. Αυτή με τη μεγαλύτερη μπαταρία αποδίδει 351 PS ισχύος, 59,3 kgm ροπής, χρειάζεται 5,8” για τα 100 km/h από στάση και μπορεί να διανύσει 540 km ανάμεσα σε δύο φορτίσεις. Η τελευταία είναι και η έκδοση First Edition που οδηγούμε.

Οπως και όλες οι υπόλοιπες, διαθέτει τρία προγράμματα οδήγησης: τα Whisper, Active και Untamed (σε ελεύθερη μετάφραση «αδάμαστο», με άλλα λόγια αυτή που έχει την πιο άγρια χαρτογράφηση). Ανάλογα με το πρόγραμμα που επιλέγεις επηρεάζονται η απόκριση και το βάρος του συστήματος διεύθυνσης, η απόκριση του γκαζιού, τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας και ο ήχος. Δεν επενεργούν στην ανάρτηση, καθώς η Ford επέλεξε να μην τοποθετεί ούτε ως έξτρα ενεργά αμορτισέρ.

Επίσης, δεν υπάρχει δυνατότητα παραμετροποίησης, επομένως οι επιλογές που έχεις είναι το «αμυντικό», πιο χαλαρό και οικονομικό πρόγραμμα με τα μειωμένα αντανακλαστικά (Whisper), το συνολικά πιο σπορ (Untamed) και αυτό που ισορροπεί ανάμεσα στα δύο πρώτα (Active). Στο πρόγραμμα Whisper το τιμόνι είναι υπερβολικά ελαφρύ και από το γκάζι λαμβάνεις μήνυμα «μην ενοχλείτε». Σε αντιδιαστολή με το πρόγραμμα Untamed, που αδημονεί να ξεκλειδώσει όλη την τάση υψηλής ισχύος, με πολλή δύναμη να σε σπρώχνει προς την τελική ταχύτητα σε χρόνο μηδέν.

Από την άλλη, ο τεχνητός ήχος θυμίζει το στεγνωτήριο που ακούς πίσω από την πόρτα του μπάνιου μέσα στο βράδυ, το άφημα του γκαζιού «μπρουμουτιάζει» υπερβολικά το αυτοκίνητο στο πλαίσιο της λειτουργίας του «ενός πεντάλ» και η προσομοίωση των κατεβασμάτων του κιβωτίου κάθε φορά που φρενάρεις δυνατά τείνει να σε εκνευρίσει. Διά της ατόπου, λοιπόν, επιλέγουμε το πρόγραμμα Active, το οποίο ισορροπεί θαυμάσια ανάμεσα στην ήρεμη και ενθουσιώδη οδήγηση.

Αφήνει το αυτοκίνητο να κάνει ελεύθερο τροχασμό όπου πρέπει και στέλνει ακριβώς την ποσότητα ερεθισμάτων που χρειάζεσαι στις παλάμες και το πόδι σου. Το κιβώτιο είναι μονής σχέσης, επομένως δεν υπάρχουν καθόλου paddles και η Ford σοφά πράττοντας αποφάσισε να απλοποιήσει τις διαδικασίες και έτσι δεν υπάρχουν διακόπτες που να αυξάνουν την ένταση της ανάκτησης ενέργειας ή να απελευθερώνουν περισσότερη ροή ισχύος.

Αφήνουμε πίσω μας το αεροδρόμιο της Κολωνίας με την μπαταρία των 88 kWh φορτισμένη στο 86% και με πρόβλεψη για υπολειπόμενη αυτονομία 282 km. «Δεν είναι λίγο απαισιόδοξη αυτή τη πρόβλεψη;» ρωτάω τον Tonn. «Συμφωνώ», απαντά. «Φαίνεται ότι αυτός που το οδηγούσε χθες είχε στο μυαλό του περισσότερο τις επιδόσεις και λιγότερο την επίτευξη της βέλτιστης αυτονομίας». Μετά από λίγες ώρες κατέληξα στο συμπέρασμα ότι καλά έκανε…

Σύμφωνα με το trip computer, η κατανάλωση ποικίλλει ανάμεσα στις 21,3 και 29,5 kWh/100 km, που είναι μια σχετικά ακριβής αποτύπωση μιας φυσιολογικής προς το σπορ οδήγησης σε έναν κύκλο που περιλαμβάνει πάνω από μια ντουζίνα σημεία χωρίς όριο ταχύτητας.
Μετά από μια αποτυχημένη προσπάθεια να φορτίσουμε σε δημόσιο σταθμό, σταματάμε στον φορτιστή του κέντρου εξέλιξης της JLR στο Nürburging, όπου μια δεκάλεπτη σύνδεση μας εξασφαλίζει άλλα 110 km αυτονομίας.

Σύμφωνα με τη Ford, σε ταχυφορτιστή 150 kW η μεγάλη μπαταρία χρειάζεται 45 λεπτά της ώρας για να γεμίσει από το 10% στο 80%. Η Mach-E διαθέτει μια νέα έκδοση του συστήματος διεπαφής της Ford, Sync, το οποίο περιλαμβάνει και τη λειτουργία Intelligent Range. Η συγκεκριμένη λειτουργία υπολογίζει τον συνολικό τρόπο οδήγησης του χρήστη αλλά και παράγοντες όπως το δελτίο καιρού και πληροφορίες από άλλους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Ford, προκειμένου να προτείνει τη βέλτιστη διαδρομή, αυτή δηλαδή που θα συμβάλει στη μικρότερη κατανάλωση ενέργειας. Δίνει ακόμα χρήσιμες συμβουλές ώστε να ελαχιστοποιήσει το άγχος της αποφόρτισης.

Εξι ώρες και 233 km αργότερα το σύστημα διεύθυνσης δεν είναι πια περίεργο, παρότι αυτή η ασάφεια γύρω από την ευθεία δίνει κάποια σημεία ζωής και το τιμόνι παραμένει λίγο πιο ελαφρύ απ’ ό,τι θα ήθελα. Αντιθέτως, έχουν έρθει στο προσκήνιο αρετές όπως η πολύ ακριβής κατευθυντικότητα, ο αναλογικά μικρός κύκλος στροφής (11,6 m) και η πολύ σωστά ρυθμισμένη και ισορροπημένη απόσβεση της ανάρτησης.

Η αλήθεια είναι ότι ποτέ κανένα Ford δεν τα πηγαίνει τρομερά καλά (ούτε όμως και πολύ άσχημα) με την απόσβεση σε χαμηλές ταχύτητες, αλλά πάνω από τα 60 km/h το πλαίσιο δείχνει να αγνοεί πλέον διάφορες πτυχώσεις ή σπασίματα της ασφάλτου. Οι κλίσεις του αμαξώματος συνολικού βάρους 2.218 kg είναι αμελητέες, χάρη στο χαμηλό κέντρο βάρους του τύπου skateboard πλαισίου και τις σεβαστές σε πάχος αντιστρεπτικές ράβδους. Η σταθερότητα στην ευθεία γραμμή είναι περίπου ανυπέρβλητη, είτε το αυτοκίνητο βγαίνει από κλειστές στροφές, είτε φρενάρει δυνατά, είτε προσπερνά με φουλ γκάζι.

Στη λειτουργία Active τα φρένα έχουν την ίδια αναλογική αίσθηση με το γκάζι, η πέδηση είναι δυνατή και προοδευτική και ουδέποτε μπορέσαμε να διακρίνουμε το ακριβές σημείο μετάβασης από την ηλεκτρική υποβοήθηση στο υδραυλικό σύστημα.
Κοντολογίς, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Ford το οποίο σχεδιάστηκε στο Dearborn, κατασκευάστηκε στο Μεξικό και εξελίχθηκε ως προς τα δυναμικά του χαρακτηριστικά στην Ευρώπη κάνει θεαματική είσοδο στην κατηγορία και ανοίγει τον δρόμο για τα επόμενα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα της εταιρείας που θα κατασκευαστούν πάνω στην πλατφόρμα MEB του ομίλου Volkswagen.

Θα ήθελα λίγο περισσότερη αίσθηση από το σύστημα διεύθυνσης σε χαμηλές ταχύτητες, ενώ η μάξιμουμ φόρτιση των 150 kW πιθανώς να δείχνει σε λίγο ξεπερασμένη. Από την άλλη, αυτή η μεταμοντέρνα Mustang είναι πλούσια εξοπλισμένη, ευχάριστη οδηγικά και αρκούντως αποτελεσματική ενεργειακά. Είναι επίσης ευρύχωρη, πιο εντυπωσιακή εμφανισιακά από ένα Tesla Model Y, με σωστή ισορροπία ανάμεσα στην άνεση και τον έλεγχο του αμαξώματος και, το κυριότερο, αφήνει μια αίσθηση οδηγικής ικανοποίησης, αντάξια της παράδοσης της Ford.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ:  Ford Mustang Mach-E: Τιμές και εξοπλισμός στην Ελλάδα

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – FORD MACH-E
ΔΥΟ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 351 PS, ΡΟΠΗ 59,3 KGM
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ 98,8 (88) kWh
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 5,1”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 23,3 kWh/100 KM (18,7 εργοστασιακή WLTP)
CO2: 0 g/km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.712/1.881/1.597 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.984 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 402 lt
ΒΑΡΟΣ: 2.218 kg
ΤΙΜΗ ΕΛΛΑΔΑ: από 51. 587 ευρώ με επιδότηση

 


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ένα πρωτότυπο δώρο για τους κατόχους της ηλεκτρικής Ford Mustang
BMW & Ford: Δοκιμές μπαταριών ξηρού τύπου από το 2022
Αύξηση πωλήσεων για την Ford – Δημοφιλέστερο το Puma