Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

FIA: Έκδοση οδηγίας για το porpoising

Ελλάδα 15:17
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

FIA: Έκδοση οδηγίας για το porpoising

FORMULA 1

FIA: Έκδοση οδηγίας για το porpoising

FORMULA 1

Η FIA προχώρησε στην έκδοση τεχνικής οδηγίας σχετικά με το porpoising έπειτα από τα παράπονα αρκετών ομάδων και οδηγών στο Baku. Σε αυτήν η ομοσπονδία δηλώνει ότι για λόγους ασφάλειας πρόκειται να παρέμβει ώστε οι ομάδες να προβούν σε απαραίτητες αλλαγές για την μείωση ή εξάλειψη του φαινομένου.

Advertisement
Advertisement

Η οδηγία της FIA, μεταξύ άλλων, αναφέρει: ” Έπειτα από τα όσα συνέβησαν στον 8ο γύρο του παγκόσμιου πρωταθλήματος σχετικά με το φαινόμενο των ταλαντώσεων (porpoising) η ομοσπονδία κρίνει πώς είναι σκόπιμο να παρέμβει για λόγους ασφάλειας. Θα διασφαλίσει ότι οι ομάδες θα προχωρήσουν στις απαραίτητες αλλαγές στα μονοθέσια τους ώστε το φαινόμενο αυτό να μειωθεί σημαντικά ή να εξαλειφθεί”.

Στην ανακοίνωση αναφέρεται πώς η απόφαση αυτή πάρθηκε έπειτα και από τις συστάσεις του ιατρικού της προσωπικού. Οι τρόποι που θα ελεγχθεί το porpoising σε πρώτη φάση θα είναι δύο. Ο πρώτος θα έχει να κάνει με την “στενότερη εποπτεία στα στοιχεία του πατώματος των μονοθέσιων που έρχονται σε επαφή με το οδόστρωμα τόσο στον σχεδιασμό τους όσο και στην φθορά που παρουσιάζουν κατά τη διάρκεια του αγώνα”.

Advertisement
Advertisement

Ο δεύτερος τρόπος θα αφορά στον καθορισμό ενός μαθηματικού τύπου ο οποίος θα δίνει το μέγιστο επιτρεπτό πλάτος ταλάντωσης του αυτοκινήτου κατά τον εγκάρσιο άξονα. Πέραν μιας τιμής, οι τεχνικοί της ομοσπονδίας θα υποχρεώνουν τις ομάδες να αλλάξουν τις ρυθμίσεις των μονοθέσιών τους. Ωστόσο σύμφωνα με την τεχνική οδηγία “η ακριβής μαθηματική φόρμουλα για τον έλεγχο αυτόν βρίσκεται ακόμη υπό επεξεργασία από την ομοσπονδία. Οι ομάδες έχουν προσκληθεί ώστε να συμβάλλουν και εκείνες στον καθορισμό της”.

Τέλος, στην οδηγία αναφέρεται ότι η FIA πρόκειται να συγκαλέσει τεχνικό συμβούλιο με την συμμετοχή των ομάδων. Εκεί θα συζητηθούν τρόποι με τους οποίους θα γίνει δυνατή η μείωση της τάσης των νέας γενιάς μονοθέσιων να ταλαντώνονται κατά τον εγκάρσιο άξονα.

Με το βλέμμα στο 2023

Advertisement

Μπορεί εκ πρώτης όψεως να φαίνεται ότι η τεχνική οδηγία της ομοσπονδίας εκδόθηκε προς όφελος της Mercedes. Όμως, από τα όσα περιέχονται σε αυτήν, είναι σαφές ότι η ομοσπονδία καθιστά τις ομάδες υπεύθυνες για τον έλεγχο του porpoising. Η FIA θα θέσει στο άμεσο μέλλον μία μέγιστη επιτρεπτή τιμή κάθετης διαδρομής την οποίαν δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν τα αυτοκίνητα στην πίστα.

Advertisement

Κατά συνέπεια, εάν τα μονοθέσια μιας ομάδας βρεθούν πάνω από αυτήν την τιμή, τότε εκείνη θα υποχρεώνεται να αλλάξει το στήσιμο τους. Εν ολίγοις, δηλαδή, να αυξήσει την απόσταση του πατώματος από το έδαφος. Αυτό, όμως, σημαίνει και μικρότερη τιμή κάθετης δύναμης και άρα χειρότερες επιδόσεις στην πίστα.

Άλλωστε, το έντονο porpoising στην Mercedes W13 προκλήθηκε στο Baku και επειδή η ομάδα αποφάσισε να χαμηλώσει πολύ το πάτωμα, για καλύτερες επιδόσεις. Είναι ξεκάθαρο από την ανακοίνωση πώς εάν κάτι τέτοιο επαναληφθεί στο μέλλον, τότε η Mercedes -και η κάθε Mercedes- θα αναγκαστεί απλώς να “σηκώσει” το πάτωμα σε μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος.

Advertisement

Η Mercedes -και οι υπόλοιπες ομάδες που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από τις ταλαντώσεις- μάλλον προσβλέπουν στο τεχνικό συμβούλιο που θα συγκαλέσει η FIA μελλοντικά. Σε αυτό θα τεθούν επί τάπητος οι μακροπρόθεσμες λύσεις για το ζήτημα αυτό. Αναμένεται η γερμανική ομάδα να πιέσει για την επαναφορά των mass-dampers, ή άλλων τεχνολογιών στις αναρτήσεις, μάλλον από το 2023.

Είναι σαφές ότι στην παρούσα φάση η FIA ενδιαφέρεται περισσότερο για την ασφάλεια των οδηγών. Για τον λόγο αυτό και η όποια παρέμβαση σε πρώτο επίπεδο θα θυσιάζει τις επιδόσεις των αυτοκινήτων που παρουσιάζουν έντονο porpoising.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Verstappen: Οι… αναποδιές συμβαίνουν
Leclerc: Πιστεύω ακόμη στην ομάδα
F1 GP Καναδά: Προεπισκόπηση