Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

F1 Budget Cap: Είναι… λίγα τα λεφτά

Ελλάδα 0:51
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

F1 Budget Cap: Είναι… λίγα τα λεφτά

FORMULA 1

F1 Budget Cap: Είναι… λίγα τα λεφτά

FORMULA 1

Μπορεί να έχει ολοκληρωθεί μόλις το ένα τρίτο του πρωταθλήματος αλλά το ζήτημα του budget cap βρίσκεται ήδη στο προσκήνιο. Οι τρεις μεγάλοι, Mercedes, Ferrari και Red Bull πιέζουν για αύξηση του ανώτατου χρηματικού ποσού που επιτρέπεται να ξοδέψουν οι ομάδες το 2022. Για το καλό του σπορ, φυσικά…

Advertisement
Advertisement

Η αλήθεια είναι πώς κανείς δεν θα έπρεπε να εκπλήσσεται από την εξέλιξη αυτή. Τα 141,2 εκατομμύρια δολάρια ανά ομάδα για το 2022 ήταν σίγουρο ότι θα προκαλούσαν τις αντιδράσεις των πλουσιότερων παικτών του grid κατά τη διάρκεια της σεζόν. Άλλωστε, μιλάμε για οργανισμούς οι οποίοι είχαν συνηθίσει τα τελευταία χρόνια να επενδύουν πάνω από 400 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο.

Παράλληλα οι ετήσιοι προϋπολογισμοί των μικρότερων ομάδων του πρωταθλήματος μετά βίας ξεπερνούσαν τα 130 εκατομμύρια δολάρια. Εύκολα γίνεται αντιληπτό, λοιπόν, το τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα που απολάμβαναν οι “μεγάλοι” του σπορ έναντι των “μικρών”.

Advertisement
Advertisement

Όμως, με την επιβολή του budget cap (ή cost cap) τα δεδομένα έχουν ανατραπεί. Πλέον, οι πλουσιότερες ομάδες δεν μπορούν απλώς να πληρώνουν για να λύνουν τα προβλήματά τους. Κατά συνέπεια, μία πολιτική διελκυστίνδα εξελίσσεται εδώ και δύο μήνες στο paddock της F1.

Τα δύο στρατόπεδα

Στην μία άκρη του σκοινιού θα βρείτε τις Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren, Aston Martin και Alpha Tauri οι οποίες πιέζουν για αύξηση της τάξης του 6,1%. Στην άλλη άκρη βρίσκονται οι Alpine, Alfa Romeo, Haas και Williams οι οποίες αντιτίθενται -με διαφορετική ένταση η κάθε μία- σε οποιαδήποτε μεταβολή.

Advertisement

Τα επιχειρήματα του πρώτου γκρουπ περιστρέφονται γύρω από τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία. Ισχυρίζονται ότι η μεγάλη πληθωριστική αύξηση των τελευταίων μηνών έχει ανατρέψει του προϋπολογισμούς των ομάδων. Κυρίως λόγω των ανατιμήσεων στους κλάδους ενέργειας και μεταφορών. Θεωρούν ότι η αλλαγή  στην παγκόσμια οικονομική κατάσταση εμπίπτει στην κατηγορία “λόγων ανωτέρας βίας“.

Ο Christian Horner δήλωσε: “Η FIA πρέπει να αναλάβει δράση. Τα κόστη έχουν εκτιναχθεί και θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Υπάρχει πρόβλεψη αύξησης του budget cap για λόγους ανωτέρας βίας”. Με τον επικεφαλής της Red Bull συμφωνεί και ο Mattia Binotto: “Υπό τις παρούσες συνθήκες δεν νομίζω ότι υπάρχει τρόπος για εμάς -όπως και για πολλές άλλες ομάδες- να μείνουμε εντός του ορίου. Και ούτε θα θέλαμε να αρχίσουμε να απολύουμε προσωπικό”. Αντίστοιχες ανησυχίες εξέφρασε και ο Toto Wolff σημειώνοντας ότι “θα πρέπει να υπάρξει κάποιου είδους συμβιβασμός μεταξύ των δύο πλευρών“.

Advertisement

Αντιθέτως, η Alpine πρωτοστατεί στις αντιδράσεις για οποιαδήποτε αύξηση του ορίου. Ο Otmar Szfnauer απορρίπτει πλήρως το επιχείρημα περί ανωτέρας βίας από την παρούσα οικονομική συγκυρία. “Όπως όλες οι ομάδες κάναμε τον προϋπολογισμό μας για φέτος στο τέλος του 2021. Τότε, ο πληθωρισμός στην Μεγάλη Βρετανία ξεπερνούσε ήδη το 7%. Το λάβαμε υπόψη, όπως και όλα όσα θα έπρεπε να ξοδέψουμε για εξέλιξη και logistics. Είμαστε άνετα εντός του ορίου” δήλωσε ο επικεφαλής της γαλλικής ομάδας.

Οι κανόνες του παιχνιδιού

Όλες οι ομάδες υποχρεούνται να παρέχουν τα οικονομικά τους στοιχεία στην ομοσπονδία για την περίοδο μεταξύ Ιανουαρίου-Απριλίου μέχρι το τέλος Ιουνίου κάθε έτους. Τα οικονομικά στοιχεία των υπόλοιπων μηνών κατατίθενται τον Μάρτιο της επόμενη χρονιάς. Η FIA μπορεί να διενεργεί λογιστικούς ελέγχους στις ομάδες όποτε το κρίνει σκόπιμο ώστε να επιβεβαιώσει το κατά πόσον όλες οι διαδικασίες γίνονται σύννομα.

Advertisement

Οι κανονισμοί προβλέπουν ποινές για όσες ομάδες δεν συμμορφώνονται με το budget cap. Υπάρχουν τρεις κατηγορίες παραβάσεων. Στην πρώτη βρίσκεται η εκπρόθεσμη υποβολή στοιχείων, η οποία τιμωρείται με χρηματικό πρόστιμο. Έπειτα υπάρχει η χαρακτηριζόμενη “μικρή υπέρβαση”. Έχει προβλεφθεί ένα ποσοστό 5% άνω του budget cap. Εάν κάποια ομάδα βρεθεί εντός αυτού του ποσοστού τότε θα της επιβληθεί μια πιο αυστηρή ποινή, η οποία ενδεχομένως να περιλαμβάνει αφαίρεση βαθμών από το πρωτάθλημα.

Στην τρίτη κατηγορία τα πράγματα δυσκολεύουν. Εάν κάποια ομάδα ξοδέψει πάνω από το 105% του budget cap τότε η ποινή που θα της επιβληθεί θα είναι πολύ αυστηρή. Ενδεχομένως, να υπάρξει και αποκλεισμός από το πρωτάθλημα. Επομένως, γίνεται εύκολα αντιληπτή η σημασία που δίνει η ομοσπονδία στην τήρηση των όσων έχουν συμφωνηθεί ήδη από το 2020.

Στο Μονακό έγιναν αισθητές οι πρώτες επιπτώσεις της οικονομικής… στενότητας που βιώνουν οι ομάδες. Παραδοσιακά στο Πριγκιπάτο οι περισσότεροι έφερναν ειδικά “πακέτα” αλλαγών στα μονοθέσια τους. Φέτος, οι παρεμβάσεις που έγιναν ήταν ελάχιστες. “Λόγω των κανονισμών, τα μόνα νέα μέρη που φέραμε για το μονοθέσιο μας ήταν οι εισαγωγές των φρένων. Στα υπόλοιπα έπρεπε να αυτοσχεδιάσουμε” δήλωσε ο αρχιμηχανικός της Red Bull, Paul Monaghan. “Στην Σιγκαπούρη και στην Ουγγαρία θα έχουμε το ίδιο πρόβλημα” συμπλήρωσε.

Κακό προηγούμενο

Υπάρχουν μηχανισμοί, φυσικά, για την αναπροσαρμογή του ανώτατου ορίου στο cap, υπό εξαιρετικές συνθήκες. Η μεγάλη αύξηση του πληθωρισμού είναι μία από αυτές. Όμως, για να αλλάξει το budget cap κατά τη διάρκεια της σεζόν θα πρέπει είτε να υπάρξει συμφωνία των 8 από τις 10 ομάδες, είτε να παρέμβει η ομοσπονδία. Για την ώρα τίποτε από τα δύο δεν φαίνεται να συμβαίνει.

Αναμφίβολα, αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα για πολλές ομάδες. Είναι, όμως, πρόβλημα και για το πρωτάθλημα συνολικά; Ο Frederic Vasseur της Alfa Romeo πιστεύει πως όχι: “Είμαστε σε ένα σημείο στο οποίο αργά ή γρήγορα θα πρέπει να σταματήσουμε την εξέλιξη του αυτοκινήτου μας. Μπορούν και οι υπόλοιποι να κάνουν το ίδιο” σχολίασε ο Γάλλος.

Αυτή πιστεύουμε ότι είναι και η σωστή προσέγγιση στο ζήτημα. Όσο πραγματικό και αν είναι το πρόβλημα των αυξημένων τιμών, μία αναπροσαρμογή του budget cap θα αποτελούσε κακό προηγούμενο για τη μελλοντική αντιμετώπιση παρόμοιων καταστάσεων. Ούτε, φυσικά, θα έπρεπε να πάρουμε στα σοβαρά την προειδοποίηση-απειλή του Horner ότι υπάρχει το ενδεχόμενο επτά ομάδες να χάσουν τους τελευταίους τέσσερεις αγώνες λόγω του budget cap. Οι κανόνες ήταν γνωστοί πολύ καιρό πριν.

Άλλωστε, η οικονομία δεν είναι κάτι το σταθερό, μεταβάλλεται συνεχώς. Δεν γίνεται κάθε φορά που ορισμένοι “τα βρίσκουν σκούρα” να αλλάζουν και οι κανόνες. Έτσι, το πρωτάθλημα θα χάσει σε αξιοπιστία. Οι ομάδες θα πρέπει να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα. Όσο και αν ορισμένες φορές αυτό είναι επίπονο για τις επιδόσεις τους στην πίστα. Η νέα ηγεσία της FIA βρίσκεται ενώπιον της πρώτης της σοβαρής δοκιμασίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
F1 GP Μονακό: Η διακριτική γοητεία της κοινής λογικής
F1: Διετής επέκταση συμβολαίου για Perez!
Jos Verstappen: Απογοητευμένος από την Red Bull στο Μονακό