Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Πρώτη επαφή με το Hyundai Ioniq 5 N

Ελλάδα 8:00
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Πρώτη επαφή με το Hyundai Ioniq 5 N

ΔΟΚΙΜΕΣ

Πρώτη επαφή με το Hyundai Ioniq 5 N

ΔΟΚΙΜΕΣ

Η Hyundai παρουσιάζει το ηλεκτρικό Ioniq 5 N ως νόμιμο κληρονόμο των κλασικών hot hatches. Επιβιβαζόμαστε για μια βόλτα μαζί του αναζητώντας την αλήθεια στους ισχυρισμούς της.

Advertisement
Advertisement

Ο Χριστός και η Παναγία! Η επίκληση των Θείων επί ματαίω δεν είναι και η πιο ευφάνταστη αντίδραση στο σοκ που νιώθω τη στιγμή που ο επικεφαλής δοκιμών της Hyundai, Tyrone Johnson, βυθίζει το δεξί του πόδι στο πάτωμα του Ioniq 5 N.

Είναι όμως τέτοια η έκπληξη και η ενστικτώδης υπερφόρτωση του εγκεφάλου που η μόνη σκέψη πηγαίνει στο προφανές. Ελπίζω μόνο να γλιτώσω από το πυρ της κολάσεως, αφού στην τελική βρίσκομαι σε ένα φιλικό προς τον πλανήτη ηλεκτρικό hot hatch.

Για όποιον ανησυχεί για το μέλλον της αυτοκίνησης και κυρίως για τη διατήρηση του συναισθήματος και των συγκινήσεων στον φαινομενικά μονοδιάστατο κόσμο της ηλεκτροκίνησης, το Ioniq 5 N θα μπορούσε να είναι η απάντηση. Σήμερα βέβαια θα περιοριστούμε στις διαπιστώσεις που μπορούν να γίνουν από τη θέση του συνοδηγού, καθώς ο Johnson είναι ακόμα ο μόνος άνθρωπος που έχει το πράσινο φως για να βρίσκεται στο τιμόνι του Ν.

Advertisement
Advertisement

Ωστόσο ακόμη και ως επιβάτης μπορείς εύκολα να καταλάβεις γιατί η Hyundai δείχνει τόσο σίγουρη για τη δημιουργία της. Δεδομένων των σημαντικών αλλαγών και αναβαθμίσεων που έγιναν στο βασικό Ioniq 5, είναι απόλυτα δικαιολογημένη η προσμονή που έχει δημιουργήσει το N.

Μια απλή περίληψη των προδιαγραφών είναι αρκετή για να τρομάξει ακόμη και ένα αυτοκίνητο όπως η Porsche Taycan GTS: δύο ηλεκτροκινητήρες, μέγιστη απόδοση 650 PS και 740 Nm στη λειτουργία N Grin Boost, και 0-100 km/h σε μόλις 3,4’’. Δεν είναι όμως μόνο αυτά που με κάνουν να χαμογελώ σαν παιδί που μόλις πέρασε το κατώφλι του λούνα παρκ.

Advertisement

Το Ν είναι 20 mm χαμηλότερο, 80 mm μακρύτερο (λόγω όλων των αεροδυναμικών πρόσθετων) και, κυρίως, 50 mm φαρδύτερο από το απλό Ioniq 5. Το πλαίσιο έχει πρόσθετες συγκολλήσεις και ενισχύσεις για αύξηση της ακαμψίας, ενώ ακόμα και οι βάσεις στήριξης της μπαταρίας και των κινητήρων είναι πιο σκληρές.

Advertisement

Οι ειδικά σχεδιασμένες ζάντες 21’’ φορούν ελαστικά Pirelli P-Zero που εξελίχθηκαν για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, ενώ τα μεγαλύτερα φρένα εμπρός και πίσω (400 και 360 mm αντίστοιχα) συνοδεύονται από ένα αναβαθμισμένο σύστημα αναγεννητικής πέδησης ικανό να παράγει 0,6 g επιβράδυνσης. Το αμάξωμα έχει δεχθεί καίριες αεροδυναμικές επεμβάσεις.

Η Hyundai ισχυρίζεται ότι η πίσω αεροτομή και ο διαχύτης δεν μειώνουν απλώς την άνωση αλλά δημιουργούν πρόσθετη κάθετη δύναμη, ενώ στο μπροστινό μέρος έχουν ενσωματωθεί αεροδυναμικά στοιχεία και αεραγωγοί που όλα εξυπηρετούν κάποιον λειτουργικό σκοπό. Το αποτέλεσμα είναι αρκετά επιθετικό, χωρίς όμως να δείχνει επιτηδευμένο ή υπερβολικό.

Advertisement

Στο εσωτερικό έχουν προστεθεί χαμηλά μπάκετ καθίσματα, ενώ το τιμόνι έχει μικρότερη διάμετρο, παχύτερη στεφάνη αλλά και πιο σπορ διαμόρφωση με τρία μπράτσα καθώς και τους γνωστούς δύο διακόπτες Ν Mode. Επιπλέον, οι σκουρόχρωμες αποχρώσεις και τα αγωνιστικής έμπνευσης γραφικά των ψηφιακών οθονών δίνουν ένα αποφασιστικό, δυναμικό ύφος.

Η Hyundai έχει αξιοποιήσει στο μέγιστο τις δυνατότητες ρύθμισης και ελέγχου μέσω λογισμικού που προσφέρει το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης. Ενα από τα μεγαλύτερα highlights είναι το N e-Shift, το οποίο μιμείται τη λειτουργία κιβωτίου ταχυτήτων οκτώ σχέσεων, διακόπτοντας στιγμιαία την παροχή ροπής υπό τη συνοδεία ενός τεχνητού ήχου.

Υπάρχει ακόμη και ένα -ουσιαστικά ψεύτικο-  στροφόμετρο στον πίνακα οργάνων όπως και εικονικός κόφτης με ανάδραση, η οποία αναπαριστά τα κομπιάσματα των θερμικών κινητήρων στο όριο περιστροφής. Διασκεδαστικό αλλά την ίδια στιγμή ιδιαίτερα χρήσιμο στη γρήγορη οδήγηση. Και αυτό δεν είναι το μόνο κόλπο του N.

Το N Pedal υπόσχεται πως ακονίζει την αιχμηρότητα και την ακρίβεια μέσα στη στροφή, το N Grin Boost προκαλεί μια έκρηξη ισχύος για 10’’ (η απόδοση σε κανονική λειτουργία είναι 609 PS), ενώ το N Drift Optimiser κάνει αυτό ακριβώς που δηλώνει η ονομασία, διαθέτοντας και τη λειτουργία Torque Kick Drift που διευκολύνει την πρόκληση ντριφταρίσματος. Επιπλέον το N Torque Distribution ρυθμίζει τη ροπή σε κάθε άξονα έχοντας και τη βοήθεια ενός ηλεκτρονικού διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης στο πίσω μέρος, ενώ υπάρχει και το N Launch Control.

Ισως όλα αυτά να ακούγονται κάπως περίπλοκα και να δημιουργούν επιφυλάξεις σχετικά με τη ρεαλιστικότητα της διασκέδασης που προσφέρουν, οπότε καλύτερα να επιστρέψουμε στη βόλτα μας από τη θέση του συνοδηγού. Ο τρόπος με τον οποίο αυτό το αυτοκίνητο δαμάζει την άσφαλτο δεν έχει τίποτα ψεύτικο. Μου έρχεται στο μυαλό η συνοδήγηση σε ένα αγωνιστικό Ford Focus του BTCC πριν από κάποια χρόνια. Η αίσθηση σήμερα είναι τόσο κοντινή σε όσα είχα νιώσει τότε. Οι προσλαμβάνουσες μπερδεύουν τα σημεία αναφοράς μου με τον ίδιο τρόπο – όλα εκτός από το φρενάρισμα που στο αυτοκίνητο του BTCC ήταν πολύ πιο βίαιο.

O Johnson, που στο παρελθόν άνηκε στο δυναμικό της Ford RS, παραδέχεται ότι και ο ίδιος ήταν πολύ επιφυλακτικός στην αρχή. Ομως η άποψή του άλλαξε εντελώς όταν διαπίστωσε τις δυνατότητες που μπορεί να έχει η ηλεκτρική μετάδοση. «Εχω ασχοληθεί με πολλά αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων όσο καιρό βρίσκομαι στον χώρο. Βλέποντας τις δυνατότητες που έχει το Ioniq 5 N είμαι πλέον πεπεισμένος ότι δεν υπάρχει λόγος νοσταλγίας για τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης».

Καθώς ορμάμε σε ένα σικέιν αριστερής σε δεξιά και πάλι αριστερής δεν υπάρχει τίποτα που να δείχνει λάθος ή εκτός τόπου και χρόνου. Τα πάντα μοιάζουν μέρος μιας υπέροχης αρμονίας. Τι είναι πραγματικά ξεχωριστό, εκτός από τη βίαιη επιτάχυνση; Ο θόρυβος και οι αλλαγές ταχυτήτων.

Είναι διασκεδαστικά δυνατός, σαν 4κύλινδρος AMG, με μπόλικο χαρακτήρα από τα σκασίματα και τα μπερδέματα που συνοδεύουν κάθε αυξομείωση στο γκάζι. Και οι αλλαγές ταχυτήτων είναι απίθανα ρεαλιστικές χάρη στη στιγμιαία παύση της επιτάχυνσης που δίνει κάθε διακοπή στη ροπή των ηλεκτροκινητήρων. Κάποια στιγμή ο Johnson απενεργοποιεί τη λειτουργία του επιλογέα ταχυτήτων και αμέσως αισθάνομαι μια μικρή ναυτία.

Ξαφνικά είναι σαν αυτά που καταγράφονται από τον εγκέφαλο και τα εσωτερικά μου όργανα να μην ταιριάζουν με αυτά που τους λένε τα μάτια. Ενας ακόμη λόγος για να μείνει ενεργοποιημένη η λειτουργία N e-Shift. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό στοιχείο της δυαδικότητας αυτού του αυτοκινήτου. Η δυνατότητα να ενεργοποιείς και να απενεργοποιείς προγράμματα και λειτουργίες καθιστά το 5 N ένα εξαιρετικό πολυεργαλείο που μπορεί να αλλάζει απόχρωση και ένταση ανάλογα με το αν έχετε δίπλα σας τη γιαγιά, έναν φίλο ή και κανέναν.

Αυτός ήταν ένας από τους λόγους για τους οποίους η εξέλιξη του αυτοκινήτου έγινε πρακτικά σε κάθε γωνιά του πλανήτη. «Πήγαμε από τη Μ. Βρετανία έως την Κορέα, ενώ δουλέψαμε αρκετά και στις ΗΠΑ. Η ικανότητα του Ν στην πίστα είναι σημαντική. Ομως το 90% της ζωής αυτών των αυτοκινήτων περνάει εκτός πίστας. Εξασφαλίσαμε λοιπόν ότι θα είναι επίσης και πολύ εύχρηστο». Οι λεπτομέρειες των ρυθμίσεων του Ν είναι αμέτρητες, σχεδόν υπερβολικές. Υπάρχουν τρεις βασικές λειτουργίες -Eco, Normal και Sport- καθώς και δύο κουμπιά N στο τιμόνι.

Σε αυτά μπορείτε να αφήσετε τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις ή να αποθηκεύσετε αυτές που προτιμάτε, έχοντας δυνατότητα επέμβασης σε επτά παραμέτρους, από την απόκριση του γκαζιού έως το head-up display και την ανάρτηση. Καθεμία από αυτές τις επτά παραμέτρους έχει τέσσερα στάδια ρύθμισης.

Μπορείτε να κάνετε τους υπολογισμούς; Πάρτε λοιπόν μια βαθιά ανάσα γιατί υπάρχουν κι άλλα, όπως η δυνατότητα ρύθμισης του Launch control, του N e-Shift, της προετοιμασίας της μπαταρίας αλλά και του συστήματος ελέγχου του ντριφταρίσματος. Τα πράγματα που έχετε να διαχειριστείτε είναι τόσα πολλά που μπορούν να ζαλίσουν.

Σε κάθε γύρο που κάνουμε, το 5 Ν αποκαλύπτει όλο και περισσότερα στοιχεία του χαρακτήρα του. Η πρόσφυση είναι εξαιρετικά υψηλή, όμως αισθάνεσαι ότι το πίσω μέρος μπορεί να γίνει παιχνιδιάρικο αν το προκαλέσεις. Ο Johnson κάνει μια επίδειξη της ρύθμισης με την ισχυρότερη ανάκτηση στο φρενάρισμα, όμως από τη θέση του συνοδηγού δεν μπορώ να καταλάβω πόσο αυτό βοηθάει στο βίδωμα της μούρης στις στροφές.

Ο Johnson σημειώνει: «Προτιμώ να έχω το μέγιστο φρενάρισμα ανάκτησης και να ρυθμίζω την ταχύτητα του αυτοκινήτου μόνο με το πεντάλ του γκαζιού. Πιστεύω πως αυτό αναδεικνύει την οδηγική εμπειρία». Για τον Johnson ο οδηγός και το αυτοκίνητο πρέπει να έχουν μια αμφίδρομη σχέση.

«Το πρόβλημα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ότι δεν βοηθούν ιδιαίτερα στην εκτίμηση της δυναμικής κατάστασης στην οποία βρίσκονται. Η επικοινωνία είναι κάτι που δουλέψαμε πολύ στο 5 Ν. Τα συστήματά μας έχουν ως απώτερο στόχο να βοηθούν τον οδηγό να αισθάνεται πιο συνδεδεμένος με το αυτοκίνητο. Κάθε επιλογή μας αποσκοπεί στο να κάνουμε την εμπειρία οδήγησης πιο ενδιαφέρουσα».

Το βάρος παραμένει ένα δυνητικά μεγάλο ζήτημα. Η Hyundai δεν έχει οριστικοποιήσει ακόμα την τιμή του, πάντως σίγουρα δεν θα είναι μικρή. Το κανονικό Ioniq 5 φτάνει περίπου τους δύο τόνους και το N έχει μεγαλύτερη μπαταρία. Είναι δύσκολο να βγάλεις συμπεράσματα από τη θέση του συνοδηγού, αλλά το Ν δεν δείχνει να προβληματίζεται από τη μεταφορά βάρους. Ελίσσεται με νεύρο και ζωντάνια από τη μια στροφή στην επόμενη, χωρίς περίεργες αναπηδήσεις ή προβλήματα ελέγχου του αμαξώματος.

Ο Johnson αναγνωρίζει ότι το βάρος μπορεί εύκολα να αποτελέσει ζήτημα, όταν μάλιστα τα πρότυπα που έχουμε για τα hot hatch έχουν διαμορφωθεί σε μεγάλο βαθμό από πολύ ελαφρύτερα αυτοκίνητα. «Δεν σου δημιουργεί την εντύπωση πως οδηγείς ένα αυτοκίνητο 1.000 kg, όμως από την άλλη δεν θα σε προβληματίσει με το βάρος. Είναι ένα γρήγορο πεντάθυρο hatchback και αυτή ακριβώς είναι η αίσθηση που σου μεταφέρει».

Ενα ακόμα καίριο θέμα είναι αυτό του κόστους. Είναι νωρίς για να έχουμε ένα ακριβές νούμερο, όμως οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για υψηλότερη τιμή από αυτήν του Honda Civic Type R, που θεωρείται ήδη ένα ακριβό hot hatch. Και όμως, για πρώτη φορά απομακρύνθηκα από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και άρχισα να κάνω υπολογισμούς για να δω αν υπάρχει κάποιος οικονομικός συνδυασμός που θα μπορούσα να αντέξω.

Κατά κάποιον τρόπο το Ioniq 5 Ν είναι μια απόλαυση χωρίς ενοχές. Κοιτάζοντας τα επιθετικά καπούλια του δεν νιώθεις καμία σύγκρουση, καμία αίσθηση μετριασμού του ενθουσιασμού από τη σκέψη πως το ανθρακικό αποτύπωμα αυτής της δημιουργίας είναι πληγή για τον πλανήτη. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που ανοίγει τον δρόμο σε έναν συναισθηματικό κόσμο χωρίς ενοχές. Είναι ένα αυτοκίνητο επιδόσεων για το οποίο αξίζει να γιορτάσουμε.

ΤΟ IONIQ 5 N ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2xΗλεκτροκινητήρες, Μέγιστη συνδυαστική ισχύς 650 PS / 740 Nm (στη λειτουργία N Grin Boost), ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 84 kWh, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Κίνηση στους τέσσερις τροχούς, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ: 0-100 km/h 3,4’’, τελική ταχύτητα 260 km/h, αυτονομία (εκτιμώμενη): άνω των 480 km

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Οδηγούμε το νέο Honda CR-V στην Βρετανία
Οδηγούμε το κινεζικό Zeekr X στη Σουηδία
Οδηγούμε το νέο Subaru Crosstrek στην Αυστρία