Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Οι ηλεκτροκινητήρες «τελειώνουν» τους προμηθευτές

Ελλάδα 10:09
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Οι ηλεκτροκινητήρες «τελειώνουν» τους προμηθευτές

ΝΕΑ

Οι ηλεκτροκινητήρες «τελειώνουν» τους προμηθευτές

ΝΕΑ

Η απόφαση των αυτοκινητοβιομηχανιών να κατασκευάσουν οι ίδιες τους ηλεκτροκινητήρες για τα μοντέλα τους, σπρώχνει στο περιθώριο τους προμηθευτές άμεσης (ή πρώτης) βαθμίδας.

Advertisement
Advertisement

Η ηλεκτρική ενέργεια προελαύνει, μετασχηματίζοντας κάθε πτυχή της αυτοκίνησης και ανοίγοντας νέους ορίζοντες στον κόσμο των τεσσάρων τροχών.

Αδιαμφισβήτητα, η ηλεκτροκίνηση –εφόσον βασιστεί στις λεγόμενες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ)– θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, δεδομένου ότι οι εκπομπές που προέρχονται από τις μεταφορές αντιπροσωπεύουν πλέον πάνω από το ένα τέταρτο των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ.

Τα οικολογικά οφέλη, ωστόσο, είναι μόνο η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι λιγότερο αισιόδοξη και σχετίζεται με τους κινδύνους που αφορούν την απώλεια δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Advertisement
Advertisement

Ενδεικτική είναι μια πρόσφατη μελέτη της Ένωσης Ευρωπαίων Προµηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA) που εκτιμά ότι η ηλεκτροκίνηση απειλεί έως και 500.000 θέσεις εργασίας, οι οποίες συνδέονται με τον κλάδο προμήθειας εξαρτημάτων.

Ο λόγος που προβλέπεται συρρίκνωση του εργατικού δυναμικού έγκειται εν πολλοίς στο γεγονός ότι, μολονότι ένα μοτέρ βενζίνης αποτελείται από περίπου 2.000 εξαρτήματα, τα μέρη ενός ηλεκτρικού κινητήριου συνόλου δεν ξεπερνούν τα 20.

Μην ξεχνάμε ότι οι ηλεκτροκινητήρες δεν διαθέτουν… πιστόνια, πολλαπλές εισαγωγής, turbos, βαλβίδες, μπιέλες κ.ο.κ. Ως εκ τούτου, αν η ηλεκτροκίνηση γίνει το κυρίαρχο καθεστώς, ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης των εταιρειών που κατασκευάζουν τα εν λόγω εξαρτήματα;

Advertisement

Στον αντίποδα, όπως υποστηρίζει η CLEA, η ανατολή της νέας τάξης πραγμάτων θα δημιουργήσει περίπου 226.000 καινούριες θέσεις εργασίας, σχετιζόμενες με την κατασκευή εξαρτημάτων για ηλεκτρικά. Όσο μεγάλος, όμως, και αν είναι ο εν λόγω αριθμός δεν κρίνεται ικανός να καλύψει το μεγάλο εργασιακό κενό που θα προκληθεί με τη δύση των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Advertisement

Ακόμα πιο δυσμενείς επιπτώσεις για τις εταιρείες προμήθειας εξαρτημάτων προς χρήση στα αυτοκίνητα, αναμένεται να έχει και η απόφαση των αυτοκινητοβιομηχανιών να επωμιστούν οι ίδιες την κατασκευή των ηλεκτρικών κινητήρων.

Ειδικότερα, όταν η ηλεκτροκίνηση βρισκόταν σε νηπιακό στάδιο, η συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών ανέθετε τη διαδικασία κατασκευής ηλεκτρικών μοτέρ σε προμηθευτές άμεσης ή “πρώτης βαθμίδας” (tier 1 ή OEM).

Σύμφωνα, ωστόσο, με τις τελευταίες ενδείξεις οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, μοιάζουν αποφασισμένοι τους να χαλαρώσουν δεσμούς συνεργασίας με τις τρίτες εταιρείες. Μια απόφαση που θα επιφέρει ισχυρό πλήγμα στους tier 1 προμηθευτές.

Advertisement

Το αναδυόμενο τοπίο αναλύει και ο ειδικός στον τομέα των κινητήρων, Oliver Petschenyk, μιλώντας στο Automotive News. Όπως αναφέρει, αυτή τη στιγμή περίπου το 35% των ηλεκτροκινητήρων κατασκευάζεται από τις ίδιες της αυτοκινητοβιομηχανίες. Μέχρι το 2030, ωστόσο, το συγκεκριμένο ποσοστό θα εκτοξευτεί στο 60%, σε μια προσπάθεια να εξοικονομήσουν πόρους, αλλά και να μη χρειαστεί να προβούν σε απολύσεις.

«Καθώς η παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης μειώνεται, (οι αυτοκινητοβιομηχανίες) θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν τις ίδιες μονάδες παραγωγής ώστε να παράγουν ηλεκτροκινητήρες», δήλωσε ο Oliver Petschenyk.

Μην ξεχνάμε ότι ο όμιλος Renault κατασκευάζει εδώ και αρκετό καιρό κινητήρες, σε ειδική μονάδα στο Cleon της Γαλλίας, την ίδια ώρα που η ΒMW παράγει μοτέρ στο Dingolfing της Γερμανίας.

Από κοντά και η VW που σχεδιάζει να κατασκευάσει πάνω από ένα εκατομμύριο ηλεκτροκινητήρες για την πλατφόρμα MEB αρχής γενομένης από το 2023, σε εργοστάσια στο Kassel της Γερμανίας και στην περιοχή Tianjin της Κίνας.

Το 2017 η Stellantis σύναψε συνεργασία ε την ιαπωνική εταιρεία κατασκευής μοτέρ Nidec, με τα πρώτα προϊόντα να κατασκευάζονται σε γαλλικό εργοστάσιό της στην περιοχή Tremery. Οι πρώτοι κινητήρες θα είναι έτοιμοι στο τέλος του έτους. Πρόκειται για μια στρατηγικής σημασίας πρωτοβουλία από τη Stellantis, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, Carlos Tavarez, να προσβλέπει σε μεγάλα περιθώρια κέρδους από την in-house κατασκευή των συστημάτων κίνησης.

Το ίδιο δόγμα ακολουθεί και η Mercedes, σε μια προσπάθεια να μειώσει τις τιμές των ηλεκτρικών της, αλλά και η Volvo. Αυτή τη στιγμή τα ηλεκτρικά της τελευταίας (XC40 Recharge και C40) χρησιμοποιούν κινητήρες από τη Valeo-Siemens eAutomotive JV, αλλά ούτε οι Σουηδοί θα αργήσουν να επωμιστούν περισσότερες ευθύνες, αποδυναμώνοντας σε σημαντικό βαθμό τους Tier 1 προμηθευτές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Αποκάλυψη: Νέα κρατική επιδότηση μαμούθ- Οι αλλαγές στο νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά»
Πότε θα δούμε φτηνά ηλεκτρικά Mercedes;
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Το φαινόμενο της πυραμίδας