Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΓΟΡΑ

Mazda: Η ιστορία του σήματός της

Ελλάδα 1:46
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Mazda: Η ιστορία του σήματός της

ΑΓΟΡΑ

Mazda: Η ιστορία του σήματός της

ΑΓΟΡΑ

Η εξέλιξη ενός σήματος αντικατοπτρίζει και την εξέλιξη της ιστορίας μιας μάρκας μέσα στο χρόνο – αποτυπώνοντας το πνεύμα και τις φιλοδοξίες της για το μέλλον.

Advertisement
Advertisement

Στα 100 χρόνια της ύπαρξής της, η Mazda παρουσίασε μια πλούσια εξέλιξη, με το λογότυπό της να ακολουθεί.

Η Mazda Motor Corporation ιδρύθηκε στις 30 Ιανουαρίου του 1920, καθώς η εταιρεία Toyo Cork Kogyo, κατασκευαστής φελλού για στεγάνωση, μονωτικών και απορροφητικών υλικών. Το 1931 το πρώτο όχημα κύλησε από τη γραμμή παραγωγής – ήταν το τρίτροχο φορτηγό Mazda-Go και χρειάστηκε να περάσουν 29 χρόνια έως ότου η Mazda κατασκευάσει το πρώτο της επιβατικό αυτοκίνητο – το R360 coupe το 1960.

Advertisement
Advertisement

Πολλά χρόνια αργότερα έγινε η πρώτη ιαπωνική μάρκα που κέρδισε τον αγώνα 24ωρων Le Mans και η πρώτη που παρήγαγε και κυκλοφόρησε στην αγορά τον περιστροφικό κινητήρα στο εμβληματικό Cosmo Sport 110S. Ακολούθησε το 2θέσιο roadster με τις καλύτερες πωλήσεις στον κόσμο: το Mazda MX-5, και η τεχνολογία Skyactiv-X με τον πρώτο στον κόσμο βενζινοκινητήρα ανάφλεξης με μπουζί και αυτανάφλεξη λόγω συμπίεσης.

Το σήμα μέσα στα 100 χρόνια

Σε όλο αυτό το ταξίδι των 100 ετών, το εταιρικό λογότυπο της Mazda εξελίχθηκε παράλληλα με την επιχείρηση. Στις αντιπροσωπείες της Αγγλίας τώρα, οι επετειακές εκδόσεις των 100 ετών των Mazda3, Mazda CX-30 και Mazda MX-5, φέρουν ένα μοναδικό σήμα που επικαλύπτει το σημερινό σήμα Mazda, πάνω από το αρχικό στρογγυλό λογότυπο της Toyo Kogyo Company.

Advertisement

Η αρχή

Η εταιρία ιδρύθηκε το 1920 όταν ο Jujiro Matsuda επέστρεψε στη γενέτειρά του, την πόλη της Χιροσίμα μετά από μια επιτυχημένη καριέρα μηχανικού στην Osaka – Toyo Cork Kogyo που μετονομάστηκε το 1927 σε Toyo Kogyo καθώς η επιχείρηση πέρασε στην κατασκευή μηχανημάτων. Το απλό αλλά αποτελεσματικό σήμα της εταιρείας παρουσίαζε έναν κόκκινο κύκλο με μικρές οριζόντιες κόκκινες γραμμές και χαρακτηρίστηκε από τον Matsuda, ότι αντικατοπτρίζει την επιθυμία της Toyo Kogyo να συμβάλει στον κόσμο μέσω της μηχανικής και της αποφασιστικότητας για διαρκή προσπάθεια εξέλιξης. Η πρώτη εμφάνιση του ονόματος Mazda έγινε το 1934, όταν ξεκίνησε η παραγωγή τρικύκλων φορτηγών και η εταιρεία χρειαζόταν ένα εμπορικό σήμα για την απεμπλοκή της από τα εργαλεία και τα βαριά μηχανήματα.

Advertisement

Το όνομα

Το όνομα Mazda επιλέχθηκε από τον Ahura Mazda, τον θεό της αρμονίας, της νοημοσύνης και της σοφίας. Επίσης βοήθησε το όνομα της οικογένειας Matsuda του ιδρυτή, καθώς η προφορά του ήταν πολύ κοντά στο «Mazda». Το λογότυπο ήταν μια απλή στυλιζαρισμένη έκδοση του ονόματος Mazda και τοποθετούνταν στις πλευρικές δεξαμενές του τρίκυκλου Mazda Go.

Advertisement

Το πρώτο έμβλημα και το πρώτο όχημα

Το έμβλημα της Mazda αποτελείτο από τις ευθείες λευκές γραμμές που κατέληγαν σχηματίζοντας το γράμμα Μ στο μέσον κάθε γραμμής.  Τα τρία «Μ» αντιστοιχούσαν στην ονομασία Mazda Motor Corporation, ενώ οι μακριές πλευρικές προεκτάσεις αντιπροσώπευαν τα φτερά και την ευελιξία. Αυτό το αεροπορικό σύμβολο βρισκόταν στο μπροστινό μέρος πολλών από τις νεότερες εκδόσεις του Mazda Go και διήρκεσε έως και το 1959. Ήταν το λογότυπο της εταιρείας σε 21 χώρες σε όλο τον κόσμο.

Το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο της Mazda κυκλοφόρησε το 1960, και κατασκευάστηκε σύμφωνα με τους περιορισμούς της ιαπωνικής νομοθεσίας για τα «Κai cars» (μικρά αυτοκίνητα πόλης) αυτό όμως δεν εμπόδισε τους μηχανικούς της Mazda να δημιουργήσουν ένα ξεχωριστό όχημα που ήταν προσανατολισμένο στην αισθητική, την αξιοπιστία και την άνεση, όπως θα περίμενε κανείς μόνο από ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο.

Στο Mazda R360 το σήμα είχε έναν απλό κύκλο χρωμίου με ένα ασημένιο ‘m’ στο κέντρο με τις δύο εξωτερικές του πλευρές να επεκτείνονται πάνω και κάτω για να συναντήσουν τον εξωτερικό κύκλο. Παρόλο που το μήκος του Mazda R360 Coupe είναι κάτω από τρία μέτρα, το αυτοκίνητο μπορούσε να φιλοξενήσει τέσσερις ενήλικες. Το αυτοκίνητο διέθετε ελκυστικό στυλ, ελαφριά κατασκευή και έξυπνη τεχνολογία κινητήρα.Καθώς η Mazda προχώρησε σε εξαγωγές των οχημάτων της σε ολόκληρο τον κόσμο, αυτό το ξεχωριστό M στον κύκλο ήταν το σήμα όλων των αυτοκινήτων της μάρκας.

Η αρχή του Wankel κινητήρα

Όταν η Mazda το 1964 παρουσίασε στο κοινό το πρωτότυπο Cosmo, παρουσίασε το ίδιο Mazda M στο εσωτερικό ενός καμπυλόγραμμου τριγώνου το οποίο αναπαριστά το σχήμα από τους ρότορες στον μοναδικό περιστροφικό κινητήρα του αυτοκινήτου. Η έντονη αντίθεση του σκούρου κόκκινου με το ανοιχτό πράσινο μεταλλικό αποτέλεσε αναμφίβολα ένα από τα χαρακτηριστικά εκείνου του σπορ πρωτότυπου. Στη συνέχεια ήταν η σειρά του Cosmo Sport το 1967, που είχε το ίδιο σήμα, αλλά αυτή τη φορά ο συνδυασμός μπλε φόντου με τις ασημί λεπτομέρειες ξεχώριζε από το λευκό αμάξωμα του Cosmo. Το σήμα τοποθετήθηκε στο ρύγχος, στις ζάντες και στο τιμόνι του Cosmo, ενώ η έκδοση «ρότορα» αυτού του σήματος τοποθετήθηκε στα επόμενα μοντέλα με περιστροφικό κινητήρα, όπως τα R130 Luce, RX-2 και RX-3.  Τα μοντέλα με εμβολοφόρο κινητήρα μέχρι το 1975, φορούσαν τη στρογγυλή έκδοση, καθιστώντας αυτό το σήμα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα στην ιστορία της Mazda.

Τα 70’s και 80’s

Σύμφωνα με την τάση της δεκαετίας του ’70 και του ’80, η Mazda άφησε στην άκρη το σήμα με το μονόγραμμα, και για μια περίοδο που κυκλοφόρησαν μερικά από τα πλέον εμβληματικά μοντέλα της όπως το RX-7, το 323 και το 626, η μάρκα χρησιμοποίησε έναν πολύ απλό τύπο λογότυπου με έντονη γραμματοσειρά με κεντρικό στοιχείο το Ζ. Το σήμα τοποθετούνταν σε αυτοκίνητα, φορτηγά και vans σε μια περίοδο έντονης ανάπτυξης της. Αυτό το απλό σήμα κοσμούσε το αμάξωμα, τους τροχούς και τους εσωτερικούς χώρους ενός τεράστιου αριθμού μοντέλων της Mazda, και εμφανίστηκε σε όλες τις διαφημιστικές καμπάνιες, στα κτίρια, στο δίκτυο των αντιπροσώπων και σε κάθε έκφραση της εταιρικής της ταυτότητας. Χρησιμοποιήθηκε μέχρι το 1997, είναι ακόμα άμεσα αναγνωρίσιμο και μοιάζει πολύ με το σήμα που χρησιμοποιείται σήμερα.

Από τα 90’s ως σήμερα

Το 1997 υιοθετήθηκε η γραμματοσειρά του ονόματος της μάρκας μαζί με το σήμα, παίρνοντας τη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα. Η γραμματοσειρά του ονόματος της Mazda που παρουσιάστηκε στη δεκαετία του ’70, έγινε μπλε για να αντιπροσωπεύει το νέο εταιρικό χρώμα της Mazda. Η μορφή του ζεύγους των φτερών που παραπέμπουν στο γράμμα M, σχεδιάστηκε για να αντιπροσωπεύει την επιθυμία της Mazda στο κυνήγι της διαρκούς βελτίωσης μέσω της αδιάκοπης ανάπτυξης με ευέλικτη σκέψη, και δημιουργικότητα.

Στις αρχές του 21ου αιώνα, αυτό το σήμα Mazda καθιερώθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο και το 2015 κυκλοφόρησε μια αναβαθμισμένη έκδοση σε ασημί και μπλε γραμματοσειρά με περισσότερο βάθος, ενώ σήμερα η αναθεωρημένη ασημένια έκδοσή του (χρησιμοποιείται κυρίως σε μαύρο φόντο) είναι το κεντρικό θέμα της αισθητικής ταυτότητας που υπάρχει στις επιχειρήσεις και στους συνεργάτες της Mazda σε ολόκληρο τον κόσμο.

 

Διαβάστε επίσης:

Mazda ΜΧ-30: Το 2022 και με Wankel

Mazda MX-5 1.5 SkyActiv soft top Vs Mazda Mx5 1.6 NA

Δοκιμή: Mazda MX-30 (+video)