Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων CHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΝΕΑ

Αναλύοντας το TVR Griffith

  • Σπύρος Χώτος

Το Griffith αποτέλεσε ένα ηχηρό σύμβολο στο τελευταίο κεφάλαιο των θρυλικών TVR. Στην 70ή επέτειο της φίρμας, το ένδοξο όνομά του αποκαλύπτει με σφρίγος το αμιγώς βρετανικό σπορ αυτοκίνητο των ονείρων σας…

ΤΟΥ BEN MILLER

(Δημοσιεύτηκε στο τεύχος 1 της ελληνικής έκδοσης του Car Magazine-*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη)

Είναι γεγονός ότι ακόμη και το σχήμα του επηρεάζει την αναπνοή μου – και μάλιστα από μακριά.

Η άψογη λεπτομέρεια, η φημισμένη αεροδυναμική αλλά και ο μελωδικός V8 είναι μερικές μόνο από τις πινελιές που συνθέτουν το εκρηκτικό παζλ ενός ζωντανού μύθου. Από κοντά φυσικά και οι εύστοχες διαστάσεις, η αυτονόητη έλλειψη περιττής μάζας, το διαχρονικό σχέδιο του διάσημου βρετανικού σπορ αυτοκινήτου. Tο νέο Griffith φαίνεται συγκλονιστικό. Μπορεί να μην έχει την εσκεμμένη υπερβολή του Sagaris, αλλά όταν προσπαθήσετε να το καταχωρήσετε στο υποσυνείδητο είναι τόσο προικισμένο όσο υποδηλώνουν η επιτηδευμένη εμφάνιση, ο φαρδύς διαχύτης αλλά και το ζεύγος των εξατμίσεων. Σαν να έχουμε εδώ έναν ντελάλη που βροντοφωνάζει:

«Η TVR ζει, κύριοι, δεν πέθανε ποτέ!»

Το εντυπωσιακό αυτό έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη θα μετατραπεί σε ένα πλήρως λειτουργικό πρωτότυπο προτού επισκεφτεί το Goodwood Revival. Με την τυφλή αφοσίωση στις θεμελιώδεις αρχές της αυτοκινητοβιομηχανίας, πολλά χέρια -με γάντια παρακαλώ-, καινοτόμες ιδέες και άπειρους υπολογισμούς σε διάρκεια περίπου 100 ωρών θα γίνει εν τέλει αυτοκίνητο. Ο Edgar (big boss) μετά από διαπραγματεύσεις πείστηκε πως η TVR όφειλε να επανέλθει με ένα αυτοκίνητο που δεν θα ήταν τόσο ακριβό ώστε να είναι δυσπρόσιτο. Κάπως έτσι, ήρθε στη ζωή το Griffith…Σύμφωνα με τον Edgar λοιπόν, το χρονοδιάγραμμα της TVR επέβαλε μια οικονομικά προσιτή ιδέα για το πλαίσιο υψηλών επιδόσεων. Η σωστά ταιριασμένη επίστρωση προέρχεται από την παραδοσιακή σωληνοειδή χαλύβδινη αρχιτεκτονική της TVR, προσαρμοσμένη ωστόσο στη νέα εποχή για ένα νέο υψηλό επίπεδο απόδοσης. Ο συνδυασμός χάλυβα και συγκολλημένων ενισχυτικών πάνελ δημιουργεί κορυφαία ακαμψία, συγκρίσιμη -παρακαλώ με μια ανθρακονημάτινη «μπανιέρα» και πολύ καλύτερη σε ακαμψία από μια αλουμινένια δομή, σύμφωνα πάντα με τον τεχνικό διευθυντή της Gordon Murray Design (GMD) και πρώην F1 Frank Coppuck.

Να θυμίσουμε εδώ πως ο Murray ήταν επίσης ο κατάλληλος άνθρωπος για να εξελίξει την υπέρογκη κάθετη δύναμη του Griffith, μέσω μιας ιδανικής αεροδυναμικής αντίληψης, που θα επέτρεπε στον Edgar να ακολουθήσει εκ του ασφαλούς την παραδοσιακή ανυπακοή της TVR στα σύγχρονα ηλεκτρονικά μπιχλιμπίδια. Κάτι σαν το κερασάκι στην τούρτα. Ο Edgar έχει ακόμη ένα απωθημένο: σχεδιάζει να δει την TVR πίσω στο Λε Μαν. Προφανώς, όταν σχεδιάζει κανείς να το κάνει αυτό με ένα σπορ αυτοκίνητο παραγωγής, τα διαπιστευτήρια του Murray με τη McLaren F1 που κέρδισε τα πάντα στο Λε Μαν του 1995, είναι σίγουρα τα ενδεδειγμένα. Ο Edgar θεωρείται επίσης -δίκαια μάλιστα- αθεράπευτος λάτρης των μεγάλων V8 κινητήρων, κυρίως για την αστείρευτη ροπή τους.

Η Ford και η TVR έχουν ιστορία. Γνωστό. Η Cosworth και η Ford έχουν επίσης ιστορία. Και αυτό είναι γνωστό. Κάπως έτσι προέκυψε ένας ψαγμένος κινητήρας Cosworth 5 λίτρων προερχόμενος από τα Ford Mustang και F-150. Ο όρος «Cosworth» είναι συνυφασμένος με τις επιδόσεις και την αξιοπιστία. Δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση εδώ. Έτσι, σχεδόν πριν από τρία χρόνια, το Griffith άρχισε να παίρνει μορφή προτού φυσικά αλλαχθούν τόσα σημαντικά πράγματα: «Καλύτερη πρόσβαση, χώρος για δύο άνδρες εμπρός, προκειμένου να κάθονται άνετα δίπλα-δίπλα», λέει ο Edgar. Στο εσωτερικό η κονσόλα χρησιμοποιεί μια συμπαγή οθόνη, τύπου McLaren 720S.

Τα καθίσματα εξοικονομούν βάρος και η ρύθμισή τους είναι χειροκίνητη. Οι ζώνες ασφαλείας είναι συνειδητά τεσσάρων σημείων, με τους μυημένους να επικροτούν. «Για εμάς όλα καταλήγουν στην οδηγική εμπειρία», αναφέρει χαμογελώντας ο Edgar. Αποκάλυψε ότι είχε κάποιες συζητήσεις σχετικά με το μέγεθος του αυτοκινήτου, όπως επίσης και το βάρος του, ωστόσο τα σπορ αυτοκίνητα άλλαξαν ρότα κατά τη διάρκεια των ετών. «Ενα Sagaris τώρα φαίνεται… ελαττωματικό δίπλα σε ένα Focus – και σίγουρα δεν το θέλαμε αυτό. Χρειαζόμασταν παρουσία. Όταν σκέφτεσαι αγώνες, χρειάζεσαι πλάτος. Σημειώστε πως είμαστε περίπου έξι πόντους ψηλότεροι, έναν πόντο μακρύτεροι και επτά πόντους φαρδύτεροι από τα αυτοκίνητα της εποχής Wheeler, αλλά ακόμη 15 πόντους μικρότεροι από τις αειθαλείς 911», εξηγεί ο Edgar. Οι αγώνες είναι σημαντικοί για εμάς και ο καλύτερος χειρισμός απαιτεί πληθωρικές διαστάσεις.

Ένα ολοκαίνουριο TVR φαντάζει ως μια συναρπαστική ευκαιρία σε αισθητικό επίπεδο, αποτελεί όμως δύσκολη υπόθεση εξαιτίας της έλλειψης οποιασδήποτε εταιρικής ταυτότητας. Μια αρκετά ρετρό πρόταση, η οποία εξελίχθηκε σε προχωρημένο στάδιο και αποδείχτηκε διαχρονική, όπως αυτή του Griffith του 1991, ή του T350 αργότερα, κρίθηκε επιτυχημένη αφού αμφότερα χαρακτηρίστηκαν εμπνευσμένα μηχανήματα. Τα στοιχεία σχεδιασμού βελτιώθηκαν περαιτέρω σήμερα, καθώς οι αναλογίες του νέου Griffith είναι αυξημένες και πιο αρμονικές. «Η διαρκής ωρίμανση ήταν μια τεράστια στιγμή για μας», λέει ο Edgar. Οι κοινοί θνητοί περιμένουν ενστικτωδώς από το Griffith μια δικαιολογημένη αγριότητα στο βλέμμα – και δεν θα απογοητευτούν…

Στα «εσώψυχα» και πιο σημαντικά τώρα, ο κινητήρας επιλέχθηκε μετά από σπουδή να τοποθετηθεί όσο χαμηλότερα γίνεται. Η Cosworth αναλαμβάνει να επιδείξει τεχνογνωσία τόσο με έναν ελαφρύ σφόνδυλο όσο και με τη νέα ηλεκτρονική διαχείριση του μηχανικού συνόλου, αλλά και την κατάλληλη λίπανση του ξηρού κάρτερ. Σκοπός εδώ είναι να τοποθετηθεί το συμπαγές σε διαστάσεις μοτέρ όχι μόνο όσο το δυνατόν χαμηλότερα, όπως προείπαμε, αλλά και πιο πίσω, ευνοώντας φυσικά το politically correct ζύγισμα. Με συνολικό απόβαρο γύρω στα 1.250 kg έχουμε μια ιδανική αναλογία κιλών ανά ίππο (406 ίππους ανά τόνο). Χωρίς να υπάρχουν επίσημα στοιχεία, αλλά αναλογιζόμενοι τους 420 ίππους που παράγει το ίδιο κινητήριο σύνολο της Mustang, υπολογίζουμε σχεδόν 510 PS για το νέο βρετανικό καμάρι, το Griffith. Η ονομαστική ιπποδύναμη δεν τρομάζει, αλλά αυτό ποτέ δεν ήταν το φόρτε των TVR. Στην πράξη -ή καλύτερα στη δράση- κρίνονται οι αριθμοί. Μια και μιλάμε για νούμερα, πάντως, το νέο Griffith είναι αποφασισμένο να σπάσει προς τα κάτω το (και ψυχολογικό) φράγμα των 4” από στάση μέχρι τα πρώτα 100 km/h. Πάμε παρακάτω…

Στα πιο πεζά τώρα, το νέο τέκνο της TVR κάνει ντεμπούτο στο Goodwood Revival, υιοθετώντας τις προδιαγραφές Launch Edition, ενώ περιλαμβάνει στον εξοπλισμό του δερμάτινη επένδυση στο σαλόνι, αναβαθμισμένο σύστημα πληροφοριών και ψυχαγωγίας, αλλά και διαφορετικές ζάντες αλουμινίου από τις συμβατικές εκδόσεις. Όπως έχει προαποφασιστεί, μόλις 500 κομμάτια θα κατασκευαστούν και θεωρείται βέβαιο ότι θα εξαφανιστούν εν ριπή οφθαλμού. Η αποκάλυψη του νέου ζωντανού μύθου συμπίπτει μάλιστα με την 70ή επέτειο της TVR. Τυχαίο; Δεν νομίζω… Σημειώστε πως το αρχικό TVR Griffith κυκλοφόρησε από το 1991 έως το σωτήριο έτος 2002. Το νέο Griffith θα κατασκευάζεται στο σύγχρονο εργοστάσιο της εταιρείας στο Ebbw Vale της Ουαλίας από τις αρχές του 2018. Συμβολικά, αυτό τοποθετήθηκε κοντά στην πίστα αγώνων Circuit of Wales. Η TVR σκοπεύει να θριαμβεύσει στους αγώνες με το Griffith και ο πρόεδρος, Les Edgar, υπαινίχθηκε την επιθυμία να επιστρέψει η εταιρεία στο Λε Μαν, προσεχώς. Ο ίδιος, όπως άφησε να εννοηθεί, ποντάρει σε κάποιες κλασικές ορθολογικές μηχανικές λύσεις στο νέας γενιάς Griffith, οι οποίες κατά τη γνώμη του δύνανται να αντικαταστήσουν επάξια τα τρέχοντα ηλεκτρονικά μέσα που κατέκλυσαν τα σπορ αυτοκίνητα. Παρότι -όπως αναφέρει με νόημα- υπάρχει Traction Control πολλαπλών σταδίων για τους λιγότερο τολμηρούς οδηγούς. Από την άλλη, στέκεται στις βαθιές εισαγωγές αέρα, οι οποίες παράγουν σημαντική αρνητική άντωση, ενώ βελτιώνουν την ψύξη. Το Griffith διαθέτει επίσης ένα μελετημένο επίπεδο πάτωμα. Οι μεγάλοι αεραγωγοί στο αμάξωμα διοχετεύουν αέρα υψηλής πίεσης προς τα κάτω.

Σε χαμηλότερες ταχύτητες, χωρίς τη ροή αέρα κατά την κίνηση, η θερμότητα των καυσαερίων εξέρχεται μέσω των ίδιων αεραγωγών βοηθώντας την ορθή ψύξη. Η σωστή αναπνοή εννοείται ότι επηρεάζει θετικά την απόδοση.Από τα «παρασκήνια» της κεντρικής σκηνής δημιουργίας του νέου Griffith, διακρίναμε τα αδιάβροχα προστατευτικά τύπου ζελατίνας, που προσπαθούν να σταματήσουν τα ακατάλληλα σημάδια στο χρώμα του αμαξώματος και το απίστευτο φινίρισμα, το οποίο απαίτησε τουλάχιστον έξι επιστρώσεις στο πρωτότυπο. Λίγες ημέρες αργότερα, το αυτοκίνητο ήταν έτοιμο. Τώρα, στέκεται με περηφάνια στα ήσυχα εργαστήρια της GMD.

Ο Edgar έχει ένα αυθόρμητο χαμόγελο στα χείλη, ευτυχής σαν να κέρδισε τον πρώτο αριθμό του λαχείου. «Όταν αγοράσαμε την TVR δεν είχαμε προετοιμαστεί για την πρωτόγνωρη αίσθηση της καθολικής υποστήριξης. Ο καθένας έχει τη δική του ιστορία, η συγκεκριμένη υποστήριξη, όμως, μας έδωσε κυριολεκτικά την κατάλληλη ώθηση. Ακόμη και αν γνωρίζαμε εκ των προτέρων πως θα πρέπει να ανεβούμε ένα βουνό σε ότι αφορά τις δυσκολίες μέχρι την υλοποίηση, είναι δεδομένο ότι θα επαναλαμβάναμε πιστά το εγχείρημα να οικοδομήσουμε ένα ολοκαίνουριο Griffith επάνω σε λευκό χαρτί τόσο για τον δρόμο όσο και για τους αγώνες. Η κίνηση αποτελεί φυσικά έναν μικρό φόρο τιμής για τα 70 χρόνια ένδοξης ιστορίας της TVR. Σίγουρα δεν υπάρχει κάτι καλύτερο από αυτό»

Τεχνικά Χαρακτηριστικά:
Κινητήρας: 5.0L V8, 510hp
0-100 – κάτω από 4 δευτ/τα
Μετάδοση: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Βάρος: 1.250

Δημοφιλή στο Protothema.gr