Live Κίνηση
Περισσότερα
Fleet Cars

Χάος με τα ενοικιαζόμενα οχήματα με οδηγό

Ελλάδα 6:16
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Χάος με τα ενοικιαζόμενα οχήματα με οδηγό

Fleet Cars

Χάος με τα ενοικιαζόμενα οχήματα με οδηγό

Fleet Cars

Οι Σύνδεσμοι προτείνουν την αναγκαία διακοπή κατασπατάλησης πόρων σε ανούσιους και ανώφελους ελέγχους που προκύπτουν από άστοχα νομοθετήματα της τελευταίας 10ετίας.

Advertisement
Advertisement

Χάος εξακολουθεί να κυριαρχεί στον κλάδο της ενοικίασης οχημάτων με οδηγό όπου τα πράγματα έχουν περιπλεχθεί και βέβαια δημιουργούν μεγάλη σύγχυση στους τουρίστες, στις εταιρείες ενοικιάσεων και στους ιδιοκτήτες Ταξί.

Οι Σύνδεσμοι Ενοικίασης Οχημάτων με Οδηγό απέστειλαν μάλιστα και υπόμνημα στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη με κοινοποίηση στην πολιτική ηγεσία των εμπλεκόμενων Υπουργείων ώστε να τονίσουν τα προβλήματα που βρίσκεται αντιμέτωπος ο κλάδος και με αυτό τον τρόπο να μπορέσουν οι πολιτικοί να δώσουν λύση.

Advertisement
Advertisement

Στο υπόμνημα που έχει αποσταλεί επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι: «Με δεδομένη την σύγχυση που επικρατεί στη νομοθεσία που διέπει τις μεταφορές επιβατών, την βούληση της Κυβέρνησης για ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα, αλλά και την αναγκαία διακοπή κατασπατάλησης πόρων σε ανούσιους και ανώφελους ελέγχους που προκύπτουν από μια συρραφή άστοχων νομοθετημάτων την τελευταία δεκαετία, είναι γνωστό πως έχουμε προσπαθήσει με αλλεπάλληλα υπομνήματα μας να βοηθήσουμε στην επίλυση αυτών των ζητημάτων.

Με το παρόν υπόμνημα μας, προσπαθούμε ως φορείς, εκ νέου να κωδικοποιήσουμε όσα ισχύουν, ώστε να βοηθήσουμε κατά τον δυνατόν την Πολιτεία να απεμπλακεί από τον γόρδιο δεσμό στον οποίο έχει περιέλθει με διάφορα νομοθετήματα και να βοηθήσει την πολυπόθητη ανάπτυξη του τουρισμού στην Χώρα μας.

Αντιλαμβανόμαστε πως το παρόν υπόμνημα ενδεχομένως είναι εκτενές και κουραστικό, ζητούμε όμως την κατανόηση σας και κυρίως την προσοχή σας, καθώς είναι απαραίτητο να τοποθετηθούν τα δεδομένα σε σωστή βάση, ώστε να απεμπλακούν οι αρμόδιοι φορείς από την πολυπλοκότητα που έχουν δημιουργήσει οι χαοτικές και δαιδαλώδεις νομοθετικές ρυθμίσεις, ειδικά από το 2016 και μετά.

Advertisement

Είναι συνεπώς πασίδηλο πως «κορμό» των επιβατικών μεταφορών, αποτελούν τα τουριστικά γραφεία, τα οποία εξ’ ιδρύσεως λειτουργούν με αυτό τον σκοπό.

Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος για τον οποίο με το ΠΔ 346/2001 (ΦΕΚ Α’ 233) το οποίο μετέπειτα ενσωματώνει τις Οδηγίες 96/26/ΕΚ και 98/76/ΕΚ, η «Άδεια Άσκησης Επαγγέλματος Οδικού Μεταφορέα Επιβατών» Εθνικών ή και Διεθνών επιβατικών μεταφορών, χορηγείται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στα Τουριστικά Γραφεία και όχι σε οποιεσδήποτε άλλες οντότητες.

Advertisement

Με το άρθρο 16 του Ν. 1437/84 [ΦΕΚ Α’ 59] απαγορεύτηκε να χαρακτηρίζονται πλέον άλλα επιβατικά οχήματα χωρίς μετρητή ως “τουριστικά” και παρέμειναν χαρακτηρισμένα τότε, μόνον τα κυκλοφορούντα 31 οχήματα, με τακτή ημερομηνία αποχαρακτηρισμού τους την 31η/12/1989, οπότε από την ημερομηνία αυτή και μετά, θα έπρεπε να αποχαρακτηριστούν και να μετατραπούν σε ταξί.

Με το άρθρο 50 του πρόσφατου Ν. 4850/21 (ΦΕΚ Α’ 208) «Οδηγώντας με ασφάλεια», συνεχίζουν να χαρακτηρίζονται «τουριστικά οχήματα» τα αναφερόμενα τριανταένα (31) οχήματα, ενώ παράλληλα νομοθετήθηκε διαφοροποίηση ως προς την προϋπόθεση θέσεων επιβατών, οπότε θα επιτρέπονται οχήματα έως εννέα (9) θέσεων επιβατών (της θέσης του οδηγού συμπεριλαμβανομένης).

Αξιοσημείωτο είναι πως στο προαναφερθέν άρθρο 50 του πρόσφατου Ν. 4850/21, δεν συμπεριελήφθησαν τα οχήματα των τουριστικών επιχειρήσεων, που ευλόγως θεωρούνται αν μη τι άλλο «τουριστικά οχήματα» και δραστηριοποιούνται σήμερα σε όλες τις Περιφέρειες της Χώρας μας, από την Κέρκυρα έως την Ρόδο και από την Αλεξανδρούπολη έως την Κρήτη, καλύπτοντας μάλιστα το συγκεκριμένο έργο υψηλών απαιτήσεων προκειμένου να εξυπηρετούνται τουρίστες υψηλής εισοδηματικής στάθμης, επίσημων, αλλά και κυβερνητικών στελεχών, παρά χαρακτηρίζονται «τουριστικά οχήματα» μόνο… 31 οχήματα, σε πλήρη αντίθεση φυσικά με τις διατάξεις του νόμου 3919/11 (ΦΕΚ Α’ 32), τα οποία επιπροσθέτως και παραδόξως, δεν ανήκουν σε τουριστικά γραφεία.

Advertisement

Στον Ν. 4070/12, επιχειρείται να τεθεί τάξη και να ρυθμιστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας των αυτοκινήτων Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ, που έργο τους αποτελεί αποκλειστικά η αστική μεταφορά και υπό όρους η υπεραστική μεταφορά επιβατών.

Παράλληλα στον ίδιο Νόμο θεσπίζεται νέα κατηγορία οχημάτων µέχρι εννέα (9) θέσεων Ειδικής Μίσθωσης (ΕΙΔΜΙΣΘ) χωρίς μετρητή, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και ανάγκες του πολίτη – επιβάτη.

Λίγους μήνες μετά την ψήφιση του προαναφερθέντος Ν. 4070/12, εισάγεται Σχέδιο Νόμου στο Ελληνικό Κοινοβούλιο που αφορά στην ολική εκμίσθωση ΕΙΧ με οδηγό, μέσω προκρατήσεως.

Είναι η απαρχή μια δαιδαλώδους και χαοτικής νομοθετικής διαδικασίας που θα επακολουθήσει τα επόμενα χρόνια με διατάξεις που πολλές φορές αλληλοσυγκρούονται, ενώ ταυτόχρονα ταλαιπωρούν τόσο τις εμπλεκόμενες τουριστικές επιχειρήσεις και τους μετακινούμενους επισκέπτες της Χώρας μας, όσο και την Ηγεσία αλλά και το προσωπικό των εμπλεκόμενων Υπουργείων (κυρίως Υποδομών & Μεταφορών και Τουρισμού), όπως επίσης τις ελεγκτικές αρχές που καλούνται να εφαρμόσουν δυσνόητες διατάξεις σε άσκοπους και ανώφελους για την Πολιτεία και το Κοινωνικό Σύνολο ελέγχους.

Με δεδομένη την αδιέξοδη κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι τουριστικές επιχειρήσεις με τα προαναφερόμενα, επιχειρείται προσπάθεια εξομάλυνσης με την προσθήκη της περίπτωσης 5Α  στην υποπαρ. Η2 της παρ. Η του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/12, η οποία εισάγεται με το άρθρο 28 του Ν. 4828/18.

Διαπιστώνεται εκ νέου σύγχυση με «εκμισθωμένα οχήματα», καθώς γίνεται αίφνης ρητή αναφορά και παρότι στο ίδιο το άρθρο υφίσταται η ρητή διατύπωση περί «μεταφοράς πελατών τουριστικών γραφείων» και σε καμία περίπτωση σε εκμισθούμενο όχημα.

Ζητούμε την κατανόηση σας για το μακροσκελές υπόμνημα μας, το οποίο προέκυψε κατά την προσπάθεια μας να γίνει κατανοητό πως οι τουριστικές μας επιχειρήσεις που πασχίζουν για την ανάπτυξη του τουρισμού στην χώρα μας, έχουν καταλήξει ο «σάκος του μποξ», προκειμένου να ικανοποιηθούν συμφέροντα άλλων επαγγελματικών ομάδων, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να παράσχουν τις τουριστικές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου που απαιτούνται στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία.»

Επιστολή στον Πρωθυπουργό και από τον ΣΤΕΕΑ

Στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των ενοικιάσεων οχημάτων με οδηγό αναφέρθηκε και ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεων Αυτοκινήτων (ΣΤΕΕΑ) σε επιστολή που απέστειλε προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Στην επιστολή επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι: «Με αφορμή τις προσπάθειες της κυβέρνησης για την ανάπτυξη, βελτίωση και αναβάθμιση του τουρισμού στην χώρα μας, θα θέλαμε να σας εφπιστήσουμε την προσοχή στην δραστηριότητα της ενοικίασης ΕΙΧ αυτοκινήτου με οδηγό.

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα καλύπτει κυρίως την εποχική ζήτηση των επισκεπτών στην χώρα μας, η οποία κορυφώνεται σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Οι παρακάτω προϋποθέσεις λειτουργίας για τους οδηγούς και τα οχήματα υποστηρίζουν την εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης αγοράς και διαχωρίζουν την δραστηριότητα από εκείνη άλλης επαγγελματικής ομάδας της οποίας το αντικείμενο είναι η μεταφορά επιβατών (γενικά) και η λειτουργία της δεν υπάγεται στο Υπουργείο Τουρισμού:

1.Απαραίτητο για τους οδηγούς το πιστοποιητικό δεύτερης ξένης γλώσσας επιπέδου Β2 (Ν.4403/2016,ΦΕΚ Α 125/7.7.2016)

2.Η ηλικία των οχημάτων είναι έως 10 έτη για κλειστού τύπου και έως 12 για ανοιχτού τύπου οχήματα  (Νόμος 4764/2020, ΦΕΚ Α 256/23.12.2020)

Επιπροσθέτως, οι επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων εστιάζουν στις ανάγκες του επισκέπτη- πελάτη τους και όχι μόνο στην μεταφορά, προσφέροντάς τους ευελιξία στην επιλογή οχήματος αλλά και δυνατότητα παροχής υπηρεσιών υψηλού επιπέδου διακεκριμένων προσκεκλημένων (VIP). Επίσης τα οχήματα που χρησιμοποιούνται, είναι σαφώς μικρότερης ηλικίας από εκείνα της άλλης επαγγελματικής ομάδας, όχι μόνο λόγω των προϋποθέσεων αλλά και λόγω των αναγκών των πελατών-επισκεπτών, με αποτέλεσμα μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ενώ λοιπόν ισχύουν τα παραπάνω, που καθιστούν την δραστηριότητα ενοικίασης αυτοκινήτου ΕΙΧ με οδηγό καθαρά μία τουριστική δραστηριότητα, υπάρχουν νόμοι που θέτουν «λειτουργικούς» περιορισμούς εις βάρος του κλάδου ενοικίασης αυτοκινήτου,οι οποίοι εξυπηρετούν ξεκάθαρα τα συμφέροντα της άλλης επαγγελματικής ομάδας που όπως προαναφέραμε δεν πληροί τις αντίστοιχες προδιαγραφές, δεν εστιάζει στην τουριστική αγορά και η λειτουργία της υπάγεται στο Υπουργείο Μεταφορών.

Ο ΣΤΕΕΑΕ έχει διαμαρτυρηθεί με επανειλημμένα υπομνήματά του προς τα αρμόδια υπουργεία Τουρισμού και Μεταφορών καθώς και με «Αίτηση περί ακυρώσεως ενώπιον του ΣτΕ κατά του Ελληνικού Δημοσίου, κατά του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και κατά του Υπουργού Τουρισμού»,σχετικά με την νομοθεσία που αφορά τα Ελάχιστα όρια Χρόνου και Μισθώματος  (παρ. 11 που προστέθηκε στην ΚΥΑ 15732/2012, ΦΕΚ Β 3053/13.11.2012, με το ΦΕΚ Β 1550/07.05.2019), η οποία αίτηση αναβλήθηκε για πέμπτη φορά με νέα ημερομηνία συζήτησης την 15η/2/2022.

Οι περιορισμοί αυτοί (τους οποίους αναφέρουμε αναλυτικά παρακάτω) είναι άδικοι, καταχρηστικοί, κατά της ελεύθερης αγοράς και παραπέμπουν σε μονοπωλιακές πρακτικές με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία και δυσχέρεια του επισκέπτη με ότι συνέπειες έχει αυτό στην «εικόνα» της χώρας.

Τα αιτήματά μας που κατ’ επανάληψη έχουμε ενημερώσει τα Υπουργεία Τουρισμού και Μεταφορών με επιστολές μας είναι τα ακόλουθα:

1.Κατάργηση της Ελάχιστης Χρέωσης της Μίσθωσης με Οδηγό (Απόφαση Α61583/2723, ΦΕΚ Β 3377/2019) η οποία λειτουργεί ενάντια στον ελεύθερο ανταγωνισμό, εις βάρος του Καταναλωτή και εις βάρος της ανάπτυξης του Τουρισμού.

2.Η ύπαρξη Ελάχιστου Χρόνου Ενοικίασης με Οδηγό (Ν.4254/2014, ΦΕΚ Α 82/2014) είναι:

-Αυθαίρετη και καταχρηστική.

-Αποτελεί διακριτική μεταχείριση.

-Δεν βασίζεται σε καμία οικονομοτεχνική μελέτη.

-Δεν εξυπηρετεί το συμφέρον του Κράτους αφού περιορίζει τις μισθώσεις αυτού του είδους ελαχιστοποιώντας τα έσοδα του ΦΠΑ.

Συνεπώς ζητούμε την κατάργηση του περιορισμού αυτού.

3.Κατάργηση του Ηλεκτρονικού Μητρώου Καταχώρησης Κρατήσεων (Ν.4530/2018, ΦΕΚ Α 59/2018 και Απόφαση Α43618/1925, ΦΕΚ Β 2251/2019). Τα στοιχεία του πελάτη, το ποσό μίσθωσης και οι λοιπές πληροφορίες της μίσθωσης (έναρξη, σημείο παραλαβής κλπ) φαίνονται στην κράτηση η οποία στέλνεται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο από τον ταξιδιωτικό πράκτορα ή το ξενοδοχείο στην επιχείρηση ενοικίασης αυτοκινήτων ή από τον ίδιο τον πελάτη. Με τον τρόπο αυτό κατοχυρώνεται  το κόστος της συγκεκριμένης μίσθωσης. Θα πρέπει να λάβετε υπόψη ότι για το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό σύστημα δεν κληθήκαμε ποτέ, ούτε εμείς ως Φορέας ούτε κανένας άλλος από τον κλάδο μας, για να ερωτηθούμε για την πρακτική εφαρμογή της συγκεκριμένης διαδικασίας. Δυστυχώς εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται ότι είναι μη χρηστικό, μη πρακτικό και χωρίς ελεγκτική ουσία. Συνεπώς θα πρέπει να καταργηθεί.

4.Κατάργηση της υποχρέωσης του διακριτικού σήματος-μπλε λωρίδας αφού δυνητικά όλα τα αυτοκίνητα μιας επιχείρησης ενοικίασης αυτοκινήτων μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Άρα σημαίνει ότι όλα τα αυτοκίνητα πρέπει να έχουν μπλε λωρίδα, κάτι το οποίο είναι ανέφικτο, αντιπαραγωγικό και κοστοβόρο για τις επιχειρήσεις και το τουριστικό προϊόν.

Θεωρούμε ότι αυτά που ζητάμε είναι λογικά και αναγκαία για την λειτουργία του κλάδου μας, και κατ’ επέκταση για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επισκέπτη-πελάτη και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας. Στην συγκεκριμένη δραστηριότητα μόνο οι επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτου μπορούν να προσφέρουν ευελιξία και αναβαθμισμένες υπηρεσίες, πάντα με σεβασμό στον επισκέπτη και το περιβάλλον.»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δικαίωση Newsauto: Έως 31/10 το χαμηλό κόμιστρο σε ενοικιαζόμενα ΙΧ με οδηγό
Ξεκαθαρίζει το τοπίο στα ενοικιαζόμενα ΙΧ με οδηγό!
Ενοικίαση και ηλεκτρικού ΙΧ με οδηγό! – Λύση από το υπουργείο Μεταφορών