Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το VW ID. Buzz

Ελλάδα 12:12
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οδηγούμε το VW ID. Buzz

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το VW ID. Buzz

ΔΟΚΙΜΕΣ

Αφήστε στην άκρη για λίγο τα ID.3 και 4.  Μπροστά σας βλέπετε τη μεγάλη ευκαιρία της VW να φέρει λίγη μαγεία στον κόσμο των EV αξιοποιώντας την πλούσια ιστορία της.

Advertisement
Advertisement

Ο Jamie από το Νιου Τζέρσι θέλει τόσο πολύ να το αγοράσει που μου προσφέρει 5.000 ευρώ μετρητά αν του εξασφαλίσω παράδοση στις αρχές του 2023. «Ορίστε τα στοιχεία μου και δεν με νοιάζει αν είναι ευρωπαϊκών προδιαγραφών». Αλήθεια τώρα, σας μοιάζω με έμπορος αυτοκινήτων;

Ο ενθουσιασμός των ανθρώπων που αντικρίζουν το Buzz είναι μεγάλος – όσοι μας πιάνουν κουβέντα κάνουν τις ίδιες ερωτήσεις: Είναι καλό; Πόσο κάνει; Πότε έρχεται; Οι απαντήσεις κάνουν το χαμόγελό τους ακόμα μεγαλύτερο. Ναι, το νέο Volkswagen είναι αξιοπρεπές.

Εάν παραγγείλετε τώρα, οι Ευρωπαίοι αντιπρόσωποι υπόσχονται παράδοση στα μέσα του 2023, αλλά από τον επόμενο μήνα η λίστα αναμονής αναμένεται να επεκταθεί έως το 2024. Οι τιμές ξεκινούν από 54.430 ευρώ στη Γερμανία, ενώ για την Ελλάδα θα ανακοινωθούν τον Ιανουάριο του ’23, όταν και θα εισαχθούν τα πρώτα αντίτυπα. Αποφεύγω σαν άλλος ροκ σταρ τους θαυμαστές και συνεχίζω με ανακούφιση τη διαδρομή.

Advertisement
Advertisement

Βρισκόμαστε στην Κοπεγχάγη, μια πολυσύχναστη πόλη, με αυστηρό όριο ταχύτητας 30 km/h. Τα αυτοκίνητα, τα λεωφορεία, τα ταξί καθώς και οι ποδηλάτες χρησιμοποιούν ειδικές λωρίδες. Το όριο σε πολλούς μεγαλύτερους -ίσιους σαν βέλος και επίπεδους σαν αλμυρή λίμνη- δρόμους είναι 80 km/h. Η προσπάθεια εύρεσης μιας φωτογενούς στροφής σε ακτίνα 25 km από τη δανέζικη πρωτεύουσα είναι μάταιη.

Αλλά, δεν πειράζει, καθώς το ID. Buzz δεν προορίζεται για κυνήγι δυνάμεων g στις στροφές ή ξέφρενων ταχυτήτων σε αυτοκινητόδρομους. Όπως ο διάσημος πρόγονός του -το αυθεντικό T1 Microbus που βασιζόταν στον σκαραβαίο – η τελευταία πλήρως ηλεκτρική μεταμόρφωση εξακολουθεί να έχει τον κινητήρα στον πίσω άξονα. Με 204 PS είναι πάνω από 8 φορές δυνατότερο, αλλά με βάρος 2.471kg είναι και 2,5 φορές βαρύτερο.

Advertisement

Όπως και στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας ID, η διάταξη κινητήρα – κιβωτίου πίσω σε καμία περίπτωση δεν θα πειστεί να υποκύψει στην υπερστροφή – δεν υπάρχει καν κουμπί ESP Off. Η ασφαλής, στωική ισορροπία ενισχύεται από την ιδανική κατανομή και το χαμηλό κέντρο βάρους που προσφέρει η τοποθέτηση της μπαταρίας μεταξύ των αξόνων. Κάποιοι θα περιέγραφαν τις επιδόσεις ως επαρκείς, άλλοι μπορεί να τις θεωρήσουν ελλιπείς. Σε κάθε περίπτωση, μπορεί να επιταχύνει στα 100 km/h σε 10,2”. Το τίμημα που πληρώνετε για το σημαντικό βάρος και τον συντελεστή οπισθέλκουσας 0,285 είναι η τελική ταχύτητα των 145 km/h.

Advertisement

Παρά τους τεράστιους τροχούς και τα ελαστικά χαμηλού προφίλ, το μακρύ μεταξόνιο και η ιδανική ρύθμιση αμορτισέρ και ελατηρίων προσφέρουν ποιότητα κύλισης 5 αστέρων. Τα γόνατα MacPherson εμπρός και οι πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω απορροφούν αποτελεσματικά κάθε ανωμαλία του οδοστρώματος. Αυτή η άνεση και η αθόρυβη λειτουργία κλέβουν τις πρώτες εντυπώσεις και δημιουργούν νέα δεδομένα στην κάλυψη μεγάλων αποστάσεων. Ευτυχώς, δεν υπάρχουν τεχνητοί ήχοι κινητήρα για να επιλέξει ο οδηγός.

Σε έναν γερμανικό αυτοκινητόδρομο η αυτονομία συχνά καθορίζει τον σχεδιασμό της διαδρομής και τον ρυθμό σου. Στη Δανία, όμως, όπου οι ταχύτητες είναι πολύ χαμηλότερες, το θέμα της αυτονομίας μοιάζει πολύ λιγότερο αγχωτικό. Ξεκινάω με 95% φόρτιση και 410 υπολειπόμενα km, αλλά όντας ανίκανος να αντισταθώ σε περιστασιακά σανιδώματα του πεντάλ γκαζιού ο υπολογιστής ταξιδιού δείχνει στο τέλος της ημέρας κατανάλωση 27,3 kW/100 km. Λίγο προτού ανάψει το λαμπάκι φορτίζουμε στο πάρκο της Ionity με 350 kW και, παρότι ο on-board φορτιστής του Buzz περιορίζεται στα 170 kW, χρειαζόμαστε μόλις 10 λεπτά για να κερδίσουμε 160 επιπλέον km.

Τα περισσότερα EV σε κερδίζουν με την άμεση απόδοση ροπής. Το ID. Buzz είναι κάπως διαφορετικό, αφού δεν ξεπερνά τα 310 Nm – που δεν αρκούν για να σε κολλήσουν στο κάθισμα, ενώ επιπλέον το μεγάλο βάρος αποδεικνύεται αντίπαλος της πρόσφυσης. Εδώ απλά θα πρέπει να μετριάσεις τις υπέρμετρες φιλοδοξίες σου και να εκτιμήσεις τα προσόντα του αυτοκινήτου. Η σβέλτη και αθόρυβη κίνηση, καθώς και η εξαιρετική ποιότητα κύλισης συνθέτουν μια οδηγική εμπειρία που σε κάνουν τελικά να αδιαφορήσεις για τις επιδόσεις.

Advertisement

Η Δανία είναι ένα καλό μέρος για να υιοθετήσεις αυτή τη χαλαρή προσέγγιση. Μπορεί να είναι ένας εξαιρετικός προορισμός για ναυτικούς, ιστιοπλόους, ποδηλάτες, λάτρεις του ψαρέματος και παρατηρητές πουλιών, είναι όμως βέβαιο ότι θα απογοητεύσει τους ενθουσιώδεις οδηγούς. Γιατί; Επειδή το οδικό της δίκτυο στερείται δυναμικών προκλήσεων και επειδή οι δρόμοι με αλλαγές υψομέτρου και συνεχή στροφιλίκια είναι λιγοστοί και διασπαρμένοι.

Πέρα από τον ανοιχτό δρόμο, το Buzz είναι, όμως, χρηστικό και στην πόλη. Η διάμετρος κύκλου στροφής 11,9 m δεν είναι άσχημη για ένα mini van μήκους 4.712 mm με τεράστιο μεταξόνιο 2.989 mm. Χάρη στο σχετικά γρήγορο και όμορφα προοδευτικό τιμόνι είναι ευχάριστο τόσο σε αστικές όσο και υπεραστικές διαδρομές. Τα αεριζόμενα μπροστινά δισκόφρενα μεγέθους XXL συμπληρώνονται από πίσω ταμπούρα που ξενίζουν όταν τα δεις στον πίνακα τεχνικών χαρακτηριστικών, αλλά είναι απολύτως επαρκή στον δρόμο.

Μπορεί να έχετε διαβάσει διάφορα για το σύστημα πολυμέσων των VW ID, και ακόμη και ενάμιση χρόνο μετά την πρόωρη κυκλοφορία του ID.3, υπάρχουν ακόμη bugs. Δεν μιλάμε για τα θέματα του ρυθμιστικών αφής και του touchpad, τα οποία δεν θα διορθωθούν πριν από το facelift στα τέλη του 2024.

Αλλά γιατί ο φωνητικός και ο οπτικός έλεγχος εξακολουθούν να χρειάζονται τόσο πολύ χρόνο για να παράγουν αποτέλεσμα; Γιατί η αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας παρακάμπτει το cruise control επιταχύνοντας ακούσια μόλις αυξηθεί το όριο ταχύτητας; Και γιατί η ιδιότροπη κόρη της Siri και της Αlexa από το Βόλφσμπουργκ δεν σωπαίνει ποτέ, αλλά, αντ’ αυτού, συνεχίζει να ρωτά απροσδόκητα: «What can I do for you?»; Δυστυχώς, το «Aμάν πια!» είναι η λάθος απάντηση. Θα εμφανιστεί η διαδρομή για το εστιατόριο «Aamanns Deli», μια λίστα χωριών που ξεκινούν με «Α», όπως το Αλμποργκ, και η μουσική της Ανε Γκρέτε, η οποία ήταν δημοφιλής τη δεκαετία του ’80. Eντάξει, δεν έγινε και τίποτα.

Σωστά. Αλλά γιατί το σύστημα διατήρησης λωρίδας χρειάζεται πέντε προσπάθειες για να απενεργοποιηθεί και ξανατίθεται σε λειτουργία κάθε φορά που πατάς το μπουτόν εκκίνησης; Υπάρχουν βοηθήματα οδήγησης τα οποία θεωρώ τεχνητά και υπερβολικά και μπορούν εύκολα να προκαλέσουν περισσότερη ανησυχία παρά να βοηθήσουν, υπάρχουν όμως και άλλα που είναι πραγματικά χρήσιμα. Πάρτε για παράδειγμα το Park Assist Plus, το οποίο μπορεί να διανύσει ξανά τα τελευταία 50 μέτρα με χαμηλή ταχύτητα. Τέλος, δεν υπάρχουν paddles για τη ρύθμιση του βαθμού ανάκτησης ενέργειας. Αυτό γίνεται μέσω των προγραμμάτων οδήγησης. Στο Brake μπορούν να ανακτηθούν έως 100 kW ενέργειας και η οδηγική εμπειρία γίνεται one-pedal.

Ακόμα και στην επαρχία θα βρεις σχεδόν παντού σταθμούς φόρτισης των 11 ή 22 kW, μια υποδομή που προέρχεται από τη σκανδιναβική συνήθεια της ηλεκτρικής προθέρμανσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης για ένα άνετο πρωινό ξεκίνημα μετά από μια παγωμένη χειμωνιάτικη νύχτα. Η ευρύτερη περιοχή της Κοπεγχάγης κατατάσσεται δεύτερη στη συχνότητα των ηλεκτρικών οχημάτων, μετά το Οσλο. Αν και υπάρχουν πολλά σημεία φόρτισης, τείνουν να έχουν μεγάλες ουρές ταξί που περιμένουν να τα χρησιμοποιήσουν. Η κατάσταση είναι βέβαιο ότι θα επιδεινωθεί τον χειμώνα, όταν τα διάφορα συστήματα θέρμανσης στις καμπίνες θα αυξάνουν την κατανάλωση ρεύματος.

To εξελιγμένο σύστημα δορυφορικής πλοήγησης γενιάς 3.2 περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα σχεδιασμού e-route που προτείνει κατάλληλες στάσεις φόρτισης, αλλά δεν εμφανίζει ακόμη τις τιμές σε πραγματικό χρόνο και τους διαθέσιμους χώρους. Αναμένονται διάφορες βελτιώσεις και επιλογές να γίνουν διαθέσιμες στην πορεία. Η κίνηση στους πίσω τροχούς, ο κινητήρας 204 PS και η μικρή μπαταρία των 77 kWh (net) σηματοδοτούν, άλλωστε, μόνο το πρώτο κεφάλαιο του Βuzz.

Το επόμενο έτος η VW πρόκειται να παρουσιάσει την επταθέσια έκδοση με μακρύτερο μεταξόνιο, η οποία θα είναι και πάλι διαθέσιμη ως Buzz και Buzz Cargo. Η γυάλινη ηλιοροφή είναι ένα από τα πιο αξιοσημείωτα νέα αξεσουάρ. Στα τέλη του 2023 αναμένουμε να δούμε την πρώτη από πολλές εκδόσεις 4Motion AWD.

Σύμφωνα με πηγές, η ισχυρότερη έκδοση θα αποδίδει 345 PS, ενώ η τελική ταχύτητα θα αυξηθεί στα 160 km/h και ο χρόνος επιτάχυνσης 0-100 km/h θα συρρικνωθεί στα περίπου 5,9”. Υπάρχει, μάλιστα, στα σκαριά η ακόμα δυνατότερη έκδοση GTX με 405 PS, μπαταρία 92 kWh και ενισχυμένο πίσω άξονα για το 2025. Ενδέχεται να υπάρξουν και εκδόσεις με αναβαθμισμένες επενδύσεις, με παραδοσιακούς φεγγίτες, με εκτός δρόμου αξεσουάρ, ακόμα και διπλοκάμπινο pick-up.

Σήμερα και εδώ, το Buzz είναι σίγουρα εντυπωσιακό. Μετά από εννέα ώρες στον δρόμο οδηγός και συνοδηγός αισθάνονται ξεκούραστοι. Αυτό το λες και επιτυχία. Ενας σημαντικός παράγοντας είναι τα τέλεια διαμορφωμένα και πολύ άνετα καθίσματα. Ενα άλλο μεγάλο μπόνους είναι οι άφθονοι χώροι για επιβάτες και αποσκευές. Το ID. Buzz αποτελεί αναμφίβολα μια μοναδική πρόταση που συνδυάζει έξυπνο packaging, σωστή εμφάνιση, σύγχρονο σύστημα ηλεκτρικής μετάδοσης και μπόλικο συναίσθημα σε σχετικά προσιτή τιμή.

TECH – VW ID. BUZZ
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Ηλεκτροκινητήρας, 204 PS, 310 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ:  77 kWh (net)
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΠΙΣΩ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (Ε) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 10,2’’
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 145 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 21,7-20,5 kWh/100 km (WLTP)
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 402-423km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.712/1.985/1.927-1.951 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.989 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 1.121 lt
ΒΑΡΟΣ: 2.471 kg
ΤΙΜΗ: από €54.430 (στη Γερμανία)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Mercedes EQS 580 4Matic
Δοκιμή: Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD
Δοκιμή: Kia Niro 1.6 Hybrid