Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Παρουσίαση: Το παρόν και το μέλλον της Byton

  • car magazine team

 

Ο υπεύθυνος Σχεδίασης και Εξέλιξης της νέας Alpine A110, David Twohig, αλλάζει στρατόπεδο. Πλέον βρίσκεται στην Καλιφόρνια, όντας ο ιθύνων νους πίσω από το ηλεκτρικό SUV της νεοσυσταθείσας εταιρείας Byton.

 

Ο David Twohig κάθεται στη θέση του συνοδηγού του αμιγώς ηλεκτροκίνητου SUV της Byton, Μ-Byte, και μας εξηγεί την ύπαρξη της ιδιαίτερης σε σχεδίαση οθόνης, τεχνολογίας OLED 4k, με κωδικό Shared Experience Display και διάμετρο 48”, η οποία καταλαμβάνει το σύνολο της έκτασης ανάμεσα σε ταμπλό και παρμπρίζ. Mου δείχνει τους διακόπτες και τα φυσικά χειριστήρια που παρεμβάλλονται στον ψηφιακό κόσμο της καμπίνας του M-Byte. Οπως αυτά για την επιλογή των σχέσεων του κιβωτίου (P-R-N-D), τα οποία όμως αποτελούν την εξαίρεση στον κανόνα, καθώς η παραπάνω οθόνη -που διαθέτει έλεγχο μέσω χειρονομιών (gesture control) αλλά και φωνής- αποτελεί το σημείο αναφοράς για τις πολλαπλές λειτουργίες αλληλεπίδρασης ανάμεσα στον χρήστη και το όχημα.

Ο γεννημένος στην Ιρλανδία Twohig αποφάσισε στα μέσα του 2019 να κάνει το μεγάλο βήμα μετακομίζοντας στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού και αφήνοντας πίσω του την Alpine και τη Renault Sport. Ο νέος του ρόλος στην Byton είναι εντελώς διαφορετικός, όπως και το εργασιακό περιβάλλον. Περιτριγυρισμένος από ειδήμονες των software και γκουρού της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI), έχει την πλήρη ευθύνη για την εξέλιξη όλων των οχημάτων της εταιρείας, καθώς και την άμεση αρμοδιότητα της διαχείρισης των τμημάτων που είναι υπεύθυνα για τα κινητήρια σύνολα και τους τομείς της συνδεσιμότητας, της αυτόνομης οδήγησης και της ψηφιοποίησης. Μας περιμένει έξω από τα κεντρικά γραφεία της Byton στην περιοχή της Santa Clara και αδημονεί να μας ξεναγήσει στο νέο του πρωτότυπο δημιούργημα, εντελώς διαφορετικό σε φιλοσοφία και χρήση από τo εμβληματικό γαλλικό κουπέ. «Θα είμαι ειλικρινής. Προτού αποφασίσω να εμπλακώ με την Byton, υπήρχαν και άλλες προτάσεις από διάφορες start-up εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σέβομαι την προσπάθειά τους, αλλά στην πλειονότητά τους διέθεταν στελέχη που προέρχονται από τη Silicon Valley, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ενώ πίσω από αυτούς βρίσκεται ένας εκατομμυριούχος ιδιοκτήτης που δεν έχει καμία σχέση με το αυτοκίνητο. Στην Byton τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά, καθώς το σύνολο των εργαζομένων λατρεύει την αυτοκίνηση με όλα τα παράγωγά της, έχει επίγνωση της δυσκολίας να κατασκευαστεί ένα αυτοκίνητο, ενώ διαθέτει και την ανάλογη τεχνογνωσία επάνω στο αντικείμενο».

Η εταιρεία κατασκευής οχημάτων Byton ιδρύθηκε το 2017 με πρωτοβουλία του πρώην επικεφαλής του Προγράμματος Εξέλιξης του BMW i8 και αντιπροέδρου της βαυαρικής φίρμας Carsten Breitfeld και την απαραίτητη οικονομική βοήθεια κινεζικών funds. Με πρωτοβουλία του ιδίου, στην Byton ήρθε και ο Benoit Jacob, ο άνθρωπος που σχεδίασε τα i3, i8 και Renault Sport Spider, ενώ σημαντικό ρόλο στην τοποθέτηση του Twohig στη θέση του Διευθυντή Σχεδιασμού έπαιξε εκτός από τη δημιουργία της Alpine A110 και το αμιγώς ηλεκτρικό Renault Zoe, ένα από τα best seller μοντέλα στην κατηγορία των EV οχημάτων. Πάντως, μέσα στο 2019 υπήρχαν αλλαγές στις υψηλές θέσεις της εταιρείας, με πιο σημαντική την αποχώρηση του Breitfeld από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, ο οποίος αμέσως μετά ανέλαβε την προεδρία της Iconiq Motors χωρίς όμως επιτυχία. Πλέον ηγείται της προβληματικής Faraday Future και θα προσπαθήσει να ξεκινήσει την παραγωγή του FF 91, αλλά και τον σχεδιασμό περισσότερων μοντέλων.

Τα πρώτα απτά βήματα στον χώρο της παγκόσμιας αυτοκινητικής σκηνής η Byton τα έκανε το 2018, παρουσιάζοντας στην έκθεση CES του Λας Βέγκας σε πρωτότυπη μορφή το ηλεκτρικό M-Byte με αρκετά ενδιαφέροντα τεχνικά -και όχι μόνο- στοιχεία. Η τελική έκδοση παραγωγής παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2019, στο περιθώριο του Motor Show της Φρανκφούρτης, ενώ, σύμφωνα με τα πλάνα της, το συγκεκριμένο μοντέλο αναμένεται στην αγορά στα μέσα του 2020, αρχικά στην Κίνα και αργότερα, στις αρχές του 2021, σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Ηδη το ενδιαφέρον για το M-Byte είναι μεγάλο, με την εταιρεία να ανακοινώνει ότι έχει δεχθεί πάνω από 50.000 παραγγελίες. Ολα τα μοντέλα της θα κατασκευάζονται στη μονάδα συναρμολόγησης στην πόλη Nanjing, όπου βρίσκεται και η έδρα της εταιρείας, ενώ το κέντρο Eρευνας και Ανάπτυξης (R&D) βρίσκεται στον παράδεισο των tech freaks, τη Silicon Valley. Πυλώνες δημιουργίας του M-Byte είναι η συνδεσιμότητα και η ψυχαγωγία οδηγού και επιβατών, ενώ το δεύτερο μοντέλο που θα ακολουθήσει, το σεντάν K-Byte, θα έχει δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4.
Επιστρέφοντας στο M-Byte, κυκλοφορούν ήδη τα πρώτα δύο μοντέλα. Το πρώτο είναι το εκθεσιακό, ενώ το δεύτερο είναι ντυμένο με την απαραίτητη καμουφλαρισμένη ενδυμασία, καθώς έχει τον ρόλο του οχήματος δοκιμών. Οπως είπαμε και στην αρχή, το Α και Ω του ηλεκτρικού SUV αποτελεί η τεραστίων διαστάσεων οθόνη που καλύπτει ουσιαστικά όλη την εμπρός επιφάνεια ανάμεσα σε παρμπρίζ και ταμπλό. Η διάμετρος των 48” είναι αντίστοιχη με το άθροισμα επτά iPads ή 24 smartphones.

O Twohig μάς εξηγεί τη λειτουργία της. Η οθόνη είναι χωρισμένη σε τρεις περιοχές, δηλαδή σε τρεις μικρότερες οθόνες, εκ των οποίων οι δύο είναι ξεχωριστές για οδηγό και συνοδηγό. Μέσω αυτών θα είναι πιο εύκολη και ρεαλιστική η επικοινωνία μέσω video call, το σύστημα πλοήγησης, η επιλογή των μουσικών προτιμήσεων, ενώ συνδυάζεται και με τον ψηφιακό βοηθό Amazon Alexa. Ο έλεγχός της δεν γίνεται μέσω αφής, αλλά είτε από την 7ιντση ταμπλέτα που βρίσκεται τοποθετημένη στο κέντρο του τιμονιού, είτε μέσω μιας επιφάνειας αφής οκτώ ιντσών που βρίσκεται ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα. Εκτός των επιφανειών αφής, οι χρήστες του Byton M-Byte μπορούν να ελέγξουν τα συστήματα μέσω χειρονομιών ή φωνητικών εντολών αποκλειστικά για αγγλόφωνες χώρες. Κάθε κάθισμα είναι εξοπλισμένο με αναγνώριση προσώπου που αναγνωρίζει τον επιβάτη και τον οδηγό και παρέχει εξατομικευμένες πληροφορίες, όπως τις προτιμήσεις ψυχαγωγίας. Ξεκινάμε μια σύντομη βόλτα στα πέριξ της εταιρείας και είναι αναπόφευκτο το ενδιαφέρον μας να εστιάζεται αποκλειστικά στην οθόνη. Αυτό,όμως, δεν περιορίζει το οπτικό πεδίο και δεν αποσπά την προσοχή του οδηγού; Σύμφωνα με την Byton, η γιγαντιαία οθόνη εναρμονίζεται με όλα τα πρότυπα ασφαλείας που ισχύουν στις χώρες όπου θα πωληθεί το M-Byte. «Οπως μπορείτε να φανταστείτε, έχουμε εξετάσει ενδελεχώς την απόσπαση της προσοχής», λέει ο Twohig. «Εστιάζουμε στην ασφάλεια του οδηγού και των επιβατών. Για τον λόγο αυτό η οθόνη αλλάζει τόσο το μενού των πληροφοριών όσο και το εύρος της λειτουργίας της, κυρίως στην πλευρά του οδηγού, ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή που βρίσκεται το M-Byte, όπως αυτοκινητόδρομος ή επαρχιακό δίκτυο, ή ανάλογα με το εάν έχει ενεργοποιηθεί η αυτόνομη λειτουργία οδήγησης. Το M-Byte έχει ήδη προ-εγκατεστημένο λογισμικό επιπέδου 3 (που περιγράφει την υπό συνθήκες αυτοματοποιημένη οδήγηση), με τα ηλεκτρονικά συστήματα να αναλαμβάνουν την εποπτεία του περιβάλλοντος, προσφέροντας τη δυνατότητα εκτέλεσης περισσότερο πολύπλοκων αυτόνομων αλληλουχιών και λήψης άμεσων αποφάσεων. Περί αυτού ο Twohig αναφέρει πως μέχρι το παραπάνω στάδιο θα υπάρχει μια συνεχής εξέλιξη, από το επίπεδο 2, στο 2.3, 2.4, 2.7 κ.ο.κ., με τις λειτουργίες που προσφέρει να γίνονται πραγματικά χρήσιμες, είτε κάποιος ταξιδεύει στον αυτοκινητόδρομο είτε διασχίζει το κέντρο μιας μεγαλούπολης σε κυκλοφοριακό κομφούζιο.

Η ιδιαίτερη σχεδίαση της καμπίνας του M-Byte δίνει και μια διαφορετική προσέγγιση σε ό,τι αφορά τη χωροταξική εκμετάλλευση. Χάρη στην πανοραμική ηλιοροφή, το περιβάλλον είναι φωτεινό, ενώ τα εμπρός καθίσματα περιστρέφονται κατά 10 μοίρες προκειμένου να δημιουργηθεί μια αίσθηση καθιστικού. Η δουλειά του Twohig είναι να ενσωματώσει την τεχνογνωσία δύο διαφορετικών τμημάτων, αυτών που ασχολούνται με το λογισμικό και των μηχανικών. Τι εννοούμε; Για να είναι δυνατή η περιστροφή των καθισμάτων, το δάπεδο πρέπει να είναι απολύτως επίπεδο. Και για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει οι καλωδιώσεις του συστήματος ψύξης και θέρμανσης να βρίσκονται τοποθετημένες κάτω από το εμπρός καπό, όχι κάτω από το πάτωμα. Επίσης, οι προδιαγραφές των crash tests υπαγορεύουν ότι το καπό πρέπει να είναι σε ορισμένο ύψος. Αυτό είναι εφικτό μόνο αν η ανάρτηση και τα εξαρτήματα του συστήματος διεύθυνσης έχουν το σωστό μέγεθος και σχήμα. «Η αίσθηση που έχει δημιουργηθεί στη Silicon Valley, την οποία συμμερίζονται κάποιοι άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, είναι ότι επειδή η συγκεκριμένη περιοχή προσελκύει κυρίως γνώστες των ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι καλή ιδέα να προσλάβει κάποιος ένα μάτσο από τελειόφοιτους διάσημων πανεπιστημίων και να τους δώσει την ελπίδα ότι θα μπορούν να κατασκευάσουν ένα αξιόλογο από όλες τις απόψεις μοντέλο. Ομως χωρίς την απαραίτητη βοήθεια των μηχανικών, η προσπάθεια θα έχει de facto αρνητικό αποτέλεσμα»μ μας προειδοποιεί ο Twohig. Η Santa Clara είναι το παγκόσμιο κέντρο Ερευνας και Εξέλιξης της Byton, μια βάση όπου ασχολούνται σχεδόν 500 άτομα. Το δεύτερο ζωτικό κομμάτι της εταιρείας είναι στη Nanjing, εκεί όπου βρίσκεται το εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων αλλά και μπαταριών. «Αποφύγαμε τη δημιουργία δύο κέντρων R&D, καθώς αργά ή γρήγορα θα υπήρχαν μεταξύ τους εντάσεις και σκληρός ανταγωνισμός. Αυτό όμως έχει ως συνέπεια ότι σπαταλάμε πολύτιμο χρόνο ταξιδεύοντας από τις ΗΠΑ στην Κίνα», μας λέει χαμογελώντας ο Twohig. Την ίδια στιγμή υπάρχει ένα ακόμη γραφείο στο Λος Αντζελες, όπως και το Σχεδιαστικό Κέντρο στο Μόναχο.

Το εργασιακό περιβάλλον στη Santa Clara είναι ακριβώς όπως μπορεί να το φανταστεί κάποιος από μια start-up εταιρεία με έδρα την πρωτεύουσα της τεχνολογικής βιομηχανίας. Εξωτερικά το κτίριο έχει μοντέρνα αρχιτεκτονική, με άφθονες γυάλινες επιφάνειες. Η ίδια εικόνα μεταφέρεται και στο εσωτερικό. Χαλαρή ατμόσφαιρα, χωρίς οριοθέτηση των γραφείων, απλά ένας ενιαίος χώρος στον οποίο έχουν τοποθετηθεί ξύλινοι πάγκοι. Ο χώρος εργασίας του Twohig βρίσκεται δίπλα σε αυτόν του πρώην στελέχους της Apple, Jeff Chung, ο οποίος δημιούργησε την πρώτη γενιά του iMac Pro και τώρα είναι υπεύθυνος για το περιβάλλον διασύνδεσης (interface) του M-Byte. Πιο δίπλα βρίσκονται τα μέλη της ομάδας εξέλιξης για το πλαίσιο, με τα αμορτισέρ να βρίσκονται μπερδεμένα με τις κούπες του καφέ. Συνολικά την ομάδα αποτελούν 20 εργαζόμενοι, εκ των οποίων οι μισοί βρίσκονται στη Santa Clara και οι υπόλοιποι στη Nanjing, αμφότεροι καθοδηγούμενοι από ένα πρώην στέλεχος της Prodrive. Οπως μας εκμυστηρεύεται ο Twohig, οι περισσότεροι από αυτούς έχουν για χόμπι τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τον χώρο στάθμευσης του προσωπικού, όπου ανάμεσα σε δεκάδες Tesla, Nissan Leaf και VW e-Golf, εντοπίσαμε ένα Toyota MR2 πρώτης γενιάς και μία Toyota GT86.
Το M-Byte θα είναι διαθέσιμο σε δύο διαφορετικές εκδόσεις. Η πρώτη θα έχει έναν ηλεκτροκινητήρα και κίνηση στον πίσω άξονα, η δεύτερη θα φορά δύο ηλεκτρικά μοτέρ που θα προσφέρουν «έξυπνη» τετρακίνηση. Αντίστοιχα δύο θα είναι και οι επιλογές για την μπαταρία, μία με χωρητικότητα 72 kWh που προσφέρει αυτονομία 358 km, κατά το WLTP, καθώς και μία 95 kWh που παρέχει εκτιμώμενη αυτονομία 430 km. H μικρότερη, πισωκίνητη έκδοση θα χρειάζεται για το 0-100 km/h 7,5”, ενώ η AWD μόλις 5,5”. Ανάλογα με την περιοχή, η Byton θα προσφέρει γρήγορη φόρτιση συνεχούς ρεύματος μέχρι 150 kW και φόρτιση εναλλασσόμενου ρεύματος μεταξύ 3,7 και 22 kW. Χρησιμοποιώντας τον φορτιστή των 150 kW, η μπαταρία μπορεί να φτάσει έως και 80% σε περίπου 35 λεπτά.

Byton
Photo: James Lipman

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Twohig, η Byton δεν επιθυμεί να μπει στον πειρασμό να προκαλέσει τους αγοραστές σε ό,τι έχει να κάνει με τις επιδόσεις. «Δεν πρόκειται να πέσουμε στην παγίδα των διαφόρων marketeers και να παρουσιάσουμε το M-Byte ως ένα σπορ μοντέλο. Δεν θα μας δείτε να ανεβάζουμε βιντεάκια στο YouTube με αγώνες drag. Εμείς επικεντρωνόμαστε σε άλλους τομείς, όπως τα εξαιρετικά επίπεδα άνεσης και η άψογη ποιότητα κύλισης και αυτό πιστεύουμε ότι θέλει ο πελάτης». Το όνομα «Byton» προέρχεται από το Bytes on Wheels, που αποσκοπεί να αντικατοπτρίσει την ιδέα ότι τα μοντέλα της εταιρείας θα αποτελέσουν επέκταση της ψηφιακής ζωής των χρηστών τους. Ο Twohig δίνει έμφαση επιτυχημένα βιογραφικά όλων όσοι ενεπλάκησαν στη δημιουργία του M-Byte. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθεί να μειώσει τη μεγάλη δημοσιότητα που πήρε, κυρίως σε αμερικάνικα ΜΜΕ, το θέμα της καθυστέρησης του επίσημου λανσαρίσματος του M-Byte, λόγω της φυγής ενός εκ των ιδρυτών της εταιρείας (του Carsten Breitfeld) και της αναζήτησης των απαραίτητων οικονομικών πόρων. «Σχεδιάσαμε από λευκή σελίδα και κατασκευάσαμε ένα αυτοκίνητο, όχι απλά ένα moke-up, μέσα σε τρία χρόνια. Φυσικά, είμαστε απόλυτα συνειδητοποιημένοι, καθώς έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας».

Το ίδιο αισιόδοξος δείχνει και σε ό,τι αφορά την εμπορική επιτυχία του M-Byte, καθώς μας ανακοινώνει το εύρος των τιμών του. Η βασική έκδοση για την ευρωπαϊκή αγορά θα ξεκινά από τις €45.000, ενώ στόχος είναι να μην ξεπεράσει τις €50.000 στην περίπτωση τοποθέτησης διαφόρων εξτρά, όπως οι μεγαλύτεροι τροχοί ή οι δερμάτινες επενδύσεις στο εσωτερικό. «Γνωρίζουμε ότι τα πλάνα μας είναι αρκετά φιλόδοξα. Αλλά έχουμε στο πλευρό μας ένα πολύ ισχυρό σύμμαχο, την Κίνα, όπου και θα συναρμολογείται το M-Byte». Η ασιατική χώρα σχεδιάζει να αυξήσει περαιτέρω τις πωλήσεις των ηλεκτρικών και έξυπνων συνδεδεμένων οχημάτων προκειμένου να προωθήσει την πράσινη ανάπτυξη της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτων στον κόσμο.
Γιατί, όμως, να επιλέξει ο υποψήφιος αγοραστής το Byton από τη στιγμή που πλέον κάθε κατασκευαστής έχει και ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην γκάμα του; Σύμφωνα με τον Twohig, το βασικό πλεονέκτημα του M-Byte σε σχέση με τους ανταγωνιστές του είναι η αλληλεπίδραση που έχει ο χρήστης με την οθόνη Shared Experience και η συνδεσιμότητα. «Μιλάμε για ασύρματη μεταφορά δεδομένων σε πρωτόγνωρες ταχύτητες 10 gigabits ανά δευτερόλεπτο με στόχο την ταχύτερη δυνατή ενημέρωση τόσο των συστημάτων υποστήριξης του αυτοκινήτου όσο και της ψυχαγωγίας μέσω streaming. Επίσης η δυνατότητα αναβάθμισης over-the-air των ψηφιακών συσκευών των αυτοκινήτων με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο οι χρήστες έχουν συνηθίσει να αναβαθμίζουν το smartphone τους είναι κάτι σημαντικό και προσθέτουν επιπλέον αξία στο αυτοκίνητο». Και τελειώνει την κουβέντα μας αναφέροντας: «Για όποιον επιθυμεί να διασχίσει μια μητρόπολη από τη μια άκρη στην άλλη, οι επιδόσεις του αυτοκινήτου είναι το τελευταίο που θα τον απασχολήσει. Αυτό που τον ενδιαφέρει είναι η χαλαρή ατμόσφαιρα στην καμπίνα, απολαμβάνοντας την παρέα του, ακούγοντας τη μουσική που έχει επιλέξει ή παρακολουθώντας το τελευταίο επεισόδιο της αγαπημένης του σειράς».

Byton
Photo: James Lipman

Δημοφιλή στο Protothema.gr