Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε την ιστορική Porsche 962

Ελλάδα 16:44
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οδηγούμε την ιστορική Porsche 962

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε την ιστορική Porsche 962

ΔΟΚΙΜΕΣ

Το 1987 ο πολύπειρος Hans-Joachim Stuck στέφθηκε πρωταθλητής με τη θρυλική Porsche 962. Μετά από 35 χρόνια βρισκόμαστε στο μπάκετ της μοναδικής Porsche σε μια γεμάτη συναίσθημα συνάντηση κλασικών αγωνιστικών του Group C.

Advertisement
Advertisement

Όλα ξεκινούν με μια στροφή του κλειδιού. Όλη η τεχνολογία, η αεροδυναμική μελέτη, η δύναμη, μια ολόκληρη δεκαετία αγωνιστικής κυριαρχίας περιμένουν απλώς να γυρίσεις το ταπεινό κλειδί με την πλαστική κεφαλή που είναι χωμένο σε μια γωνιά του ταμπλό. Το κρατάς γυρισμένο μέχρι ο flat-six να ξυπνήσει και να σταθεροποιηθεί στο βραχνό βαρύτονο ρελαντί, πατάς τον βαρύ συμπλέκτη και κουμπώνεις προσεκτικά την 1η μετακινώντας τον αλουμινένιο επιλογέα κι έφυγες.

Η πίστα του Goodwood έχει ντυθεί σε μια πορτοκαλί απόχρωση από τις τελευταίες ακτίνες του ήλιου που χάνεται πίσω από τους λόφους και είναι πλημμυρισμένη από ένα κομβόι με Porsche 956 και 962 του Le Mans. Βρισκόμαστε στη γιορτή της Porsche για τα 40ά γενέθλια του Group C, της κατηγορίας που δημιουργήθηκε το 1982 και μας χάρισε μία από τις πιο λαμπρές περιόδους στους αγώνες αντοχής. Πρωταρχικός στόχος των τεχνικών κανονισμών ήταν να προωθήσουν την οικονομία καυσίμου, όμως μέχρι το 1993, οπότε έπεσε η αυλαία του Group C, η συγκεκριμένη φόρμουλα στάθηκε αφορμή για τη δημιουργία ορισμένων από τα πιο θηριώδη αγωνιστικά αυτοκίνητα που έχουν υπάρξει έως σήμερα.

Advertisement
Advertisement

Οι Jaguar στα χρώματα της Silk Cut, τα Mazda με το ανατριχιαστικό ουρλιαχτό των περιστροφικών κινητήρων, τα ηρωικά Peugeot και, φυσικά, οι αξεπέραστες Porsche. Τα Group C από τη Στουτγάρδη κέρδισαν το Le Mans έξι συνεχόμενες φορές από το 1982, αρχικά με την 956 και στη συνέχεια με την 962. Και σήμερα στο Goodwood είναι η πολυπληθέστερη συνάντηση Porsche Group C που έχει γίνει τα τελευταία 40 χρόνια. Μεταξύ των 20 αυτοκινήτων που έχουν συγκεντρωθεί βρίσκεται και η δική μας, ιδιαίτερα ξεχωριστή, 962 του 1987 με αριθμό πλαισίου 009. Δεν έχει τρέξει στο Le Mans, όμως έχει κερδίσει το γερμανικό πρωτάθλημα Group C Supercup με τον θρύλο των αγώνων ταχύτητας Hans-Joachim Stuck στο τιμόνι. Ο Stuck παραδέχεται ότι η 962 δεν είναι απλώς το αγαπημένο του αυτοκίνητο, αλλά και το πιο προηγμένο τεχνολογικά που οδήγησε στην πολύχρονη καριέρα του. Βλέπετε, στη συγκεκριμένη 962 δοκιμάστηκαν πολλές φορές νέες τεχνολογίες.

Ήταν μία από τις πρώτες όπου τοποθετήθηκαν το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη PDK (αν και στη συνέχεια μετασκευάστηκε και πάλι σε χειροκίνητη) και ABS, ενώ έτρεξε σε ορισμένους αγώνες ακόμα και με σύστημα τετραδιεύθυνσης. Όταν ολοκληρώθηκε η αγωνιστική της καριέρα, αγοράστηκε από το Μουσείο της Porsche, όπου και παρέμεινε μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Σήμερα, μετά την ολοκλήρωση της 18μηνης ανακατασκευής και επιστροφής στις αρχικές προδιαγραφές, είναι φρέσκια και ζωντανή όπως τις ημέρες της απόλυτης δόξας. Είναι τόσο λαμπερή που μοιάζει σαν να έχει τηλεμεταφερθεί από το 1987 στα πάντοκ της πίστας του Goodwood.

Advertisement

Μέχρι και ο κινητήρας της είναι εντελώς καινούριος. Ο αυθεντικός είναι αποθηκευμένος στο Weissach, καθώς το τμήμα Porsche Engineering ξεκίνησε πρόσφατα ένα νέο πρόγραμμα κατασκευής καινούριων κινητήρων με τις αυθεντικές προδιαγραφές για τις 956/962.  Το αυτοκίνητό μας φορά, λοιπόν, τον πρώτο 3.0 flat-six που φτιάχτηκε στο πλαίσιο του προγράμματος προκειμένου να αξιολογηθεί η αξιοπιστία, αλλά και η απόδοση, η οποία, σύμφωνα με τους ανθρώπους της εταιρείας, φλερτάρει με τους 730 PS. Το αμάξωμα είναι ντυμένο στις κόκκινες και κίτρινες αποχρώσεις των Shell και Dunlop, με το όνομα του Stuck σε περίοπτη θέση στο πλάι. Δεν είναι καθόλου περίεργο που εκατοντάδες smartphones είναι στραμμένα επάνω της. Μοιάζει με φλόγα από φωτοβολίδα μέσα στη χρωματική παλέτα με το μπλε/λευκό της Rοthmans, το κίτρινο/μαύρο της New Man και το ροζ της Italiya.

Advertisement

Πολλοί από εμάς ήμασταν παιδιά την εποχή που η 962 μαχόταν στις πίστες. Πιθανότατα αρκετοί να έχουμε παίξει με κάποια Matchbox Porsche 962. Για κάποιον με τέτοιες αναμνήσεις η ευκαιρία να ζήσει την πραγματική 962 από το μπάκετ μοιάζει τουλάχιστον με θεόσταλτο δώρο. Όσο προετοιμασμένος και να είσαι για μια εμπειρία εντελώς διαφορετική από οτιδήποτε άλλο έχεις ζήσει σε τέσσερις τροχούς, είναι δύσκολο να ξεπεράσεις το σοκ της πρώτης επαφής. Κάθεσαι τόσο μπροστά που σχεδόν αισθάνεσαι πως ίπτασαι στο κενό, καθώς το κυρτό παρμπρίζ χαρίζει μια απρόσκοπτη πανοραμική θέα προς τα εμπρός.

Η βασική διαφορά μεταξύ των 956 και 962 είναι το επιμηκυσμένο μεταξόνιο που χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να μετακινηθούν πίσω από τον μπροστινό άξονα τα πόδια του οδηγού. Ακόμα κι έτσι, όμως, αισθάνεσαι ότι κάθεσαι πάνω από τους εμπρός τροχούς, φορώντας το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου σαν πανοπλία. Το αυτοκίνητό μας έχει προδιαγραφές Sprint, κάτι που σημαίνει πως, εκτός από τη λίγο πιο κοντή και πιο ψηλή ουρά -σε σχέση με το πακέτο για τα αυτοκίνητα του Le Mans-, έχει και κιβώτιο με πιο κοντές σχέσεις. Ωστόσο η 1η σχέση είναι τόσο μακριά που μοιάζει υπολογισμένη ακριβώς για τις κλειστές στροφές του Goodwood, ενώ η 2η φτάνει τόσο ψηλά ώστε, αν θέλεις, μπορείς να κάνεις έναν ολόκληρο γύρο χωρίς αλλαγή.

Advertisement

Η χάραξη της πίστας έχει βέβαια αρκετή ροή και η ταχύτητα είναι στα περισσότερα κομμάτια αρκετή για να μπει στο παιχνίδι το ground effect από τα τεράστια τούνελ στο πάτωμα, που παράγουν μια δύναμη που ρουφά και βιδώνει την 962 στην άσφαλτο. Το πέρασμα από το πολύ γρήγορο πρώτο μισό της πίστας είναι μια δυνατή ένεση εμπιστοσύνης στο αυτοκίνητο. Τα όριά του μοιάζουν ανεξάντλητα. Η τεράστια αεροδυναμική φόρτιση κάνει την ανάρτηση να δείχνει τόσο σφιχτή που ανακαλύπτεις ότι το οδόστρωμα έχει ανωμαλίες τις οποίες δεν είχες αντιληφθεί οδηγώντας άλλα αυτοκίνητα. Σε καμία περίπτωση όμως δεν σε φοβίζει, καθώς το τιμόνι σού μεταφέρει τόσο ζωντανή πληροφορία που νιώθεις ένα με το αυτοκίνητο. Δεν έχει καθόλου υποβοήθηση και είναι βασανιστικά βαρύ μέσα στα pits, όμως ελαφραίνει και ζωντανεύει αποκτώντας αιχμηρότητα καρτ όταν βρίσκεις ρυθμό στην πίστα.

Παρά τη μακριά κλιμάκωση, η βελόνα του στροφόμετρου τρέχει σαν τρελή ανάμεσα στις ενδείξεις καθώς τα turbo φυσούν μανιασμένα πίσω από την πλάτη σου. Δεν είναι έκπληξη ότι αυτά τα θηρία φλέρταραν με τα 400 km/h κατηφορίζοντας την ευθεία Mulsanne των σχεδόν 6 χιλιομέτρων στο Le Mans. Ευτυχώς τα φρένα είναι αντίστοιχα ικανά να τιθασεύουν την ταχύτητα, αρκεί να δώσεις στο πεντάλ το δυνατό και αποφασιστικό πάτημα που χρειάζεται. Και φυσικά είναι φτιαγμένα για να κάνουν το ίδιο ακριβώς πράγμα, με την ίδια αποτελεσματικότητα για 24 αδιάκοπες ώρες.

Κάθε δευτερόλεπτο που περνά, το αρχικό άγχος της επαφής με έναν θρύλο σβήνει όλο και περισσότερο, δίνοντας τη θέση του στην απόλαυση της εμπειρίας – μιας εμπειρίας που μοιάζει με ονείρωξη. Βρισκόμαστε στο μπάκετ της 962 του Stuck, οι καθρέφτες είναι γεμάτοι με τη νικήτρια στο Le Mans του ’87 μπλε/λευκή Rothmans 962 και μπροστά δίνει τον ρυθμό ο John Watson, ένας πρώην οδηγός της F1 που έχει αγωνιστεί και με αυτά τα αυτοκίνητα.

Έχουμε όλοι οδηγία να κινούμαστε με ασφάλεια αλλά με σβέλτο ρυθμό. Αυτά τα αυτοκίνητα δεν έχουν φτιαχτεί για να λάμπουν κινούμενα αργά. Θα ήταν παράλογο να μην υπάρχει άγχος, όμως νιώθουμε ότι κατά κάποιον τρόπο η 962 μάς προσέχει όπως ακριβώς πρόσεχε όλους τους οδηγούς της από τότε που δημιουργήθηκε. Το κιβώτιο έχει μέχρι και συγχρονιζέ, αφού κανείς δεν θα ήθελε μια καταστροφική λάθος αλλαγή ταχύτητας στις 3 το ξημέρωμα μες στη βροχή στο Le Mans. Ακόμα λοιπόν κι αν οι αλλαγές μας δεν έχουν την ακρίβεια λέιζερ του Derek Bell, του Jacky Ickx ή του Hans-Joachim Stuck, κάθε σχέση κουμπώνει σίγουρα και ομαλά.

Οι αντιδράσεις είναι προβλέψιμες και το πάτημα μοιάζει ακλόνητο στον ρυθμό όπου κινούμαστε. Υπάρχει υστέρηση από τα turbo, αλλά σε καμία περίπτωση δεν ζεις τον εφιάλτη που υποψιάζεσαι από έναν κινητήρα τεχνολογίας 40 ετών με περίπου 250 PS/lt. Φοβάσαι ότι θα περιμένεις, θα περιμένεις και μετά… μπαμ! Εν τέλει διαπιστώνεις ότι είναι προοδευτικός, εύχρηστος και, φυσικά, εξαιρετικά ικανός. Τόσο ικανός που ακόμα και το 1994, μετά το τέλος των Group C, μια Dauer 962 (δημιουργία της Dauer Racing με βάση την 962) μέσα από ένα «παραθυράκι» των κανονισμών έγινε δεκτή στο Le Mans ως αυτοκίνητο παραγωγής, για να καταλήξει νικήτρια του αγώνα. Ο κινητήρας και το κιβώτιο της 962 βρίσκονταν μάλιστα και στο πρωτότυπο της TWR που κέρδισε τον αγώνα το ’96 και το ’97. Και κάπως έτσι καταλήγουμε στο πιο δύσκολο κομμάτι της οδήγησης της 962: το νωχελικό ρολάρισμα προς τα pits και τους ελιγμούς μέσα σε αυτά. Δεν της αρέσουν καθόλου οι χαμηλές ταχύτητες. Το διαφορικό είναι τόσο σφιχτό που δουλεύει σαν κολλημένο, κάτι που σημαίνει πως οι πίσω τροχοί δεν μπορούν να περιστραφούν με διαφορετικές ταχύτητες και κάθε φορά που κάνεις ελιγμό στρίβοντας πολύ το τιμόνι είναι σαν να πατάς φρένο και το αυτοκίνητο σχεδόν αρνείται να κινηθεί.

Είναι ξεκάθαρο ότι η καρδιά της 962 χτυπά δυνατά για τη Mulsanne. Η ίδια, ωστόσο, έχει το χάρισμα να προκαλεί καρδιοχτύπι σε όσους βρίσκονται κοντά της. Το να βλέπεις τις αντιδράσεις του κόσμου στη θέα του αυτοκινήτου ενώ εσύ βρίσκεσαι στη θέση του οδηγού είναι ένα συναίσθημα τόσο έντονο όσο και αυτό που έχεις όταν οδηγείς. Η 962 και τα Group C ανήκουν πλέον στην Ιστορία, όμως παραμένουν σαγηνευτικά γι’ αυτούς που τα έζησαν, αλλά και για όσους τα βλέπουν να λάμπουν γεμάτα ζωή για πρώτη φορά. Τελικά, αυτό το ταπεινό κλειδί στο ταμπλό, εκτός από τον κινητήρα, μπορεί να ζωντανέψει και αμέτρητα όνειρα.


O ΒΑΡΟΝΟΣ: HANSJOACHIM STUCK

Σε κάποια συνέντευξη ο Hans-Joachim Stuck εξομολογήθηκε ότι έμαθε να οδηγεί στο Nürburgring έχοντας ως δάσκαλο τον πατέρα του Hans Stuck, παλαίμαχο οδηγό της F1. Η εξέλιξή του σε έναν από τους ταχύτερους οδηγούς πίστας ήταν κάτι απόλυτα φυσιολογικό. Μετά την καριέρα του στην F1, κέρδισε δύο φορές στο Le Mans με την 962 για την εργοστασιακή ομάδα της Porsche και αναδείχθηκε πρωταθλητής του γερμανικού Supercup με το αυτοκίνητο που βλέπετε σε αυτές τις σελίδες. Ήταν ο πρώτος που βρέθηκε στο τιμόνι της μετά την ολοκλήρωση της ανακατασκευής. «Ήταν σαν να γύρισε ο χρόνος πίσω. Αυτή η 962 σημαίνει πολλά για εμένα, γιατί κατά κάποιον τρόπο ήταν το δικό μου αυτοκίνητο. Ήμουν ο μόνος που το οδηγούσε, οπότε έχω μια πολύ ιδιαίτερη σύνδεση μαζί του. Ήταν εύκολο στην οδήγηση; Καθόλου! Ήταν πολύ απαιτητικό σωματικά, αλλά και πνευματικά». Αυτή, λοιπόν, είναι η αλήθεια για την 962, δοσμένη από τον άνθρωπο που τη δάμασε στο απόλυτο όριο.

Η PORSCHE ΣΤΟ LE MANS: ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ

Το 2023 οι δημιουργοί της 962 επιστρέφουν στη Mulsanne

H 962 είναι ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια στην ασυναγώνιστη παράδοση της Porsche στο Le Mans, όπου έχει σημειώσει 19 νίκες, τη στιγμή που η Audi ακολουθεί με 13. Ολα δείχνουν ότι η Porsche είναι έτοιμη για το επόμενο βήμα καθώς το 2023 θα επιστρέψει στα μεγάλα σαλόνια με την 963. Το V8 υβριδικό πρωτότυπο που έχει εξελιχθεί σε συνεργασία με την ομάδα Penske θα αγωνιστεί στη νέα κατηγορία LMDh. Παρόλο που την επόμενη χρονιά θα υπάρχει και η ακόμα υψηλότερη κατηγορία των Hypercars, οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί επιτρέπουν στα LMDh αυτοκίνητα να έχουν απόδοση που αφήνει ανοιχτό το παράθυρο για νίκη σε επίπεδο γενικής κατάταξης.

Σύμφωνα με τους κανονισμούς, η Porsche χρησιμοποιεί υποχρεωτικά σασί από τον κοινό για όλους προμηθευτή Multimatic, έχοντας όμως την ελευθερία να διαμορφώσει το δικό της αμάξωμα και να τοποθετήσει δική της μονάδα ισχύος. Πρόκειται για μια μεγάλη πρόκληση καθώς θα δώσει μάχη απέναντι στις Audi, Peugeot, Toyota, Glickenhaus και -για πρώτη φορά από τη δεκαετία του ’70- τη Ferrari. Εν αναμονή, λοιπόν, της συναρπαστικής μάχης ας θυμηθούμε τις σημαντικότερες στιγμές της Porsche στο Le Mans, σε μια πορεία επτά δεκαετιών στη διάρκεια των οποίων περισσότερες από 800 Porsche έχουν βρεθεί στην εκκίνηση του θρυλικού αγώνα.

917: Σημειώνει δύο νίκες, το 1970 και το 1971, προτού οι αλλαγές των κανονισμών οδηγήσουν στην απόσυρσή της. Έχει όμως ήδη κατακτήσει την αθανασία χάρη στις αγωνιστικές επιτυχίες και τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία «Le Mans» με τον Steve McQueen.

936: To 1981 οι Jacky Ickx και Derek Bell κερδίζουν με διαφορά 14 γύρων και σχεδόν μιας ώρας από το δεύτερο αυτοκίνητο, με την ανοιχτή 936.

956/962: Το 1983 η 956 πλασάρεται στις εννέα από τις δέκα πρώτες θέσεις στο Le Mans. Η Porsche εκμεταλλεύεται την επιτυχία με μια έξυπνη διαφημιστική καμπάνια με τίτλο «Κανείς δεν είναι τέλειος».

911 GT1: Κουβαλώντας DNA από την 962, η απόλυτη 911 όλων των εποχών ταλαιπωρείται το 1996 και το 1997, αλλά καταφέρνει να φτάσει στη νίκη το 1998. Παρά την επιτυχία, η Porsche εγκαταλείπει την κορυφαία κατηγορία του Le Mans.

919: Το 2014 η Porsche επιστρέφει με την υβριδική 919. Χρειάζεται ένας χρόνος για να λύσει τα προβλήματα νεότητας και στη συνέχεια απαντά με τρεις συνεχόμενες νίκες από το 2015 έως το 2017.

PORSCHE 962-009
Κινητήρας: 2.994cc, twin-turbo flat-six, 730 PS @ 8.200 rpm, 710 Nm @ 5.000 rpm | Μετάδοση: Χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση πίσω |Επιδόσεις: 0-100 km/h 2,6’’, τελική ταχύτητα 360 km/h | Βάρος: 850 kg

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Συγκριτική δοκιμή: Lotus Evija vs Lotus 72
Δοκιμή: Lotus Emira
Συγκριτικό: Ferrari F8 Spider vs McLaren 720S Spider