Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | newsautoCHOICE

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Cupra Formentor VZ5

  • Παναγιώτης Τριτάρης (pt@newsauto.gr)

Η Cupra για το Formentor VZ5 ψωνίζει από τη βιτρίνα της Audi, δημιουργώντας με τον θρυλικό 5κύλινδρο και το Torque Splitter το halo μοντέλο που τόσο έλειπε από την γκάμα της. Και υπό τον εθνικό ύμνο του «1-2-4-5-3» ετοιμάζεται να ανοιχτεί στο θαυμαστό ηλεκτρικό της μέλλον.

Μόλις τρία χρόνια έχουν περάσει από τη γέννηση της Cupra, τα μισά εκ των οποίων εν μέσω πανδημίας και lockdown. Και όλα δείχνουν ότι το εγχείρημα έχει βρει τα πατήματά του. Hδη για φέτος οι πωλήσεις μέχρι τα μέσα της χρονιάς έχουν αγγίξει το σύνολο του δύσκολου 2020. Και εκτός απροόπτου η μάρκα με το βαρύ ιστορικό όνομα θα ξεπεράσει το 2021 τους στόχους της.

Και μάλιστα με αυτοκίνητα που αφήνουν σημαντικά μεγαλύτερο κέρδος από το Ibiza της διπλανής πόρτας. Το μόνο που μένει να καταφέρει είναι να μη σε κοιτάζουν ακόμα και οι Καταλανοί σαν να οδηγείς το Perseverance σε αποστολή στον Αρη, μην έχοντας ακόμα εξοικειωθεί ούτε οι ίδιοι οι ντόπιοι με αυτό το παράξενο σήμα στο εμπρός μέρος και τον αισθητικό τσαμπουκά που αποπνέει το γεμάτο ακμές και δυναμισμό αμάξωμα.

Το Formentor υπήρξε το πρώτο δείγμα γραφής της αυτονόμησης της Cupra μέσα στην SEAT. Μια αυτονόμηση όπως την εννοεί η γενικότερη φιλοσοφία του Volkswagen Group, αφού όλα τα επιμέρους κομμάτια του έχουν ήδη συμπληρώσει δεκάδες ένσημα σε κάθε λογής μοντέλο της εταιρείας. Αυτό που έλειπε μέχρι σήμερα ήταν το κάτι παραπάνω, μία halo έκδοση γεμάτη οδηγική τεστοστερόνη, η οποία να δίνει και το γενικότερο πρόσταγμα στη μάρκα.

Και κάπου εδώ μπαίνει το VZ5. Με άλλα λόγια, η κορυφαία εκδοχή του αυτοκινήτου, με τον κολασμένο 5κύλινδρο να βρίσκει για πρώτη φορά στέγη και εκτός γερμανικών συνόρων. Και την εξελιγμένη μετάδοση με το Torque Splitter, και αυτή σε πρώτη προβολή, πριν ακόμα κάνει την εμφάνισή του το νέο Audi RS 3. Δείγματα όλα αυτά της εμπιστοσύνης του γκρουπ στην υπόθεση Cupra. Kαι μια καλή ευκαιρία για τους Ισπανούς να βάλουν τη δική τους πινελιά σε μια εμβληματική τεχνολογική παρακαταθήκη.

Στο αισθητικό κομμάτι έχουν γίνει κάποιες στοχευμένες επεμβάσεις ώστε να αναδειχτεί o σπέσιαλ χαρακτήρας του μοντέλου. Εμπρός υπάρχουν αλλαγές στη μάσκα και τον προφυλακτήρα με ένα πιο τονισμένο splitter από carbon fiber, το οποίο χρησιμεύει και στην καλύτερη διοχέτευση του αέρα για ψύξη του intercooler.

Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το πίσω μέρος με ένα νέο και πιο ψαρωτικό diffuser και τετραπλή εξάτμιση, με τα τελικά να είναι τοποθετημένα διαγώνια το ένα πάνω από το άλλο, θυμίζοντας το αξεπέραστο Lexus RC-F. Στο σαλόνι κυριαρχούν τα εκπληκτικά μπάκετ καθίσματα για τη σχεδίαση των οποίων έβαλε το χεράκι του ο Matthias Ekström σε συνεργασία με την Sabelt, με την υπόλοιπη εικόνα να είναι απαράλλαχτη σε σχέση με την έκδοση των 310 PS. Οι πιο ψαγμένοι θα βρουν τη διαφορά αν ψάξουν μέσα στα μενού, εκεί όπου βρίσκεται καλά κρυμμένο το μυστικό του drift mode και των έξτρα επιλογών σε σπορ οδηγικά προγράμματα.

To όνομα VZ5 προέρχεται από τη σύντμηση της λέξης Veloz που στα ισπανικά σημαίνει «ταχύτητα» και το «5» είναι προφανώς από τον αριθμό των κυλίνδρων του κινητήρα. Τα specs μιλούν από μόνα τους γι’ αυτή την ιδανική «μεταμόσχευση»: 390 PS από τα κλασικά 2,5 lt ενός από τους πιο χαρισματικούς κινητήρες στην ιστορία της αυτοκίνησης, 48,9 kgm από μία ιδιαίτερα προσεγμένη καμπύλη ροπής και ένα αποστομωτικό 4,2’’ για το 0-100 km/h.

Η προσθήκη του Torque Splitter στην εξελιγμένη τετρακίνηση με τα δύο ανεξάρτητα πίσω διαφορικά δίνει τη δυνατότητα να μοιράζει τη ροπή σε κάθε τροχό ξεχωριστά ανάλογα με το πρόγραμμα που έχει επιλεγεί, προσαρμόζοντας τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου σε κάθε συνθήκη και στις ορέξεις του οδηγού. H σοφιστικέ μετάδοση έχει φέρει έναν νέο αέρα στο Formentor, με πολλές επιλογές στα προγράμματα οδήγησης (Comfort, Sport, CUPRA, Drift, Individual, Offroad), οι οποίες συνδυάζονται με τις τρεις επιλογές για την εμπλοκή του ESC (Normal, Sport και Off).

Η ανάρτηση έχει χαμηλώσει κατά 10 mm, οι τροχοί απέκτησαν λίγο μεγαλύτερο αρνητικό κάμπερ, ενώ στάνταρ είναι το Adaptive Chassis Control με 15 επίπεδα ρύθμισης της ανάρτησης έτσι ώστε να προσαρμόζεται ιδανικά σε κάθε συνθήκη οδήγησης. Το κορυφαίο μηχανολογικό πακέτο συμπληρώνουν το 7τάχυτο DSG, τα αναβαθμισμένα φρένα με εξαπίστονες δαγκάνες εμπρός από την ιαπωνική Αkenobo και τους μεγαλύτερους αεριζόμενους και διάτρητους δίσκους μέσα σε πανέμορφες ζάντες των 20” με ελαστικά 255/35 Goodyear Eagle F1.

Στην Ισπανία, σε μiα πολύ καλά οργανωμένη παρουσίαση, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το VZ5 σε διάφορες συνθήκες: στην απαιτητική πίστα του Castelloli, σε ειδικά διαμορφωμένες διαδρομές για «αθλοπαιδιές» με το Drift Mode, καθώς και σε μια μικρή βόλτα σε δημόσιο δρόμο. Παρά το σύντομο των διαδικασιών (τέτοια αυτοκίνητα θέλουν χρόνο και σχέσεις εμπιστοσύνης για να σου ανοιχτούν) δεν μπορείς να μη σημειώσεις την τεράστια διαφορά που χωρίζει τη συγκεκριμένη έκδοση από την μέχρι πρότινος κορυφαία των 310 PS.

Εδώ τα πράγματα είναι πολύ πιο σοβαρά, με τον κινητήρα να έχει βάθος και εκρηκτική απόδοση σε όλη την κλίμακα των στροφών, τις επιδόσεις να είναι σαφώς μια-δυο σκάλες παραπάνω και τη μετάδοση να κάνει πράγματα και θαύματα, συμβάλλοντας σε μια πιο τρισδιάστατη οδηγική εμπειρία. Στο ίδιο μήκος κύματος και η ανάρτηση με τις πολλές ρυθμίσεις, η οποία κάνει πιο στακάτο το πάτημα χωρίς να κουράζει ιδιαίτερα, τα εξαιρετικά φρένα που πέρασαν ατάραχα τη διαδικασία του ατέλειωτου γυρολογίου της πίστας και το τιμόνι που έχει όση αίσθηση και επαφή με τα τεκταινόμενα χρειάζεται χωρίς να γίνεται τεχνητά βαρύ.

Oι ρυθμοί είναι καταιγιστικοί σε κάθε είδους δρόμο, η τετρακίνηση με το Torque Splitter προσαρμόζεται σε ό,τι της ζητήσεις και διορθώνει λάθη και υπερβολές, ενώ ευδιάκριτη είναι και η ισπανική πινελιά που προσθέτει ένα λίγο πιο «αλήτικο» μεσογειακό ταμπεραμέντο για να το διαχωρίσει ευχάριστα από το πιο business class RS Q3. Όσο για το Drift Mode, είναι μεν διασκεδαστικό, θέλει όμως ψάξιμο και αρκετή εξοικείωση για να το αποκρυπτογραφήσεις και να το ευχαριστηθείς. Σίγουρα πάντως προσθέτει ένα οδηγικό bonus σε ένα γεμάτο μηχανολογική ένταση αυτοκίνητο που καταφέρνει μονίμως να σε κάνει να νιώθεις μέσα σε ένα εθιστικό hyper hatchback παρά σε ένα SUV.

Προς το παρόν δεν γνωρίζουμε την τιμή του VZ5 στη χώρα μας, αν και λόγω του περιορισμένου της παραγωγής (μόλις 7.000 κομμάτια) και της χρήσης της υψηλής ραπτικής των τεχνολογιών της Audi, προφανώς και δεν θα είναι φθηνό. Είναι όμως το αυτοκίνητο που έλειπε από την γκάμα της Cupra, η έκδοση που φέρνει το πρεστίζ και την hardcore ανατριχίλα μιας καθαρόαιμης σπορ κατασκευής. Η μεγαλύτερη πρόκληση πάντως που έχει να αντιμετωπίσει είναι η ανετάριστη ακόμα εταιρική ταυτότητα της Cupra.

Αυτό δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη, χτίζεται με τον χρόνο. Και μάλλον θα χρειαστεί να έρθει το τέλος της χρονιάς και το Born και λίγο αργότερα το απίστευτο Tavascan ώστε η Cupra να απογαλακτιστεί οριστικά από την SEAT και να ορίζει η ίδια την τύχη της σε έναν γενναίο ηλεκτρικό κόσμο. Μέχρι τότε, πάντως -και για όσα χρόνια ακόμα το επιτρέψουν οι ακριβοπληρωμένοι χαρτογιακάδες της Ε.Ε.-, εμείς θα συνεχίσουμε να αποζητάμε τον μεθυστικό 5κύλινδρο και τους τρελούς σφυγμούς της καρδιάς μας.

Εκεί στα βουνά της Καταλονίας, όταν ένα Darth Vader κουπέ SUV σε απειλητικό ματ γκρι χρώμα και με ένα tribal σήμα στη μάσκα του θα στρίβει υπό γωνία και θα εκπέμπει λύσσα κακιά από τις εξατμίσεις, χωρίς έγνοιες για φορτιστές και κιλοβάτ. Έστω για λίγο, για όσο αντέξουμε και μας αντέξουν: Hello Cupra VZ5, Goodbye New Electro-World.

TECH
KΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2.480 cc, i5, 390 PS @ 5.700-7.00 rpm, 48,9 kgm @2.250-5.700 rpm,
KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων,
0-100 km/h: 4,2’’
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 km/h,
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς,
ANAΡΤΗΣΗ: Γόνατα MacPherson (Ε), Πολλαπλών συνδέσμων (Π), ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Υ): 4.450×1.839×1.511 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.605 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 434 lt, ΤΙΜΗ: Αναμένεται

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Cupra Leon e-Hybrid
Δοκιμή: Cupra Formentor 1.5 TSI
Η ABT πουσάρει το Cupra Leon στα 370 άλογα

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto