Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | Οι καλύτεροι φορτιστές

FORMULA 1

F1 GP Αζερμπαϊτζάν: Χρονικό μιας προαναγγελθείσας βλάβης

  • Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης (ke@newsauto.gr)

Οι Red Bull επικράτησαν άνετα και οι Ferrari εγκατέλειψαν πριν καν συμπληρωθεί η μισή απόσταση στο Grand Prix του Αζερμπαϊτζάν. Το σκηνικό στο πρωτάθλημα του 2022 έχει πλέον ανατραπεί πλήρως.

Ήταν στις 10 Απριλίου όταν η Ferrari και ο Leclerc έπαιρναν μία άνετη νίκη στην Μελβούρνη την στιγμή που ο Verstappen εγκατέλειπε για δεύτερη φορά σε τρεις αγώνες. Η Scuderia και ο οδηγός της έμοιαζαν να έχουν τον έλεγχο και των δύο πρωταθλημάτων, ενώ το κλίμα στο στρατόπεδο της Red Bull δεν ήταν καθόλου καλό. Μόνη παραφωνία, στην μέχρι τότε εξαιρετική εικόνα της Ferrari ήταν το άσχημο τριήμερο του Sainz που είχε σημαδευτεί από το πρώτο λάθος του Ισπανού στην σεζόν.

Λίγοι μπορούσαν να φανταστούν ότι μόλις δύο μήνες μετά, οι ρόλοι θα είχαν αντιστραφεί πλήρως μεταξύ Ferrari και Red Bull. Από την Imola μέχρι και το Baku μία RB18 έχει πάρει την καρό σημαία σε όλα τα Grand Prix. Τέσσερεις φορές ήταν αυτή του Verstappen και μία αυτή του Perez. Αντιθέτως, το μόνο που έχει να επιδείξει ο Leclerc στους τελευταίους τρεις αγώνες είναι μία 4η θέση στο Μονακό.

Όπως και ο Verstappen στην αρχή της σεζόν, ο Charles μετράει δύο εγκαταλείψεις στους τελευταίους τρεις αγώνες. Δύο στοιχεία έχουν παραμείνει σταθερά στην Ferrari από τον θρίαμβο της Αυστραλίας. Οι κακές εμφανίσεις του Sainz και η ταχύτητα του Leclerc -και της F1-75- στις κατατακτήριες δοκιμές. Ο Μονεγάσκος έχει ξεκινήσει μόνο από την πρώτη σειρά φέτος σε όλα τα Grand Prix έχοντας 6 poles σε 8 αγώνες. Όμως, όπως λέει και το παλιό ρητό των αγώνων: “Για να τερματίσεις πρώτος, πρέπει πρώτα να τερματίσεις”.

Καλές πρώτες εντυπώσεις

Εδώ θα είχε νόημα να δούμε από την αρχή της χρονιάς την πορεία του φετινού μονοθέσιου της Ferrari. Η F1-75 έχει αποδειχτεί ένα εξαιρετικά γρήγορο αυτοκίνητο. Ιδίως στα χέρια του Leclerc στις κατατακτήριες δοκιμές. Η ουδέτερη προς υπερστροφική φύση της ταιριάζει γάντι με τον τρόπο που οδηγεί ο Μονεγάσκος. Αυτή η πολύ βολική “συμφωνία χαρακτήρων” μας έχει χαρίσει ορισμένες πραγματικά μεγάλες επιδόσεις τα Σάββατα από τον Charles. Αντιθέτως, ο Sainz δεν μπορεί να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του ιταλικού αυτοκινήτου. Τουλάχιστον όχι ακόμη.

Η F1-75 έμοιαζε από το πρώτο τεστ της Βαρκελώνης να είναι και αξιόπιστη. Οι χειμερινές δοκιμές είχαν ολοκληρωθεί με μηδέν μηχανικά προβλήματα για τους Leclerc-Sainz και πολλά αδιάκοπα χιλιόμετρα. Υπήρξαν κάποιες φήμες που ήθελαν την Ferrari να συζητά με την FIA για ενδεχόμενη άδεια παρέμβασης στην PU για λόγους αξιοπιστίας.

Ωστόσο, η αίσθηση που επικρατούσε στο paddock ήταν πως η ιταλική μονάδα ισχύος δεν αντιμετώπιζε κάποιο σοβαρό πρόβλημα. Η αίσθηση αυτή επιβεβαιώθηκε και στους πρώτους αγώνες της σεζόν. Υπήρχαν πληροφορίες, βέβαια, που ήθελαν την Ferrari να μην χρησιμοποιεί στο 100% την PU ώστε να διασφαλίσει την αξιοπιστία της.

Τα πρώτα ανησυχητικά σημάδια ήρθαν για την Ferrari μετά την Imola. Η Scuderia είχε μείνει στην πίστα της Εμίλια-Ρομάνια για να δοκιμάσει τα ελαστικά της Pirelli για το 2023. Κατά τη διάρκεια αυτών των δοκιμών ο Sainz είχε σταματήσει με πρόβλημα στην PU. Η μονάδα ισχύος αυτή, φυσικά, ήταν παλιά. Πιθανότατα μία από εκείνες που είχαν χρησιμοποιηθεί στα χειμερινά τεστ.

Όμως, η συνολική απόσταση που είχαν καλύψει οι δύο F1-75 σε Μπαχρέιν και Ισπανία μετά βίας ξεπερνούσε εκείνη των 10 Grand Prix. Άρα 5 GP χονδρικά για τον κάθε οδηγό. Με 3 PU να επιτρέπονται στη διάρκεια της σεζόν χωρίς ποινή, θα έπρεπε η κάθε μία από αυτές να μπορεί να βγάλει την απόσταση 7 GP.

Η επίμαχη δεύτερη PU

Πριν την Imola συνέβη και κάτι άλλο το οποίο είχε περάσει στα “ψιλά”. Η Ferrari είχε επιλέξει να περάσει τον Sainz στην δεύτερη μονάδα ισχύος του για “προληπτικούς λόγους”, έπειτα από την έξοδο στην Αυστραλία. Εκ των υστέρων μπορούμε να πούμε ότι ήταν λίγο περίεργη αυτή η εσπευσμένη αλλαγή στην μονάδα ισχύος έπειτα από μόλις 3 αγώνες. Καθώς η Ferrari δεν αποκάλυψε τα ακριβή αίτια αυτής της αλλαγής το μόνο που μπορούμε να υποθέσουμε είναι πώς βρήκαν κάτι στην PU1 του Ισπανού το οποίο τους θορύβησε.

Η PU2 της Ferrari είχε αυξημένη απόδοση ισχύος ενώ σύμφωνα με την Scuderia θα είχε και μεγαλύτερη αξιοπιστία. Ο Leclerc, όπως και οι υπόλοιποι 4 οδηγοί στο grid που αγωνίζονται με κινητήρα Ferrari, πέρασαν στην PU2 στο Μαϊάμι. Το πακέτο της PU2, εκτός από τον ισχυρότερο κινητήρα εσωτερικής καύσεως, περιείχε και νέο σύστημα ERS όπως και MGU-K. Ο αγώνας του Μαϊάμι κύλισε απροβλημάτιστα για την Ferrari. Μπορεί να έχασε τον αγώνα λόγω υπερβολικής φθοράς στα medium ελαστικά -όπως και στην Imola- αλλά ήταν εμφανές πώς το αυτοκίνητο παρέμενε ταχύτατο.

Και φτάνουμε στην Βαρκελώνη, όπου ο Charles Leclerc είχε τον απόλυτο έλεγχο του αγώνα μέχρι το Turbo και η MGU-H της Ferrari να παραδώσουν το πνεύμα. Τα σχόλια των ανθρώπων της Ferrari ήταν γενικά καθησυχαστικά. Μιλούσαν για προβλήματα που δεν σχετίζονταν με κάποιο δομικό ή σχεδιαστικό λάθος στην μονάδα ισχύος. Και πάλι, όμως, δεν αποκάλυψαν τα πραγματικά αίτια της βλάβης.

Το Μονακό με το έτσι κι αλλιώς χαμηλό φορτίο στις PU πέρασε ανώδυνα για την Ferrari από την άποψη της αξιοπιστίας. Όχι, όμως και για τις Haas-Alfa Romeo. Τρεις ιταλικές MGU-K παρουσίασαν βλάβη κατά τη διάρκεια του τριημέρου. Στο Πριγκιπάτο, βέβαια, την παράσταση είχαν κλέψει τα στρατηγικά λάθη του pitwall της Scuderia.

Τι μέλλει γενέσθαι; 

Όμως, είχε γίνει εμφανές πώς υπήρχε πραγματικό πρόβλημα αξιοπιστίας με την PU της Ferrari. Ουσιαστικά το είχε παραδεχτεί και ο ίδιος ο Mattia Binotto ο οποίος πριν το Αζερμπαϊτζάν είχε δηλώσει ότι: “Η αξιοπιστία μας ανησυχεί. Όχι υπερβολικά αλλά μας ανησυχεί. Κυρίως επειδή τέτοιου είδους προβλήματα θέλουν χρόνο για να διορθωθούν“.

Το Baku είναι η πίστα στο πρόγραμμα που απαιτεί τα μέγιστα από τους κινητήρες, ακόμη σε σχέση και με την Monza. Ο αγώνας-δυναμόμετρο της χρονιάς ήρθε να αποκαλύψει πλήρως τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει με την αξιοπιστία της PU η Ferrari. Τέσσερα από τα πέντε αυτοκίνητα που εγκατέλειψαν λόγω μηχανικής βλάβης είχαν PU και κιβώτιο Ferrari. Ανάμεσα σε αυτά και οι δύο F1-75. Ο καπνός που βγήκε από το πίσω μέρος της Ferrari του Leclerc θύμισε άλλες εποχές. Εποχές στις οποίες οι tifosi αγωνιούσαν σε κάθε GP για το αν θα δουν τα αυτοκίνητα της ομάδας την καρό σημαία.

Το πρόβλημα είναι σοβαρό για την Ferrari. Αν, όπως φαίνεται, η βλάβη προέρχεται από κάποιο δομικό σφάλμα τότε αργά ή γρήγορα η Scuderia θα χρειαστεί ειδική άδεια από την FIA ώστε να διορθώσει τα κακώς κείμενα. Ακόμη και να δοθεί, όμως, η άδεια αυτή, θα περάσουν αρκετοί αγώνες. Πλέον, μοιάζει θέμα χρόνου οι Leclerc-Sainz να αρχίσουν να μαζεύουν ποινές θέσεων εκκίνησης για νέα μέρη. Μπορεί και από το Μόντρεαλ.

Υπό το φως αυτό αποκτούν και διαφορετική βαρύτητα τα λόγια του Binotto πως “Φέτος θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί. Δεν σημαίνει ότι πάμε οπωσδήποτε για το πρωτάθλημα“. Η παραίτηση στο βλέμμα του Leclerc μετά την εγκατάλειψη του Baku σίγουρα επιβεβαιώνει την παραπάνω δήλωση. Ο δρόμος για το δεύτερο πρωτάθλημα του Verstappen μοιάζει πιο ανοιχτός από ποτέ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
F1 GP Αζερμπαϊτζάν: Εύκολο 1-2 για Red Bull, καταστροφή για Ferrari
F1 GP Αζερμπαϊτζάν: Επική pole για Leclerc!
Mercedes: Εκβιάζει την FIA για αλλαγές

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto