Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Η συμφωνία των Ιαπώνων που δεν τηρήθηκε ποτέ!

Ελλάδα 11:47
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Η συμφωνία των Ιαπώνων που δεν τηρήθηκε ποτέ!

ΝΕΑ

Η συμφωνία των Ιαπώνων που δεν τηρήθηκε ποτέ!

ΝΕΑ

Μια άκρως ενδιαφέρουσα ιστορία, για το πώς οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας, επιχείρησαν αυτορρύθμιση της εγχώριας αγοράς.

Advertisement
Advertisement

Στους περισσότερους τομείς δημιουργίας, ο ανταγωνισμός οδηγεί συχνά στην καινοτομία, ειδικά όταν θεσπίζεται νομοθεσία και εφαρμόζονται συγκεκριμένοι κανόνες, που πρέπει να τηρούνται.

Είναι, λοιπόν, αλήθεια, ότι ο ανταγωνισμός «γεννά» καινοτομία, αλλά μπορεί επίσης να οδηγήσει σε οπισθοδρόμηση, όταν τίθενται πάρα πολλοί κανόνες για τον ένα ή τον άλλο λόγο.

Για παράδειγμα, υπήρξε μια περίοδος στην ιστορία της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας όπου μια συμφωνία μεταξύ των κατασκευαστών, οδήγησε σε μια μοναδική μορφή αυτορρύθμισης στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου.

Advertisement
Advertisement

Γνωστή ως Ιαπωνική Συμφωνία Κυρίων, επικεντρώθηκε στην ιπποδύναμη και τα όρια ανώτατης ταχύτητας για μοντέλα που πωλούνταν στην εγχώρια αγορά. Αυτή η συμφωνία, που έλαβε χώρα στα τέλη του 20ου αιώνα, κυρίως τη δεκαετία του 1990, είδε όλες τις μεγάλες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες να περιορίζουν τη μέγιστη ιπποδύναμη και τις ανώτατες ταχύτητες των αυτοκινήτων τους, σε συγκεκριμένα όρια.

Ειδικότερα, όλα τα ιαπωνικά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στη νησιωτική χώρα, μεταξύ 1988 και 2004, είχαν όριο απόδοσης τους 276 ίππους και ανώτατο όριο ταχύτητας τα 18ο χλμ//ώρα. Δεν υπήρχε κανένα κρατικό πλαίσιο κανόνων, για την επιβολή αυτής της περίεργης συμφωνίας και πολλά σπορ αυτοκίνητα την «έσπασαν» ανεπίσημα, αλλά και πάλι, αυτός είναι ο ίδιος ο ορισμός της «συμφωνίας κυρίων».

Advertisement

Πώς φτάσαμε στην αρχική συμφωνία

Η πρώτη αναφορά γι’ αυτή την ιδιότυπη συμφωνία, γίνεται στα τέλη του 1988, με τη συμμετοχή όλων των κορυφαίων εταιρειών της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η Toyota, η Honda, η Nissan, η Mazda και η Mitsubishi.

Advertisement

Θεωρητικά, η σύγκλιση αυτή έγινε λόγω ενός βάσιμου συνδυασμού ανησυχιών, τόσο για μια πιθανή κρατική παρέμβαση, που θα περιλάμβανε αρκετούς περιορισμούς, όσο και για να διατηρηθεί σε λογικά επίπεδα το κόστος ασφάλισης οδηγών και αυτοκινήτων.

Καθώς από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 είχε παρατηρηθεί μια θεαματική αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων στην Ιαπωνία. Παράλληλα, το οικονομικό θαύμα, που άρχισε μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, έμοιαζε να οδεύει σε… θεαματικό φινάλε. Και κάπως έτσι, δημιουργήθηκε η ανάγκη στους κόλπους των κατασκευαστών, για αυτοπεριορισμό και αυτορρύθμιση.

Advertisement

Η επίδραση της συμφωνία στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία και το τέλος της

Η «Συμφωνία Κυρίων» του 1988 επηρέασε βαθιά την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία. Από τη μία πλευρά, έδωσε έμφαση στην καινοτομία εντός περιορισμών, οδηγώντας σε προόδους στην απόδοση του κινητήρα, την αεροδυναμική και τη σταθερότητα του οχήματος.

Οι περισσότερες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες βρήκαν δημιουργικούς τρόπους για να βελτιώσουν την απόδοση και την οδηγική εμπειρία χωρίς να παραβιάζουν τα συμφωνηθέντα όρια.

Τεχνολογίες όπως η διαδοχική υπερσυμπίεση, ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, τα προηγμένα συστήματα τετρακίνησης και η εξελιγμένη αεροδυναμική, άκμασαν τη συγκεκριμένη περίοδο.

Από την άλλη πλευρά, η συμφωνία συχνά «χρεώνεται» ότι πυροδότησε ένα είδος «πολέμου εξουσίας», κάτω από την επιφάνεια. Οι κατασκευαστές προσπάθησαν να πλησιάσουν όσο το δυνατόν πιο κοντά στο ανώτατο όριο της ιπποδύναμης ενώ επένδυαν σε βελτιώσεις χειρισμού και πέδησης, αλλά πολλά, αν όχι τα περισσότερα, σπορ αυτοκίνητα JDM της δεκαετίας του 1990 έσπασαν αυτό το όριο.

Αυτό οδήγησε σε μια» χρυσή εποχή» ιαπωνικών σπορ αυτοκινήτων τη δεκαετία του 1990, συμπεριλαμβανομένων των όπως τα Nissan Skyline GT-R, Toyota Supra , Honda NSX, Mitsubishi 3000 GT και Mazda RX-7.

Χωρίς τη «Συμφωνία Κυρίων», πιθανότατα δεν θα είχαμε ποτέ καινοτομίες όπως τα συστήματα HICAS ή ATTESA της Nissan , που έφεραν επανάσταση στη βιομηχανία σπορ αυτοκινήτων, την ενεργή αεροδυναμική της Mitsubishi στο 3000GT ή την οδηγική απόλαυση των Honda NSX και Mazda RX-7.

Η αυλαία, σ’ αυτή την ιστορία, έπεσε τυπικά με την παρουσίαση της τέταρτης γενιάς Honda Legend το 2004. Για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο JDM από το 1988, ο V6 των 3,5 λίτρων του Legend είχε μια διαφήμιση απόδοσης 300 ίππων, σηματοδοτώντας το επίσημο τέλος της συμφωνίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ιδού τα 10 φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα – Πόσο κοστίζουν με επιδότηση
Τα 15 + 1 πιο φθηνά supermini στην Ελλάδα
Τα γρήγορα… φθηνά της ελληνικής αγοράς