Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | COTY 2023

FORMULA 1

Formula 1 – Liberty: O Αμερικάνικος τρόπος

  • Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης (ke@newsauto.gr)

Μία αποτίμηση των πεπραγμένων της Liberty Media κατά την πρώτη πενταετία της στη διαχείριση της Formula 1.

Η σεζόν του 2021 ήταν αναμφίβολα μία από τις συγκλονιστικότερες στην ιστορία της Formula 1 και αυτό είχε άμεσο αντίκτυπο και στα έσοδα του F1 Group τα οποία ανήλθαν σε 2,022 δις δολάρια!

Ήταν μια εντυπωσιακή ανάκαμψη -σε σχέση με τα μόλις 1,145 δις δολάρια του 2020- ιδίως αν αναλογιστούμε ότι κατά το πρώτο μισό της χρονιάς η πανδημία της COVID-19 βρισκόταν ακόμη εν εξελίξει. Το 2021, όμως, σήμανε και την ολοκλήρωση της πρώτης πενταετίας, με την Liberty Media επικεφαλής, οπότε θα ήταν χρήσιμο να δούμε πώς έχουν τα πράγματα σε ορισμένους κρίσιμους τομείς.

Α.  ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΣΚΕΛΟΣ-BUDGET CAP

Το περσινό πρωτάθλημα ήταν συναρπαστικό όχι μόνο λόγω του ότι ο τίτλος κρίθηκε στον τελευταίο γύρο του τελευταίου αγώνα της σεζόν αλλά και επειδή οι μάχες ήταν ανηλεείς σε όλη τη διάρκεια αυτής. Και αν κάποιος θα μπορούσε να αποδώσει τα όσα διαδραματίστηκαν πέρσι στην μεγάλη άνοδο της Red Bull-Honda αλλά και στο ιδιαίτερο ταπεραμέντο των δύο μονομάχων, δεν θα μπορούσε να πράξει το ίδιο και για τις επόμενες σεζόν.

Τα μονοθέσια του 2022 είναι τα πρώτα που κατασκευάστηκαν σύμφωνα με τους νέους τεχνικούς κανονισμούς, οι οποίοι θα είναι σε ισχύ μέχρι και το 2025. Αν και τα αποτελέσματα θα φανούν κατά τη διάρκεια της σεζόν, δύο είναι οι κύριοι άξονες πάνω στους οποίους βασίστηκε ο σχεδιασμός τους: Βελτίωση του racing και μείωση κόστους εξέλιξης. Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και το πάγωμα της εξέλιξης των κινητήρων για το 2022, αν και σε αυτό καταλυτικό ρόλο έπαιξε η αποχώρηση της επίσημης Honda.

Το άλλο μεγάλο σημείο συζήτησης είναι το budget cap. Για το 2022 έχει καθοριστεί στα 140 εκατομμύρια δολάρια ενώ το 2023 θα μειωθεί στα 135. Από το cap εξαιρούνται, για την ώρα, οι αμοιβές των οδηγών καθώς και των τριών υψηλότερα αμειβομένων μελών κάθε ομάδας. Όλα τα παραπάνω δείχνουν πώς η Liberty θέλει να μειώσει όσο γίνεται περισσότερο τον ρόλο που παίζουν τα χρήματα στα αποτελέσματα εντός πίστας. Φυσικά, δεν θα πρέπει να περιμένουμε μία πλήρη εξίσωση και των δέκα ομάδων, άμεσα. Οι επιπτώσεις του cap θα φανούν μάλλον σε βάθος πενταετίας.

Β. ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΕ ΝΕΕΣ ΑΓΟΡΕΣ-ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΩΝ ΗΠΑ

Εδώ, το motto των Αμερικανών φαινομενικά δεν απέχει πολύ από εκείνο του Bernie Ecclestone: “Ακολούθησε το χρήμα”. Βασικό κριτήριο για την επιλογή των νέων αγώνων παρέμεινε το ύψος των πόρων που διέθετε ο εκάστοτε οργανωτής. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πέρσι είχαμε 2 νέους αγώνες στη Μέση Ανατολή, ένας εκ των οποίων -η Σαουδική Αραβία, μάλλον ελέω aramco- φαίνεται πως ήρθε για να μείνει.

Ωστόσο, υπάρχει μία ειδοποιός διαφορά. Οι άνθρωποι της Liberty, σε αντίθεση με τον Bernie, είναι αποφασισμένοι να «ανοίξουν» την αγορά των ΗΠΑ στην Formula 1. Το περσινό Grand Prix στο Austin έσπασε τα κοντέρ με 400.00 θεατές αθροιστικά να βρίσκονται στην πίστα κατά τη διάρκεια του τριημέρου. Ρεκόρ, όμως, έσπασε και η τηλεθέαση στο ESPN με 1,2 εκατομμύρια ανθρώπους να παρακολουθούν την μεγάλη μάχη των Verstappen-Hamilton. Η μέση τηλεθέαση κατά τη διάρκεια της σεζόν αυξήθηκε κατά 54% σε σχέση με πέρσι και ξεπέρασε το ρεκόρ που είχε η F1 στις ΗΠΑ από το μακρινό 1995, προσεγγίζοντας το 1 εκατομμύριο θεατών ανά αγώνα.

Φυσικά, το σπορ απέχει πολύ ακόμη από τα 2,5 εκατομμύρια μέσης τηλεθέασης που φέρνει τo NASCAR, ενώ υπάρχουν και αντικειμενικές δυσκολίες όπως οι ώρες διεξαγωγής των αγώνων. Όμως, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε πώς η F1 βρίσκεται ήδη στο ίδιο επίπεδο με την IndyCar series και έπεται συνέχεια: Δεύτερος αγώνας στις ΗΠΑ για το 2022 (Μαϊάμι) και προσπάθεια εισόδου μιας μεγάλης Αμερικανικής ομάδας (Andretti Autosport) στο πρωτάθλημα από το 2024. Ένας ταλαντούχος Αμερικανός οδηγός λείπει και ίσως η F1, για πρώτη φορά στην ιστορία της, κατακτήσει και την Αμερική.

Σημαντικό ρόλο θα εξακολουθήσει να παίζει και το πολύ έξυπνο marketing που χρησιμοποιούν οι Αμερικανοί με έντονη και υψηλής ποιότητας παρουσία στα social media. Προτεραιότητα τους η προσέλκυση νέου κοινού το οποίο, ενδεχομένως, μέχρι πρόσφατα δεν είχε σχέση με τους αγώνες. Αντίστοιχης φιλοσοφίας είναι και η σύμπραξη με το Netflix για το «Drive to Survive», η τέταρτη σεζόν του οποίου προβλήθηκε στις 11 Μαρτίου. Όλοι αυτοί είναι νεωτερισμοί που μπορεί να ξενίζουν τους πιο παλιούς φίλους του σπορ. Ωστόσο, δείχνουν από επιχειρηματικής άποψης πολύ αποτελεσματικοί.

Εμπνευστής της παραπάνω στρατηγικής θα πρέπει να θεωρηθεί ο μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2020 CEO της F1, Chase Carey. Φρόντισε να θέσει τις βάσεις για τη δημιουργία ενός πιο ελκυστικού προϊόντος,  με το ιδανικό μείγμα σπορ-τεχνολογίας-θεάματος. Κατάφερε, δε, να πείσει τις ομάδες να συνεργαστούν μαζί του αλλά και μεταξύ τους, πράγμα διόλου εύκολο όταν μιλάμε για «παίκτες» τέτοιου επιπέδου.

Συνοψίζοντας, θα μπορούσαμε να πούμε πώς η Liberty φαίνεται να ακολουθεί τα σωστά βήματα για την αύξηση του μεριδίου της F1 στην παγκόσμια αγορά των σπορ. Πλέον, ενώ εισερχόμαστε στην δεύτερη πενταετία της -με τον Carey σε συμβουλευτικό ρόλο- μάλλον περνάμε στην φάση της επέκτασης. Ας ήταν η σεζόν του 2021 μόνο η αρχή…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Mercedes: Αυτό είναι το νέο Safety Car της F1
Οι πιο γρήγορες κυρίες της F1
Η Red Bull «κλείδωσε» τον Verstappen μέχρι το 2028

 

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto