Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Oι δύο τεχνολογίες φόρτισης που θα σώσουν τα ηλεκτρικά

Ελλάδα 19:08
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Oι δύο τεχνολογίες φόρτισης που θα σώσουν τα ηλεκτρικά

ΝΕΑ

Oι δύο τεχνολογίες φόρτισης που θα σώσουν τα ηλεκτρικά

ΝΕΑ

Η υπάρχουσα τεχνολογία των μπαταριών είναι η μεγαλύτερη τροχοπέδη για την ανάπτυξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Υπάρχουν όμως δύο λύσεις που αξίζουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Advertisement
Advertisement

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έρχονται με ορμή να αλλάξουν όλα τα δεδομένα που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Όμως αυτή η εμπορική τους ορμή δεν συνδυάζεται και με την τεχνολογία που διαθέτουν. Και δη με την τεχνολογία των μπαταριών, η οποία δεν είναι επαρκής για μία αγορά με εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μία πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι ακόμα και αν η παραγωγική ικανότητα μπαταριών σε όλο τον κόσμο συνδυαστεί δεν θα φθάνει ούτε στο 10% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα πωλούνται σε μία δεκαετία.

Δηλαδή το 90% της παραγωγικής ικανότητας μπαταριών που θα είναι απαραίτητες δεν έχει ακόμα δημιουργηθεί. Και αυτό δείχνει πόσο σημαντικό είναι να βρεθούν νέες τεχνολογίες που θα αλλάξουν τα δεδομένα της φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Advertisement
Advertisement

Η πρώτη ιδέα που δείχνει να έχει αρκετές δυνατότητες είναι η ασύρματη φόρτιση. Η τεχνολογία είναι γνωστή και εφαρμόζεται σε μικρή κλίμακα σε δημόσιους χώρους στη Νορβηγία. Το πλεονέκτημα εδώ είναι ότι το αυτοκίνητο μπορεί να ανακτά ισχύ στην μπαταρία σε τακτά χρονικά διαστήματα, σταματώντας πάνω από έναν επαγωγικό φορτιστή.

Αν αυτό ακούγεται ακόμα κάπως δύσκολο να εφαρμοστεί σε ευρεία κλίμακα σε επιβατικά αυτοκίνητα, είναι σαφώς πιο εύκολο σε μεγάλα οχήματα. Τα Μαζικά Μέσα Μεταφοράς μέσα στις πόλεις ή τα οχήματα μεταφορών, κινούνται συνήθως σε συγκεκριμένες διαδρομές, οπότε μπορεί να προβλεφθεί συγκεκριμένο σημείο που θα γίνεται η ολιγόλεπτη στάση τους ώστε να φορτίζουν από έναν ασύρματο φορτιστή.

Advertisement

Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να έχουν μικρότερες μπαταρίες καθώς θα βρίσκονται σε μία διαρκή κατάσταση φόρτισης κερδίζοντας ρεύμα χωρίς να χρειάζονται πολύωρες στάσεις για πλήρη φόρτιση. Οι ασύρματοι φορτιστές πάντως που υπάρχουν αυτή την στιγμή μπορούν να παρέχουν ρεύμα από 50 kW έως και 450 kW.

Advertisement

Η ιδέα είναι ενδιαφέρουσα για τα επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς είναι πιο εύχρηστη χωρίς την ανάγκη καλωδίων. Όμως θα χρειαστούν τεράστιες επενδύσεις και θα απαιτηθούν μεγάλες ποσότητες πρώτων υλών ώστε να στηθεί ένα τέτοιο δίκτυο ευρείας χρήσης από επιβατικά αυτοκίνητα.

Η δεύτερη ιδέα που δείχνει πιο αποτελεσματική είναι η αλλαγή μπαταριών. Η λογική εδώ είναι να μπορεί το αυτοκίνητο αντί να φορτίζει να μπορεί να αλλάζει την μπαταρία του με μία φορτισμένη σε ειδικούς σταθμούς που έχουν δημιουργηθεί για αυτόν τον σκοπό.

Advertisement

Το πλεονέκτημα αυτής της τεχνολογίας είναι ότι η διαδικασία διαρκεί ελάχιστα, όσο σε έναν σταθμό ανεφοδιασμό σε βενζίνη. Το μειονέκτημα είναι ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν τεράστιες υποδομές. Ενώ θα πρέπει να συμφωνήσουν μεταξύ τους οι εταιρίες για υιοθέτηση κάποιων τύπων μπαταριών ή modules, περίπου όπως γίνεται με τις ευρείας χρήσης μπαταρίες που έχουν όλες οι ηλεκτρικές συσκευές.

Η Κινέζικη εταιρία Nio προωθεί ήδη αυτή την τεχνολογία, έχοντας αναπτύξει σταθμούς στους οποίους μπορούν να αλλάζουν στον κάθε ένα 312 μπαταρίες μέσα σε 24 ώρες. Η εταιρία σκοπεύει μέσα στην επόμενη πενταετία να έχει εγκαταστήσει πάνω από 5.000 σταθμούς αντικατάστασης μπαταριών. Υπάρχουν πάντως και άλλες κινέζικες εταιρίες οι οποίες προσπαθούν να δημιουργήσουν τα στάνταρ για μπαταρίες που θα ταιριάζουν σε όλα τα αυτοκίνητα.

Όπως και να έχει, η ουσία είναι ότι βρισκόμαστε ακόμα μπροστά στην αρχή της ηλεκτροκίνησης, οπότε τα προβλήματα είναι ακόμα πολλά και οι λύσεις που προτείνονται για το μέλλον ενδιαφέρουσες. Το σίγουρο είναι πάντως ότι σε δέκα χρόνια πολλά από αυτά που βλέπουμε σήμερα θα θεωρούνται “παιδικές ασθένειες”, κάτι που συμβαίνει με όλες τις νέες τεχνολογίες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Μήπως η λύση στις μπαταρίες βρίσκεται 140 χρόνια πίσω;
Πόσο αντέχουν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών;
Η Geely αλλάζει μπαταρίες μέχρι και στις μπετονιέρες