Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Πρώτη δοκιμή: Skoda Octavia iV

Ελλάδα 11:05
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Πρώτη δοκιμή: Skoda Octavia iV

ΔΟΚΙΜΕΣ

Πρώτη δοκιμή: Skoda Octavia iV

ΔΟΚΙΜΕΣ

Χαρακτήρας value for money, oικονομία και άνεση: Η νέα γενιά της Skoda Octavia, αναβαθμίζεται με μία plug-in υβριδική έκδοση. Το μοντέλο διατηρεί όλα τα στοιχεία που το έχουν καθιερώσει και τα ενισχύει με σύγχρονη τεχνολογία κίνησης.

Advertisement
Advertisement

Κινητήρας με συνδυασμένη απόδοση 204 ίππων και αυτονομία στην κίνηση με ηλεκτρισμό ως 55 χλμ.

Η Octavia δεν χρειάζεται συστάσεις. Είναι (μέχρι να την συναγωνιστούν τα SUV της μάρκας) το αυτοκίνητο που έβαλε την Skoda στην νέα εποχή της. Κάποιες φορές έγινε και το μοντέλο όπου πάνω του δοκίμαζαν (Τσέχοι και Γερμανοί marketers/μηχανικοί) κάθε τι καινούργιο πριν το περάσουν στην γκάμα των υπόλοιπων μοντέλων τους. Έγινε τετρακίνητη RS, με καταβολές homologation special, απέκτησε διπλό καύσιμο CNG με έκδοση G-TEC ενώ έγινε και Crossover στην έκδοση Scout.

Η Octavia όχι μόνο άντεξε αλλά έμεινε και στην κορυφή των πωλήσεων, Μάλιστα η Skoda λέει πως το 40% των μοντέλων που κατασκευάζει είναι Octavia. Τώρα στην τέταρτη γενιά της και στην νέα εποχή των υβριδικών/ plug-in ή και mild hybrid, σε αυτήν εφαρμόζουν τις νέες ιδέες. Έτσι ο value for money χαρακτήρας, ενισχύεται με τους άφθονους χώρους, τα premium υλικά και φυσικά την plug-in τεχνολογία την οποία και είδαμε στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας.

Advertisement
Advertisement

Η Octavia iV (το διακριτικό που ξεχωρίζει τα υβριδικά μοντέλα), είναι το δεύτερο plug-in υβριδικό μοντέλο Skoda, μετά το Superb iV. Μάλιστα, η Octavia iV παράγεται σε δύο παραλλαγές ισχύος, απλή με 204 και RS με 245 ίππους. Οι δύο εκδόσεις παρέχουν ηλεκτρική αυτονομία έως  55 χλμ. στον κύκλο WLTP, κινούμενες αμιγώς ηλεκτρικά και με μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Η Octavia iV έχει ισχύ 204 ίππους, με μέγιστη ροπή 350 Nm, τελική ταχύτητα στα 220 χλμ./ώρα και επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 7,9 δευτερόλεπτα. Η καρδιά της έκδοσης iV είναι ο βενζινοκινητήρας 1.4 TSI (150 ίππων) ο οποίος συνεργάζεται με έναν ηλεκτρικό κινητήρα 85 kW. Κινητήρας εσωτερικής καύσης, κιβώτιο ταχυτήτων DSG και ηλεκτροκινητήρας, είναι συνδεδεμένοι σε κοινό άξονα. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι τριπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων, ενώ η λειτουργία ελέγχεται με τεχνολογία shift by wire. Ο τρίτος συμπλέκτης χρησιμοποιείται για την απεμπλοκή του θερμικού κινητήρα από τον ηλεκτρικό κατά την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι τριφασικός, μόνιμου μαγνήτη, με τυπικό βαθμό απόδοσης 94% και αποτελεί τον καλύτερο τύπο ηλεκτρικού κινητήρα αυτή τη στιγμή στην αυτοκίνηση. Το ιδιαίτερο, ξεχωριστό λογισμικό στις δύο εκδόσεις είναι αυτό που παρέχει διαφορετικά επίπεδα ισχύος. Για να αντιληφθείτε την διαφορά με τα μοντέλα με θερμικό μόνο κινητήρα η Octavia iV, εκπέμπει περίπου 33 γρμ./χλμ ρύπους CO2, πράγμα που σημαίνει ότι το αυτοκίνητο πληροί ήδη τις απαιτήσεις για το μελλοντικό πρότυπο εκπομπών Euro 6d. Παράλληλα, αυτό συνεπάγεται μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, αλλά και μειωμένο «Τέλος ταξινόμησης».

Advertisement

Υβριδική τεχνολογία/ Μπαταρίες/ Ηλεκτροκίνηση

Η PHEV Octavia διαθέτει μπαταρίες ιόντων λιθίου υψηλής τάσης, χωρητικότητας 37 Ah, με ονομαστική ενέργεια 13 kWh. Σε ηλεκτρική λειτουργία οδήγησης με ταχύτητες έως 50 χλμ./ώρα, η γεννήτρια ήχου E-noise κάτω από το δεξί μπροστινό φτερό, παράγει ένα συγκεκριμένο (σχεδόν κινηματογραφικό ήχο), προκειμένου το αυτοκίνητο να γίνεται αντιληπτό από τους πεζούς και τους ποδηλάτες.

Advertisement

Η μπαταρία μπορεί εύκολα να φορτιστεί χρησιμοποιώντας μια τυπική πρίζα οικιακού τύπου ή ένα Wallbox. Σε μια πρίζα 230 V, χρειάζονται 3 ώρες 45 λεπτά για να επαναφορτιστεί από άδεια στο 80% και 5 ώρες στο 100%. Όταν χρησιμοποιείται ένα Wallbox 3,6 kW, χρειάζονται μόλις 2 ώρες 33 λεπτά ή 3 ώρες 33 λεπτά αντίστοιχα. Η θύρα φόρτισης βρίσκεται πίσω από ένα καπάκι στο μπροστινό φτερό στην πλευρά του οδηγού, το οποίο ανοίγει πατώντας ένα κουμπί στο…. πλαίσιο της πόρτας (ψάξαμε αρκετά για να το βρούμε). Το τυπικό κόστος φόρτισης είναι περίπου στα 2 ευρώ. Εκτός από την μπαταρία για το ηλεκτρομοτέρ διαθέτει και την κλασική μπαταρία 12 V, που τροφοδοτεί τα συστήματα χαμηλής τάσης του αυτοκινήτου.

Λειτουργίες οδήγησης

Advertisement

Το γνωστό μας από άλλα μοντέλα του group VW Driving Mode Select, διαθέτει τις λειτουργίες Eco, Normal, Sport και Individual για την Octavia iV. Οι επεμβάσεις των προεπιλεγμένων προγραμμάτων γίνονται στο τιμόνι τον κινητήρα και τον έλεγχο μετάδοσης. Παράλληλα, είναι δυνατή η επιλογή μεταξύ ηλεκτρικής (E) και υβριδικής (Hybrid) λειτουργίας στην οθόνη που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα.

Σε ηλεκτρική λειτουργία E, η κίνηση γίνεται αποκλειστικά από τον ηλεκτροκινητήρα, για οδήγηση σε αστικό περιβάλλον. Εάν η μπαταρία έχει επαρκή φόρτιση και η εξωτερική θερμοκρασία είναι πάνω από 10° C, το όχημα εκκινεί αποκλειστικά ηλεκτρικά. Για τεχνικούς λόγους, αυτή η λειτουργία δεν είναι διαθέσιμη σε θερμοκρασίες κάτω των -10° C. Χρησιμοποιώντας μόνο την ηλεκτρική κίνηση, η μέγιστη ισχύς είναι 85 kW ενώ η τελική ταχύτητα σε αυτή τη λειτουργία είναι 140 χλμ./ώρα. Στην υβριδική λειτουργία, η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου αξιολογεί τις συνθήκες και το στυλ οδήγησης και η αλληλεπίδραση μεταξύ του βενζινοκινητήρα και του ηλεκτροκινητήρα ρυθμίζεται αυτόματα. Έτσι τα δύο μοτέρ είτε αλληλοσυμπληρώνονται όταν χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα, είτε τα ηλεκτρονικά ενεργοποιούν μόνο έναν από αυτούς. Η υβριδική λειτουργία προσφέρει επίσης την επιλογή φόρτισης της μπαταρίας μέσω ανάκτησης ενέργειας ή του κινητήρα.

Από τις προδιαγραφές στην πράξη

Πόσο εύκολα εφαρμόζονται τα παραπάνω; Μειώνει η ενισχύει την σχέση ποιότητας/ τιμής, η οποία φημίζεται η Skoda; Τι είναι λοιπόν η Skoda Octavia iV; Είναι ένα plug-in hybrid (PHEV), που σημαίνει ότι μπορεί να κινηθεί με ηλεκτρική ισχύ για αρκετά χιλιόμετρα πριν ο κινητήρας εσωτερικής καύσης συμμετέχει στην κίνηση. Στην περίπτωση της Octavia, κινείται «έως 55 χλμ» με ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με την επίσημη δοκιμή WLTP. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα PHEV, μπορείτε να διατηρήσετε τη φόρτιση της μπαταρίας σε οποιοδήποτε στάδιο, ώστε να μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε αργότερα, κάτι που είναι χρήσιμο για τη μεγιστοποίηση της απόδοσης ή απλά για να «βγουν» περισσότερα χιλιόμετρα. Βέβαια στην Octavia iV δεν γίνεται με ένα απλό κουμπί, όπως σε άλλα υβριδικά μοντέλα αλλά με επιλογές σας μέσα από την κεντρική οθόνη του infotainment. Χρησιμοποιήσαμε την ηλεκτρική ενέργεια στις καθημερινές μετακινήσεις γύρω από την πόλη, πριν περάσουμε σε υβριδική λειτουργία, για να κρατήσαμε το αποθεματικό της μπαταρίας όταν μπήκαμε σε αυτοκινητόδρομο. Έπειτα χρησιμοποιήσαμε την καθαρή ηλεκτρική ενέργεια για την κίνηση ξανά στην πόλη. Ακούγεται πολύπλοκο αλλά τελικά δεν είναι αφού χρειάζεται απλά προγραμματισμός (αρχικά) και μετά οι κινήσεις/ρυθμίσεις γίνονται από τον οδηγό αυτόματα. Ίσως είναι καλύτερα να το μάθουμε τώρα παρά αργότερα (αν και όταν) δημιουργηθούν ζώνες κίνησης στις μεγάλες πόλεις μόνο για ηλεκτρικά οχήματα.

Οπτικά δεν θα βρείτε κάποιες διαφοροποιήσεις. Μόνο τα διακριτικά «iV» θα σας αποκαλύψουν, πως αυτή η Gran Coupe έκδοση έχει κάτι επιπλέον. Το αυτοκίνητο χαρακτηρίζεται από δυναμικές γραμμές, ισορροπημένες αναλογίες και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως η εμπρός μάσκα και οι προβολείς σε σχήμα… βέλους. Τέλος τα φώτα ομίχλης είναι επίσης μοναδικά, αφού εκτός από τη χρηστικότητά τους, αποτελούν βασικό στιλιστικό στοιχείο. Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια τα πίσω LED φώτα με τα φλας να δείχνουν κατεύθυνση αλλά και να συμπληρώνουν το σχήμα.

Εσωτερικό: Ποιοτική, ευρύχωρη, με μικρές high-tech λεπτομέρειες

Το εσωτερικό της Octavia ξεχωρίζει για την έξυπνη εργονομία του, την μοντέρνα σχεδίαση και την πολύ καλή ποιότητα υλικών. Ο διάκοσμος είναι σύγχρονος με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων να είναι στάνταρ στην Plug-In Hybrid έκδοση και να συνδυάζεται με οθόνη 10 ιντσών για το σύστημα infotainment (στη βασική έκδοση της PHEV). Η τελευταία εντυπωσιάζει με τα γραφικά και την ευκρίνειά της αλλά απαιτεί προσαρμογή από τον οδηγό για να χειριστεί ακόμη και βασικές λειτουργίες (π.χ κλιματισμός), ξεχάστε την χρήση σε κίνηση. Αντίστοιχα κορυφαία είναι η εικόνα σε επίπεδο χώρων, προσφέροντας ένα φιλόξενο εσωτερικό με διαστάσεις που μπορούν να φιλοξενήσουν 5 ενήλικους, οι οποίοι θα έχουν πολύ καλό επίπεδο σε χώρους για τα γόνατά τους και αρκετό για τα κεφάλια τους. Θα θέλαμε λίγο περισσότερο χρώμα ή πιο έντονα σε χαρακτήρα υλικά. Δηλαδή μία ανοιχτόχρωμη ταπετσαρία με αντίστοιχη απομίμηση ξύλου ή δίχρωμες επενδύσεις στα καθίσματα. Η Octavia Gran Coupe, που είχαμε τις ίδιες ημέρες μας έδινε την αίσθηση μοντέλου με εξοπλισμό μεγαλύτερης κατηγορίας. Από την εφαρμογή της υβριδικής τεχνολογίας έχασε (όπως συμβαίνει συνήθως) ο χώρος αποσκευών. Το πορτ μπαγκάζ είναι μικρότερο κατά 150 λίτρα και από τα 600 έχει… πέσει στα 450.

Κίνηση με ρεύμα και βενζινη

Τα Skoda μας δίνουν πάντα μία πολύ καλή οδική συμπεριφορά με την Octavia να ισορροπεί με επιτυχία ανάμεσα στην άνεση και την οδική συμπεριφορά. Η Octavia iV δεν αποτελεί εξαίρεση, βέβαια στην περίπτωσή του plug-in υβριδικού Octavia η αίσθηση της οδήγησης είναι από την πλευρά της άνεσης και όχι της sportive συμπεριφοράς (αν θέλετε κάτι τέτοιο υπάρχει το μοντέλο RS), Η ανάρτηση χωρίς να είναι υπερβολικά μαλακή απορροφά τις κατασκευαστικές ατέλειες του δρόμου, αλλά δεν σας απομονώνει και σας μεταδίδει πληροφορίες χωρίς να δοκιμάζει την αντοχή της σπονδυλικής σας στήλης. Το set up αυτό δίνει ένα πλεονέκτημα στο ταξίδι μαζί με την χαμηλή κατανάλωση. Η Skoda δίνει 1,2 λίτ/100 χλμ. Eμείς είδαμε 1,8 με 2,1 λίτ/100 χλμ στο trip computer με την μπαταρία στη μέση της φόρτισής της και χωρίς ενέργεια κινούμενοι σε εθνικό δίκτυο.

Ο θόρυβος του κινητήρα γίνεται αντιληπτός μόνο αν πιέσετε, με την κύλιση να είναι πολύ καλή. Μόνο η αεροδυναμική αντίσταση από τους καθρέφτες παράγει ήχο, που περνά στην καμπίνα. Όπως τα περισσότερα υβριδικά οχήματα η Octavia iV φορτίζει την μπαταρία, κατά την επιβράδυνση μετατρέποντας τον ηλεκτρικό κινητήρα σε γεννήτρια. Παράλληλα όταν σηκώνεται το πόδι σας από το «γκάζι» το αυτοκίνητο επιβραδύνει αλλά όχι τόσο έντονα. Η διαδικασία γίνεται από ένα αυτόματο σύστημα, που είναι συνδεδεμένο με τις κάμερες και το GPS του αυτοκινήτου και προσαρμόζει την ισχύ του «regen» με βάση το πόσο γρήγορα πλησιάζετε π.χ σε μια διασταύρωση, ή σε κίνηση ή σταματημένα οχήματα πράγμα που σημαίνει ότι είναι ελαφρώς… απρόβλεπτο. Αν θέλετε να δουλεύει συνέχεια τότε είναι καλύτερο να πιέζετε ελαφρά τα  φρένα. Με αυτόν τον τρόπο έχετε ομαλή, συνεπή ανάκτηση της ενέργειας κάθε φορά.

Συμπέρασμα

Με τιμές κατανάλωσης που… κερδίζουν τα μοντέλα diesel και πολύ χαμηλούς ρύπους (τόσους ώστε να μην πληρώνετε τέλη κυκλοφορίας) η υβριδική plug-in Octavia έχει επιπλέον πλεονεκτήματα. Οι χώροι εξακολουθούν να ικανοποιούν μία οικογένεια, το εσωτερικό είναι ποιοτικό και λειτουργικό ενώ παράλληλα ενισχύεται η σχέση τιμής/απόδοσης. Το σχήμα της Octavia iV είναι μοντέρνο χωρίς να προκαλεί (είναι σχεδόν χαμηλού προφίλ) αλλά είναι η τεχνολογία, η οποία ανεβάζει το μοντέλο της Skoda. Βέβαια η τεχνολογία αυτή, είναι λίγο ακριβή και για αυτό και προκύπτει και η υψηλή τιμή αγοράς των 35.900 ευρώ.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά: Skoda Octavia iV

Κινητήρας: 1395cc
Ισχύς: 204 PS/ 5000 rpm
Ροπή: 350 Nm/1550 rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100km/h: 7,9 sec
Τελική ταχύτητα: 220 km/h
Μέση κατανάλωση: 1,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 33 gr/km (WLTP)
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4689 x 1829 x 1486 mm
Μεταξόνιο: 2679 mm
Βάρος: 1608 kg
Χώρος αποσκευών:450 lt
Τιμή: Από 35.900 ευρώ

Διαβάστε επίσης:

Πόσο κοστίζει στη χώρα μας η Skoda Octavia Scout (+τιμή)

Πόσο κοστίζει η νέα Skoda Octavia RS iV στην Eλλάδα;

Περιπολικό η Skoda Octavia RS των 245 ίππων