Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | newsAUTOChoice

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Aston Martin DBX 707

  • car magazine team

Οι ειδικές διαδρομές του Ράλι Σαρδηνίας είναι από τις πλέον απαιτητικές στο WRC. Το τέλειο πεδίο βολής για το πιο δυνατό SUV στην Ευρώπη, την καυτή DBX 707.

Το οδόμετρο έχει γράψει περισσότερα από 500 km και μάλλον είναι ώρα για ένα διάλειμμα. Έχουμε χάσει την αίσθηση του χρόνου ανεβοκατεβαίνοντας σε διαδρομές που μοιάζουν με μικρογραφία του Stelvio Pass, αλλά σε ένα σκηνικό με μια απολύτως μεσογειακή απόχρωση που παντρεύει τις πετρώδεις πλαγιές με το πευκόφυτο δάσος και το βαθύ μπλε της θάλασσας.

Και όλο αυτό το διάστημα, σχεδόν, δεν έχουμε συναντήσει ψυχή στον δρόμο. Σαν να έχουμε όλη τη Σαρδηνία αποκλειστικά δική μας. Είναι η ηρεμία πριν από την καταιγίδα του καλοκαιριού. Σε λίγες εβδομάδες το νησί θα είναι γεμάτο από ορδές τουριστών και η κίνηση στους δρόμους θα συναγωνίζεται αυτή των λιμανιών που θα ασφυκτιούν από υπέρλαμπρα σούπερ γιοτ εκατομμυρίων.

Αυτή τη στιγμή όμως οι δρόμοι είναι άδειοι. Περιστασιακά διασταυρωνόμαστε με άλλα αυτοκίνητα, συνήθως κάποια Fiat Panda ή ταλαιπωρημένα βαν μεταφορών, ενώ ακόμα πιο σπάνια συναντάμε κοπάδια με πρόβατα που διασχίζουν τον δρόμο. Όλο το υπόλοιπο διάστημα αυτός ο τόπος μοιάζει με μια τεράστια ιδιωτική παιδική χαρά για petrolheads. Δύσκολα θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ένα καλύτερο σκηνικό για να δοκιμάσουμε τη νέα Aston Martin DBX 707.

Η νεότερη προσθήκη στην γκάμα του βρετανικού SUV είναι και η πιο δυνατή, αφού κάτω από τη μακριά μουσούδα της φιλοξενείται η πιο άγρια εκδοχή του 4.0 V8 twin-turbo της AMG με απόδοση 707 PS, από την οποία, όπως καταλαβαίνετε, προέρχεται και η ονομασία. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού υπάρχουν το Dodge Durango Hellcat (710 PS) και το Jeep Grand Cherokee Trackhawk (700 PS), όμως στην Ευρώπη η DBX 707 είναι το πιο δυνατό SUV που μπορεί να αγοράσει κάποιος.

Πρόκειται μάλιστα για ένα SUV με τις κατάλληλες αναβαθμίσεις ώστε να στρίβει και να φρενάρει το ίδιο καλά με όσο γκαζώνει. Και κάπου εδώ αναδύεται και πάλι το καίριο ερώτημα σχετικά με τα super SUV: είναι ένα είδος χωρίς νόημα ή μήπως μια πανέξυπνη μείξη της κορυφαίας έκφρασης δυναμισμού και οδηγικής ακρίβειας με την ικανότητα κίνησης σε νεροφαγώματα και λάσπη, αλλά και την πρακτικότητα που χρειάζεται μια οικογένεια;

Έχουμε λοιπόν στη διάθεσή μας δύο ημέρες και όλη τη Σαρδηνία για να διαπιστώσουμε αν η DBX 707 είναι ικανή να μας δώσει τα ίδια -ή και περισσότερα- με αυτά που θα απολαμβάναμε με ένα παραδοσιακό GT, όπως η DB11 ή μια Ferrari Roma. Ένα από τα πρώτα πράγματα που διαπιστώνεις οδηγώντας την DBX είναι ο όγκος της. Πρόκειται για ένα μεγάλο αυτοκίνητο, τόσο μεγάλο ώστε ακόμα και οι προαιρετικοί τροχοί 23’’ που φορά η δική μας DBX δείχνουν απολύτως φυσιολογικοί σε ένα αμάξωμα αυτού του μεγέθους.

Είναι επίσης αδύνατο να μην προσέξεις τον κινητήρα. Η αύξηση της απόδοσης κατά 157 PS και 200 Nm σε σχέση με την απλή DBX δεν έχει επιφέρει καμία μεταβολή στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του V8. Είναι το ίδιο ομαλός και ελαστικός, το ίδιο εύχρηστος μέσα στην πόλη, αλλά και ήρεμος στον αυτοκινητόδρομο. Είναι προκλητικά δυνατός, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι σε αναγκάζει να αλλάξεις τον τρόπο που οδηγείς. Ακόμα κι όταν βυθίσεις το γκάζι βαθιά, καταλαβαίνεις ότι υπάρχει βάθος, όμως και πάλι δεν αισθάνεσαι το ξέσπασμα και το μένος που περιμένεις έχοντας στο μυαλό τους 700+ PS.

Τα μεγαλύτερα turbo έχουν τονίσει λίγο την υστέρηση, όμως αυτό είναι κάτι που δέχεσαι χωρίς παράπονο από τη στιγμή που αποτελούν τον βασικό λόγο για τη θεαματική αύξηση της ισχύος. Από την άλλη πλευρά, τα νούμερα μπορεί να κλέβουν την προσοχή στα χαρτιά, όμως στην πραγματικότητα το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της DBX 707 των 2.245 kg είναι ο τρόπος που στρίβει.

Το τιμόνι (που ευτυχώς είναι παραδοσιακά στρογγυλό, χωρίς χαζούς νεωτερισμούς στο σχήμα του) έχει αρκετό βάρος, χωρίς όμως να δείχνει τεχνητά βαρύ προς χάριν κάποιας σπορ αίσθησης. Η πληροφορία που μεταφέρει έχει μια αυθεντικότητα που αποτυπώνει με απόλυτη ευκρίνεια ό,τι συμβαίνει στους εμπρός τροχούς, ενώ η απόκριση γύρω από την ευθεία είναι άμεση και γραμμική. Το ίδιο γραμμικά είναι και τα φρένα. Σε πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα η υποβοήθηση μοιάζει υπερβολική, ενώ το πεντάλ τους έχει συνήθως μια μικρή νεκρή περιοχή στην αρχή της διαδρομής του και στη συνέχεια η ενεργοποίηση των φρένων είναι τόσο απότομη που κάνει εξαιρετικά δύσκολο το γραμμικό φρενάρισμα για το ζύγισμα της μούρης στην είσοδο της στροφής.

Στην DBX η αίσθηση είναι κορυφαία όχι μόνο για τα δεδομένα των SUV, αλλά και σε σχέση με πολλά hot hatch και αξιόλογες σπορ μπερλίνες. Και τα καλά νέα δεν τελειώνουν εδώ. Παρά τους τροχούς 23’’ και το χαμηλότερο κατά 5 mm ύψος από το έδαφος στα πιο σπορ προγράμματα (όπως και στην κανονική DBX, η 707 έχει ενεργητική αερανάρτηση με μεταβλητό ύψος που αυξάνεται στο πρόγραμμα εκτός δρόμου Terrain και μειώνεται στα Sport και Sport Plus), η κύλιση είναι εξαιρετικά ευχάριστη. Υπάρχουν βέβαια οι συχνότητες της σφιχτής απόσβεσης στον αυτοκινητόδρομο, όμως σε καμία περίπτωση δεν κουράζουν, ούτε ενοχλούν. Από την άλλη πλευρά, το πιο δυνατό χαρτί της ανάρτησης είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζει τις έντονες ανωμαλίες σε όλες τις ταχύτητες. Σε πολλά σημεία της διαδρομής μας το οδόστρωμα έχει τόσες λακκούβες και νεροφαγώματα που μοιάζει σαν να έχει χτυπηθεί από όξινη καταιγίδα.

Η 707 τα καταφέρνει περίφημα. Διαβάζει κάθε ανωμαλία, χωρίς όμως να σε κάνει να νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε ένα τεράστιο σέικερ, ενώ παραμένει ακλόνητη στην τροχιά της ακόμα κι όταν η ανάρτηση φτάνει στο τέλος της διαδρομής της. Εκτός από τις ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αντιστρεπτικές που μπορούν να εφαρμόσουν ροπή έως 1.400 Nm για τον έλεγχο των κλίσεων, η συμπεριφορά βοηθιέται και από τους πιο σφιχτούς κατά 50% -σε σχέση με τις απλές DBX- ελαστικούς συνδέσμους, αλλά και από τη συνολική βελτίωση της στρεπτικής ακαμψίας χάρη σε πρόσθετα δεσίματα στο κάτω μέρος του πλαισίου. Η επιπλέον ισχύς οφείλεται κατά κύριο λόγο στα μεγαλύτερα turbo και το πιο επιθετικό λογισμικό που έχει ως στόχο την τροφοδοσία με όσο το δυνατόν περισσότερο αέρα και περισσότερο καύσιμο. Αυτό βέβαια απαιτεί και περισσότερη ψύξη, οπότε και ο αεραγωγός στη μάσκα της 707 έχει μεγαλώσει τόσο πολύ που θυμίζει έντονα τις Aston Martin Zagato.

Μεγαλύτεροι είναι και οι πλευρικοί αεραγωγοί, με αποτέλεσμα την αύξηση κατά 80% του αέρα που στέλνεται από αυτούς στον κινητήρα, ενώ διαφορετική σχεδίαση έχουν και οι αεραγωγοί που ψύχουν τα μεγαλύτερα φρένα. Κανονικά η σημαντική αύξηση όλων των επιφανειών ψύξης θα έπρεπε να σημαίνει και αντίστοιχη αύξηση του συντελεστή οπισθέλκουσας, όμως τα αεροδυναμικά βοηθήματα της 707 όχι μόνο διαμορφώνουν τη ροή του αέρα έτσι ώστε η αντίσταση να είναι όμοια με αυτή μιας κανονικής DBX, αλλά και ταυτόχρονα ρυθμίζουν στην ιδανική αναλογία τη φόρτιση του εμπρός και πίσω μέρους. Έτσι, για παράδειγμα, όταν το αυτοκίνητο ταξιδεύει με 250 km/h η αναλογία του βάρους στον εμπρός και πίσω άξονα φτάνει στην ιδανική αναλογία 50:50. Με την ανάρτηση στην πιο ψηλή ρύθμιση η 707 έχει το ίδιο ύψος με κάθε άλλη DBX, κάτι που σημαίνει ότι είναι σε θέση να κάνει πράγματα που είναι αδύνατα για ένα sports car ή κάποιο συμβατικό GT.

Φτάνοντας στο δάσος του Monte Lerno στρίβουμε δεξιά αφήνοντας πίσω μας την άσφαλτο. Από εδώ και πέρα συντροφιά μας είναι το χώμα και η σκόνη. Η διαδρομή όπου βρισκόμαστε είναι μία από τις μεγαλύτερες ειδικές διαδρομές του Ράλι Σαρδηνίας. Τις ημέρες του αγώνα φιλοξενεί χιλιάδες κόσμου και τα κορυφαία αγωνιστικά αυτοκίνητα του WRC, όμως σήμερα, όπως και σχεδόν όλο το υπόλοιπο νησί, είναι έρημη. Η 707 είναι εντυπωσιακή σε αυτό το περιβάλλον. Το μακρύ μεταξόνιο και το πιο φαρδύ πίσω μετατρόχιο της χαρίζουν φανταστική σταθερότητα και προοδευτικότητα. Από τα πρώτα κιόλας μέτρα στο χώμα νιώθεις πολύ άνετα να την πιέσεις και να τη γλιστρήσεις, παρόλο που στη ρύθμιση Sport Plus η DBX των 2,2 τόνων είναι πρακτικά πισωκίνητη και η οριοθέτηση του δρόμου όπου βρισκόμαστε γίνεται από μια πυκνή συστάδα δέντρων. Ο ενθουσιασμός και το παιχνίδι συνεχίζονται μέχρι το τέλος της -ευτυχώς μακριάς- ειδικής διαδρομής που μας οδηγεί στη συνέχεια και πάλι στην άσφαλτο.

Όταν δεν οδηγείς την 707 σε μια άδεια χωμάτινη ειδική διαδρομή σαν να έχεις κόντρα με το χρονόμετρο, η σκληροπυρηνική DBX εκτελεί περίφημα την αποστολή της ως SUV. Οι τεχνικοί της Aston αξίζουν τα εύσημα για τη δημιουργία ενός απολύτως χρηστικού οικογενειακού αυτοκινήτου με πολύ καλύτερη ορατότητα εμπρός και πίσω από πολλά SUV και με εξαιρετικά ευρύχωρο σαλόνι. Μόνη παραφωνία είναι το ξεπερασμένο σύστημα πολυμέσων, το οποίο, παρά τη σωστή σε μέγεθος και εργονομία οθόνη, ελέγχεται από έναν περιστροφικό διακόπτη και μια επιφάνεια αφής όπως στις Mercedes-Benz προηγούμενης γενιάς. Παρόλο που αρκετές φορές έχουμε αναφερθεί στην ευκολία των απτικών διακοπτών, που δεν απαιτούν να αποσπάσεις την προσοχή σου από τον δρόμο, στη συγκεκριμένη περίπτωση το σχεδόν χαοτικό μενού του λειτουργικού θα ήταν σαφώς πιο εύκολο στον χειρισμό με κάποια αγγίγματα στην οθόνη, ειδικά στη λειτουργία mirroring του κινητού τηλεφώνου η οποία είναι σχεδιασμένη για έλεγχο με την αφή.

Στην κεντρική κονσόλα φιλοξενείται ένας ακόμα περιστροφικός διακόπτης -που είναι αποκλειστικός για την 707- για την επιλογή των προγραμμάτων οδήγησης, τη ρύθμιση της ανάρτησης και του συστήματος ελέγχου της πρόσφυσης. Αποκλειστικά σχεδιασμένα για τη συγκεκριμένη έκδοση είναι και τα καθίσματα με την ενισχυμένη στήριξη, που αποδεικνύονται και ξεκούραστα μετά από πολλές ώρες οδήγησης. Τα paddles πίσω από το τιμόνι έχουν μεγαλώσει κάνοντας ευκολότερες τις αλλαγές σε οποιαδήποτε θέση και να βρίσκονται τα χέρια, όμως λείπει η αντίσταση ή το έντονο «κλικ» που θα έδινε μια απολαυστική αίσθηση στο κούμπωμα των σχέσεων.

Πάντως ο χειρισμός του κιβωτίου εξακολουθεί να γίνεται από τα κουμπιά που βρίσκονται σε αρκετά απομακρυσμένη θέση στην κορυφή του ταμπλό, μια σίγουρα άκυρη εργονομικά θέση. Το κιβώτιο είναι διαφορετικό από αυτό των απλών DBX, καθώς η επιπλέον δύναμη και κυρίως η πολύ υψηλή ροπή οδήγησαν στην επιλογή του αυτόματου κιβωτίου εννέα σχέσεων υγρού συμπλέκτη της AMG, το οποίο είναι ταχύτατο αλλά μάλλον περισσότερο ομαλό απ’ όσο θα θέλαμε σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Βλέπετε, όταν βυθίζεις το γκάζι και ακούς τον βρυχηθμό του θυμωμένου V8 να ανακατεύεται με το δυνατό σφύριγμα των turbo θέλεις ιδανικά και οι αλλαγές να έχουν αντίστοιχη ένταση και -γιατί όχι- να συνοδεύονται από ένα κοφτό χτύπημα στην πλάτη.

Οι οδηγικές εκπλήξεις της Σαρδηνίας δεν σταματούν να μας βομβαρδίζουν καθώς ο δρόμος φανερώνει κάθε πρόκληση, τη μία μετά την άλλη, που θα μπορούσε να υπάρξει για την 707: διαδοχικές φουρκέτες με συνεχόμενα δυνατά φρεναρίσματα να δοκιμάζουν την απόδοση αλλά και την αντοχή των φρένων, στροφές με ανάποδη κλίση που απαιτούν σταθερότητα και σωστό ζύγισμα προκειμένου να μη βρεθείς αγκαλιά με τις μπαριέρες και πονηρά πατημένα κομμάτια με πολλά χασίματα που απαιτούν μέγιστη συγκέντρωση.

Η DBX 707 είναι υπέροχη σχεδόν παντού. Το πιο κοντό βήμα της μετάδοσης τονίζει ακόμα περισσότερο τη ζωντάνια και την κάνει να πετάει ακόμα και στις ανηφορικές ευθείες. Στην έξοδο από σβέλτες ή ακόμα και από γρήγορες στροφές μπορείς να διώξεις την ουρά αν το επιλέξεις, ενώ η ίδια προβλέψιμη ισορροπία που υπήρχε σε πιο χαμηλές ταχύτητες στη χωμάτινη ειδική διαδρομή υφίσταται και στον σαφώς πιο γρήγορο ρυθμό στην άσφαλτο. Σε αυτές τις συνθήκες, όμως, γίνεται πιο σαφές το μειονέκτημα του μεγάλου βάρους. Η υποστροφή έρχεται νωρίτερα απ’ ό,τι θα χτυπούσε ένα hot hatch, ενώ παρά τα παχιά ελαστικά -285 εμπρός, 325 πίσω- και τους κεραμικούς δίσκους δεν είναι λίγες οι στιγμές που το δυνατό φρενάρισμα πριν από τη φουρκέτα ξυπνά το ABS αυξάνοντας τα μέτρα που χρειάζονται για να πέσει επαρκώς η ταχύτητα, με αποτέλεσμα να χάνεις την είσοδο.

Είναι αδύνατο να ξεφύγεις από τα δεσμά του βάρους, όπως είναι αδύνατο να αναπληρώσεις την ευχαρίστηση που στερεί η ψηλή θέση οδήγησης. Έχεις όλα τα σωστά ερεθίσματα από το τιμόνι και κάθε χειριστήριο, έχεις την ένταση των επιδόσεων, όμως νιώθεις πως κάτι λείπει για να αισθανθείς ένα με το αυτοκίνητο, πιθανότατα επειδή βρίσκεσαι αρκετά εκατοστά πάνω από τον δρόμο. Επιπλέον, υπάρχουν στιγμές που η ηθική μας πυξίδα μάς κάνει να νιώθουμε κάπως άβολα με το γεγονός πως τη στιγμή που η φροντίδα του πλανήτη έχει τεθεί ως μείζονα προτεραιότητα της αυτοκίνησης εμείς γκαζώνουμε στις σχεδόν έρημες διαδρομές με ένα αυτοκίνητο που ξεπερνά τους 2 τόνους, που εκπέμπει τριψήφιο αριθμό CO2, ο οποίος ξεκινά με «3», και έχει διψήφια κατανάλωση που ξεκινά από «2».

Υπάρχει λοιπόν νόημα πίσω από την DBX 707;

Για να είμαστε ξεκάθαροι, είναι σίγουρο ότι μια Vantage με 200 PS και 560 kg λιγότερα θα ήταν πιο διασκεδαστική σε αυτή τη διαδρομή. Οποιοδήποτε άλλο SUV όμως; Δύσκολα μπορούμε να σκεφτούμε κάτι τόσο απολαυστικό όσο η DBX 707. Είναι πιο συμμετοχική από την BMW X6 M και το Audi RS Q8 και μπορεί να κοντράρει στα ίσια σε επίπεδο αποτελεσματικότητας την Porsche Cayenne Turbo. Όμως σε ό,τι αφορά τη διασκέδαση, μόνο η Jaguar F-Pace SVR και η Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio μπορούν να προσφέρουν αντίστοιχη οδηγική ικανοποίηση (παρά τη σημαντικά χαμηλότερη απόδοση) και έχουν παραπλήσιο νεύρο και ευελιξία εξαιτίας του μικρότερου μεγέθους, το οποίο όμως περιορίζει την πρακτικότητα.

Η 707, λοιπόν, έχει χαρακτήρα και ουσία και σίγουρα είναι μια επιλογή που αξίζει την προσοχή όχι μόνο για τη δύναμη και τις επιδόσεις, αλλά κυρίως για το πραγματικό κέρδος σε οδηγικό ταπεραμέντο και αποτελεσματικότητα έναντι της απλής DBX. Σίγουρα το τέλειο όχημα για να γνωρίσετε κάθε οδηγικό θησαυρό της Σαρδηνίας.

TECH – ASTON MARTIN DBX 707
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 3.982 cc, V8 Twin-Turbo, 707 PS @ 6.000 rpm, 900 Nm @ 2.600 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ:  ΑΥΤΟΜΑΤΟ, 9 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΔΙΠΛΑ ΨΑΛΙΔΙΑ (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 3,3’’
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 310 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ : 14,2 lt/100 km (WLTP)
CO2: 323 gr/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 5.039/1.998/1.680 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.060 mm
ΒΑΡΟΣ: 2.245 kg
ΤΙΜΗ: 222.000 ευρώ (Μ. Βρετανία)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Aston Martin DBR22: Όνειρο θερινής νυκτός
Το νέο αυτοκίνητο του David Coulthard (+video)
Στέφανος Τσιτσιπάς: Γιατί δεν έκανε δώρο ένα Tesla στον πατέρα του;

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto