Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Toyota RAV4 Plug-In Hybrid

Ελλάδα 15:15
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Δοκιμή: Toyota RAV4 Plug-In Hybrid

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Toyota RAV4 Plug-In Hybrid

ΔΟΚΙΜΕΣ

Θα κάνεις το Αθήνα-Πάτρα με μόλις 5,0 λίτρα/100 χιλιόμετρα, θα καλύψεις κοντά στα 100 χιλιόμετρα μέσα στην πόλη μόνο με τη μπαταρία, θα έχεις 306 άλογα να επιταχύνουν καταιγιστικά, και θα οδηγείς ένα αυτοκίνητο που ξεχειλίζει από εκείνη την άθραυστη ποιότητα της Τoyota. Aυτό είναι το RAV4 Plug-in Hybrid. Και πολλά πράγματα ακόμη.

Advertisement
Advertisement

Η δεκαετία του 90 υπήρξε μία από τις πιο γόνιμες για την Toyota. Μόνο δύο από τις πολλές εμπνεύσεις της εκείνης της εποχής, καθόρισαν και άλλαξαν ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία μέχρι σήμερα. Από τη μια η εμφάνιση του RAV4 που πήρε και σήκωσε κάθε παγιωμένη αντίληψη δεκαετιών για το πως σχεδιάζονται τα αυτοκίνητα. Και από την άλλη τα υβριδικά συστήματα που οι Τογιοταίοι τα έβγαλαν στο δρόμο, σε αληθινή ευρεία παραγωγή και όχι σε ατέρμονες συζητήσεις σε τεχνολογικά συνέδρια.

Στην Τoyota έβλεπαν μακριά. Και όχι μόνο “έβλεπαν”, αλλά δημιουργούσαν κιόλας. Και φθάνουν στο σήμερα έχοντας πίσω τους πέντε γενιές του RAV4 και άλλες τέσσερις γενιές του υβριδικού τους συστήματος. Έχοντας πλέον στο τιμόνι έναν πρόεδρο, τον Akio Toyoda, έναν αυτοκινητάνθρωπο μέχρι το μεδούλι, ο οποίος δεν σταματά να πιστεύει στην ανάγκη να διατηρηθεί στη ζωή ο κινητήρας εσωτερικής καύσης και βλέπει με σκεπτικισμό την άκριτη παράδοση στην ηλεκτροκίνηση.

Advertisement
Advertisement

Όλα αυτή η τεράστια τεχνολογική και φιλοσοφική παρακαταθήκη της Toyota βγαίνει ατόφια στο αυτοκίνητο που βλέπετε στις φωτογραφίες της δοκιμής μας. Πρόκειται για το plug-in υβριδικό RAV4, μία νέα προσθήκη στο υβριδικό οπλοστάσιο του πρωτομάστορα των SUV, και ένα αυτοκίνητο που καλείται να παίξει τον ρόλο της “ναυαρχίδας” και την βιτρίνα της Τoyota σε αυτή την κατηγορία.

Τι διαφορετικό φέρνει η Toyota στα Plug-in;
Στο επίκεντρο του συστήματος βρίσκεται ένας θερμικός κινητήρας των 2,5 λίτρων που κατά παράδοση της Toyota στα υβριδικά της συστήματα λειτουργεί στον κύκλο Atkinson με υψηλή συμπίεση και έμφαση στην οικονομική λειτουργία. Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν εμπρός στα 134 kW και έναν πίσω στα 40 kW, με την συνδυαστική ισχύ του συστήματος να φθάνει στους 306 ίππους.

Το ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο σύστημα της Toyota προκύπτει από το γεγονός ότι η μπαταρία είναι σχετικά μεγάλη για PHEV όχημα, φθάνοντας σε χωρητικότητα τις 18,1 kWh. Χάρη σε αυτή την μπαταρία το RAV4 PHEV μπορεί να καλύψει περί τα 75 χιλιόμετρα αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια (ή 98 μέσα στην πόλη με βάση το πρότυπο City WLTP) ενώ για την φόρτισή της χρειάζεται περίπου 7,5 ώρες σε οικιακή πρίζα ή 2,5 ώρες σε wallbox.

Advertisement

To σύστημα λειτουργεί default ως ηλεκτρικό, με την μπαταρία να μπορεί να κινήσει το αυτοκίνητο ηλεκτρικά μέχρι και την ταχύτητα των 135 χλμ/ώρα. Υπάρχουν τέσσερα προγράμματα λειτουργίας, ΕV (αποκλειστικά ηλεκτρικό), HV (υβριδικό), Αυτόματη εναλλαγή μεταξύ ηλεκτρικού και υβριδικού και πρόγραμμα για την φόρτιση της μπαταρίας μέσω του κινητήρα. Η κατανάλωση που ανακοινώνει η εταιρία αγγίζει την κορυφαία τιμή του 1 λίτρου/100 χλμ. με βάση WLTP ενώ και οι ρύποι είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, μόλις 22 γρ/χλμ CO2.

Advertisement

Το σύστημα είναι ψαγμένο μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια, με βελτιωμένο στην λειτουργία του αυτόματο κιβώτιο για πιο άμεση απόκριση και λιγότερους μηχανικούς θορύβους (υπάρχουν και paddles στο τιμόνι για χειροκίνητη επιλογή), η μπαταρία έχει τοποθετηθεί με τρόπο ώστε να μην “κλέβει” χώρο από τους επιβάτες, ενώ υπάρχει και εκτεταμένη προσπάθεια για μείωση των θορύβων που φθάνουν στο εσωτερικό του οχήματος με βελτίωση της ηχομόνωσης σε αρκετά επίμαχα σημεία.

Χάρη στην ύπαρξη κινητήρα και στον πίσω άξονα, το RAV4 PHEV έχει χαρακτηριστικά τετρακίνησης, το οποίο βασίζεται στο εξελιγμένο σύστημα AWD-i της Toyota, το οποίο κατανέμει σε πραγματικό χρόνο την ισχύ ανάμεσα στους δύο άξονες για βέλτιστη απόδοση.

Advertisement

Συνοδεύεται από λειτουργία με την ονομασία Trail Mode η οποία με ηλεκτρικό τρόπο προσδίδει χαρακτηριστικά “κλειδώματος” του πίσω διαφορικού μέσω της μόνιμης εμπλοκής του εκεί τοποθετημένου ηλεκτροκινητήρα. Τέλος, υπάρχουν και τρία προγράμματα οδήγησης, Νormal, Eco και Sport τα οποία επεμβαίνουν στα χαρακτηριστικά απόκρισης του υβριδικού συστήματος και της αίσθησης του τιμονιού.

Τελικά πόσο καίει;

Ερχόμαστε λοιπόν στο φλέγον θέμα της κατανάλωσης. Της πραγματικής κατανάλωσης και όχι των εργοστασιακών μετρήσεων οι οποίες προκύπτουν από λογάριθμους και τυποποιημένες διαδικασίες που απέχουν πολύ από την συνθήκη της αληθινής οδήγησης. Έχουμε και λέμε: Όπως σε κάθε plug-in υβριδικό, δεν μπορείς να δώσεις μία σταθερή απάντηση για το πόσο καίει ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Απλά δίνεις “σενάρια” μετακινήσεων σε συνδυασμό με τον βαθμό φόρτισης της μπαταρίας. Με αυτό το δεδομένο, την διαρκή φόρτιση της μπαταρίας δηλαδή, οι διαπιστώσεις μας από τα πολλά χιλιόμετρα που κάναμε με το RAV4 είναι οι εξής.

Με πλήρως φορτισμένη τη μπαταρία, μπορείς να καλύψεις σχετικά εύκολα γύρω στα 70 χιλιόμετρα μόνο με ηλεκτρική ενέργεια στην Εθνική Οδό (φθάσαμε από το “Δαχτυλίδι” της Κηφισίας μέχρι σχεδόν τους Αγίους Θεοδώρους και μάλιστα σβέλτα). Μέσα στην πόλη και με συγκρατημένη οδήγηση μπορείς σχετικά εύκολα να ξεπεράσεις τα 90 χιλιόμετρα διαδρομής μόνο με την μπαταρία.

Από την στιγμή που θα μπει στο παιχνίδι και ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, το υβριδικό σύστημα αναλαμβάνει να κρατήσει όσο γίνεται χαμηλότερα την κατανάλωση βενζίνης. Για τα 200 χιλιόμετρα που χωρίζουν την Αθήνα από την Πάτρα, και με σταθερή ταχύτητα λίγο πάνω από το όριο ταχύτητας, μόλις που ξεπέρασε τα 5 λίτρα/100 χιλιόμετρα.

Σε διαδρομή μαζί με την επιστροφή στην Αθήνα, ανέβηκε στα 6,2 λίτρα/100 χλμ ενώ ακόμα και στο βασανιστικό “μπρος-πίσω-πάνω-κάτω” για την φωτογράφιση, δεν ξεπέρασε τα 7,5 λίτρα/100 χιλιόμετρα.

Όλα τα παραπάνω κάνουν ξεκάθαρο ότι έχουμε να κάνουμε με ένα ιδιαίτερα αποδοτικό υβριδικό σύστημα, το οποίο -σύμφωνα και με τις ενδείξεις τις κάθε διαδρομής που αναγράφονται στην οθόνη του πίνακα οργάνων- μπορεί να φθάσει έως και το 70% σε αναλογία συμμετοχής ηλεκτροκινητήρα/κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ποσοστό που το φθάνεις σχετικά εύκολα μέσα στην πόλη και λίγο πιο δύσκολα, όπως είναι αναμενόμενο, στον αυτοκινητόδρομο.

Παραμένει RAV4 στην οδήγηση;
Στον δρόμο το plug-in υβριδικό RAV4 σε κερδίζει αμέσως με δύο πράγματα, την απόδοση του κινητήρα και την εξαιρετική ποιότητα κύλισης. Ξεκινώντας από τον πρώτο είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο το σχεδόν δύο τόνων βαρύ αμάξωμα επιταχύνει, μοιάζοντας αρκετά σε ένα καθαρά ηλεκτρικό μοντέλο.

Παρά το τύπου CVT κιβώτιο με τα γνωστά “θέματα” (το οποίο είναι πάντως αισθητά βελτιωμένο) το RAV4 τινάζεται εμπρός με ορμή και ένταση, ανεβάζοντας με εκπληκτικό ρυθμό τα χιλιόμετρα στο ταχύμετρο, μέχρι τα 180 χλμ/ώρα όπου επεμβαίνει ο κόφτης. Και όλα αυτά με ιδιαίτερα πολιτισμένο τρόπο, με χαμηλά επίπεδα θορύβου και απόλυτα γραμμική απόδοση, χωρίς εξάρσεις και έντονες αντιδράσεις που υπάρχουν σε κάποια δυνατά ηλεκτρικά μοντέλα.

Το δεύτερο στοιχείο που χαρακτηρίζει την οδική παρουσία του RAV4 PHEV είναι το εξαιρετικό σετάρισμα των αναρτήσεων και το απίστευτα “δεμένο” πλαίσιο. Ένας συνδυασμός που εξασφαλίζει μία κορυφαία ποιότητα κύλισης, με ξεκάθαρα premium χαρακτηριστικά και φοβερή άνεση σε κάθε είδους δρόμο. Θυμίζει μεγάλο Land Cruiser σε συμπεριφορά, με εκείνη την “υπεράνω” συμπαγή αίσθηση του ότι τίποτα δεν είναι ικανό να το σταματήσει ή να χαλάσει την διάθεση των επιβατών του.

Αρκετά καλό για τα δεδομένα της κατασκευής το σύστημα διεύθυνσης, εξίσου ικανοποιητικά τα φρένα που έχουν μειώσει στο ελάχιστο τις παρενέργειες από το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας, ενώ και οι κλίσεις στις στροφές είναι ελεγχόμενες και στα μέτρα του αποδεκτού. Η πλατφόρμα GA-K κάνει πραγματικά θαύματα στο να αντιμετωπίζει το μεγάλο βάρος. Ενώ το χαμηλό κέντρο βάρους σε συνδυασμό με την εξελιγμένη πίσω ανάρτηση με διπλά ψαλίδια, συμβάλλουν στο να διατηρεί η συγκεκριμένη έκδοση έναν πολύ ισορροπημένο και ασφαλή οδηγικό χαρακτήρα.

Εκτός ασφάλτου η “βαριά φανέλα” παίζει και πάλι τον ρόλο της, με την Τoyota να έχει κάνει τα πάντα ώστε αυτή η νέα ηλεκτρικού τύπου τετρακίνηση να είναι αντάξια στα αμέτρητα “βαρέα και ανθυγιεινά” ένσημα της εταιρίας στο σκληρό off roading. To Trail Mode με την προσομείωση του μπλοκέ διαφορικού λειτουργεί αποτελεσματικά για την πλειοψηφία των οδηγών και των καταστάσεων και τα 19 εκατοστά από το έδαφος είναι επαρκής απόσταση, με τα ασφάλτινα λάστιχα να είναι αυτά που θα εκθέσουν πρώτα την όλη προσπάθεια για κάτι πιο extreme.

Και από ποιότητα και εξοπλισμό;
Σε ό,τι αφορά το αμάξωμα, οι διαφορές από τα RAV4 της υπόλοιπης γκάμας είναι διακριτικές και περιορίζονται σε κάποιες λεπτομέρειες στο φινίρισμα στη μάσκα και τα φωτιστικά σώματα. Οι πιο παρατηρητικοί θα προσέξουν την δεύτερη “τάπα” στο πίσω δεξιά φτερό όπου υπάρχει η είσοδος για την φόρτιση. Στην έκδοση αυτή υπάρχουν και μεγαλύτεροι τροχοί 19 ιντσών.

Στο σαλόνι βρίσκουμε και πάλι το γνώριμο “σύμπαν” της Toyota με τα κορυφαία σε εμφάνιση μαλακά υλικά να καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό και την τυπική σχεδιαστική προσέγγιση της εταιρίας, με έμφαση στην εργονομία και τους αρκετούς -ευτυχώς- φυσικούς διακόπτες για τις πιο συχνές λειτουργίες.

Κάποιες εμφανείς αλλαγές σχετίζονται με την plug-in υπόσταση του αυτοκινήτου, όπως οι ενδείξεις στον πίνακα οργάνων για την φόρτιση και την στάθμη της μπαταρίας.

Το ψηφιακό πακέτο διασύνδεσης και συστημάτων υποβοήθησης είναι αντίστοιχο του υψηλού status μιας ναυαρχίδας της Toyota, διαθέτοντας το πλήρες πακέτο Toyota Safety Sense που περιλαμβάνει όλα τα συστήματα για την ασφάλεια και την υποστήριξη του οδηγού. Υπάρχουν επίσης διάφορες διευκολύνσεις όπως πρίζα 230V/150W για τροφοδοσία ηλεκτρικών συσκευών, ασύρματη φόρτιση κινητών τηλεφώνων, εξελιγμένο σύστημα πολυμέσων και πολλά ακόμα.

Οι χώροι είναι ένα ακόμα δυνατό στοιχείο του RAV4 σε αυτή την πέμπτη γενιά του, με τους επιβάτες να απολαμβάνουν μία γενναιόδωρη ευρυχωρία και το πορτ-μπαγκάζ να φθάνει στα 520 λίτρα, παρά την ύπαρξη της μπαταρίας και του υβριδικού συστήματος.

Τελικά αξίζει;
Συνοψίζοντας, το plug-in υβριδικό RAV4 είναι αυτή την στιγμή ίσως το πιο στοχευμένο αυτοκίνητο αυτής της υβριδικής “γέφυρας” προς την ηλεκτροκίνηση. Κυρίως γιατί καταφέρνει να είναι αποτελεσματικό στον πρώτο και κύριο στόχο του, να είναι οικονομικό χωρίς “ναι μεν αλλά” και δίχως πολλούς αστερίσκους. Τα νούμερα κατανάλωσης που καταγράψαμε στην δοκιμή μας και είχαν διαρκή επαναληψιμότητα είναι οι αδιάψευστοι μάρτυρες.

Πέρα από αυτό, το RAV4 παραμένει μία ηγετική παρουσία στα τεκταινόμενα των SUV, συνδυάζοντας το όνομα και την παράδοση του highlander της κατηγορίας με όλο το σύγχρονο τεχνολογικό update που απαιτούν οι καιροί και ο ανταγωνισμός. Ένας ανταγωνισμός που στα 51 χιλιάρικα είναι πολύς και σημαντικός, με πρωτοκλασάτα ονόματα και εξίσου προηγμένες τεχνολογικές επιλογές.

Ελάχιστα όμως φθάνουν την δική του ολιστική αντιμετώπιση του θέματος “υβριδική τεχνολογία” και ακόμα λιγότερα έχουν πίσω τους την τεράστια τεχνογνωσία αλλά και το όνομα της Toyota να γεμίζει με σιγουριά κάθε επιλογή.  Κοστίζει πολλά είναι σίγουρο. Αλλά εξίσου σίγουρο είναι ότι στην περίπτωση του RAV4 PHEV, παίρνεις πολλά περισσότερα ως αντάλαγματα. Αρκεί να μπορείς να τα εκτιμήσεις.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 2.488 cc, Δύο ηλεκτροκινητήρες
Ισχύς: Βενζινοκινητήρας: 185 PS/6000 rpm, 227 Nm/3.200-3.700 rpm,
Hλεκτροκινητήρας εμπρός: 134 kW, Ηλεκτροκινητήρας πίσω: 40 kW.
Συνδυαστική ισχύς: 306 PS
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο e-CVT
Επιτάχυνση 0-100km/h: 6,0 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Μέση κατανάλωση (εργοστασίου – δοκιμής): 1,0 lt./100 km. – 6,2 lt./100 km.
Hλεκτρική αυτονομία: 75 km. WLTP, 98 km City WLTP
Εκπομπές CO2: 22 gr/km
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.600 x 1.855 x 1.690 mm
Βάρος: 1.910 kg
Χώρος αποσκευών: 520 lt
Τιμή: Από 50.950 ευρώ (έκδοση Αctive Plus)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πόσο θα κοστίζει το νέο Toyota Aygo X;
Ανανέωση για το Toyota C-HR
Συγκριτική δοκιμή: Peugeot 208 1.5 BlueHDi vs Toyota Yaris 1.5 Hybrid