Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Πότε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο γίνεται πιο οικολογικό από ένα συμβατικό;

Ελλάδα 14:06
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Πότε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο γίνεται πιο οικολογικό από ένα συμβατικό;

ΝΕΑ

Πότε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο γίνεται πιο οικολογικό από ένα συμβατικό;

ΝΕΑ

Η γενική αντίληψη που έχει επικρατήσει είναι ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι από την πρώτη στιγμή πιο οικολογικό από ένα με συμβατικό κινητήρα. Η πραγματικότητα όμως είναι ελαφρώς διαφορετική και πολύ πιο σύνθετη.

Advertisement
Advertisement

Για τον περισσότερο κόσμο, η ηλεκτροκίνηση έρχεται να αποτελέσει την λύση για το πρόβλημα στις εκπομπές CO2. Όμως η αλήθεια είναι ότι αν υπολογίσουμε και άλλους παράγοντες, όπως την επιβάρυνση του περιβάλλοντος για την παραγωγή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου ή τις μεθόδους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, η εικόνα αντιστρέφεται σημαντικά.

Στην σύνοδο κορυφής για το κλίμα στην Γλασκόβη, η Volvo έδωσε στην δημοσιότητα μία μελέτη μέσα από την οποία συνέκρινε τις εκπομπές CO2 των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και εκείνων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η σύγκριση γίνεται μεταξύ του νέου ηλεκτρικού C40 Recharge που παρουσιάστηκε πρόσφατα και ενός αντίστοιχου συμβατικού XC40 με κινητήρα βενζίνης.

Η μελέτη ασχολείται με το σύνολο εκπομπών CO2 καθ’ όλη την διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου, από την παραγωγή του έως την ανακύκλωση. Σύμφωνα με την Volvo το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα έχει εκπέμψει συνολικά 42 τόνους CO2 μετά από 200.000 χιλιόμετρα, με το νούμερο αυτό να υπολογίζεται με το μίγμα ηλεκτρικής ενέργειας που επικρατεί στην ΕΕ. Εάν η ηλεκτρική ενέργεια προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, το αποτύπωμα CO2 πέφτει στους 27 τόνους. Αντίστοιχα το XC40 θα εκπέμψει 59 τόνους CO2 στον ίδιο αριθμό χιλιομέτρων.

Advertisement
Advertisement

Καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του, το XC40 με κινητήρα εσωτερικής καύσης εκπέμπει περισσότερο CO2 από το ηλεκτρικό C40, ακόμη και αν χρησιμοποιείται ηλεκτρική ενέργεια, μόνο το 25% της οποίας προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Όμως το μυστικό βρίσκεται στον τρόπο παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας και κατά πόσον αυτό εξαρτάται από τις ΑΠΕ.

Με βάση πάντως ένα πιο διαδεδομένο σχήμα παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας, με χρήση και λιγνίτη, ένα συμβατικό αυτοκίνητο όπως το Volvo XC40 παραμένει πιο “καθαρό” μέχρι περίπου τα 110.000 χιλιόμετρα της ζωής του. Από εκεί και πέρα το C40 Recharge αρχίζει να παίρνει κεφάλι και να παραμένει μέχρι το όριο των 200.000 χιλιομέτρων πιο καθαρό.

Advertisement

Αυτό το νούμερο αφορά την παραγωγή ενέργειας με βάση το σχήμα που δίνει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας και σχετίζεται με την συμμετοχή των ΑΠΕ που σε παγκόσμιο επίπεδο είναι μόλις 25%, όταν για τον μέσο όρο της Ευρώπης είναι στο 43%. Κάποιες χώρες όπως η Σουηδία έχουν ποσοστό συμμετοχής των ΑΠΕ στο 62% ενώ η Γερμανία μόλις στο 35%.

Στην πράξη με τις μεθόδους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στις χώρες της ΕΕ (όπου και το ποσοστό των ΑΠΕ είναι μεγαλύτερο) το σημείο που τα δύο αυτοκίνητα εξισορροπούν τους ρύπους τους είναι στα 77.248 χιλιόμετρα. Και αν υπάρχει η δυνατότητα για χρήση ηλεκτρικής ενέργειας μόνο από ανανεώσιμες πηγές, τότε η εξισορρόπηση έρχεται στα 48.280 χιλιόμετρα.

Advertisement

Στην περίπτωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο κατά τη φάση χρήσης. Δεν είναι μόνο αυτό το πιο σημαντικό. Ένα ακόμα επιβαρυντικό στοιχείο που λαμβάνεται υπόψη είναι η μεγαλύτερες ανάγκες ενέργειας (και συνεπώς περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα) για την κατασκευή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρειάζονται περισσότερο ενεργοβόρο αλουμίνιο (περίβλημα μπαταρίας). Η κατασκευή των ίδιων των επαναφορτιζόμενων μπαταριών, ειδικά των ηλεκτροδίων, είναι επίσης μία διαδικασία που καταναλώνει μεγάλα ποσά ενέργειας. Η Volvo εκτιμά ότι και οι δύο ευθύνονται για περίπου το 30 τοις εκατό του αποτυπώματος άνθρακα όλων των υλικών στα μοντέλα Recharge.

Advertisement

Η Volvo καταλήγει στην έρευνά της σε κάτι που ήδη είναι γνωστό. Ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τόσο “καθαρά” όσο καθαρή είναι και η παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας με την οποία φορτίζουν. Κάτι που όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό μπορεί να διαφέρει από χώρα σε χώρα.

Ενώ και η παραγωγή τους επιδέχεται σημαντικές βελτιώσεις σε ό,τι έχει να κάνει με την εξοικονόμηση ενέργειας. Ακόμα όμως και με το σημερινό “μοντέλο” διαχείρισης, η μελέτη της Volvo επιβεβαιώνει ότι σε βάθος χρόνου ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι σε κάθε περίπτωση πολύ πιο “καθαρό” από ένα αντίστοιχο συμβατικό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Volvo: Μηδενικές εκπομπές στις οδικές μεταφορές
Volvo: Εφαρμογή που αυξάνει την αυτονομία!
Oδηγούμε το Volvo C40 Recharge Twin στο Βέλγιο