Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | COTY 2023

FORMULA 1

Binotto: Οι λόγοι που τον οδήγησαν στην παραίτηση

  • Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης (ke@newsauto.gr)

Ο Mattia Binotto αποτελεί, πλέον, παρελθόν από μία ομάδα με την οποίαν είχε ταυτίσει την πορεία του στην F1. Ποιοι ήταν οι λόγοι, όμως, που τον οδήγησαν τελικά στην παραίτηση;

Το κλίμα ήταν βαρύ για τον Binotto εδώ και αρκετούς μήνες. Η Ferrari είχε ξεκινήσει δυναμικά την φετινή χρονιά κερδίζοντας δύο από τους τρεις πρώτους αγώνες με τον Leclerc. Όμως, καθώς η σεζόν προχωρούσε οι έπαινοι έδωσαν την θέση τους σε έντονη κριτική.

Κριτική για τα προβλήματα αξιοπιστίας που αντιμετώπιζε η F1-75, κριτική για τα επανειλημμένα λάθη στρατηγικής από το pitwall αλλά και τα ατοπήματα των οδηγών σε ορισμένους αγώνες. Όπως συμβαίνει συνήθως στην Ferrari, ο team principal είναι ο νούμερο ένα στόχος σε τέτοιου είδους περιπτώσεις. Και ο Binotto δεν αποτέλεσε εξαίρεση.

Πολλοί χρέωναν στον Ιταλό, την αδυναμία της Ferrari να εκμεταλλευτεί το πολύ ανταγωνιστικό πακέτο που διέθετε φέτος. Δημοσιογράφοι και οπαδοί κατηγορούσαν τον Binotto για το ότι δεν αντιδρά άμεσα στα λάθη της ομάδας, “κόβοντας κεφάλια”. Για το ότι επέμενε να καλύπτει στις δηλώσεις του τους υφισταμένους του. Στον Binotto αποδόθηκε και η αυστηρή 50-50 πολιτική της ομάδας για τους Leclerc-Sainz.

Οπότε, τώρα που όλα έχουν τελειώσει για τον Mattia στην Ferrari, καλό θα ήταν να δούμε εάν η κριτική που του είχε ασκηθεί ήταν βάσιμη. Και κυρίως, εάν η απόφαση του να παραιτηθεί είναι καλή για την Ferrari ή όχι.

Μια ζωή στην Scuderia

Ο Binotto ήταν γέννημα-θρέμμα της Ferrari. Μία σπάνια περίπτωση μηχανικού, ο οποίος ξεκίνησε από τα χαμηλότερα κλιμάκια της Scuderia το 1995 και κατάφερε να αναρριχηθεί στην κορυφή της ιεραρχίας της. Από την αρχή της καριέρας του ήταν στο τμήμα κινητήρων του οποίου και έγινε επικεφαλής το 2013.

Και φτάνουμε στο κρίσιμο 2014, ένα έτος έντονων ανακατατάξεων στην Scuderia. Ο Sergio Marchionne αντικαθιστά τον Luca di Montezemolo στην ηγεσία της Ferrari και προχωρά σε ριζική αναδόμηση της Gestione Sportiva. Προάγει πολλά μέχρι τότε χαμηλόβαθμα στελέχη σε ρόλους ευθύνης. Επιπλέον, εμπιστεύεται κυρίως Ιταλούς στις κρίσιμες διοικητικές και τεχνοκρατικές θέσεις.

Έτσι, το 2016 ο Binotto θα προαχθεί στην θέση του επικεφαλής τεχνικού διευθυντή αντικαθιστώντας τον James Allison. Επικεφαλής της Scuderia εκείνη την περίοδο είναι ο Maurizio Arrivabene, αλλά μόνον κατ’ όνομα. Την πραγματική εξουσία την ασκεί ο Marchionne. Όταν ο Super Sergio πεθαίνει τον Ιούλιο του 2018 η Ferrari κλονίζεται για δεύτερη φορά μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Πρόεδρος γίνεται ο John Elkann, ενώ τον ρόλο του CEO αναλαμβάνει ο Louis Camillieri. Ο Binotto έχει άριστες σχέσεις και με τους δύο και από το 2019 προάγεται στη θέση του επικεφαλής της Scuderia Ferrari. Η Ferrari θα κατακτήσει 9 poles εκείνη τη χρονιά αλλά μόλις τρεις νίκες.

Πριν το 2020 θα έρθει και το πρώτο σοκ της περιόδου Binotto. Η FIA και η Ferrari συμφωνούν σε αλλαγές που πρέπει να προχωρήσει η δεύτερη στην PU της ώστε να μην παραβιάζεται το γράμμα του νόμου. Η ανταγωνιστικότητα της Scuderia κατακρημνίζεται και το 2020 είναι εφιαλτικό. Τον Μάιο της ίδιας χρονιάς ο Binotto ενημερώνει τον Vettel τηλεφωνικά (!) ότι η Ferrari δεν πρόκειται να ανανεώσει μαζί του μετά το τέλος της χρονιάς.

Νέα -σύντομη- εποχή

Πριν το τέλος του 2020 ο Camilleri αποχωρεί από την θέση του στη Ferrari για προσωπικούς λόγους. Η εξέλιξη αυτή είναι δυσμενής για τον Binotto καθώς ο Cammilieri ήταν ένας από τους σημαντικότερους υποστηρικτές του εντός της ομάδας. Τον ρόλο του CEO αναλαμβάνει προσωρινά ο Elkann και από τον Ιούνιο του 2021 ο Benedetto Vigna.

H Ferrari είναι αναγκασμένη να κάνει υπομονή και το 2021, καθώς προσπαθεί να ξαναφτιάξει μία ανταγωνιστική PU. Το 2022 προσφέρει μία μεγάλη ευκαιρία στην Scuderia με τις ριζικές αλλαγές στην αεροδυναμική σχεδίαση των μονοθέσιων. Και η ομάδα από το Maranello φαίνεται αρχικά να έχει κάνει την καλύτερη δουλειά από όλους.

Ξεκινάει φανταστικά στους πρώτους αγώνες και δείχνει ικανή έπειτα από χρόνια να διεκδικήσει με αξιώσεις τα πρωταθλήματα οδηγών και κατασκευαστών. Όμως, με την επιστροφή στην Ευρώπη για το GP της Εμίλια-Ρομάνια αρχίζουν να εμφανίζονται και πάλι φαντάσματα από το παρελθόν των Ιταλών.

Προβλήματα αξιοπιστίας, λάθη επί λαθών στην στρατηγική των αγώνων αλλά και πολλές αστοχίες από τους οδηγούς. Ο Binotto δηλώνει σχετικά νωρίς ότι η Ferrari δεν είναι ακόμη έτοιμη για το πρωτάθλημα. Ότι στόχος για το 2022 είναι ορισμένες νίκες αλλά και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.

Όμως, η κριτική που δέχεται για τις επαναλαμβανόμενες αστοχίες της ομάδας είναι έντονη. Αρχικά από τους έξω και εν τέλει και εντός της Ferrari. Πριν τον αγώνα του Άμπου Ντάμπι ο Binotto συναντάται με τον Elkann και του ζητά δημόσια στήριξη. Ο Elkann ανταποκρίνεται και η Ferrari εκδίδει ανακοίνωση διάψευσης των όσων ακούγονται για το μέλλον του Binotto.

Μετά το τέλος της χρονιάς, ωστόσο, οι φήμες επανέρχονται. Η Ferrari αυτή τη φορά τηρεί σιγήν ιχθύος. Και ο Binotto παραιτείται δίνοντας έτσι τέλος στην σύντομη αυτή περίοδο ως επικεφαλής της Scuderia.

Οι λόγοι

Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι η παραίτηση Binotto ήταν κάτι το αναμενόμενο με βάση την εικόνα της ομάδας τα τελευταία χρόνια. Αυτή, όμως, πιστεύουμε ότι είναι μία επιφανειακή ανάγνωση των όσων συνέβησαν. Σίγουρα, η Ferrari είχε αρκετά προβλήματα σε πολλούς τομείς.

Ωστόσο, τα περισσότερα εξ αυτών δεν προέκυψαν αφού ο Binotto ανήλθε στη θέση του team principal. Ταλανίζουν την Scuderia εδώ και πολλά χρόνια. Θα μπορούσε κανείς να πει, βέβαια, ότι ο Binotto δεν κατάφερε να δώσει λύση σε αυτά. Όπως ας πούμε στα λάθη από το pitwall. Αυτή είναι μία δίκαιη κριτική.

Αλλά εφόσον πιστώνεται στον team principal κάτι τέτοιο, δεν θα έπρεπε να του πιστωθεί και η αγωνιστική άνοδος του 2022; Αυτές οι καταστάσεις δεν είναι άσπρο-μαύρο στον πραγματικό κόσμο. Χρειάζεται χρόνος για να αναδομηθεί και να δουλέψει σωστά μία ομάδα στο περιβάλλον της F1.

Και αυτόν τον χρόνο δεν τον παρείχε ανεπιφύλακτα η Ferrari στον Binotto. Ο Ιταλός ήταν εδώ και αρκετό καιρό υπ’ ατμόν από το Maranello. Όχι τόσο επειδή ο πρόεδρος Elkann είχε στραφεί εναντίον του. Αλλά κυρίως επειδή το στρατόπεδο του Leclerc είχε αρχίσει να αντιδρά έντονα στις αποφάσεις του.

Από εκεί προερχόταν, άλλωστε, όλη αυτή η φημολογία που αναπτύχθηκε τον τελευταίο καιρό. Και ο Elkann αποφάσισε τελικά να αφήσει την κατάσταση να εξελιχτεί μόνη της. Δεν έδιωξε εκείνος τον Binotto. Αλλά ουσιαστικά, τον ανάγκασε να παραιτηθεί καθώς ήταν βέβαιο ότι στο επόμενο στραβοπάτημα της Ferrari όλη η ευθύνη θα έπεφτε στον Binotto.

Άλλες εποχές

Αξίζει να φέρουμε σε αντιπαραβολή με την τωρινή κατάσταση εκείνη που επικρατούσε το 1996 στην Ferrari. Ήταν συγκεκριμένα στο γαλλικό GP εκείνης της χρονιάς όταν ο Michael Schumacher εγκατέλειπε από την pole με πρόβλημα στον κινητήρα κατά τον… γύρο προθέρμανσης.

Ο Jean Todt -ο οποίος βρισκόταν στο τιμόνι της Scuderia από τα μέσα του 1993- έθεσε την παραίτησή του στην διάθεση του Di Montezemolo. Ο Schumacher έσπευσε να υπερασπιστεί τον Todt, ξεκαθαρίζοντας ότι “εάν φύγει ο Jean, φεύγω κι εγώ”. Η παραίτηση Todt δεν έγινε τελικά δεκτή. Και η ιστορία τους δικαίωσε.

Μήπως αυτό συνέβη την επόμενη χρονιά; Ούτε κατά διάνοια. Η Ferrari πήρε τον τίτλο κατασκευαστών το 1999, τρία χρόνια μετά δηλαδή. Όσο για τον Schumacher έπρεπε να περιμένει μέχρι το 2000 για να αναδειχθεί πρωταθλητής. Το τι επακολούθησε είναι γνωστό. Όμως, αξίζει να αναλογιστεί κανείς ότι πήρε στον καλύτερο team manager της εποχής και στον καλύτερο οδηγό του κόσμου, 4 χρόνια από όταν βρέθηκαν μαζί για να κατακτήσουν την κορυφή.

Μόνο γρήγορα δεν το λες αυτό. Δεν μπορούμε παρά να επαναλάβουμε ότι αυτά τα πράγματα θέλουν χρόνο, υπομονή και όραμα. Και δυστυχώς φαντάζει πώς κανένα από τα τρία δεν είναι διαθέσιμο στο Maranello. Ο τρόπος με τον οποίον ο Binotto εξωθήθηκε σε παραίτηση το επιβεβαιώνει. Ο επόμενος team principal της Ferrari έχει έναν δύσκολο δρόμο να διαβεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
F1: Οι τελευταίες δοκιμές στο Άμπου Ντάμπι
Ferrari: Ο Ross Brawn αντικαταστάτης του Binotto;
Ferrari: Παραιτήθηκε ο Binotto!

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto