Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ford Fiesta: Η φιέστα που κράτησε μισό αιώνα

Ελλάδα 11:33
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ford Fiesta: Η φιέστα που κράτησε μισό αιώνα

ΝΕΑ

Ford Fiesta: Η φιέστα που κράτησε μισό αιώνα

ΝΕΑ

Στις 7 Ιουλίου γράφτηκε ο επίλογος, σε μια ιστορία, που άρχισε πολύ πριν το 1976 και την πρώτη γενιά του διαχρονικού best seller της Ford.

Advertisement
Advertisement

Ή μήπως όχι; To be continued; Επισήμως, την περασμένη Παρασκευή το εργοστάσιο της Κολωνίας, έβγαλε από τη γραμμή παραγωγής τα δύο τελευταία Ford Fiesta.

Ανεπισήμως και αντί επιλόγου, ίσως θα πρέπει να διατηρήσουμε κάποιες επιφυλάξεις, για το αν τελειώνει η ιστορία ενός τόσο επιδραστικού αυτοκινήτου.

Άλλωστε και η αρχή της ιστορίας, τοποθετείται πολύ πριν το 1976 και την έλευση της πρώτης γενιάς του. Με αρκετούς ενδοιασμούς από την πλευρά της διοίκησης της εταιρείας, η σκέψη για ένα ευρωπαϊκό μικρό αυτοκίνητο, ήρθε στο προσκήνιο από το δεύτερο μισό της δεκαετία του ’50.

Advertisement
Advertisement

Εγκαταλείφθηκε ως «αδόκιμη», αλλά η ιστορία με το Mini και η τεράστια αποδοχή της δημιουργίας του Ισιγόνη, δεν δικαίωσε καθόλου τη διοίκηση της Ford για την ατολμία της.

Κάλλιο όμως αργά, παρά ποτέ! Η ιδέα ωρίμασε την επόμενη 10ετία και το 1970, μέσα από μια δημιουργική διαδικασία, ζητήθηκαν οι πρώτες μακέτες, από τις οποίες ουσιαστικά γεννήθηκε το Fiesta.

Advertisement

Η καλύτερη των αρχικών προτάσεων ήταν αυτή του ιταλικού οίκου σχεδιασμού Ghia, ο οποίος ανέδειξε τα πλεονεκτήματα της εμπρός κίνησης (FWD), σε ένα αυτοκίνητο με αυτό το μέγεθος και αυτά τα χαρακτηριστικά.

Αμέσως μετά, τον Σεπτέμβριο του 1972, το Dearborn, η παραδοσιακή έδρα της Ford στις ΗΠΑ, έδωσε στους Ευρωπαίους 1 δισεκατομμύριο δολάρια για το «Project Bobcat». Ο Χένρι Φορντ ήταν προφανώς ακόμα της νοοτροπίας ότι «τα μικρά αυτοκίνητα που αποφέρουν μικρά κέρδη».

Advertisement

Αυτό, παρεμπιπτόντως, αποδεικνύει ότι το Fiesta δεν ήταν, όπως λέγεται, «παιδί» της πετρελαϊκής κρίσης του 1973.

Συνειδητοποιώντας τη ζωτική σημασία να δώσει ακριβώς αυτό που ήθελαν οι άνθρωποι, η Ford πραγματοποίησε ανώνυμα μια από τις πιο ακριβές έρευνες αγοράς έως και σήμερα, με τυχαία επιλεγμένους οδηγούς από τη Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ισπανία, οι οποίοι είδαν αρκετά από τα αρχικά σχέδια.

Advertisement

Προβλέποντας ότι το ενεργειακό άγχος, ο πληθωρισμός και το στάσιμο βιοτικό επίπεδο θα οδηγούσαν το μερίδιο αγοράς των μικρών αυτοκινήτων έως και το 30%, η Ford είχε προσπαθήσει να κάνει το Fiesta όσο το δυνατόν πιο προσιτό, φροντίζοντας ταυτόχρονα να μην κάνει εκπτώσεις σε βασικούς τομείς.

Οι μηχανικοί της Ford ζήλεψαν αυτούς της Lotus, επιτυγχάνοντας να περιορίσουν το βάρος κάτω από τα 700 κιλά. Η εγκάρσια τοποθέτηση του κινητήρα εξασφάλιζε στο Fiesta χώρο ισοδύναμο με το Escort στο εσωτερικό, αλλά έκανε την αεροδυναμική βελτιστοποίηση δύσκολη.

Αλλά και εκεί, με αρκετές βελτιώσεις η Ford πέτυχε ένα αξιοπρεπές αποτέλεσμα. Για την κίνηση του Fiesta, δεν εξέλιξε κάποιον καινούργιο κινητήρα, αλλά δούλεψε και εξέλιξε σύνολα που ήδη υπήρχαν στην παλέτα της, χωρητικότξτας 957 και 1.117 κυβικών με απόδοση 45 και 53 ίππων αντίστοιχα, που συνδυάζονταν με κιβώτια 4 σχέσεων.

Η ανάρτηση ήταν από μια πολύ απλή διάταξη γόνατου MacPherson μπροστά, με ρουλεμάν νέου τύπου που μείωναν την απαιτούμενη προσπάθεια διεύθυνσης και έναν λιτό άξονα πίσω, για να αποφευχθεί το επιπλέον βάρος και να διασφαλιστεί ο συνεπής χειρισμός.

Κάπως έτσι, μπήκε στη ζωή της αυτοκίνησης, το 1976, ένα από τα πλέον εμβληματικά μοντέλα της Ford. Μέχρι και την 7η Ιουλίου του 2023, κατασκευάστηκαν -από τα εργοστάσια της Γερμανία, της Μεγάλης Βρετανίας και της Ισπανίας– περισσότερα από 22.000.000 Fiesta Fiesta, ενώ αξιοσημείωτο είναι πως ήταν δημοφιλές και στις αγορά ΗΠΑ, παρότι τα μικρά αυτοκίνητα δεν είναι στο DNA των Αμερικανών.

Στο πέρασμα όλων αυτών των ετών, το Fiesta εναρμονίστηκε στις ανάγκες της κάθε εποχής, λανσαρίστηκε σε πολλές διαφορετικές εκδόσεις από κορυφαίες σπορ ST (με απόδοση έως και 200 ίππους), που αγαπήθηκαν ιδιαιτέρων και στη χώρα μας, μέχρι επαγγελματικές mini van, με σημαντικό μερίδιο πωλήσεων. Το Fiesta διέπρεψε ως rally car, σε διάφορες αγωνιστικές κατηγορίες και φυσικά και στο WRC. 

Xωρίς ποτέ να χάσει τον άνετο χαρακτήρα και την πρακτικότητά του, λόγω και των κόμπακτ διαστάσεών του, το Fiesta, ήταν η επιτομή του οδηγοκεντρικού αυτοκινήτου, σε όλες τις γενιές του. Κοφτερό τιμόνι, εξαιρετική ποιότητα κύλισης και πλουραλισμό στη γκάμα των κινητήρων, ειδικότερα από τη στιγμή που οι EcoΒoost, μπήκαν στη ζωή μας.

Για την ώρα και μετά από 47 έτη συγκλονιστικής εμπορικής πορείας, η Ford αποφεύγει να απαντήσει στοπ ερώτημα εάν θα επιστρέψει κάποια στιγμή το όνομα του best seller της, στη γκάμα των μοντέλων της. Λογικό, καθώς είναι πολύ “φρέσκο” το τέλος εποχής. Μέχρι τότε, είναι σίγουρο ότι θα μας λείψεις Fiesta!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η ηλεκτροκίνηση βάζει τίτλους τέλους στο Ford Fiesta
Που θα εμφανιστεί πάλι το Ford Fiesta των 650 ίππων;
Ford Fiesta: Υβριδική τεχνολογία και σπορ δυναμισμός