Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Alfa Romeo Alfasud: Πενήντα χρόνια

Ελλάδα 9:09
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Alfa Romeo Alfasud: Πενήντα χρόνια

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Alfa Romeo Alfasud: Πενήντα χρόνια

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ξεκίνησε ως project  για ένα οικονομικό βασικό όχημα… έσπασε μία συμφωνία κυρίων και εξελίχθηκε σε ένα εμβληματικό αυτοκίνητο με εξαιρετική οδική συμπεριφορά και πολύ καλές επιδόσεις από μικρούς σε κυβισμό κινητήρες. Η παραγωγή της Alfasud διήρκεσε από το 1971 ως το 1989 με παραγωγή 893.719 αυτοκινήτων. Το μοντέλο δέχθηκε δύο facelifts,το πρώτο το 1977 και το δεύτερο το 1980.

Advertisement
Advertisement

Το 1960 η Alfa Romeo ήθελε ένα αυτοκίνητο μικρότερο από την Giulietta, αλλά αν το δημιουργούσε θα αθετούσε την «συμφωνία κυρίων»  ανάμεσα σε αυτήν και στη Fiat. Η συμφωνία όριζε ότι η Alfa Romeo δεν θα κατασκεύαζε αυτοκίνητα μικρότερα των Giulietta / Giulia ώστε να εξασφαλιστεί ότι η Fiat δεν θα έβρισκε ιταλικό ανταγωνισμό σε αυτό το τμήμα της αγοράς. Απ’ την άλλη η Fiat είχε υποσχεθεί ότι δεν θα κατασκεύαζε σπορ αυτοκίνητα ή μεγαλύτερα σπορ σεντάν.

Την μεγάλη απόφαση για την κατασκευή του μικρότερου (ως τότε) μοντέλου πήρε ο διευθυντής της εταιρίας Giuseppe Luraghi και κινήθηκε ταχύτατα. Εκμεταλλεύτηκε το ότι, η Fiat δημιούργησε τα 130 και Dino (μεγαλύτερα και sport μοντέλα) και προχώρησε στην χρηματοδότηση του σχεδίου. Μπόρεσε να πείσει την ιταλική κυβέρνηση να του δώσει οικονομική υποστήριξη. Ο όρος ήταν το νέο αυτοκίνητο να κατασκευάζεται στον Ιταλικό νότο ώστε να σταματήσει η εσωτερική μετανάστευση. Όμως οι εργάτες από τη Νότια Ιταλία δεν είχαν τα απαραίτητα προσόντα ώστε να ανταποκριθούν με τις νέες τεχνολογίες κι έτσι η Alfa Romeo έπρεπε να πείσει βορειοϊταλούς εργάτες να μετακομίσουν στο Πομιλιάνο Ντ’Αρκο.

Advertisement
Advertisement

Ο Luraghi πέτυχε να δουλέψουν στο project Alfasud (Άλφα στο Νότο) οι καλύτεροι. Έτσι επιστράτευσε τον  Rudolf Hruska αλλά και τον maestro των αναρτήσεων Domenico Chirico (μηχανικός της Autodelta και της Porsche). Ο Giorgetto Giugaro είχε το σχεδιασμό του αυτοκινήτου. Ο Aldo Mantovani έγινε ο επικεφαλής μηχανικός με βοηθό τον Carlo Chiti (πρώην επικεφαλής της Autodelta).

Οι καινοτομίες της  Alfasud ξεκίνησαν από το αμάξωμα και την αεροδυναμική κάτι που οι υπόλοιποι κατασκευαστές αγνοούσαν. Αυτό όχι μόνο δημιούργησε ένα όμορφο σχήμα αλλά και βελτίωση της κατανάλωσης καυσίμου. Ο επίπεδος τετρακύλινδρος κινητήρας, επέτρεψε το σχεδιασμό ενός χαμηλού ρύγχους, αλλά και την τοποθέτηση υπό κλίση των γυάλινων επιφανειών.  Για τη βελτίωση των εσωτερικών χώρων επιλέχθηκε η μπροστινή κίνηση και η αλλαγή θέσης της δεξαμενής καυσίμων. Αυτή συνήθως βρισκόταν κάτω από το χώρο αποσκευών αλλά στην Sud τοποθετήθηκε κάτω από τα πίσω καθίσματα. Το χαρακτηριστικό αυτό βελτίωσε επίσης την παθητική ασφάλεια του αυτοκινήτου. Σήμερα υιοθετείται σχεδόν από όλα τα αυτοκίνητα. Αυτό είναι ένα από τα δείγματα του πόσο μπροστά από την εποχή της ήταν η Alfasud.

Advertisement

Η Alfasud έγινε η ατραξιόν της έκθεσης αυτοκινήτου του Τορίνο του 1971 αλλά με την έναρξη της παραγωγής των πρώτων αυτοκινήτων την 1η Απριλίου του 1972 τα προβλήματα εμφανίστηκαν. Οι απεργίες και οι καθυστερήσεις σταμάτησαν την παραγωγή πολλές φορές και η τελική ποιότητα του αυτοκινήτου ήταν κακή. Προσπαθώντας να περικόψει το κόστος η Alfa Romeo αγόραζε φθηνότερο ανακυκλωμένο χάλυβα ρωσικής παραγωγής (έλεγαν πως προερχόταν από πλοία του πολεμικού ναυτικού και γι’ αυτό σκούριαζε με τον… αέρα). Μία λεπτομέρεια η οποία καθυστερούσε την παραγωγή ήταν: Η σωστή τοποθέτηση του παρμπρίζ. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την απ’ ευθείας συγκόλληση του στο αμάξωμα αλλά οι Ιταλοί εργάτες δεν μπορούσαν να πετύχουν την απαιτούμενη ακρίβεια στην τεχνική αυτή. Η Alfa Romeo έλυσε το πρόβλημα εφαρμόζοντας μια σημαντική τροποποίηση στην τοποθέτηση του εμπρός κρυστάλλου και του πίσω παράθυρου. Δεν ήταν πλέον στερεωμένα στο αμάξωμα με κόλλα αλλά με ελαστικό παρέμβυσμα. Η επιχρωμιωμένη λωρίδα κατά μήκος του παρμπρίζ δεν στερεωνόταν πλέον με κλιπ αλλά ήταν κολλημένο απ’ ευθείας στο ελαστικό παρέμβυσμα.

Advertisement

Το 1973 (Οκτώβριο) η Alfa Romeo παρουσίασε την sportive έκδοση Alfasud Ti. Τα αρχικά «Ti» σημαίνουν tourismo internazionale, αυτή η σύντμηση είχε ήδη χρησιμοποιηθεί την δεκαετία του 60 σε γρήγορες και πιο ισχυρές εκδόσεις της διάσημης Giulia. Με τη βοήθεια ενός διπλού καρμπιρατέρ Weber καθέτου ροής η ισχύς της Alfasud αυξήθηκε στους  68 ίππους. Ο θάλαμος επιβατών έγινε πιο πολυτελής με μοκέτα ενώ προστέθηκαν προσκέφαλα στα καθίσματα τα οποία καλύφθηκαν με δίχρωμη ταπετσαρία από μαύρη δερματίνη και γκρίζο ύφασμα. Δύο ακόμη έξτρα στοιχεία προστέθηκαν στον τιμοκατάλογο: Ο αναπτήρας και το θερμαινόμενο πίσω παράθυρο.

Μια νέα Alfasud εμφανίζεται το 1974, πρόκειται για την η τρίθυρη Alfasud Giardinetta. Η Giardinetta ήταν το πρώτο staton wagon μαζικής παραγωγής που παρήγαγε η Alfa Romeo.Είχε τον κινητήρα των 63 ίππων ο και προσέφερε μεγάλο χώρο αποσκευών (600 έως 1300 λίτρα αποθηκευτικού χώρου). Τον Οκτώβριο του 1982 η Alfa Romeo παρουσιάζει την ταχύτερη Alfasud που κατασκευάστηκε ποτέ, την Alfasud Ti 1.5 Quadrifoglio Verde με 105 ίππους. Η αυξημένη απόδοση του κινητήρα των 1.5 λίτρων είναι αποτέλεσμα της χρήσης δύο μεγάλων καρμπιρατέρ Weber  και διαφορετικών εκκεντροφόρων.

Advertisement

Τα 15 λεπτά δημοσιότητας

Στο site Internet Movie Data Base η Alfasud έχει… περάσει από τις σκηνές ταινιών, που καλύπτουν 16 σελίδες. Βλέπετε οι ταινίες ενάντια στη μαφία ήταν πολλές πολλά περιπολικά ήταν Alafasud. Ανάμεσά τους και δύο ελληνικές παραγωγές από ταινίες των βιντεοκλάμπ του 1980.Εμείς ξεχωρίσαμε την παραγωγή του 2006 με τίτλο Giovanni Falcone, l’uomo che sfidò Cosa Nostra.

Concept cars και διάσημες μετατροπές

Alfa Romeo Caimano concept

Το Alfa Romeo Caimano είναι ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε το 1971 από τον Giorgetto Giugiaro στην Italdesign. Χρησιμοποιεί τα ίδια μηχανικά μέρη και το πλαίσιο από την Alfasud, αλλά με μικρότερο μεταξόνιο 8 ιντσών (200 mm).

Διάσημες μετατροπές

Ο Gian Franco Mantovani Wainer δημιούργησε μια μοναδική έκδοση Bimotore, με δύο κινητήρες 1.186 cc και τετρακίνηση για αγώνες ράλλυ. Ο Wainer παρήγαγε επίσης ένα μοντέλο με  turbo (το Turboainer το 1983). (Τα στοιχεία για το κείμενο πάρθηκαν από τον ιστορικό της Alfa Romeo Tim Rauen).

Διαβάστε επίσης:

Alfa Romeo: Οι γυναίκες που αγωνίστηκαν με τα αυτοκίνητά της

Alfa Romeo AR51: Νοσταλγώντας το ένδοξο παρελθόν

Alfa Romeo: Πώς δημιουργήθηκε η εντυπωσιακή Giulia GTA (video)