Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Cupra Formentor 1.5 TSI

Ελλάδα 15:15
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Cupra Formentor 1.5 TSI

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Cupra Formentor 1.5 TSI

ΔΟΚΙΜΕΣ

Τις σπορ ορέξεις του καθενός δεν είναι απαραίτητο να τις ικανοποιούν μόνο τα πολύ γρήγορα και πιο ισχυρά αυτοκίνητα. Απόδειξη το καλοστημένο και μπάνικο στην όψη Formentor, που μας αρέσει ακόμη και στη βασική του έκδοση με τους 150 ίππους.

Advertisement
Advertisement

Ίσως η Cupra να μην χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Για το πολύ ενδιαφέρον Formentor, όμως ίσως να χρειάζεται να πούμε λίγα πραγματάκια πριν περάσουμε στα της δοκιμής μας.

Η γκάμα του ξεκίνησε να χτίζεται πάνω στις δίλιτρες turbo εκδόσεις που θα αποκτήσουν και τετρακίνηση, ενώ υπάρχουν και δύο plug-in υβριδικές προσθιοκίνητες. Με τον 1.4 TSI και 204 ή 245 άλογα. Στην χώρα μας προς το παρόν είναι διαθέσιμη η τετρακίνητη έκδοση 2.0 TSI VZ με τους 310 ίππους που κοστίζει 45.900 €. Προφανώς και πρόκειται για μια εξεζητημένη περίπτωση που έχουμε ήδη δοκιμάσει στην top έκδοχή της, οπότε προχωράμε στο άλλο άκρο και στο βασικό, φτηνότερο, Formentor που ήδη είναι διαθέσιμο.

Advertisement
Advertisement

Cupra απέξω
Τι ακριβώς είναι το Formentor;
Ένα υπερυψωμένο Leon; Ένα σπορ SUV; Αν ρωτήσετε τους ανθρώπους της εταιρίας θα σας πουν πολύ απλά πως είναι ένα ολοκαίνουργιο Cupra. Και αν το δεις από κοντά ο στόχος τους έχει επιτευχθεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό με το Formentor των 4,45 μέτρων να έχει τον τρόπο του για να ξεχωρίζει και ταυτόχρονα να μην κρύβει την ισπανική καταγωγή του.

Καταρχήν, υπάρχει αυτή η Cupra αύρα με το χρώμα του χαλκού να τονίζει τις 18άρες ζάντες και φυσικά τα σχετικά λογότυπα. Χάρη στο υπερυψωμένο crossover στιλ με αρκετά εκατοστά απόστασης από το έδαφος και την κάθετη μάσκα το Formentor αποκτά μία διαφορετικότητα που εκτείνεται έως και το πίσω μέρος. Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθώ στα LED που με το δικό τους περίγραμμα δίνουν ένα ξεχωριστό στιλ, τόσο στους προβολείς όσο και στα πίσω φώτα με μια φωτεινή λωρίδα να τα γεφυρώνει.

Cupra και από μέσα
Ανοίγοντας την πόρτα δεν θα πω πως αυτό που βλέπεις σε αφήνει ασυγκίνητο. Απλά η εικόνα είναι λίγο πολύ γνωστή από το Leon. Παρά ταύτα η Cupra αύρα με τα σπορ καθίσματα και τις ανάλογες προσθήκες -ξανά στο χρώμα του χαλκού- σε βάζουν στο κλίμα. Ειδικότερα από την θέση του οδηγού με το βλέμμα σου να τρέχει πάνω από το φουσκωμένο καπό. Πιο κοντά βλέπεις τις δύο οθόνες. Αυτή του πίνακα οργάνων με τις όμορφες θεματικές ενότητες και την παραμετροποίηση. Πιο δίπλα υπάρχει η touch-screen, με τους ελάχιστους διακόπτες αφής.

Advertisement

Είναι εξαιρετική σε απόκριση και γραφικά, αλλά απαιτεί χρόνο εξοικείωσης καθώς σχεδόν όλες οι λειτουργίες εκτελούνται από μενού και υπό-μενού. Δεν θα γκρινιάξω επειδή θεωρώ πως όλα τα συνηθίζει κανείς. Απλά θα ήθελα για ένα Cupra την επιλογή του οδηγικού προφίλ να την είχα άμεση διαθέσιμη π.χ. από ένα διακόπτη στην κονσόλα. Πάντως, τα υλικά κατασκευής και η συναρμολόγησή τους είναι πολύ προσεγμένα, ενώ πολύ έξυπνο είναι το τρικ με τις βαμμένες ραφές στο ταμπλό δίνοντας την εντύπωση πως υπάρχει δέρμα αντί του μαλακού πλαστικού.

Advertisement

Στο θέμα της πρακτικότητας το Formentor εκπλήσσει θετικά αφού οι χώροι είναι μεγάλοι και άνετοι. Οι πίσω έχουν πολύ μεγάλη άπλα για τα γόνατα τους και πάνω από τα κεφάλια τους, ενώ βολικό είναι και το τετραγωνισμένο βαθύ πορτμπαγκάζ

Cupra στο δρόμο(;)

Δεν φταίμε εμείς που η Cupra έχει συνδέσει την ύπαρξη της με τα πολλά άλογα και τις εκρηκτικές επιδόσεις. Το βασικό Formentor, όμως, αποτελεί μία εξαίρεση από τον κανόνα αφού είναι η έκδοση με τα λιγότερα άλογα. Λογικό αφού κάτω από το καπό δεν υπάρχει κάποιο από τα δίλιτρα TSI και TDI μοτέρ ή κάποιο PHEV διάταξη, αλλά το ραφιναρισμένο 1.5 TSI με τους 150 ίππους. Το οποίο μπορεί να είναι βασικό για την Cupra, αλλά κρίνεται κάτι παραπάνω από ικανοποιητικό για όσους θέλουν σβέλτες επιδόσεις και όσο το δυνατόν λιγότερες επισκέψεις στο βενζινάδικο.

Advertisement

Γνωστό τόσο από τα Seat όσο και από τα άλλα του VW Group, το τετρακύλινδρο μοτέρ σε κερδίζει μονομιάς χάρη στην στρωτή και γραμμική λειτουργία του. Σε ήρεμους ρυθμούς θα δεις και το ACT σε δράση απενεργοποιώντας το ψεκασμό στους μισούς κυλίνδρους για μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου. Η οποία σε νορμάλ ρυθμούς μπορεί να συγκρατηθεί στα περίπου 7,5 λίτρα/100 χλμ. και σε σβέλτη οδήγηση περίπου στα 10,0.

Αυτό το Formentor μπορεί να μην έχει τα σούπερ γκάζια (0-100 χλμ./ώρα: 8,9 δλ., τελική: 204 χλμ./ώρα) όπως οι μεγαλύτερες εκδόσεις του. Ωστόσο, καταφέρνει να σε κερδίζει με το Cupra στήσιμο του και με την ανάρτηση (η πίσω έχει πολλαπλούς συνδέσμους) που ναι μεν είναι σφιχτή, αλλά δίχως να κουράζει και να κοπανάει στα δύσκολα. Ακόμη και με τα χαμηλοπρόφιλα 45άρια λάστιχα.

Στον ανοιχτό δρόμο η ποιότητα κύλισης είναι κορυφαία, ενώ γενικότερα το Formentor έχει ένα ελεύθερο ρολάρισμα στις ευθείες. Το ολοκληρωμένο οδηγοκεντρικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου συμπληρώνει ο εξαιρετικός 6άρης επιλογέας που είναι ακριβέστατος και ταχύτατος στις αλλαγές των θέσεων του. Το ηλεκτρομηχανικό τιμόνι είναι αμεσότατο και ξυραφένιο σε πληροφόρηση, κάπως ελαφρύ στις χαμηλές ταχύτητες, αλλά βαραίνει προοδευτικά όσο αυξάνεται η ταχύτητα. Αποτελεσματικά και με σωστό feeling τα φρένα.

Όλα αυτά συντελούν σε ένα απολαυστικό οδηγικά crossover που περνά σαν βέλος από τις στροφές με σταθερή γραμμή και που δεν θα πει όχι όταν θελήσεις να παίξεις μαζί του μέσα σε μία στροφή (π.χ. με μια τιμονιά για μετατόπιση φορτίου). Αν και είπα πως δεν γκρινιάξω, αλλά ακόμη και για το βασικό Cupra θα μπορούσε να υπάρχει κάτι που να σε γλυκαίνει λίγο περισσότερο. Το μπουτόν που λέγαμε για το οδηγικό προφίλ, ενδεχομένως και με μια πιο σπορ χροιά του μοτέρ, έστω και τεχνητή (ξέρω, ξέρω, αυτά υπάρχουν στα ισχυρότερα Formentor).

Cupra για την κούπα

Το Formentor της δοκιμής μας είναι το απολύτως βασικό και ξεκινά από τις 28.990 ευρώ. Με το ίδιο μοτέρ υπάρχει και η αυτόματη έκδοση με το DSG-7 και τιμή στις 31.190 ευρώ. Στον εξοπλισμό του έχει όλα τα καλά, από full-LED προβολείς και 18άρες ζάντες έως το digital cockpit και τα σπορ καθίσματα.

Τελικά, το Formentor τι είναι; Σε ποιον απευθύνεται; Τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά και θα ήταν λάθος να μπλεχτούμε στην λογική ενός υπερυψωμένου Leon. Είναι πολύ διαφορετικό τόσο στο μάτι όσο και στον δρόμο. Είναι πιο ενδιαφέρον και πιο ευρύχωρο. Και η σωστή προσέγγιση που θα πρέπει να δει κανείς το βασικό Formentor, είναι αυτή ενός βασικού Cupra για καθημερινά και πιο άνετα σουλάτσα. Εκτός και αν διαθέτετε κάπου στα 46 χιλιάρικα που κοστίζει η έκδοση με τα 310 άλογα. Λέμε, τώρα…

Τεχνικά χαρακτηριστικά – Cupra Formentor 1.5
Κινητήρας: 1.498 cc
Ισχύς: 150 PS/ 5.000-6.000 rpm
Ροπή: 250 Nm/1.500-3.500 rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 8,9 sec
Τελική ταχύτητα: 204 km/h
Μεικτή κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 6,3-6,8 l/100 km / 9,0 l/100 km
Εκπομπές CO2: 141-153 gr/km
Βάρος: 1.437 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.450/ 1.839/ 1.520 mm
Μεταξόνιο: 2.679 mm|
Χώρος αποσκευών: 450 lt
Τιμή: Από 28.990€

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η Cupra αποκάλυψε το ηλεκτρικό Born
Στην Ελλάδα το Cupra Leon των 300 ίππων (+τιμές)
Δοκιμή: Cupra Formentor VZ vs Ford Puma ST