Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ποιο περιβάλλον; Είναι η Κίνα, ανόητε!

Ελλάδα 2:50
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ποιο περιβάλλον; Είναι η Κίνα, ανόητε!

ΝΕΑ

Ποιο περιβάλλον; Είναι η Κίνα, ανόητε!

ΝΕΑ

Δεν είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Είναι κυρίως ο φόβος της Κίνας που κάνει τις εταιρίες σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο να μας τραβάνε με το ζόρι στην ηλεκτροκίνηση.

Advertisement
Advertisement

Για τον περισσότερο κόσμο, και κυρίως τους όψιμους ευαίσθητους για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, η ηλεκτροκίνηση θα καθιερωθεί για να γίνει ο αέρας στις πόλεις πιο καθαρός και να μειωθούν οι επιπτώσεις στην ατμόσφαιρα. Όμως η αλήθεια μπορεί να είναι πολύ διαφορετική. Και μάλλον αφορά την δράση και την έντονη οικονομική ανάπτυξη της Κίνας.

Να πούμε αρχικά ότι η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Το 2022 πωλήθηκαν στην εγχώρια αγορά 23,24 εκατομμύρια αυτοκίνητα όταν στις ΗΠΑ η αγορά έφθασε στα 13,73 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Μάλιστα υπάρχουν προβλέψεις που θέλουν την αγορά της Κίνας σε λίγα χρόνια να φθάνει τα 45 εκατομμύρια μονάδες τον χρόνο. Σχεδόν όσο και ο υπόλοιπος πλανήτης δηλαδή.

Αυτό σημαίνει ότι η αγορά της Κίνας είναι η πιο σημαντική και κρίσιμη για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου. Και αν μέχρι σήμερα υπήρχαν τα παραδείγματα των Ιαπώνων και των Κορεατών και το πως μεγάλωσαν μέσα από τις εξαγωγές τους, το ίδιο όμως δεν φαίνεται να ισχύει για την Κίνα.

Advertisement
Advertisement

Η BYD είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Αφού έμεινε στην εγχώρια αγορά για αρκετά χρόνια με τεράστιες πωλήσεις, τώρα βρίσκεται στην φάση που ετοιμάζεται να επεκταθεί σε άλλες αγορές με απίστευτο ρυθμό. Και ήδη είναι μία σημαντική απειλή για εταιρίες όπως η VW, την οποία ήδη η BYD έχει αφήσει πίσω στην αγορά της Κίνας, κάτι που είναι ιστορικής σημασίας.

Αυτό εξηγεί και την βιασύνη της VW να στραφεί προς τα ηλεκτρικά και όχι το Dieselgate ή οι αυστηροί ευρωπαϊκοί κανονισμοί. Και τον ίδιο δρόμο ακολουθούν και άλλοι μεγάλοι κατασκευαστές, είτε από την Ευρώπη είτε από την Ιαπωνία.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το 2023 θα πωληθούν στην Κίνα πάνω από 9 εκατομμύρια αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Τα 9 στα 10 θα είναι κατασκευασμένα από κινέζικες εταιρίες. Ήδη εταιρίες όπως η Toyota σε συνεργασία με την BYD παρουσίασε για εκεί το bZ3 ενώ και με την ηλεκτρική Corolla πηγαίνει πολύ καλά σε πωλήσεις.

Advertisement

Τι θα γίνει λοιπόν όταν οι Κινέζοι αφήσουν τα σύνορά τους και έρθουν στην Ευρώπη με τα φθηνά τους μοντέλα. Μια έκθεση της Allianz Trade αναφέρει ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αποτελούν πλέον τον σημαντικότερο κίνδυνο για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η επέκταση των Κινέζων θα μπορούσε να επιφέρει μείωση κερδών στους Ευρωπαίους κατά 7 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2030. Το κύριο ζήτημα είναι ότι τα κινεζικά αυτοκίνητα δεν πληρώνουν φόρο εισαγωγής στην Ευρώπη τόσο υψηλό όσο πληρώνουν τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα στην Κίνα.

Advertisement

Εκτός του ότι είναι μια κρίσιμη αγορά για όλες τις μάρκες αυτοκινήτων, η Κίνα ελέγχει επίσης την αλυσίδα κατασκευής μπαταριών. Οι πρώτες ύλες μπορεί να εισάγονται από τρίτες χώρες, όμως η επεξεργασία γίνεται μέσα στην Κίνα, με κινεζικές εταιρείες να κυριαρχούν στα πιο σημαντικά στάδια κατασκευής.

Ακόμη και αν τα εργοστάσια μπαταριών κατασκευάζονται στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ, τα περισσότερα από αυτά είτε θα ανήκουν σε Κινέζους είτε θα κερδίζουν χρήματα από τα δικαιώματα, τα μηχανήματα και τις επεξεργασμένες πρώτες ύλες.

Τελικά, είναι όντως ο καθαρότερος αέρας στις πόλεις που μας σπρώχνει προς την ηλεκτροκίνηση ή όχι; Η αλήθεια είναι ότι οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν ένα μικρό ποσοστό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Και τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι ένα ακόμα μικρότερο μέρος αυτών των αερίων.

Advertisement

Αυτό που φαίνεται να μας ωθεί προς την ηλεκτροκίνηση είναι ο φόβος της επικράτησης της Κίνας. Οι Ευρωπαίοι μάλλον πιάστηκαν στον ύπνο, οι μεγάλες εταιρίες (πλην Tesla που έτσι και αλλιώς είναι μια άλλη ιστορία) άργησαν να αντιδράσουν. Οι Κινέζοι έχουν βάλει τις βάσεις για την παγκόσμια κυριαρχία τους. Και αυτό πολύ δύσκολα θα αλλάξει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Με νέα μάρκα η Volkswagen στην Κίνα;
Η Mercedes-Benz ψηφίζει Κίνα
H Mercedes-Benz GLC γίνεται και επταθέσια