Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | newsAUTOChoice

FORMULA 1

F1 tech: Aναβαθμίσεις ή έλλειψη αυτών

  • Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης (ke@newsauto.gr)

Εν όψει του ξεκινήματος της “ευρωπαϊκής” σεζόν στην Imola το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, έντονη υπήρξε η φημολογία σχετικά με τις αναβαθμίσεις που θα έφερναν οι ομάδες. Όμως, φαίνεται τελικά πώς μόνο η Alpine θα φέρει σημαντικά upgrades στην Ιταλία. Οι υπόλοιποι, για τους δικούς τους λόγους ο καθένας, επιλέγουν να τηρήσουν στάση αναμονής.

Σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής της Γαλλικής ομάδας, Otmar Szafnauer, οι αναβαθμίσεις της Alpine θα είναι αποκλειστικά αεροδυναμικής φύσεως. Συγκεκριμένα, η A522 θα έχει ένα νέο πάτωμα για το GP της Emilia-Romagna. Ο Szafnauer πιστεύει πώς: “Είναι το μέρος του αυτοκινήτου που κάνει την μεγαλύτερη διαφορά. Δεν αναλωνόμαστε σε μικρές αλλαγές εδώ και εκεί. Οι αναβαθμίσεις πρέπει να είναι σημαντικές και να έχουν αποτέλεσμα“.

Η φαινομενικά επιθετική αυτή προσέγγιση δεν θα έπρεπε να παραξενεύει. Οι ώρες που έχουν διαθέσιμες οι ομάδες για έρευνα και εξέλιξη ελέγχονται αυστηρά από την F1. Η Alpine η οποία είχε τερματίσει 5η πέρσι δικαιούται περίπου 24% περισσότερο χρόνο στην αεροδυναμική σήραγγα από ότι η Mercedes που είχε αναδειχθεί πρωταθλήτρια. Αντιθέτως, δικαιούται 22% λιγότερο χρόνο σε σχέση με την Haas η οποία είχε τερματίσει τελευταία.

Επιπλέον, όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν, υπάρχει και ο περιοριστικός παράγοντας του budget cap. Ο καιρός κατά τον οποίον οι πιο πλούσιες ομάδες μπορούσαν να ρίχνουν αφειδώς χρήματα και εργατοώρες στην εξέλιξη των μονοθέσιων τους έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Στην νέα εποχή της F1 οι μεγάλες ομάδες πρέπει να γίνουν πολύ πιο αποδοτικές εάν θέλουν να παραμείνουν στην κορυφή για συναπτά έτη.

“Ομαδική” δουλειά

Ένα από τα πράγματα που έκαναν εντύπωση με το ξεκίνημα της σεζόν, ήταν η ραγδαία άνοδος όχι μόνο της Ferrari αλλά και των πελατειακών της ομάδων. Ξαφνικά, η Alfa Romeo και η Haas βρέθηκαν να μάχονται άνετα για την κορυφή του midfield, μία εικόνα τελείως ξένη κατά το πρόσφατο παρελθόν. Αντιθέτως, οι Williams και Aston Martin φάνηκαν να μένουν πίσω ταυτόχρονα με την εργοστασιακή ομάδα της Mercedes.

Ο Szafnauer δεν παρέλειψε να αναφερθεί και σε αυτό: ” Είναι εντυπωσιακό, το πώς ορισμένα μονοθέσια μοιάζουν τόσο πολύ, παρά το ότι έχουμε νέους κανονισμούς. Η FIA πρέπει να ερευνήσει το θέμα“. Το υπονοούμενο εδώ είναι σαφές. Ο επικεφαλής της Alpine πιστεύει ότι μέρος της δουλειάς που χρειάζονται οι Mercedes και Ferrari γίνεται από τις πελατειακές τους ομάδες. Έτσι, οι δύο μεγάλοι του grid παρακάμπτουν ως έναν βαθμό τόσο τον περιορισμό στην έρευνα όσο και το Budget cap.

Η Red Bull έχει, προφανώς, την Alpha Tauri για τον ρόλο αυτό. Την στιγμή αυτή, η Alpine και η McLaren πρέπει να είναι οι μόνες “ανεξάρτητες” ομάδες στην F1. Αυτό, φυσικά, είναι ένα μειονέκτημα. Παρά ταύτα ο Szafnauer παραμένει αισιόδοξος: ” Έχουμε ένα καλό αυτοκίνητο το οποίο είναι πολύ δυνατό σε ορισμένους τομείς. Θα φροντίσουμε να το βελτιώσουμε και στους υπόλοιπους. Το μέσο της κατάταξης είναι ανοιχτό αυτήν την στιγμή. Και σχεδιάζουμε να είμαστε η πρώτη ομάδα σε αυτό“.

Συντηρητική προσέγγιση από Ferrari και Red Bull

Από την άλλη, παρά τις φήμες που είχαν κυκλοφορήσει, δεν θα έπρεπε να περιμένουμε μεγάλα upgrades από την Ferrari ή την Red Bull. Στη Scuderia, πιστεύουν ότι το GP της Emilia-Romagna -στο οποίο για πρώτη φορά φέτος θα υπάρχει sprint race- δεν προσφέρεται για κάτι τέτοιο. Συγκεκριμένα ο Binotto είχε δηλώσει πώς: “Το τριήμερο στην Imola δεν είναι βολικό, καθώς υπάρχουν μόνο δύο περίοδοι ελεύθερων δοκιμών”.

Η Ferrari έχει ξεκινήσει ιδανικά την σεζόν, γεγονός που έχει εκπλήξει και τον ίδιο τον Binotto. Ωστόσο, ο ίδιος παραμένει προσγειωμένος και σκέφτεται μακροπρόθεσμα: “ Θα προσπαθήσουμε να διορθώσουμε τα προβλήματα που είχαμε στην Μελβούρνη και επηρέασαν την απόδοσή μας. Κυρίως το porpoising. Αλλά οι σημαντικές αναβαθμίσεις θα έρθουν αργότερα μέσα στη χρονιά“. Πάντως, στο Albert Park η Ferrari δοκίμασε την Παρασκευή ένα νέο εξάρτημα στο κεντρικό τμήμα του διαχύτη. Φημολογείται πώς τα αποτελέσματα ήταν θετικά και ίσως χρησιμοποιηθεί στους επόμενους αγώνες.

Η εικόνα των RB18 στην Μελβούρνη μπορεί να ήταν χειρότερη σε σχέση με εκείνην σε Μπαχρέιν και Σαουδική Αραβία. Ωστόσο, αυτή αποτυπώνει μάλλον την λάθος προσέγγιση της ομάδας στο set-up του μονοθεσίου παρά κάποιο “δομικό” σφάλμα του. Για την Red Bull, τα προβλήματα είναι περισσότερο αξιοπιστίας παρά απόδοσης.

Ο Helmut Marko ήταν σαφής: “Δεν είχαμε ποτέ στο παρελθόν τέτοια προβλήματα. Πρέπει να λύσουμε το θέμα της αξιοπιστίας όπως και εκείνο του βάρους πριν μιλήσουμε για απόδοση” δήλωσε ο Αυστριακός. Ο Christian Horner ξεκαθάρισε πώς θα υπάρξουν αναβαθμίσεις στην Imola, όμως θα είναι μικρής κλίμακας. “Δεν είναι αρκετό το χρονικό διάστημα που πέρασε για σωστή αξιολόγηση. Πρέπει να είσαι απολύτως βέβαιος για κάτι πριν το περάσεις στο αυτοκίνητο”, δήλωσε ο επικεφαλής της Red Bull.

Πίεση χρόνου

Αντίστοιχα, δεν θα πρέπει να περιμένουμε μεγάλες αναβαθμίσεις και από την Mercedes. Η ομάδα, όπως φαίνεται, δεν έχει ακόμη κατανοήσει πλήρως τον μηχανισμό που πυροδοτεί το έντονο porpoising στην W13. Έχουν ακουστεί πολλά επ’ αυτού. Κάποιοι ισχυρίζονται πώς ευθύνεται το πάτωμα που είναι υπέρ το δέον εύκαμπτο. Άλλοι λένε πώς μπορεί να ευθύνεται ακόμη και η διάταξη του κιβωτίου ταχυτήτων.

Όπως και να έχει, η Mercedes φαίνεται πώς δεν έχει ακόμη σαφή απάντηση στο ζήτημα της ταλάντωσης. Το ερώτημα είναι πώς γίνεται η Ferrari που αντιμετωπίζει επίσης έντονο porpoising να είναι ταυτόχρονα και τόσο γρήγορη. Καθώς το porpoising είναι ουσιαστικά μια “παρενέργεια” της παραγόμενης κάθετης δύναμης, θα πρέπει να θεωρήσουμε πώς η Mercedes παράγει άφθονο downforce το οποίο όμως δεν μπορεί να ελέγξει. Υπάρχουν, φόβοι, πώς ένα απλό upgrade δεν θα είναι αρκετό για να διορθωθεί το πρόβλημα.

imola-20-haas-a1000x600

Το podium του Russel στην Μελβούρνη δεν θα πρέπει να εκληφθεί ως κάτι που αντικατοπτρίζει ουσιαστική βελτίωση στην απόδοση της W13. Η επίδοση του γερμανικού μονοθέσιου στα δοκιμαστικά κολακεύτηκε από τα προβλήματα των Alonso-Sainz. Επιπλέον, σε απόλυτες τιμές η διαφορά της W13 από τις F1-75 και RB18 αυξάνεται σε κάθε αγώνα. Η πρωταθλήτρια των τελευταίων ετών θα πρέπει να βρει κάτι πολύ έξυπνο, πολύ σύντομα. Ο χρόνος κυλάει εναντίον της.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
F1 GP Αυστραλίας: Ο Leclerc παίρνει τον έλεγχο
Hamilton: Προσπαθώ να συσπειρώσω την ομάδα!
F1: Οι γόμες της Pirelli για τους επόμενους 4 αγώνες

 

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto