Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Porsche 911 GT3

Ελλάδα 8:55
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Δοκιμή: Porsche 911 GT3

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Porsche 911 GT3

ΔΟΚΙΜΕΣ

To GT Division της Porsche είναι το τελευταίο που θα εξηλεκτριστεί. Η νέα GT3 αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα εκρηκτικότητας της παλιά σχολής κατασκευής σπορ αυτοκινήτων.

Advertisement
Advertisement

Οπως η αντιλόπη γνωρίζει ακριβώς τι πρέπει να κάνει στη θέα ενός πεινασμένου λιονταριού, έτσι και τα αυτοκίνητα μπροστά μας αντιδρούν ενστικτωδώς ψάχνοντας καταφύγιο μόλις η σιλουέτα της 911 εμφανιστεί στους καθρέπτες. Οταν αφήσαμε την GT3 αχαλίνωτη στον αυτοκινητόδρομο Α33 που ενώνει το Bielefeld με το Brilon δεν χρειάστηκε ούτε μια φορά να ακολουθήσουμε κάποιο προπορευόμενο αυτοκίνητο, ούτε καν να «παίξουμε» τους προβολείς LED τετραπλής δέσμης. H νέα GT3 των 510 PS είναι απίστευτα γρήγορη, οπότε νιώθεις μεγάλη έκπληξη ανακαλύπτοντας ότι στην πραγματικότητα είναι μόλις 18 km/h ταχύτερη της πρώτης 996 GT3 του ’99 (360 PS).

Το βασικό μοντέλο της σύγχρονης 992 μπορεί να δείχνει λίγο παλιομοδίτικο από πίσω, αλλά η συγκεκριμένη έκδοση διαθέτει έναν σαφώς πιο επιθετικό χαρακτήρα. Η μικρότερη απόσταση από το έδαφος, το χαμηλότερο εμπρός σπόιλερ, ο προφυλακτήρας και οι δύο οριζόντιοι αεραγωγοί αλλάζουν εντελώς την εικόνα που προσλαμβάνουν οι προπορευόμενοι οδηγοί από τους καθρέπτες τους: υπάρχει μια υποψία απειλής με την πρώτη ματιά.

Από την πίσω όψη η φαρδύτερη αεροτομή, ο άγριος διαχύτης και η κεντρικά τοποθετημένη διπλή εξάτμιση δίνουν τον σαφή τόνο. Με την GT3 δεν παίζεις. Με την πρόσθετη βοήθεια από τις πλευρικές ποδιές, το ζεύγος micro-deflectors προσαρμοσμένους στους εμπρός θόλους και την προσεκτική σχεδίαση του δαπέδου η παραγωγή αρνητικής άντωσης αυξάνεται από 50%-150%, ανάλογα με την επιλογή μίας εκ των τεσσάρων ρυθμίσεων αεροδυναμικής.

Advertisement
Advertisement

Το αφεντικό της GT Division, Andreas Preuninger, υποστηρίζει ότι «σύστημα μετάδοσης και πλαίσιο δημιουργούν ένα σύνολο με μεγαλύτερη συνοχή και ακαμψία». Μεγάλες κουβέντες, δεδομένης της ποιότητας των προηγούμενων GT3, που μένουν να αποδειχθούν στους επαρχιακούς δρόμους μεταξύ Στουτγάρδης και Κολονίας, στην Αutobahn και στην πίστα.

Οι επιλογές του εξοπλισμού εξαρτώνται από τη χρήση. Παρότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που αγαπά την πίστα, είναι κατάλληλο και για τον δημόσιο δρόμο και σίγουρα υπάρχουν κάποια αντίτυπα που δεν έχουν δει ποτέ πίστα, αλλά έχουν οδηγηθεί σκληρά. Για λόγους βάρους το μοντέλο της δοκιμής μας δεν εξοπλίζεται με την προαιρετική υδραυλική ανύψωση του εμπρός άξονα, διαθέτει όμως τα μπάκετ καθίσματα από carbon, τα οποία μπορεί να μην είναι θερμαινόμενα, αλλά τουλάχιστον είναι φαρδύτερα σε σχέση με τους προκατόχους τους.

Advertisement

Χειροκίνητο κιβώτιο ή PDK; Εξαρτάται. Αν μιλάμε για ένα παιχνίδι διασκέδασης για την πίστα, το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη θα βελτιώσει τους χρόνους σας κατά 0,5’’ για τα 0-100 km/h και 1,1’’ στα 0-200 km/h. Αλλά το χειροκίνητο κιβώτιο είναι σίγουρα η πιο συναισθηματική επιλογή όπως ανακαλύπτουμε στο ταξίδι μας.

Advertisement

Παρόλο που οι κοντύτερες και γρήγορες διαδρομές καθιστούν τις αλλαγές υποκειμενικά ταχύτερες, η φυσική διαδικασία με συμπλέκτη δεν επιδέχεται περαιτέρω βελτίωση. Ωστόσο, στην περίπτωση της Porsche ξεχωρίζει για την ισορροπία μεταξύ βάρους και διαδρομής, την υπέροχα γραμμική λειτουργία και τη θέση των πεντάλ που επιτρέπουν εύκολα την τεχνική «μύτη-τακούνι». Υπάρχει και ηχητική προειδοποίηση για το ανέβασμα ταχυτήτων, αλλά μπορεί να απενεργοποιηθεί από την κεντρική οθόνη.

Υποπτη είναι η απουσία λειτουργιών από μικρότερα μοντέλα, όπως τα προγράμματα Individual και Wet, ενώ δεν υπάρχει ίχνος drift mode ή ρυθμιζόμενων φρένων. Εχουμε το αυτοκίνητο ήδη δύο μέρες, αλλά οι χαμηλές για την εποχή θερμοκρασίες δεν επιτρέπουν στα Michelin, τα οποία χρειάζονται διψήφιες τιμές στην κλίμακα Κελσίου, να ξεδιπλώσουν την απόδοσή τους. Με βροχή, ψιχάλα, ακόμα και ψιλό χαλάζι να εναλλάσσεται με ηλιοφάνεια, η διαφοροποίηση της πρόσφυσης σε κάνει να νιώθεις στην κόψη του ξυραφιού.

Advertisement

Σε αυτές τις πονηρές συνθήκες η ενδεδειγμένη πίεση είναι 25 PSI στα εμπρός ελαστικά διάστασης 255/35 ZR20 και 38 PSI στα πίσω 315/30 ZR21 (εναλλακτικά ο αγοραστής μπορεί να επιλέξει ελαστικά που ενδείκνυνται καλύτερα για βροχή, όπως τα Pirelli PS4 χωρίς επιπλέον κόστος). Οι πιέσεις πάντως αποδεικνύονται πολύ υψηλές, οπότε καταλήγουμε στα 28 και 30 PSI – ακόμα κι έτσι σε σημεία με διαφορετικούς συντελεστές τριβής το αυτοκίνητο χρειάζεται χώρο για την εκδήλωση υποστροφής αρχικά και υπερστροφής στη συνέχεια.

Από τη στιγμή που ούτε τα σκληρά πλευρικά τοιχώματα των ελαστικών καταφέρνουν να ζεσταθούν, η νευρικότητα σε κάποιες κυματοειδείς ανωμαλίες του οδοστρώματος δεν αυξάνει ακριβώς την αυτοπεποίθησή μας. Μόνο στην πίστα του Bilsterberg νιώθεις επιτέλους τη γόμα να βεντουζώνει προσφέροντας απίστευτο κράτημα, ενώ θαυμάζεις τη λειτουργία της ανάρτησης και της αεροδυναμικής στις γρήγορες στροφές.

Εχοντας βιώσει και τις δύο πλευρές του νομίσματος, ρωτάω τον επικεφαλής του project Uwe Braun γιατί δεν έχει ενσωματωθεί ένδειξη θερμοκρασίας ελαστικών πέρα από αυτή της πίεσης. «Δεν είναι πρακτικό», υποστηρίζει ο Braun. Dunlop, Michelin και Pirelli που είναι πιστοποιημένες να παρέχουν ελαστικά στην GT3 χρησιμοποιούν πολύ διαφορετικά μείγματα γόμας, με καθένα να απαιτεί δικό του λογισμικό.

Μετά από δεκαετίες εξέλιξης των γόνατων MacPherson η Porsche επιτέλους αποδέχθηκε το μειονέκτημα του βάρους και επέλεξε τα εμπνευσμένα από την RSR διπλά ψαλίδια που διαχωρίζουν τις δυνάμεις απόσβεσης από τον έλεγχο του τροχού, αυξάνοντας παράλληλα τη σταθερότητα του κάμπερ για μεγαλύτερη ακρίβεια.

Το αποτέλεσμα είναι αισθητό: σε συνδυασμό με το πιο σπορ στήσιμο της τετραδιεύθυνσης (η μέγιστη γωνία αυξήθηκε από τις 1,5° στις 2,0°) η βελτιωμένη εμπρός ανάρτηση συνδέει άμεσα αυτοκίνητο και οδηγό. H τραχύτητα της GT3 με τις πιο απότομες αντιδράσεις και τη μικρότερη ζώνη άνεσης έχουν δώσει τη θέση τους σε μια συνεπέστερη και ταχύτερη ροή που ενισχύει τη δυνατότητα ελέγχου όταν οι συνθήκες είναι σωστές.

Επιχειρούμε να πιάσουμε την ονομαστική τελική των 320 km/h αρκετές φορές στην Autobahn, αλλά οι συνθήκες είναι εναντίον μας: κίνηση, ελαστικά, καιρός, έργα και κατανάλωση καυσίμου. Κινούμαστε με μέσο όρο 125,6 km/h και 23,3 lt/100 km, οπότε πρέπει να αναζητήσουμε βενζινάδικο μετά από μόλις 230 km. To τέρμα γκάζι έχει δύο στάδια: την αρχική χιονοστιβάδα έως τις 3.000 rpm και τον μετασεισμό μεταξύ 4.200 και 6.100 rpm, όταν η ροπή αυξάνεται από 35,7 σε 47,9 kgm. Η μέγιστη ισχύς των 510 PS είναι διαθέσιμη στις 8.400 rpm, 600 rpm πριν τον κόφτη.

Παρότι η GT3 είναι εξόχως δυναμική, δεν είναι ακριβώς εκρηκτική μετά τα 230 km/h, όπου θα κινηθείς με 5η μέχρι τα 280 km/h και θα κουμπώσεις την 6η. Με την τελική 7η σχέση στην περίπτωση του PDK σε μια αρκετά μακριά κατηφόρα θα δεις έως και 350 km/h στο κοντέρ – όχι όμως σήμερα. Τα τρία προγράμματα οδήγησης είναι τα Normal (λάθος επιλογή), Sport (ναι, ευχαρίστως) και Track (πλήρως συμβατό με οδήγηση σε δρόμο).

Μεταξύ τους δεν υπάρχει τίποτα. Ούτε Sport Plus, ούτε Race, μήτε Comfort. Ωστόσο, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει λιγότερο σφιχτή ρύθμιση αναρτήσεων, να απενεργοποιήσει το ESP για ψευδο-υπερστροφή ακολουθούμενη από επαναλαμβανόμενη απογοήτευση μέσα στη στροφή ή να ανταλλάξει ολόκληρο το ηλεκτρονικό δίχτυ ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένου του anti-slip, για ένα ανεξέλεγκτο μείγμα ζαλάδας και αμηχανίας, το οποίο καλύτερα να δοκιμάσει αρχικά σε πίστα με αρκετό χώρο διαφυγής και όχι σε δημόσιο δρόμο.

Στο πρόγραμμα Track τα δύο εξωτερικά όργανα σκουραίνουν, κάτι που έτσι κι αλλιώς δεν έχει σημασία αφού είναι σχεδόν κρυμμένα. Τα τρία εναπομείναντα όργανα είναι το κεντρικό αναλογικό στροφόμετρο, το ψηφιακό ταχύμετρο και μια επιλογή ψηφιακών ενδείξεων, όπως θερμοκρασία λαδιού και πίεση ελαστικών. Το στροφόμετρο περικλείεται από δύο ημικυκλικά γραφήματα που γίνονται κίτρινα στις 6.000 rpm και γαλάζια στις 8.000 rpm. Πρέπει δηλαδή να είσαι τυφλός και κουφός για να μην καταλάβεις ότι πρέπει να αλλάξεις ταχύτητα, καθώς κινητήρας-κιβώτιο αναπτύσσουν άπειρα ντεσιμπέλ σε αυτό το στάδιο.

Ο ήχος προέρχεται από έναν 4λιτρο 6κύλινδρο μπόξερ που και πάλι είναι ατμοσφαιρικός, και μάλιστα με ανεξάρτητη πεταλούδα για κάθε κύλινδρο. Τα τεχνικά highlights περιλαμβάνουν βαλβίδες που δεν χρειάζονται ποτέ ρύθμιση, ξηρό κάρτερ, διωστήρες τιτανίου και ελαφριά έμβολα χαμηλής τριβής, ψεκασμό καυσίμου υψηλής πίεσης 250 bar και μια επανασχεδιασμένη εξάτμιση η οποία ζυγίζει λιγότερο, παρά την ενσωμάτωση δύο μεγάλων φίλτρων σωματιδίων. Και για να λειτουργήσει με τις σχετικά βαριές υδραυλικές βάσεις κινητήρα, οι κυλινδροκεφαλές συνδέονται για πρώτη φορά απευθείας στα πλευρικά πάνελ μέσω χαλύβδινων στηρίξεων.

Το διαφορικό της έκδοσης PDK είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, ενώ της χειροκίνητης κλειδώνει μηχανικά. Η ανάρτηση έχει αναβαθμιστεί προσφέροντας πολύ καλό έλεγχο των διαμήκων και πλευρικών κλίσεων. Τα απαραίτητα αξεσουάρ από τη μακρά λίστα προαιρετικού εξοπλισμού; Το σύστημα ανύψωσης της μούρης Axle Lift, ο πλήρως προσαρμόσιμος δυναμικός φωτισμός και ένας από τους 125 ιστορικούς ή μοντέρνους συνδυασμούς χρώματος και δέρματος.

H GT3 είναι ένας πολεμιστής που αγωνίζεται για να διατηρήσει την ηρεμία του σε παραμελημένους δρόμους. Το μόνο που μπορεί να κάνει ο οδηγός είναι να κρατήσει σφιχτά το σουέντ τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών και να αφήσει την Porsche να τακτοποιήσει τις ιδιορρυθμίες της. Πράγμα που καταφέρνει -αν και κάποιες φορές όχι χωρίς δράμα-, οπότε το ερώτημα αν τελικά ο άνθρωπος έχει κατακτήσει τη μηχανή ή το αντίστροφο γίνεται θέμα ερμηνείας. Σε μια αρκετά στεγνή πίστα το περιθώριο σφάλματος είναι συνήθως αρκετά μεγάλο. Αλλά στη μέση μιας σφιχτής τυφλής στροφής με διάσπαρτες λακκούβες η πρόσφυση μπορεί να χαθεί σε χρόνο dt, να αποκατασταθεί εξίσου ξαφνικά και να ξαναχαθεί.

Η νέα GT3 είναι ένα τέτοιο είδος αυτοκινήτου: εκπληκτικό μέχρι το σημείο που χρειάζεται απεγνωσμένα μεγαλύτερη θερμοκρασία στα ελαστικά, μερικά επιπλέον τετραγωνικά μέτρα χώρου και καλύτερες οδηγικές ικανότητες. Ή όλα τα παραπάνω μαζί. Στον έξτρα εξοπλισμό διατίθενται κεραμικοί δίσκοι (με μαύρες αντί κίτρινες δαγκάνες), οι οποίοι κάνουν θαύματα στην πίστα, αλλά σε δημόσιο δρόμο, σε βρεγμένο οδόστρωμα ή χαμηλές θερμοκρασίες το πλεονέκτημα που προσφέρουν είναι μόνο συμβολικό.

Τα μεγαλύτερα στάνταρντ εμπρός δισκόφρενα (408 αντί 380 mm) διαθέτουν υπεραρκετή δύναμη και αντοχή. Το Porsche Active Suspension Management (PASM) συνδυάζει 20 mm μικρότερη απόσταση από το έδαφος (σε σχέση με τη βασική Carrera) με την επιλογή ρυθμίσεων Sport και Track. Για επιπλέον απόσβεση υπάρχει το αντίστοιχο μπουτόν που προσφέρει περισσότερο χώρο για χαλάρωση. Η GT3 λειτουργεί καλύτερα σε αυτήν την όμορφα ισορροπημένη ρύθμιση, η οποία ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο χωρίς να συμβιβάζει την ανταμοιβή.

Η νέα GT3 είναι η επιτομή του παλιού κόσμου. Μινιμαλιστική, ελαφριά, επικεντρωμένη, προηγμένη, αλλά πάντα πιστή στην αποστολή της: να είναι ένα από τα οδηγικά καλύτερα αυτοκίνητα. Η μοναδική Porsche που την πλησιάζει σε συναισθηματικό επίπεδο είναι η Cayman GT4· οι άμεσοι ανταγωνιστές είναι ορισμένα εξωτικά αυτοκίνητα που κοστίζουν πάνω από 300.000 ευρώ.

Η όποια αύξηση σε ισχύ και επιδόσεις δεν αποκαλύπτει ολόκληρη την ιστορία. Για μια ακόμη φορά η διαφορά μεταξύ των κορυφαίων μοντέλων, της 991 και 992, έγκειται στη μείξη των χαρακτηριστικών τους. Κάνοντας ένα υπέροχο αυτοκίνητο ακόμα καλύτερο και επιλέγοντας το συγκεκριμένο μοντέλο για να αποχαιρετήσει τα MacPherson, το GT Division δημιούργησε ένα αναζωογονητικό μείγμα ικανότητας και οδηγικής ευχαρίστησης.

TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 3.996 cc, Β6, ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟΣ, 510 PS @ 8.400 rpm, 47,9 kgm @ 6.100 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ(ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ 7 ΣΧΕΣΕΩΝ)
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΠΙΣΩ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΔΙΠΛΑ ΨΑΛΙΔΙΑ (E)/ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 3,9” (3,4”)
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 318 km/h (320km/h)
ΒΑΡΟΣ: 1.418 kg (1.435kg)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
H νέα Porsche 718 Cayman GT4 RS θα πετά το γάντι στην 911 GT3
Επίσημο: Η ανανεωμένη Porsche Macan
Η Lamborghini EV GT θα βασίζεται στην Porsche Taycan