ΑΓΟΡΑ

Τι ψηφίζουν οι χιλιάδες εργαζόμενοι της αγοράς αυτοκινήτου;

Ελλάδα 11:23
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τι ψηφίζουν οι χιλιάδες εργαζόμενοι της αγοράς αυτοκινήτου;

ΑΓΟΡΑ

Τι ψηφίζουν οι χιλιάδες εργαζόμενοι της αγοράς αυτοκινήτου;

ΑΓΟΡΑ

Αναμφίβολα, μία από τις πιο λαβωμένες αγορές στην Ελλάδα είναι αυτή του αυτοκινήτου. Μια αγορά που κάποτε ήταν από τις πιο υγιείς….

Advertisement
Advertisement

– ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΤΡΑΚΟΥΣΕΛΛΗ

…προσφέροντας πάμπολλα δημοσιονομικά έσοδα στο κράτος και εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Αφού αυτή γκρεμίστηκε ολοσχερώς, πλέον έχει μπει σε φάση εποικοδόμησης. Τουλάχιστον αυτό δείχνουν οι αριθμοί. Μπορεί βέβαια ακόμα να είμαστε σε αρχικό στάδιο, όμως, όπως και να το κάνουμε, τα χαμόγελα έχουν επιστρέψει στα χείλη των ανθρώπων (εργαζομένων και επιχειρηματιών) της αγοράς. Μάλλον για να είμαστε πιο ακριβείς αυτό συνέβαινε μέχρι τον Φεβρουάριο, γιατί το τελευταίο 5-μηνο, ο φόβος, η απαισιοδοξία και η έντονη ανασφάλεια επέστρεψε σε εργαζόμενους και επιχειρηματίες, έστω και αν οι πωλήσεις είναι συγκρατημένα ανοδικές. “Αρρωστημένες” πωλήσεις τις χαρακτηρίσουν κύκλοι της αγοράς και δικαιολογημένα, αφού γίνονται υπο την απειλή haircut στις καταθέσεις, ενώ ένα μεγάλο κομμάτι είναι οι εταιρικές, οι οποίες ουσιαστικά δεν αφήνουν κέρδος στις επιχειρήσεις.

Ωστόσο, επειδή ξεχνάμε γρήγορα ας θυμηθούμε πώς φτάσαμε ως εδώ.

Advertisement
Advertisement

Οπως έχω γράψει πολλές φορές, η ύφεση στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου ήταν τέσσερις φορές μεγαλύτερη από τον αντίστοιχο μέσο όρο της χώρας, ενώ οι απολύσεις έσπασαν κάθε ρεκόρ. Σχεδόν 30.000 άνθρωποι μπήκαν στην ανεργία, σε σύνολο περίπου 100.000. Και αυτοί αποτελούν μόνο τον βαρύ πυρήνα της, δηλαδή τις εισαγωγικές, τους επίσημους εμπόρους και τα συνεργεία τους. Διότι, αν βάλουμε στον λογαριασμό και τις λεγόμενες «ελεύθερες επιχειρήσεις», δηλαδή τα μη εξουσιοδοτημένα συνεργεία, τους ελεύθερους εμπόρους, αλλά και τα υπόλοιπα παρακλάδια της αγοράς (τα ελαστικά, τα πρατήρια καυσίμων, τις ασφάλειες αυτοκινήτων κ.λπ.), μιλάμε για πάνω από 400.000 εργαζομένους.

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι πωλήσεις των προηγούμενων ετών ήταν μια φούσκα που έσκασε, ενώ άλλοι ότι είναι καλό που δεν πουλιούνται πλέον αυτοκίνητα, αφού έτσι μειώνεται το ισοζύγιο εισαγωγών – εξαγωγών. Σε όλα αυτά έχουμε απαντήσει πολλάκις: τότε που η αγορά κατέγραφε σχεδόν 300.000 πωληθέντα νέα αυτοκίνητα, το νούμερο αυτό ήταν στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αφού υπήρχαν -και υπάρχουν- χώρες οι οποίες, αναλογικά με τον πληθυσμό τους, πουλούν πολύ περισσότερα αυτοκίνητα απ’ ό,τι η Ελλάδα. Από την άλλη, η αγορά αυτοκινήτου επηρέαζε ελάχιστα το ισοζύγιο εισαγωγών – εξαγωγών, ακόμα κι όταν οι πωλήσεις έφτασαν σχεδόν τις 300.000 (σήμερα είναι 70.000).

Αναρωτιέμαι λοιπόν σήμερα, στις εκλογές, αυτοί οι άνθρωποι τι θα ψηφίσουν. Φυσικά, δεν έχω μια μονολεκτική απάντηση παρά μόνο μια εικόνα από τις συζητήσεις που κάνω καθημερινά με εργαζομένους – στελέχη της εγχώριας αγοράς.

Advertisement

Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι οι περισσότεροι τρέμουν την επιστροφή στις πωλήσεις του 2012 (50.000 νέα αυτοκίνητα) και στα αρνητικά πρόσημα. Ακόμα περισσότερο φοβούνται την έξοδο της χώρας από το ευρώ, κάτι που θα αποτελειώσει και το επιχειρείν στην αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Κάτι που ήδη συμβαίνει σταδιακά με τα capital controls αλλά και την απίστευτη ασχετοσύνη -σε ότι αφορά το αυτοκίνητο- της παραιτηθείσας (για να οδηγηθεί η χώρα σε εκλογές) Κυβέρνησης…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: ΑΛΕΞΗ, ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ Η ΓΕΝΙΑ ΤΟΥ ΣΤΡΙΒΕΙΝ

Advertisement