Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Μία Lancia Delta Integrale στα χέρια του Miki Biasion

Ελλάδα 14:59
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Μία Lancia Delta Integrale στα χέρια του Miki Biasion

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Μία Lancia Delta Integrale στα χέρια του Miki Biasion

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ένας θρυλικός οδηγός των ράλι, ο Miki Biasion επιστρέφει στο προσκήνιο πίσω από το τιμόνι της αγαπημένης του Lancia Delta Integrale WRC.

Advertisement
Advertisement

O Miki ήδη δείχνει τις ορέξεις του. Η κατακόκκινη Delta Integrale WRC που οδηγεί ξεχύνεται με απίστευτη ταχύτητα προς το πρώτο σικέιν, ανεβάζοντας με εκκωφαντικό τρόπο τις σχέσεις του κιβωτίου.

Με τις απαραίτητες κινήσεις, που ο Biasion γνωρίζει πολύ καλά, φλικάρει αριστερά και δεξιά την αγωνιστική του Lancia, κατεβάζει από 3η σε 2η λίγο πριν τη φουρκέτα, «τσιμπά» το χειρόφρενο και στη συνέχεια πατάει τέρμα το γκάζι, εκσφενδονίζοντας την Ιταλίδα ντίβα μέχρι την επόμενη αριστερή στροφή. Σφίγγει το  ντυμένο με σουέντ επένδυση τιμόνι, τα πόδια του χορεύουν πάνω στην πεταλιέρα. Ο turbo κινητήρας λυσσάει στις 7.000 rpm τη στιγμή που ο Ιταλός πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής ράλι περνάει μπροστά από το μουσείο δεινοσαύρων και το golf club της οικογένειας Browns.

Οχι δεν βρισκόμαστε σε κάποια ειδική διαδρομή του Ράλι Σαν Ρέμο, αλλά στο Isle of Wight, στη Μεγ. Βρετανία. Eδώ όπου στις αρχές Απριλίου διεξήχθη ο αγώνας Sandown Sprint, ο σημαντικότερος που λαμβάνει χώρα στο ομώνυμο βρετανικό νησί από τις αρχές της δεκαετίας του ’80, με τον Biasion και την Integrale του να αποτελούν τα τιμώμενα πρόσωπα. Σημαντικό ρόλο για την εμφάνιση του συμπαθέστατου 64χρονου οδηγού είχε η εταιρεία ανακατασκευής αγωνιστικών μοντέλων, Rally Replay, με τους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από αυτήν να έχουν πολύ καλές σχέσεις με τον Biasion.

Advertisement
Advertisement

Ετσι, όταν τον ρώτησαν αν θέλει να συμμετέχει στον συγκεκριμένο αγώνα με τη Lancia που οι ίδιοι φυλάσσουν και έχουν προσφάτως ανακατασκευάσει, φυσικά δεν αρνήθηκε. Είναι (και) αυτή η ταπεινοφροσύνη που τον κάνει να βρίσκεται ανάμεσα στην ελίτ των κορυφαίων οδηγών, όπως οι Blomqvist, Kankkunen και Auriol, χωρίς να ξεχνάμε τους «τεράστιους» Colin McRae και Walter Röhrl. To Σαββατοκύριακο του αγώνα, περίπου 90 αυτοκίνητα βρέθηκαν αντιμέτωπα με τη σύντομη και στενή παραλιακή διαδρομή.

Νωρίς το πρωί του Σαββάτου παίρνουμε το πρώτο πλοίο από το Πόρτσμουθ προς το Fishbourne. Καθώς περιμένουμε τη σειρά μας για να επιβιβαστούμε, ακούγεται ο μπάσος ήχος από δεκάδες Nissan Skyline, Subaru Impreza και Mitsubishi Lancer EVO που καταφτάνουν στο λιμάνι και που όπως είναι αναμενόμενο αποτελούν ορισμένες από τις συμμετοχές του αγώνα. Κάνοντας την καθιερωμένη βόλτα μας στα paddock, η ποικιλία των αυτοκινήτων είναι άκρως ενδιαφέρουσα.

Advertisement

Ανάμεσα σε αυτά ξεχώρισα ένα Volvo Amazon 122S, μία Ferrari 458 Italia, ένα άκρως εντυπωσιακό Mini Cooper S, μία Lotus Esprit και ένα ζευγάρι Austin Healay, ενώ υπήρχαν ουκ ολίγα Caterham, Radical και Mazda MX-5. Τα Ford Escort των 60s και 70s στριμώχνονται ανάμεσα σε εξωτικά μοντέλα όπως το Piper Sports Racer, η προπολεμική Jaguar C-Type, η Lotus Europa, το Renault 5 Turbo 2 και η Alpine A110. Και μετά υπάρχουν συμμετοχές που απλά δεν περίμενα να δω. Οπως τα Ford Puma 1.4, Peugeot 206 GTI, Toyota Corona του 1964, και μία του κουτιού Porsche 911 Carrera GTS.

Advertisement

Η συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινήτων που συμμετέχουν στη συγκεκριμένη εκδήλωση, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο είναι σημαντικά στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκίνησης. Εκτός από την Integrale του Biasion, η Rally Replay συμμετέχει επίσης με ένα Ford Fiesta Rally4, το οποίο θα οδηγήσει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Adam Midghall, γνωστός στους συναδέλφους του με το ψευδώνυμο «Database», ο οποίος ζει και αναπνέει για τα ράλι. «Θέλουμε η Rally Replay να διατηρήσει ζωντανή τη φλόγα του WRC», μας εξηγεί. «Αυτό που έχουμε δημιουργήσει στην περιοχή του Chichester περιγράφεται καλύτερα ως ένα ζωντανό μουσείο, ένας εκθεσιακός χώρος στον οποίο παρελαύνουν μια σειρά από αυτοκίνητα και άρτια επιμελημένα αντικείμενα που σχετίζονται με το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.

Ορισμένα από τα αυτοκίνητα θα είναι προς πώληση, ενώ κάποια άλλα θα είναι εκεί μόνο ως εκθέματα. Οποτε μπορούμε θα οδηγούμε τα αυτοκίνητά μας και θα ενθαρρύνουμε τους ιδιοκτήτες τους να κάνουν το ίδιο. Μπορεί τα αγωνιστικά μοντέλα να δείχνουν πανέμορφα στη στατική τους μορφή, σίγουρα όμως φαίνονται και ακούγονται πολύ καλύτερα όταν οδηγούνται». Η επίσημη έναρξη λειτουργίας της Rally Replay ήταν προγραμματισμένη για το 2020, αλλά λόγω της πανδημίας πήρε παράταση. Αυτή η καθυστέρηση λειτούργησε προς όφελος της ομάδας του Midghall, επιτρέποντας στους τεχνικούς, τους μηχανικούς και τους χρηματοδότες να επικεντρωθούν πραγματικά στη δημιουργία ενός πραγματικού θησαυρού με επίκεντρο τα ράλι.

Advertisement

«Και όλα αυτά υποστηρίζονται από τα τμήματα συντήρησης, προμήθειας ανταλλακτικών και αποκατάστασης, τα οποία διεκπεραιώνονται σε κοντινά συνεργεία», προσθέτει ο Midghall. «Δημιουργήσαμε ένα νέο σπίτι για τα ράλι και στόχος μας είναι να φτιάξουμε ένα μέρος που θα είναι ο αγαπημένος προορισμός των φανατικών του WRC. Επίσης σκοπεύουμε να διοργανώσουμε αρκετές συναντήσεις με αντίστοιχες λέσχες, όπως και βραδιές με οδηγούς του WRC. Αυτός είναι ο τρόπος για να το κρατήσουμε ζωντανό τόσο για τους παλιούς όσο και για τους νέους φίλους των αγώνων. Για κάποιον που μεγάλωσε με τα ράλι από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 και τις αρχές της δεκαετίας του ’90, οι εγκαταστάσεις της Rally Replay αποτελούν τόπο λατρείας».

Καθώς ο ήλιος ανεβαίνει, η διαδικασία χρονομέτρησης αρχίζει να σοβαρεύει. Στην αρχή της δεύτερης περιόδου δοκιμών σπάει το μοτέρ ενός Ford Sierra 4×4 Estate με αποτέλεσμα να καταλήξει πάνω στις μεγάλες αχυρόμπαλες που βρίσκονται κατά μήκος της διαδρομής. Το μπαρουτοκαπνισμένο και πληγωμένο Sierra απομακρύνεται γρήγορα με τη βοήθεια ενός γερανού και για τα επόμενα 25 λεπτά το πιο γρήγορο όχημα στην αυτοσχέδια πίστα είναι ένας τηλεσκοπικός γερανός που αφαιρεί αργά από τη θέση της τη μισοδιαλυμένη αχυρόμπαλα, σπρώχνοντας με τον ίδιο βασανιστικό ρυθμό την αντικαταστάτριά της.

Οταν οι κριτές και ο αλυτάρχης του αγώνα διασφαλίζουν ότι όλα είναι εντάξει, η διαδρομή ανοίγει και πάλι. Ενα μεθυστικό μείγμα από καυσαέρια, καυτά μέταλλα, φύκια και τηγανητό μπέικον πλημμυρίζει την παραλία. Οι θεατές αρχίζουν να πληθαίνουν, τα γρήγορα αυτοκίνητα που σημειώνουν καλούς χρόνους κερδίζουν σταδιακά τον ενθουσιασμό του κοινού, το οποίο δείχνει αρκετά συγκρατημένο, την ίδια στιγμή που αδιαφορεί για τα πιο αργά και λιγότερο φαντεζί οχήματα.

Λίγο πριν το μεσημεριανό διάλειμμα συστήνομαι στον Will Nicholls, ιδιοκτήτη του Island Car Centre, ενός από τους τρεις βασικούς χορηγούς του αγώνα. Μου αναφέρει με έκδηλη αυταρέσκεια την εκπληκτική συλλογή των αγωνιστικών μοντέλων που έχει, όπως μια ποικιλία από Subaru Impreza WRC, ανάμεσα στα οποία και αυτό με το οποίο ο Juha Kankkunen κέρδισε το Ράλι 1000 Λιμνών το 1999, ή τα αντίστοιχα S11 και S12 που οδηγούσε το 2005 ο Petter Solberg, καθώς και ένα Ford Fiesta R5+ προετοιμασμένο από τη M-Sport.

Η διαδρομή είναι έτσι σχεδιασμένη που ακόμα και ο πιο αδαής αντιλαμβάνεται τα διαφορετικά στυλ οδήγησης του κάθε αυτοκινήτου. Τα Ford Escort κινούνται με εξωφρενικό για την ηλικία τους ρυθμό, ένα ορίτζιναλ Mini Cooper S περνά το τεχνητό εσάκι λες και κινείται σε ράγες, εξού και οι εντυπωσιακοί χρόνοι του, τα Caterham και Radical δείχνουν μικροσκοπικά μπροστά στα Nissan GT-R και στην επιβλητική Porsche 911 GT3.

Ομως αυτά που κλέβουν την παράσταση είναι τα αυτοκίνητα του WRC, που δείχνουν περισσότερο σαν εξελιγμένες μηχανές που έχουν σχεδιαστεί για να κονιορτοποιούν τις αποστάσεις, μαγεύοντας το πλήθος με την ακαριαία επιτάχυνσή τους, τα μαγικά περάσματα με τις τρελές γωνίες, με τα μοτέρ να λυσσάνε δημιουργώντας αυτόν τον τρομακτικό, αφιλτράριστο ήχο. Συναντώ τον Biasion στην ουρά της γραμμής εκκίνησης για τη δεύτερη και τελευταία χρονομετρημένη διαδρομή του Σαββάτου.

Κάθεται σχεδόν κάθετα στο μπάκετ κάθισμα της Sparco, με τα χέρια πολύ κοντά στο τιμόνι. Ηρεμος, κοιτάζει μπροστά, με τα χέρια διπλωμένα, περιμένοντας υπομονετικά τη σειρά του. «Το αυτοκίνητο έχει πολύ καλή αίσθηση, ακριβώς την ίδια όπως όταν συμμετείχα στο WRC. Μόνο εγώ νιώθω μεγαλύτερος», μας λέει χαμογελώντας. «Εάν σκέφτομαι τη νίκη; Φυσικά και όχι. Ηρθα εδώ για να διασκεδάσω και να περάσω καλά. Λατρεύω πραγματικά να βρίσκομαι πίσω από το τιμόνι της Integrale. Δεν θα πιέσω πολύ, θα οδηγήσω στα έξι δέκατα, ίσως στα επτά, θα το πάρω χαλαρά», μας λέει.

Το προπορευόμενο αυτοκίνητο ξεκινά τη διαδικασία χρονομέτρησης και ο Ιταλός σταρ φτάνει στη γραμμή εκκίνησης. Τα πιο σύγχρονα Mitsubishi και Subaru κυριαρχούν στο χρονομετρημένο σπριντ, αλλά ο Biasion πιέζει το ηλικίας 33 ετών αυτοκίνητό του πολύ περισσότερο από ό,τι περίμενα. Κρατάει τον κινητήρα των 2,0 lt στις 6.000 rpm, αφήνει τον συμπλέκτη και φεύγει.

Το «θα πάω χαλαρά» σε αυτή την περίπτωση σημαίνει ότι η Integrale διασχίζει τη στενή διαδρομή αρκετά γρήγορα ώστε να φέρνει σε δύσκολη θέση την πλειονότητα των supercars αλλά και των νεότερης γενιάς πρώην WRC αγωνιστικών. «Αρκετά καλά για έναν μεγάλης ηλικίας Ιταλό με ένα παλιό ιταλικό αυτοκίνητο, έτσι δεν είναι;», μας λέει χαμογελώντας ο Biasion στον τερματισμό, καθώς βγαίνει από την πανέμορφη Lancia. Ναι, πράγματι, το ίδιο καλός για το τότε ράλι του Σαν Ρέμο όπως και για το φετινό Sandown.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ

H ιστορία μέχρι τώρα: Η Lancia ιδρύθηκε από οδηγούς αγώνων στις αρχές του 20ού αιώνα και για τις πρώτες δεκαετίες παρουσίαζε μια σειρά από τεχνολογικές καινοτομίες. Το 1969 εξαγοράστηκε από τη Fiat.

Η Lancia με λίγες λέξεις: Τι θα μπορούσε να είχε γίνει.

Το καλύτερο μοντέλο της: Η Delta Integrale βρίσκεται στην κορυφή της κατάταξης. Χαρακτηριστικά έχουν γραφτεί για αυτήν: «Καθώς ο 4κύλινδρος κινητήρας ουρλιάζει, ο οδηγός χαράζει την πορεία του, έχοντας ένα ακριβέστατο σύστημα διεύθυνσης. Το κιβώτιο ταχυτήτων έχει μία καταπληκτική αίσθηση, όντας γρήγορο στις αλλαγές, καμία σχέση με το αντίστοιχο της Fiat. Και η πρόσφυση παντού και πάντα είναι απλά εκπληκτική». Πολύ κοντά της βρίσκεται τόσο η μυθική Stratos όσο και η Thema 8.32 με τον V8 3,0 lt κινητήρα της Ferrari.

Η πιο σκοτεινή ώρα: Η κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων κατά τη δεκαετία του ’90 και του 2000. Η εξαγορά της από την Chrysler το 2009 έφερε το θρυλικό όνομα της Lancia να κοσμεί αποτυχημένα μοντέλα όπως το Chrysler 300.

Το μέλλον: Ο νέος ιδιοκτήτης (Stellantis) σημαίνει ότι η Lancia έχει μέλλον.

ΟΙ ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ LANCIA

1954 – D50: Ένα από τα πιο όμορφα μονοθέσια της F1 που έχουν κατασκευαστεί ποτέ, η D50, διέθετε έναν έκκεντρα τοποθετημένο V8 κινητήρα κατά τον διαμήκη άξονα, ενώ τα διπλά ρεζερβουάρ καυσίμου βρίσκονταν αριστερά και δεξιά του κόκπιτ.

1965 – Fulvia Coupé: Η σεντάν Fulvia ήταν κομψή αλλά η σχεδιασμένη από την ίδια τη Lancia, η κουπέ έκδοση ήταν πραγματικά πανέμορφη.

1973 – Stratos: Το δημιούργημα του μεγάλου Marcello Gandini αποτέλεσε ένα από εκείνα τα πολύ ξεχωριστά αυτοκίνητα που συνδύαζαν την τελειότητα με τη μοναδική αισθητική.

1985 – Delta S4: Αναμφισβήτητα η απόλυτη έκφραση της υπερβολής του Group B. H Delta S4 ήταν ένα πραγματικό αγωνιστικό τέρας, με τον κεντρικά τοποθετημένο κινητήρα να συνδυάζει μηχανικό συμπιεστή και στροβιλοσυμπιεστή καυσαερίων.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Οδηγούμε το αρχέτυπο Renault 5
Οδηγούμε την Lamborghini Huracan Tecnica
Δοκιμή: Aston Martin DBX 707