Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | newsautoCHOICE

Newsmoto

Moto Guzzi 1921-2021 Μέρος Α: 100 χρόνια γεμάτα αναμνήσεις

  • του Νίκου Βιτσιλάκη

Η φίρμα του Αετού γιορτάζει έναν αιώνα ζωής, μέσα στον οποίο έχει κάνει μια αξιοζήλευτη πορεία τόσο στους αγώνες όσο και -πολύ περισσότερο- στους δρόμους όλου του κόσμου.

Στις 15 Μαρτίου 1921 η εταιρεία “Società Anonima Moto Guzzi” συγκροτήθηκε στη Γένοβα με σκοπό “την κατασκευή και εμπορία μοτοσυκλετών, καθώς και κάθε άλλη δραστηριότητα σχετιζόμενη με τη βιομηχανία μετάλλων και μηχανολογικών κατασκευών”. Εταίροι ήταν ο διάσημος Γενοβέζος εφοπλιστής Emanuele Vittorio Parodi, ο γιος του Giorgio και ο φίλος του Carlo Guzzi. Ο Guzzi ήταν ένας πρώην συνάδελφος του Parodi στην Ιταλική Air Corps, όπως υπήρξε και ένας άλλος φίλος του, ο Giovanni Ravelli (αεροπόρος όπως και ο Parodi), που έχασε τη ζωή του το 1919 σε μια δοκιμαστική πτήση. Στη μνήμη αυτού του φίλου επιλέχθηκε σαν σήμα της Moto Guzzi ο αετός με τα φτερά του απλωμένα. Οι εγκαταστάσεις της εταιρείας βρίσκονται από τότε πάνω στη λίμνη του Κόμο, στο διάσημο πλέον Mandello del Lario.

Σύντομο ιστορικό

Η πρώτη μοτοσυκλέτα που κατασκευάστηκε ήταν το θρυλικό Normale 500 (1921). Ακολούθησε μία σειρά επιτυχημένων μοντέλων όπως το Gran Turismo (1928), που ονομάστηκε Norge για να τιμήσουν μια εκστρατεία που είχε γίνει στον Αρκτικό κύκλο και το Airone 250 (1939), το οποίο παρέμεινε ως η Ιταλική best seller μοτοσυκλέτα μεσαίας ιπποδύναμης για πάνω από 15 χρόνια. Εν τω μεταξύ, η μάρκα σημείωνε συνεχώς αναρίθμητες αγωνιστικές επιτυχίες. Η πρώτη από αυτές σημειώθηκε στους πρεστιζάτους αγώνες Targa Florio το 1921 και σηματοδότησε την έναρξη μιας εντυπωσιακής σειράς επιτυχιών: μέχρι την απόσυρσή της από τους αγώνες το 1957, η Moto Guzzi συσσώρευσε μια αξιοζήλευτη συλλογή από τρόπαια, συμπεριλαμβανομένων 15 παγκόσμιων πρωταθλημάτων GP και 11 ΤΤ (Tourist Trophies).

Κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών ο 2ος Παγκόσμιος πόλεμος γέννησε μοντέλα όπως το Guzzino 65 (“Cardellino”), το οποίο αποτέλεσε τη best seller μοτοσυκλέτα στην Ευρώπη για περισσότερο από μία δεκαετία. Ακολουθεί στη συνέχεια το θρυλικό Galletto (1950) και το Lodola 175 (1956), δύο μοντέλα που συζητήθηκαν πολύ στην εποχή τους. Το 1950, η Moto Guzzi εγκαινιάζει την αεροδυναμική σήραγγα στις εγκαταστάσεις του Mandello del Lario και γίνεται ο πρώτος κατασκευαστής στον κόσμο που διαθέτει κάτι αντίστοιχο. Το αγωνιστικό τμήμα της εταιρείας αποτελείτο από μια ομάδα με πολύ δυνατά μυαλά, με μηχανικούς όπως οι Umberto Todero, Enrico Cantoni και ο Μιλανέζος Giulio Cesare Carcano, ο οποίος πολύ σύντομα, το 1955 συγκεκριμένα, θα γινόταν ο εμπνευστής και δημιουργός του 8κύλινδρου Otto Cilindri των 285Km/h.

Στα τέλη της δεκαετίας του ‘60 η φίρμα του αετού παρουσίασε κινητήρα V-2 90°, ο οποίος με την εγκάρσια διάταξή του έμελλε να γίνει το απόλυτο σύμβολό της μέχρι σήμερα. Αυτός ο κινητήρας χρησιμοποιήθηκε σαν βάση για τα μοντέλα V7, V7 Special και V7 Sport, που εξελίχθηκαν σε τεράστιες εμπορικές επιτυχίες. Χρησιμοποιήθηκε επίσης με μικρότερη ιπποδύναμη στις παραλλαγές V35 και V50. Η πιο δυνατή μετεξέλιξή του αποτέλεσε την ψυχή του California, ενός μοντέλου Touring που εξελίχθηκε ενσωματώνοντας ηλεκτρονικό ψεκασμό και σύστημα πέδησης με τριπλά δισκόφρενα. Αφιερωμένο στην αμερικανική αγορά, μαζί με τις παραλλαγές Ambassador και Eldorado, το California ήταν και το πρώτο μοντέλο που χρησιμοποίησε τον κλασικό κινητήρα των 850cc. Μοντέλα όπως τα Le Mans, Daytona, Centauro και Sport 1100 κράτησαν ζωντανή τη σπορ κληρονομιά της μάρκας, με τη μετάβαση στη δεκαετία του `90 να φέρνει στην επιφάνεια τα Nevada, V11 Sport και τη νέα γενιά California.

Στη σύγχρονη εποχή

Στις 30 Δεκεμβρίου 2004 η Moto Guzzi γίνεται μέλος του Ομίλου Piaggio, του Ευρωπαίου ηγέτη στον κλάδο των δύο τροχών και ενός από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές παγκοσμίως. Εκφράζοντας το πνεύμα αυτής της αναγέννησης έκαναν την εμφάνισή τους τα Breva 1100 και Griso 1100 (αμφότερα το 2005), δύο φρέσκιες προτάσεις στην κατηγορία των γυμνών μοτοσυκλετών. Από τον Απρίλιο του 2006, Breva και Griso απέκτησαν εκδόσεις με τον κινητήρα -σήμα κατατεθέν της Guzzi- των 850cc. Το Μάιο του 2006 το Norge 1200 σηματοδοτεί την επιστροφή της Guzzi στην κατηγορία Gran Turismo: μία μοτοσυκλέτα που προσέφερε πλήρη προστασία, με νέο κινητήρα 1200cc και πλούσιο standard εξοπλισμό. Η μοτοσυκλέτα απέσπασε το θαυμασμό 14 δημοσιογράφων, οι οποίοι τον Ιούλιο του 2006 διένυσαν μία απόσταση 4.429 χλμ. με προορισμό το Βόρειο Ακρωτήριο, ακολουθώντας την ίδια διαδρομή που είχε κάνει το 1928 ο πρόγονός της GT 500.

Το 2006 και το 2007 ο Gianfranco Guareschi κατέκτησε διπλές νίκες στη θρυλική πίστα Daytona των ΗΠΑ. Ωθούμενη από αυτού του είδους τις δάφνες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η εταιρεία ρίχνει στην παραγωγή το 1200 Sport, με σκοπό να ενδυναμώσει το αγωνιστικό της πνεύμα. Το 2007 βρήκε τις εγκαταστάσεις του Mandello να σφύζουν από ζωή περισσότερο από κάθε άλλη φορά, βγάζοντας στην παραγωγή το Griso 8V, μια γυμνή μοτοσυκλέτα εξοπλισμένη με νέο 4βάλβιδο κινητήρα 110+ ίππων και το custom Bellagio. Την ίδια χρονιά παρουσίασε το Griso 1200 8V, αλλά την προσοχή όλου του κόσμου συγκέντρωσε (πάντα το 2007) η πρώτη διοργάνωση των Παγκοσμίων Ημερών Moto Guzzi (GMG), στην οποία δόθηκε ακόμη μεγαλύτερη αίγλη με την παρουσία του κινηματογραφικού αστέρα Ewan Mc Gregor. Ο ηθοποιός είχε ταξιδέψει στο Mandello del Lario με σκοπό να παραλάβει το λευκό του California Vintage, μια μοτοσυκλέτα που είχε χρησιμοποιήσει (και ερωτευτεί) κατά τη διάρκεια τηλεοπτικών γυρισμάτων.

Η EICMA του 2007 ήταν ο προθάλαμος για την παγκόσμια πρώτη παρουσίαση δύο νέων μοντέλων τοποθετημένων σε διαμετρικά αντίθετες άκρες του φάσματος της γκάμας της Moto Guzzi: του Stelvio 1200 και του V7 Classic. Το Stelvio παρουσιάστηκε στο διεθνή τύπο το Μάρτιο του 2008 στη Σιένα, ενώ το Μάιο της ίδιας χρονιάς οι δημοσιογράφοι είχαν πρώτοι την ευκαιρία να δοκιμάσουν τις αντοχές του V7 Classic γύρω από τη λίμνη του Κόμο. Ο συντάκτης του άρθρου που διαβάζετε είχε την τιμή να παρευρίσκεται και στις δύο αυτές επίσημες “πρώτες”.
Μια σημαντική μαρτυρία σχετικά με την ποιότητα του brand αποτέλεσε το γεγονός ότι εκείνη την εποχή η Guzzi κέρδισε το διαγωνισμό για την προμήθεια 35 μοτοσυκλετών Norge GTs στη Βερολινέζικη αστυνομία, ενώ 20 California Vintage παραδόθηκαν την ίδια χρονιά στην Ιταλική Προεδρική φρουρά των Corazzieri. Το 2009 η εταιρεία παρουσιάζει το V7 Cafè, μια σπορ έκδοση του V7 Classic, που είδε το φως της παραγωγής μαζί με τα Griso Special Edition και Stelvio NTX, με αυτό το τελευταίο να σηματοδοτεί την εμφάνιση του ABS στην κατηγορία των maxi enduro της Guzzi.

Το 2009, η ιταλική εταιρεία τράβηξε το ενδιαφέρον του κοινού με 3 φουτουριστικά πρωτότυπα σχεδιασμένα από τους Miguel Galluzzi και Pierre Terblanche: τα V12 LM, V12 Strada και V12 X, τα οποία κέρδισαν το Βραβείο της Ένωσης Σχεδιαστών μοτοσυκλετών (ένωση που αριθμεί περισσότερα από 165 μέλη σε 4 ηπείρους) στην κατηγορία “Design”.

Στα τέλη του 2009 ο Όμιλος Piaggio ανακοίνωσε ένα αξιοσημείωτο πρόγραμμα επενδύσεων, συμπεριλαμβάνοντας όχι μόνο την ανάπτυξη της μελλοντικής γκάμας αλλά και τη διευκόλυνση της παραγωγής στο Mandello del Lario. Εκεί, ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μεγάλο σχέδιο αναδιάρθρωσης, με σκοπό να εκσυγχρονίσει τις εγκαταστάσεις και να τις κάνει πιο λειτουργικές και αποτελεσματικές. Τα αποτελέσματα αυτής της συνεχιζόμενης προσπάθειας απέφεραν σημαντικά μοντέλα τη δεκαετία 2011-2021, τα οποία και θα εξετάσουμε στο δεύτερο μέρος του αφιερώματός μας λίαν συντόμως.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Moto Guzzi γιορτάζει τα 100 της χρόνια παρουσιάζοντας για το 2021 (και μόνο) ειδικές επετειακές εκδόσεις “Centennial”. Τα χρώματά τους (πράσινο/ασημί) προέρχονται από το Otto Cilindri του 1955.

Διαβάστε επίσης:

Πανευρωπαϊκή παρουσίαση Piaggio Beverly 300/400 MY2021

Kymco People-S 300i Noodoe: Φλερτ με μοτοσυκλέτα

Aprilia RSV4 1100: Περισσότερες πληροφορίες, τιμές και.. ήχος

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto