Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το νέο MINI Cooper SE στην Ισπανία

Ελλάδα 1:25
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οδηγούμε το νέο MINI Cooper SE στην Ισπανία

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το νέο MINI Cooper SE στην Ισπανία

ΔΟΚΙΜΕΣ

Advertisement
Advertisement

Η 5η γενιά του πιο αναγνωρίσιμου ίσως μικρού αυτοκινήτου στον κόσμο, του MINI Cooper, ξεκινάει την καριέρα της όπως θα έπρεπε να ξεκινάει κάθε σύγχρονο αυτοκίνητο πόλης. Ως ηλεκτρικό.

Άχαστο. Έψαχνα να βρω μια λέξη για να χαρακτηρίσω το παρουσιαστικό του νέου ηλεκτρικού MINI Cooper. Δεν έβρισκα κάποια λιγότερο «αγοραία». Δεν υπάρχει περίπτωση να το μπερδέψεις με οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί στους δρόμους.

Και αυτή τη γενιά, όπως και τις τρεις προηγούμενες επί εποχής BMW, όπως πρωτίστως την αρχέτυπη της δεκαετίας του ’50. To MINI Cooper το αναγνωρίζει ακόμα και βουδιστής μοναχός σε κάποια απομονωμένο μοναστήρι των Ιμαλαϊων.

Advertisement
Advertisement

Υπό αυτή την έννοια η σχεδιαστική δουλειά για μια νέα γενιά είναι δίκοπο μαχαίρι. Απολύτως δεσμευτική ως προς τις βασικές γραμμές και αναλογίες και με απαραίτητα νεωτερικά στοιχεία που εκφράζουν την εποχή. Οι επικρίσεις που έχει δεχτεί για το νέο Countryman είναι ενδεικτικές των πολύ λεπτών ισορροπιών που πρέπει να τηρηθούν

Μόνο που η συγκεκριμένη εποχή είναι η πιο απαιτητική από καταβολής αυτοκίνησης. Ένα ρευστό τοπίο μετάβασης προς μια τελείως διαφορετική κατάσταση όπου η ηλεκτροκίνηση -όσο κι αν καθυστερήσει- τελικά θα επικρατήσει.

Ακόμα μεγαλύτερος ο βαθμός δυσκολίας λοιπόν. Πώς θα ερμηνεύσεις τη νεωτερικότητα μέσα από ένα σχήμα που οφείλει να είναι άμεσα αναγνωρίσιμο; Αναγνωρίζω ότι για τη MINI αυτό έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία αφού εν πολλοίς η σχεδιαστική φιλοσοφία της είναι ο πυρήνας της ύπαρξής της. Αυτή και ο fun-to-drive οδηγικός χαρακτήρας των αυτοκινήτων της.

Advertisement

Κοντολογίς το νέο MINI Cooper όφειλε να είναι ένας μηχανολογικός ζογκλέρ. Και αν κρίνω από την πρώτη εντύπωση που αποκομίζω εκ του σύνεγγυς, ο ζογκλέρ εξακολουθεί να είναι ικανότατος. Η συνολική εικόνα παραμένει αυτό που έγραψα στην αρχή: άχαστη.

Δεν το μπερδεύεις, δεν προβαίνεις σε διατυπώσεις του τύπου «το εμπρός μέρος μου θυμίζει το τάδε, το πίσω μέρος έχει επιρροές από το δείνα». Είναι το MINI Cooper, όπως τουλάχιστον το έχουμε συνηθίσει στη σύγχρονη εκδοχή του, αλλά ταυτόχρονα το μοντέλο που σηματοδοτεί τη μετάλλαξη της μάρκας σε πλήρως ηλεκτρική μέχρι το 2030.

Advertisement

Εξακολουθεί να είναι ένα τρίθυρο «αστικό» μοντέλο με συγκεκριμένες αναλογίες αλλά και πολύ στοχευμένη προσέγγιση η οποία μετουσιώνεται κυρίως στη λέξη «απλότητα». Είναι εμφανής η προσπάθεια σχεδιαστικής αφαίρεσης στοιχείων και εκ του αποτελέσματος κρίνοντας, θα έλεγα ότι είναι και αρκετά επιτυχημένη.

Δεν υπάρχουν περιττές φιοριτούρες, όπως χρωμιωμένα πλαίσια και «θυμωμένες» γρίλιες. Αυτή η αφαίρεση, λοιπόν, έχει τονίσει τις χαρακτηριστικές αναλογίες του Cooper με τους κοντούς προβόλους, το κοντό καπό και το αναλογικά μακρύ μεταξόνιο, στις άκρες του οποίου στέκονται μεγάλοι τροχοί.

Λεπτομέρειες όπως οι χωνευτές λαβές των θυρών και η απουσία «φρυδιών» στα φτερά ή πλευρικών ανακλαστικών φώτων δίνει ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στο φινίρισμα της βαφής του αμαξώματος στη μεγαλύτερη επιφάνεια του αμαξώματος.

Advertisement

Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει και η περιμετρική επιφάνεια των γυάλινων επιφανειών που δίνει την ψευδαίσθηση μιας επιπλέουσας οροφής. Στο μπροστινό μέρος εξακολουθεί η λογική των κυκλικών προβολέων αλλά πλέον η μάσκα είναι οκταγωνική (από εξαγωνική στο προηγούμενο) ενώ και από εδώ λείπουν παντελώς τα χρωμέ πλαίσια.

θα έλεγα ότι η νέα σχεδιαστική ερμηνεία του Cooper είναι πιο τολμηρή στο πίσω μέρος. Οι επιφάνειες είναι πιο επίπεδες και καθαρές και τα χωνευτά πίσω φώτα με τον κάθετο προσανατολισμό είναι σαφώς πιο φρέσκα.

Εκεί πάντως που πραγματικά αξίζουν εύσημα στους σχεδιαστές είναι για το εσωτερικό του. Κι αυτό διότι κατόρθωσαν να μεταλαμπαδεύσουν μια παλιά ιδέα σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Η καμπίνα του νέου ηλεκτρικού MINI είναι minimal αλλά και απολύτως high-tech, είναι νοσταλγική αλλά και ξεκάθαρα λειτουργική.

Πρόκειται για ένα λιτό αλλά και συνάμα πολύ προχωρημένο σύνολο. Καθόλου πίνακας οργάνων για παράδειγμα, όπως στο πρώτο Mini, αλλά με μια στρογγυλή οθόνη OLED με διάμετρο 240 mm και το νέο λογισμικό MINI Operating System 9 που κάνει παπάδες τόσο σε επίπεδο λειτουργιών (χρήσιμων και εντυπωσιοθηρικών) όσο και σε επίπεδο ευκρίνειας και γραφικών. Στον αντίποδα οφείλει κανείς να ομολογήσει ότι η εμπέδωση όλων αυτών των δεκάδων λειτουργιών απαιτεί πολλή (α θα έλεγα υπερβολικά πολλή) εξοικείωση.

Είναι σημαντικό που εξακολουθούν να υπάρχουν φυσικοί διακόπτες ακριβώς κάτω από την οθόνη και δίπλα στον μικροσκοπικό λεβιέ των ταχυτήτων, που επιτρέπουν την απευθείας πρόσβαση στην εναλλαγή των οδηγικών προγραμμάτων, στην εκκίνηση του κινητήρα, στο γρήγρο ξεθάμπωμα των δύ παρμπρίζ και κυρίως στη φυσική ρύθμιση της στάθμης του ηχοσυστήματος. Πίσω από το τιμόνι, το προαιρετικό head-up display διασφαλίζει ότι όλο το σχετικό περιεχόμενο εμφανίζεται στο οπτικό πεδίο του οδηγού.

Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι βιώσιμα, με μια ειδικά εξελιγμένη διαδικασία πλεξίματος του υφάσματος από ανακυκλωμένο πολυεστέρα σε δίχρωμο σχεδιασμό. Υπάρχει δυνατότητα επιλογής διαφορετικών χρωμάτων για τις υφασμάτινες επιφάνειες και τα καθίσματα ανάλογα με το σχέδιο επένδυσης.

Μην περιμένετε ότι έχουν γίνει θαύματα ως προς τους χώρους πίσω, οι οποίοι πάντως είναι ξεκάθαρα καλύτεροι από της απερχόμενης γενιάς. Άλλωστε το νέο MINI Cooper SE -και πολύ σωστά έχω τη γνώμη- δεν υπέκυψε στο πειρασμό του ξεχειλώματος, όντας μόλις 8 mm πιο μακρύ, 29 mm φαρδύτερο και 28 mm πιο ψηλό από το απερχόμενο.

Η πιο σημαντική αύξηση αφορά τα 3,1 cm περισσότερα του μεταξονίου του νέου, εξού και οι εμφανώς πιο γενναιόδωροι (αναλογικά) χώροι που λέγαμε.

Πέρα όμως από την εμφανή σχεδιαστική εξέλιξη και την αλματώδη βελτίωση του λογισμικού υπόβαθρου εξίσου σημαντικές είναι και οι εξελίξεις στα συστήματα πρόωσης και τις μπαταρίες. Το νέο ηλεκτρικό MNI Cooper έρχεται σε δύο εκδόσεις, E και SE.

Στην πρώτη ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 184 PS και ροπή 290 Nm, επιταχύνοντας το αυτοκίνητο από στάση στα 100 km/h σε 7,3”. Στη δεύτερη, η ισχύς ανεβαίνει στους διόλου ευκαταφρόνητους 215 PS με 330 Nm ροπής και 0-100 km/h σε 6,7”.

Σημαντική επίσης είναι και η βελτίωση σε έναν τομέα που το προηγούμενο ηλεκτρικό MINI έπασχε εμφανώς. Κάπως έτσι το MINI Cooper E έχει αυτονομία έως 305 km, σύμφωνα πάντα με τον κύκλο δοκιμών WLTP από μία μπαταρία ιόντων λιθίου 40,7 kWh.

Στο MINI Cooper SE η αυτονομία αυξάνεται στα 402 km χάρη στη χωρητικότητα της μπαταρίας των 54,2 kWh. Και στις δύο περιπτώσεις ο on board φορτιστής είναι 11 kW.

Σε ταχυφορτιστή το MINI Cooper E μπορεί να φορτίσει μέχρι 75 kW και το Cooper SE έως 95 kW κάτι που του δίνει χρόνο φόρτισης από 10% έως 80% σε λιγότερο από 30 λεπτά.

Στο καταλωνικό οδικό δίκτυο, λίγα χιλιόμετρα νότια της Βαρκελώνης είχαμε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε την πιο δυνατή έκδοση SE με τους 218 PS.

Στην Ελλάδα θα κοστίζει €4.000 περισσότερα από την βασική έκδοση (€37.450 χωρίς την επιδότηση) αλλά πιστεύουμε ότι αυτή θα είναι που θα ξεχωρίσει εμπορικά και λόγω πλουσιότερου εξοπλισμού αλλά κυρίως επειδή συνδυάζει περισσότερη ιπποδύναμη με μακράν μεγαλύτερη εμβέλεια.

Πέρα από αυτό όμως είναι η ουσία που κεντρίζει το ενδιαφέρον στην SE. Παρότι πλέον μιλάμε για ένα αντικειμενικά βαρύ αυτοκίνητο (1.680 kg!) το νέο MINI Cooper SE όχι απλώς τιμά την παράδοση της μάρκας στην σπορ οδική συμπεριφορά αλλά την πάει ένα βήμα πιο πέρα.

Η δύναμη είναι ξεκάθαρα εκεί αλλά το σημαντικό είναι ότι δεν βγαίνει με τον ενοχλητικά εκρηκτικό τρόπο που έχουν πολλά ηλεκτρικά, Εδώ έχουμε να κάνουμε με πιο γραμμική απόδοση, τόσο που αν δεν υπήρχαν τα digital συστήματα ήχου (τα οποία για να πω την αλήθεια είναι διασκεδαστικά στην αρχή αλλά μετά η χροιά τους κουράζει) δεν θα καταλάβαινες εύκολα με πόσα πολλά km/h φτάνεις στην στροφή.

Το χαμηλό κέντρο βάρους εξαιτίας της τοποθετημένης στο πάτωμα μπαταρίας αλλά και το κοφτερό τιμόνι και η σφιχτή αλλά με σωστό βάθος στην απόσβεση ανάρτηση κάνουν το σύνολο απολαυστικό.

Η ανάρτηση είναι γόνατα MacPherson μπροστά και πολλαπλών συνδέσμων πίσω και η συνολική αίσθηση εξακολουθεί να εντυπωσιάζει με την αμεσότητα στο turn-in, την αίσθηση ενός αυτοκινήτου που είναι μεν ένα κομμάτι αλλά όχι και μονοκόμματο.

Υπάρχουν τέσσερα διαφορετικά προγράμματα οδήγησης που μπορούν να ενεργοποιηθούν με το πάτημα του Experience. Η λειτουργία GO-KART θέλει να τονίσει το σπορ DNA του MINI Cooper. Αντίθετα, το Green Mode βελτιστοποιεί την απόδοση του συστήματος μετάδοσης κίνησης, προσανατολίζοντας τον ηλεκτροκινητήρα προς τη μέγιστη αυτονομία.

Το προηγούμενο ηλεκτρικό MINI Cooper ήταν ένα καλό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης αλλά εκείνα τα 155 km αυτονομίας που έβγαζες ασθμαίνοντας ήταν οπωσδήποτε ένας ανασταλτικός παράγων.

Το νέο έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου εκεί που υστερούσε, αλλά το κυριότερο όχι μόνο δεν απώλεσε την ιδιαιτερότητα του οδηγικού του χαρίσματος αλλά την υπερτόνισε, καταφέρνοντας ωστόσο να είναι πιο λειτουργικό και χρηστικό, όσο βέβαια μπορεί να είναι ένα αυτοκίνητο που το αγοράζεις περισσότερο ως statement παρά για να «κάνεις τη δουλειά σου».

Το ωραίο είναι όμως ότι το νέο ηλεκτρικό MINI και τη δουλειά κάνει και διασκεδαστικό είναι και το κυριότερο απεικονίζει με ελπιδοφόρο τρόπο την απόφαση της MINI να διαβεί τον ηλεκτρικό Ρουβικώνα. Με τέτοια αυτοκίνητα μπορεί να το κάνει χωρίς να κινδυνέψει να την πάρει το «ρεύμα».